Träningsläger: delat boende = kaos?

Beroende på var lägret är, kolla billigt vandrarhem/camping i närheten och boka eget boende.

Jag har bott i gemensamma stugor med andra hundägare, som jag kände lite sen innan. Det var våningssängar, alla hundarna sov i underslafarna, trots att det inte var deras ägare som sov där;) funkade, men nu hade jag nog varit mer tveksam. Jag och min sambo brukar boka egen stuga.
Ja ska kolla kringliggande boende!

Jag har också bott i stuga tidigare med andra hundägare. Men då känner vi varandra, vet att hundarna funkar ihop osv. Då har hundarna självklart varit lösa.
En gång har jag haft Ila hos mig på övervåningen i sängen men då vågade jag knappt sova för att jag var rädd att hon skulle hoppa ner och bryta benen :p

Skulle aldrig offra en bra träningshelg pga att hundarna får sova i bilen. Då skulle jag aldrig kunna åka någonstans! I maj är det ju lagom varmt så då är det ju verkligen inga problem.

Haha, alla är vi olika!
Jag har svårt att sova om mina hundar är utestängda någonstans på natten. En gång övertalade sambo mig om att hundarna inte skulle vara i sovrummet på natten men det gick inte. Jag kunde inte sova! ;)

Jag är likadan. De har sovit i bilen i nödfall men jag gillar det inte. Jag blir alltid lika förvånad över hundkurser och hundcentra som tar för givet att man vill betala dyra pengar för ett rum och sen inte kunna ha hundarna inne?!?

Jag har delat övernattningsrum med andra hundar, då delade vi helt sonika av rummet med kompostgaller. De flesta sunda hundar lägger sig ju och sover när "flocken" gör det och klättrar inte på gallret på natten.

Kanske är så, att alla andra antar att hundarna är i bur..

Jag har inga problem med att ha hundarna i bur i samband med träning som sagt, men jag tycker inte att det känns alls roligt om de ska sova i bur i flera nätter. Får fundera på saken.
Försök boka en underslaf, och gillra kompostgaller runt omkring så kan du ha hundarna i sängen. Får man överhuvudtaget ha hundarna i bilen över natten?

Försök boka en underslaf, och gillra kompostgaller runt omkring så kan du ha hundarna i sängen. Får man överhuvudtaget ha hundarna i bilen över natten?
Jag kommer nog inte vara på plats förrän efter 23 så gissar att jag inte får så mycket valmöjligheter gällande sovplats..

Jag är likadan. De har sovit i bilen i nödfall men jag gillar det inte. Jag blir alltid lika förvånad över hundkurser och hundcentra som tar för givet att man vill betala dyra pengar för ett rum och sen inte kunna ha hundarna inne?!?

Jag har delat övernattningsrum med andra hundar, då delade vi helt sonika av rummet med kompostgaller. De flesta sunda hundar lägger sig ju och sover när "flocken" gör det och klättrar inte på gallret på natten.
Ja, jag hade nog uppskattat mer info om boendet innan.. Vill ju att det ska bli en bra helg för både mig och hundarna..

Jag kommer nog inte vara på plats förrän efter 23 så gissar att jag inte får så mycket valmöjligheter gällande sovplats..
Säg till den som är ansvarig för kursen att du går i sömnen/ är fysiskt oförmögen att klättra upp i en överbädd/ hysteriskt höjdrädd/har svår svindel/ etc. och därför måste sova i en underslaf. Det är synd att missa en rolig kurs eller oroa sig i onödan för något som inte blir ett problem. Ansträngningen på kursen, den nya miljön och alla andra hundar brukar göra att hundarna sover som drogade på kvällarna och nätterna.

Jag som har katastroftänk skulle då fundera över åska och skyfall och helt genomblöt bil... ;) Jag inser ju att det skulle fungera men jag skulle inte sova bra. :D

Det kan dessutom vara rejält kallt om nätterna även på försommaren! Vi sov i bilen allihopa i slutet av maj förra året, och på natten var jag glad över min supervarma sovsäck och de tre hundarna. Men så fort solen gick upp blev det väldigt varmt...

Det kan man ju göra, om övriga rumskamrater går med på det. Själv skulle jag inte vilja klättra över någon annans kompostgaller.

Det kan dessutom vara rejält kallt om nätterna även på försommaren! Vi sov i bilen allihopa i slutet av maj förra året, och på natten var jag glad över min supervarma sovsäck och de tre hundarna. Men så fort solen gick upp blev det väldigt varmt...

Schäfrarna trivs bäst i sovtemperaturer under 10 grader så kyla är inget problem för dem. Värme är det värre med, men den förekommer dagtid och då måste de ändå vara i bilen.

Angående regler är de nog bra att ha, men om reglerna motarbetar det som är bäst för just mina hundar lämnar jag det utan åtgärd. Som sagt, hellre vila i egen bil än i rum med okända hundar.

Mina hundar sover betydligt bättre i sin egen bur i bilen än bland en massa okända människor och hundar. Att sova borta tröttar ut dem. Sover de i bilen vaknar de utvilade och kan lägga full fokus på träningen.

Och det skulle inte mina göra. Alls.

Allmänt till tråden: Är det ens lagligt att låta hunden sova en hel natt ensam i bilen? Är det någon som kan hänvisa till något lagstycke? När jag googlade så hittade jag bara en gräns på tre timmar för hund i bil, men det hade med transport att göra. Vet inte vad som gäller när bilen står stilla och det handlar om "förvaring" av hund?

Alla läger jag har varit på (där jag bott med okända människor) har hundarna sovit i samma rum som oss människor, men i sina burar så alla ska få ha sitt egna privata område. Har fungerat perfekt varje gång :). Mina hundar (och de andras hundar som vi bott med) är så vana att bo borta och sova i bur att de sover lika bra där som någon annan stans.

Det som kan bli jobbigt är ju om hundarna är både ovana vid bur och att sova ihop med andra. Då kan man alltid göra som jag, köpa en husvagn för att hundarna ska ha bra ställe att bo på under alla läger och tävlingar ;) :D! Jag skulle aldrig kunna ha mina hundar sovandes i bilen på nätterna :o!

Och det skulle inte mina göra. Alls.

Allmänt till tråden: Är det ens lagligt att låta hunden sova en hel natt ensam i bilen? Är det någon som kan hänvisa till något lagstycke? När jag googlade så hittade jag bara en gräns på tre timmar för hund i bil, men det hade med transport att göra. Vet inte vad som gäller när bilen står stilla och det handlar om "förvaring" av hund?
https://www.google.se/url?sa=t&sour...w9naQxlvbxFf_EpuQ&sig2=DEyUydwRg96dbtwOrAHKQA

Fast det är kutym i alla fall i mina kretsar att man säger till när man bokar om man absolut måste ha hunden lös inne eller ens inne överhuvudtaget. Grundregeln är att hundarna bor i bil eller bur. Det behövs det därför ingen info om.
Det här är nog inte dina kretsar. Inga schäfrar alls på det här lägret ;)

Alla läger jag har varit på (där jag bott med okända människor) har hundarna sovit i samma rum som oss människor, men i sina burar så alla ska få ha sitt egna privata område. Har fungerat perfekt varje gång :). Mina hundar (och de andras hundar som vi bott med) är så vana att bo borta och sova i bur att de sover lika bra där som någon annan stans.

Det som kan bli jobbigt är ju om hundarna är både ovana vid bur och att sova ihop med andra. Då kan man alltid göra som jag, köpa en husvagn för att hundarna ska ha bra ställe att bo på under alla läger och tävlingar ;) :D! Jag skulle aldrig kunna ha mina hundar sovandes i bilen på nätterna :o!
Bur kanske funkar bättre än jag föreställer mig. Men jag är så blödig. När vi är borta på kurs brukar det vara så myyyysigt att sova själv med hund i hotellsängen :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 970
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 754
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel