Träningsläger: delat boende = kaos?

Jag har bara varit på ett läger och fick dessutom dela stuga med en kompis och hennes hund. Trodde inte att det skulle vara några som helst problem, men tji fick vi :p
Hennes hund var ett riktigt pain in the ass på natten, och väldigt på min hund, så den fick sova i bilen till slut. Det fungerade bara inte. Hade hon inte velat ha sin hund i bilen resterande nätter hade min fått sova där, både jag och min hund var helt slut följande dag efter att ha vaknat 10 gånger på en natt...

Hemma är det fritt fram för mina hundar att sova i sängen, men aldrig borta. Dessutom är det ibland sängförbud för hundar på hotell och campingplatser. Så jag medför bur eller kompostgaller och när vi åker på läger eller övernattar hos andra är det det som gäller. Något som hundarna accepterar till fullo. Det blir en vana.

Hemma är det fritt fram för mina hundar att sova i sängen, men aldrig borta. Dessutom är det ibland sängförbud för hundar på hotell och campingplatser. Så jag medför bur eller kompostgaller och när vi åker på läger eller övernattar hos andra är det det som gäller. Något som hundarna accepterar till fullo. Det blir en vana.

Jag har full förståelse för att det inte är okej att ha hund i hotellens lakan osv. Därför tar jag alltid med mig egna lakan + överkast som skyddar från det ökade slitaget.

Jag stannar hellre hemma än har hundarna i bur.

Fast det är kutym i alla fall i mina kretsar att man säger till när man bokar om man absolut måste ha hunden lös inne eller ens inne överhuvudtaget. Grundregeln är att hundarna bor i bil eller bur. Det behövs det därför ingen info om.

Man lär sig något varje dag... Jag har inte varit på läger och hade inte haft en tanke på att man förväntades ha hunden i bil eller bur. Vad om man åker tåg dit?

Man lär sig något varje dag... Jag har inte varit på läger och hade inte haft en tanke på att man förväntades ha hunden i bil eller bur. Vad om man åker tåg dit?

Med tanke på vart lägren brukar hållas är bil oftast ett måste. Det är sällan i stadsmiljö med tillgång till kollektivtrafik. Min sport kan inte utövas alls utan tillgång till bil. Hur ska man då ta sig till spårmarken?

Så du menar att jag ska betala ett antal tusenlappar för läger inklusive boende men sen sova i bilen? Känns ju inte så lockande alls ;)

Om du inte accepterar det boende som ingår, så ja. Det är alltså inget konstigt att hundarna förväntas bo i bil eller bur. Gillar man inte det bokar man eget boende eller hör sig för i god tid om det finns möjlighet till eget rum.

Fast det är kutym i alla fall i mina kretsar att man säger till när man bokar om man absolut måste ha hunden lös inne eller ens inne överhuvudtaget. Grundregeln är att hundarna bor i bil eller bur. Det behövs det därför ingen info om.

Fast självklart är information något som alltid bör ges. Att räkna med att alla är "gamla rävar" är ju inte särskilt nyttigt, och heller inte välkomnande. Är det grundregeln är det väl just en sån sak som bör informeras om.

Jag försöker läsa vad som gäller för burförvaring enligt jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd.

Hund får förvaras i bur vid utställning/träning tavling, OK, det visste jag redan, rastning minst varannan timme så knappast aktuellt för övernattning.

Hund får övernatta i transportmedlet bl a i samband med träning. Jag tolkar det som att det är OK att hund övernattar i bilen, men jag har väldigt svårt att få det till att det är tillåtet att den övernatta i bur inomhus. Har jag missat något där?

Så finns det regler om jakt och transport, inte aktuellt för kurs och transport.

Jag blir gärna överbevisad, men såvitt jag kan se är det inte lagligt att ha hund i bur inomhus för övernattning. Jag tycker personligen det är märkligt att en kursarrangör tycker det är så självklart att man har bur, burtränad hund och är beredd att låta hunden övernatta i buren (eller bilen) att det inte ens framgår i kurspresentationen, men det är kanske bara jag som aldrig varit med på den typen av träningsläger?

Jag tycker också det är väldigt märkligt att inte typen av boende presenterats bättre redan när man bjuder in till kurs. Tom på läger för barn (ridläger, fotbollsläger, simläger etc) brukar det väl framgå hur man bor?

Jag tycker också det är märkligt att hundarna förväntas vara vana vid att sova i bur på nätterna, när det är olagligt att burförvara hundar. Mycket konstigt faktiskt. Även om jag vet att det är ganska vanligt förekommande.

Jag försöker läsa vad som gäller för burförvaring enligt jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd.

Hund får förvaras i bur vid utställning/träning tavling, OK, det visste jag redan, rastning minst varannan timme så knappast aktuellt för övernattning.

Hund får övernatta i transportmedlet bl a i samband med träning. Jag tolkar det som att det är OK att hund övernattar i bilen, men jag har väldigt svårt att få det till att det är tillåtet att den övernatta i bur inomhus. Har jag missat något där?

Så finns det regler om jakt och transport, inte aktuellt för kurs och transport.

Jag blir gärna överbevisad, men såvitt jag kan se är det inte lagligt att ha hund i bur inomhus för övernattning. Jag tycker personligen det är märkligt att en kursarrangör tycker det är så självklart att man har bur, burtränad hund och är beredd att låta hunden övernatta i buren (eller bilen) att det inte ens framgår i kurspresentationen, men det är kanske bara jag som aldrig varit med på den typen av träningsläger?

Jag tycker också det är väldigt märkligt att inte typen av boende presenterats bättre redan när man bjuder in till kurs. Tom på läger för barn (ridläger, fotbollsläger, simläger etc) brukar det väl framgå hur man bor?

Lagligt och lagligt, hundarna lär inte dö av det och hur ska man annars lösa problemet med kanske 20 hundar i samma hus. Det är inte alltid det finns enkelrum. Kompostgaller forceras på två röda om några hundar surar till på varandra så det är inte heller en lösning.

Visst borde det finnas info om boendet, men är det så viktigt att få ha hunden i sängen får man väl ta ssken i egna händer och fråga.

I det här fallet finns det nog inga "regler" om hur hundarna ska hållas nattetid. Jag har ju frågat hur de tänkt att det ska gå till och inte fått något direkt svar.

Oavsett. Inser att jag kanske var lite naiv som inte förstod att boendet skulle se ut på det här sättet. Men jag tycker fortfarande att det är dåligt organiserat när man inte ens kan planera rumsindelningen på förhand. Undrar om jag ska gå rum till rum och leta efter en ledig säng när jag stövlar in efter 23.30 ankomstdagen ;)

Jag sover med hundar i bur och bakom kompostgaller. Ena hunden gillar inte bur alls men accepterar gränsen för kompostgaller. Har sovit i klubbstuga med rätt många andra hundar och det har aldrig varit något problem. Hade aldrig kunnat ha dem i bur/bil utom synhåll på natten. Tänk om något händer? T ex att de blir akut magsjuka. Ska de ligga i sin egen skit då? Nej usch :(.

Det läger jag varit på erbjuder tre boendealternativ. Rum i en länga, husvagn eller tält. Lägret pågår 1 vecka och de som väljer att sova i rum har sina hundar i bilen under natten. Det är inte tillåtet med djur inomhus övht. Jag har inte heller hjärta att låta min hund sova i bilen även om hon nog fixat det, så jag köpte husvagn som jag bor i på läger. Hunden får lite mer yta att röra sig på och framförallt är det ingen som har åsikter om att hon sover i sängen ;)
Doris fixar inte okända hundar alltför nära inpå, så då är detta bästa lösningen för oss.

Då är man evigt tacksam till @Jadzia som lånar ut bilplats på dagarna och så sover man i tält på nätterna med hundarna.

När man väl lyckats ta körkort och bil så är man själv generös med att ge folk lift eller låna ut den "pay it forward"...

Det är bara de senaste åren när det ploppat upp tränare bakom varje buske i städerna som gör det någorlunda möjligt att gå kurser utan bil.

Jag har varit några läger med delat boende, jag haft tog med kompostgaller för att "hägna in" min säng och det har fungerat utmärkt. När jag varit iväg med flatten har jag bundit honom i ett längre koppel i min säng dessutom, eftersom jag visste att han med lätthet skulle skutta över gallret när han tröttnade... Cockern är lite lugnare och kan vara lös.

Skulle aldrig åka på ett läger där jag på förhand visste att hundarna skulle behöva sova i bilen, faktiskt. Om inte jag skulle sova med dom i bilen. Då hade jag bokat annat boende än det som erbjöds. Mina hundar är heller inte vana vid att sova i stängd bur så jag har hellre kompostgaller och koppel på (Iofs kan det bli lite jobbigt ned två kopplade hundar...).

Jag tycker också det är märkligt att hundarna förväntas vara vana vid att sova i bur på nätterna, när det är olagligt att burförvara hundar. Mycket konstigt faktiskt. Även om jag vet att det är ganska vanligt förekommande.
Jag kan hålla med om att det är märkligt att en kurs förutsätter att hunden ska kunna vara i bur. Men om jag ser till mig själv så har jag burtränat mina hundar och det har jag varit glad för. Speciellt min yngsta huligan när han skulle hållas i stillhet efter operation, i buren kunde han koppla av, bakom kompostgaller var han hela tiden beredd på att något skulle hända.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 970
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 754
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar