Träningsläger: delat boende = kaos?

Jag skulle inte ha min hund i bilen på natten, dels för att temperaturen kan lätt bli för hög eller för låg, dels för den är obevakad och dels för att det för de allra flesta är för litet utrymme; på en hel natt tycker jag måste hunden kunna resa sig, stå, byta ställning och sträcka ut sig ordentligt. Bur inomhus skulle vara okej om buren är tillräckligt stor och inte bara nätt och jämnt så hunden får plats. Jag föredrar kompostgaller just så man får det tillräckligt stort.

Sysslar man med hundsport och har tänkt sig att gå på kurser och läger kan det nog hursomhelst vara bra att lära hunden sova bakom ex. kompostgaller en hel natt.

Funderat lite på detta och tror det spelar stor roll vilken inriktning, ras och typ av läger det handlar om.
Dels är det nog skillnad på en kurs och ett renodlat träningsläger då hundarna jobbar mer på ett träningsläger än en kurs där en del även kan vara teori utan hund.
De läger som våra hundar besöker är intensiva. Det är tre grenar som ska gås igenom. Spår, lydnad och skydd (IPO). Där emellan är det promenader, lek och lite allmänt chill med husse/matte. Enskildheten och vilan i bilen brukar vara högt uppskattad av hundarna. Det är nästan uteslutande schäfrar med undantag från en och annan Dobbis och nån Malle. Kompostgaller är lika effektivt som ett sträck på golvet för dessa hundar och det är sällan de funkar rätt över med alla hundar, mer vissa individer som funkar ihop. Skulle burlagen tillämpas till 100% kan man lägga ner IPO på högre nivå. Allternativet är att man enbart skulle kunna ha lägren på specialbyggda platser.
Sen är det å andra sidan få som kommer i vanlig kombi med en halv MIM-bur där bak. Kanske någon som endast har en hund med sig men då har hunden som regel hela utrymmet bak. De flesta har större skåpbilar anpassade efter hund och ändamålet eller tom hundkärror med både AC och värme. Nu är aldrig lägren varesig under vintertid eller högsommar så temperaturen är inget problem men oavsett så har givetvis ju folk värmare i sina bilar.
Jag tycker burlagen är jättebra. Den behövs för alla de som missbrukar bur. Men det finns också gråzoner och bur behöver inte vara så illa som det låter. De stunder hundarna tillbringar i sin bur är när de sover som klubbade sälar. De har inte mindre utrymme än de har i en vanlig korg.
Skulle jag däremot åka på en vanlig kurs med min lilla stencoola dvärgschnauzer skulle läget se annorlunda ut. Men han är en helt annan typ av hund och han skulle aldrig tränas i den omfattningen under en dag/helg som de stora hundarna. För honom hade kompostgaller funkat utmärkt. Men 20 IPO-vovvar samsas i några rum....nä, det skulle inte ge ro till varken hundar eller ägare.

Jag har varit på agilityläger med likadant upplägg med boende. Inga problem alls på något sätt faktiskt, och skulle inte tveka att delta med samma upplägg igen. Alla hundar var av samma ras, Japansk spets, och kan väl dock tänka mig att en del raser kanske inte är lika lätta att ha intill varann på så begränsad yta.

Så jag kommer öppet bryta mot lagen i år på Elmia jakt mässan som delvis är inomhus.:sneaky:

Jag tror inte det är den här typen av burandvändning som vi diskuterar här som lagen är ute efter för att stoppa. Men lagen behöver nog vara hård och övertydlig för att inte bli tandlös mot de som missbrukar den. Hade länsstyrelser/djurskydd sett ett problem med den typen av buranvändning hade de lätt kunna plocka mängder med lagbrytare på var enda träning, tävling, utställning, hundklubb vid kvällsträningen osv.
Det är inte den här typen av buranvändning man är ute efter att stoppa.
Lovar att dessa väl genomarbetade hundar som får ligga en del i bur på träning/tävling mår 100 gånger bättre i psyket än alla uttråkade soffpotatisar som förvisso kanske aldrig behöver sätta en tass i en bur men heller aldrig får göra något meningsfullt i sitt liv.
Men för att kunna tillämpa lagen när det behövs får den nog vara ganska svartvit.

Men hund i bur på träning/tävling är ju redan undantaget i lagen, likaså för jakt där hundarna får sitta upp till 8 timmar i bur på en dag, så länge de rastas var tredje timme.

Dock tror inte jag heller att det är hundar i bur på träningsläger som lagen finns för, även om man överträder reglerna där :)

Men hund i bur på träning/tävling är ju redan undantaget i lagen, likaså för jakt där hundarna får sitta upp till 8 timmar i bur på en dag, så länge de rastas var tredje timme.

Dock tror inte jag heller att det är hundar i bur på träningsläger som lagen finns för, även om man överträder reglerna där :)
Står det inte att övernattning i bur i samband med träning är tillåten? Eller har jag missuppfattat ?

Står det inte att övernattning i bur i samband med träning är tillåten? Eller har jag missuppfattat ?

Jo, så verkar det faktiskt vara! Åtminstone i bil, vet inte om det gäller bur inomhus..

"Din hund får övernatta i transportmedlet i samband med tävling och vid träning inför tävling. Detta gäller både på tävlings-/träningsplatsen och vid resan dit och hem, och även om tävlingen/träningen håller på i flera dagar. Det är viktigt att utrymmet är väl ventilerat så att fukt vädras ut, och självklart att utrymmet inte riskerar att bli för varmt eller kallt. Du behöver inte rasta hunden varannan timme under natten."

http://www.lansstyrelsen.se/vastrag.../djurskydd/Informationsblad-Bur-Transport.pdf

Jag tycker också det är märkligt att hundarna förväntas vara vana vid att sova i bur på nätterna, när det är olagligt att burförvara hundar. Mycket konstigt faktiskt. Även om jag vet att det är ganska vanligt förekommande.
Har du inte varit på vallningskurs med Lars Gustavsson(?) på pensionat Udden utanför Skinnskatteberg? (rekommenderas varmt). Där är hundförbud inomhus, hundarna sover i bilen (klassas som bur enligt lagen) o är fullt tillåtet under rubriken träning inför tävling.
Hundarna har utbyte med varandra eftersom bilarna parkeras intill varandra med halv nerdragna rutor på en parkering dit solen inte når på förmiddagen.

Med nuvarande hund/ras så har det varit hundar i minut o kvadrat på läger, det kryllar av dem. Eftersom Leon är ovan får han sova i bilen o jag får sängen närmast fönstret så jag kan höra om det är något.

Tidigare har jag delat rum med folk på årsmöten inom SVaK. Mindre än 10 kvm (Eurostop, Scandic) 3 vuxna o 7 hundar. Gick hur bra som helst.

Jonas menar du? Jag går för honom, men inte på Udden. Till Udden åker jag och tränar över dagen, övernattar aldrig just på grund av att det är hundförbud på rummen.

Ser inte att det skulle vara positivt att hundarna sitter i bilarna nära varandra, min flock söker aldrig kontakt med utomstående hundar. Dessutom är det ju risk att de stressas av att lyssna på andra hundar som skäller/ylar (iofs väldigt ovanligt i vallhundskretsar!).

Just border collies är jag inte ett dugg orolig för att blanda, speciellt inte vallhundarna. De brukar vara både språksäkra, välstimulerade och respektera gränser (tex kompostgaller).

Jag hade aldrig någonsin gått med på att mina hundar sover i bilen. Det är helt otänkbart. Hanen kan sova i bur bredvid sängen, tiken hade nog gnällt hela natten om jag försökt stoppa henne i bur för att sova.

Jag har en gång varit på ett event, som var en vinst i en tävling, där arrangören parade ihop deltagarna 3 och 3 i stugor utan att vi visste om det. När jag knatade in i min tilldelade stuga sa de som redan var där att deras ena hund av större ras inte tålde hanhundar och jag har små hundar en av varje. Jag vände snabbt i dörren och såg till att få bo med några jag kände och vet att hundarna funkar tillsammans.

För mig som är iväg ofta med mina hundar på olika träningsläger mm så är det jätteviktigt att hundarna kan sova i bur. Blir faktiskt förvånad när jag läser tråden att så många verkar strunta i att träna detta. I bilen kan de flesta hundar koppla av så oftast behöver man inte träna på det på samma sätt.

För mig som är iväg ofta med mina hundar på olika träningsläger mm så är det jätteviktigt att hundarna kan sova i bur. Blir faktiskt förvånad när jag läser tråden att så många verkar strunta i att träna detta. I bilen kan de flesta hundar koppla av så oftast behöver man inte träna på det på samma sätt.
Jag kan känna att burlagen ställer till det lite här, folk tror att de inte får träna hunden på att ligga i bur trots att det är ett väldigt bra alternativ när man tex sover borta på träning/tävling. Så jag tror inte att det i många fall handlar om att strunta i att träna utan att man tror att det är olagligt.

En del av våra har sovit i bur hemma, för att de känner sig tryggare där. Vi har helt enkelt gjort det till en nedvarvningsplats. Om man sedan väljer att stänga luckan eller inte är en smaksak, men att träna hunden på att vara instängd i bur tycker jag är är lika självklart som att ha hunden rumsren om den ska vara inne. Det finns ju massor av tillfällen det krävs att den kan sitta i bur, t ex hos veterinär inför undersökning/operation.

Finns inget värre än när det sitter någon ylare i en bur hos kliniken, enbart stressad över att ägaren inte tidigare vant vid att vara instängd. Så himla onödigt.

Men det är väl helt klart att har man hunden i bur hemma får det inte ens finnas dörr på den? Man måste ju tom söka särskilt tillstånd för att få ha hund i bur hemma på veterinärordination. Jag antar att man tänkt sig att man tränar burträning "på träning", alltså på någon annan plats än i hemmet, även om man kan tycka att hemmet borde vara den tryggaste platsen att börja träna.

Jag tycker det är väldigt intressant att så många utan vidare avfärdar just den här djurskyddsregeln och tycker att man utan vidare kan bryta mot den, tom att det skulle vara lika normalt att bryta mot regeln som att försöka få hunden rumsren. Jag undrar hur stor andel av hundägarna som överhuvudtaget har en bur, förutom möjligtvis en bilbur.

Jag tycker visserligen inte att det är speciellt upprörande om någon tillfälligt stänger in en hund i bur, men jag är å andra sidan en sån där hårdhudad person som inte tyckte det var speciellt upprörande att man hade kvar taggtråd i hästhagar där samma hästar gått 15 år utan problem. Däremot hade jag blivit rätt konfunderad om man ganska allmänt påstått att det var fullt normalt att förvänta sig taggtrådshagar på kurs och tom att alla hästar borde tränas på taggtråd. (Nja, det där haltar, kliniken lär inte ha taggtråd, men å andra sidan lär även burtränade hundar kunna yla på kliniken)

Jämför med att ha häst i box istället. Lagen säger att du inte får ha din häst i box därför att vissa har hästar i för små boxar eller utan daglig utevistelse. Nu vill lagen att du ska ha alla hästar i lösdrift istället. Att alla hästar inte kommer överens, eller att hingstar kanske inte gillar varandra tar inte lagen hänsyn till.

Jag hade tyckt att det var helt normalt att ett hästläger förväntade sig att man skulle ha hästen i box!

Nu finns det ingen lag mot att ha häst i box, men varför inte jämföra med att man förutsätts stalla upp sin häst i ponnyspilta? Det är lagligt med spiltor, och hästen dör knappast av att ha det lite trångt ett par nätter. Och jag tycker tom att (nästan) alla hästar bör vara tränade att stå i spilta så det stämmer mycket bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 970
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 754
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel