Jag försöker läsa vad som gäller för burförvaring enligt jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd.
Hund får förvaras i bur vid utställning/träning tavling, OK, det visste jag redan, rastning minst varannan timme så knappast aktuellt för övernattning.
Hund får övernatta i transportmedlet bl a i samband med träning. Jag tolkar det som att det är OK att hund övernattar i bilen, men jag har väldigt svårt att få det till att det är tillåtet att den övernatta i bur inomhus. Har jag missat något där?
Så finns det regler om jakt och transport, inte aktuellt för kurs och transport.
Jag blir gärna överbevisad, men såvitt jag kan se är det inte lagligt att ha hund i bur inomhus för övernattning. Jag tycker personligen det är märkligt att en kursarrangör tycker det är så självklart att man har bur, burtränad hund och är beredd att låta hunden övernatta i buren (eller bilen) att det inte ens framgår i kurspresentationen, men det är kanske bara jag som aldrig varit med på den typen av träningsläger?
Jag tycker också det är väldigt märkligt att inte typen av boende presenterats bättre redan när man bjuder in till kurs. Tom på läger för barn (ridläger, fotbollsläger, simläger etc) brukar det väl framgå hur man bor?