Träningsläger: delat boende = kaos?

Nu finns det ingen lag mot att ha häst i box, men varför inte jämföra med att man förutsätts stalla upp sin häst i ponnyspilta? Det är lagligt med spiltor, och hästen dör knappast av att ha det lite trångt ett par nätter. Och jag tycker tom att (nästan) alla hästar bör vara tränade att stå i spilta så det stämmer mycket bättre.
Fast som jag ser det är det nästan värre att stänga in hästen i boxen som är gjord för att röra sig större delen av dygnet med kortare vilopauser, men hunden sover hela natten utan problem då den följer flockens dygnsrytm och i alla fall mina flyttar inte runt mer under natten än vad dom har plats till i en stor bur.

/Camilla

Och det är ju i så fall också något man absolut bör träna hunden på, anser jag som hundägare. En hund som sitter och ylar anser jag inte mår särskilt bra. Lugn och avstressad är inte vad jag förknippar med ylande, om jag säger så.

En madig hund ser jag som ett personlig misslyckande.

Och det är ju i så fall också något man absolut bör träna hunden på, anser jag som hundägare. En hund som sitter och ylar anser jag inte mår särskilt bra. Lugn och avstressad är inte vad jag förknippar med ylande, om jag säger så.

Fast hur menar du att man ska träna på att hunden sitter flera dygn i bur i främmande miljö utan husse eller matte?

Jag anser nog att det där har otroligt mycket med hur hunden är. En del hundar varvar ner i bur och är trygga i nya miljöer med nya människor och en del hundar tycker det är obehagligt med trång bur och nya miljöer och nya människor. Absolut att det till viss del är träningsbart men jag skulle inte klandra ägaren i första hand om hunden sitter och ylar på djursjukhus.

Flera dygn?! Jag pratar om hundar som sitter i någon timme i väntan på åtgärd/avhämtning. Som inte är trygga ens någon timme från matte/husse.

JBV (eller den handläggare jag har kontakt med) är orubbliga. Här är svaret jag fick.

Att stänga in en hund i en bur är inte tillåtet och absolut inget alternativ. De enda tillfällen som man får ha hund i bur är vid de tillfällen som framgår av paragrafen i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (2008:5) Saknr L1021 kap. 14 §:

Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.

1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.

2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.

3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Det beror alltså på om man kan räkna erat träningsläger som träning inför tävling eller inte. Om det räknas som det så kan det vara tillåtet att låta hundarna övernatta i transportmedlet under förutsättning att utrymmeskraven är uppfyllda samt att hundar inte lämnas utan tillsyn i fordon då temperaturen i lastutrymmet kan befaras överstiga +25°C eller understiga -5°C. Utrymmet ska vara väl ventilerat så att fukt vädras ut.

Det är däremot inte tillåtet att stänga in hundarna i burar inomhus! Om hundarna inte kan hållas tillsammans så bör man definitivt finna en bättre och mer lämplig övernattningsplats åt sig själv och sin hund!

Djur ska ha möjlighet till rörelsefrihet, möjlighet att reglera temperatur genom att kunna välja att lägga sig på olika ytor samt möjlighet att utföra naturligt beteende. Detta är omöjligt vid burförvaring. I ett sådant litet utrymme som i en bur har hunden väldigt liten möjlighet att kontrollera sin situation. Exempelvis att komma undan något som stressar djuret. I en bur är det ju omöjligt att kunna gömma sig.

Det finns en del forskning om hundar och olika storlekar på utrymmen. De här artiklarna har alla rapporterat stereotypier hos hundar som hålls i bur. Eftersom man inte vet hur länge en hund behöver sitta i en bur för att de ska uppvisa stereotypier (det är säkert olika för olika hundar) så har vi endast gjort vissa undantag för burhållning. Det finns också ett examensarbete av Agneta Ljungqvist (2006) Hund lämnad i bil. SLU. Den visade att hundar som hölls i bur i bil fick förhöjd hjärtfrekvens, vilket kan tyda på en viss stress.

De andra artiklarna är Chronic stress in Dogs Subjected to Social and Spatial Restriction. I+II

Bonnie Beerda et al 1999, Physiology & Behaviour, Vol 66. No 2. 233-242, 243-254.

Behavioural and hormonal indicators of enduring environmental stress in dogs

Bonnie Beerda et al 2000, Animal Welfare 9: 49-62.

Influence of housing conditions on beagle behavior

Susanne Hetts et al 1992. Applied Animal Behaviour Science, 34, 137-155

Däremot är det helt okej att låta hunden använda buren som en sovplats/viloplats, men man får då inte stänga dörren till buren utan hunden måste kunna få gå in och ut ur buren som den vill.

Om någon skulle stänga in sin hund i en bur eller i ett för litet utrymme utan att först ha fått en dispens ifrån oss på Jordbruksverket, så skulle hon/han göra sig skyldig till brott mot djurskyddslagen och kan då bli dömd till böter eller fängelse i max två år.

Jag har naturligtvis mailat ett långt svar. Bland annat gäller det orimligheten i att det är okej att lämna hunden i en liten bur utan tillsyn en hel natt om buren är placerad i en bil, medan det är förbjudet att ha den i en större bur inomhus där den har sällskap hela tiden… Och även upplyst dem om att det är så det fungerar i hundsverige. De måste ha en dialog med de största aktörerna, dvs SBK och polisen!

Men de måste ju veta om att det då bryts mot denna lagen på flera ställen varje år? Jag ser inte riktigt anledningen till att man inte skulle få ha hunden i bur inne under dessa omständigheter när de ändå får ligga i bur i bilen.

Jag kan tycka att lagen i sig är bra, men att den borde ändras lite. Flera hundar mår ju tex bättre av att ligga i bur när de lämnas ensamma. Eller under andra speciella omständigheter.

Jag har bland annat haft hanen i bur under natten när han var för intresserad av katten hos mamma. Eller tiken i bur när jag sov hos syrran, tiken är påväg in i löp och syrrans hane är för på för att man ska våga sova utan att det händer något. Men istället för att ha en bur precis bredvid sängen där de har sällskap hade jag ju kunnat stänga in de på toan. Vilket är lagligt men knappast bättre att sitta där helt isolerade..

Flera dygn?! Jag pratar om hundar som sitter i någon timme i väntan på åtgärd/avhämtning. Som inte är trygga ens någon timme från matte/husse.

Fast även det där tror jag är högst individuellt. Sen kan ju alltid hundar reagera olika mot vad man tror. Och vissa hundar har ju ganska stark separationsångest som är svår att få bukt med.

Att ha hunden i bur hemma är ju inte i närheten av att ha hunden i bur på klinik. Är inte ens säkert att hunden kopplar i hop bur som bur alls. Men absolut bra om man tränar på det ändå.

Madig?

Självklart är hon inte lugn och avstressad när hon ylar dvs om hon tycker hon blivit övergiven av mig, men hon är det i övrigt så länge jag är så att hon vet vart jag är. Allt är ju relativt och det beror ju helt på hur det var i början och hur det utvecklas. Så nej jag ser inte den biten vi har kommit på vägen som ett personligt misslyckande, och jag är medveten om att det ligger en osäkerhetsbit hos henne som ger detta beteendet.
Det blir sakta bättre, men sen ser våra vardag sådan ut att hon är med 24 timmar om dygnet i stort sett så de flesta av tjänstehundarna brukar bli ganska mycket sådana, även om det inte blir så extremt som hos henne.

/Camilla

Om man inte tränar hemma, hur ska man sedan förvänta sig att hunden ska klara det borta?!

En trygg hund med bra på-avknapp skulle jag tro klarar det fint utan träning. Min fd schäferhane låg aldrig i bur förutom hos en bekant vid ett tillfälle. Och där sa han inte ett ljud utan vilade/somnade direkt. Men han är trygg i nya miljöer och har en bra på och avknapp.

Min lilla hane däremot hade förmodligen både skällt ut personalen och inte tålt hantering. Beroende på hur det hela sköts. Lilltiken kanske hade gnällt eller skällt lite men i övrigt varit trygg.

Jag tycker inte man ska se detta som ett personligt misslyckande. En del hundar är medfött sådana att de inte kan hantera att vara själva, och då är det synd att ägaren ska ta på sig skulden.

Polisen har redan fått på öronen av länsstyrelsen för burarna i sina bilar. Enligt JBV och LST, är de för små. När man nu har skaffat bilar (caraveller) som kan härbärgera burar av korrekt storlek, enligt JBV, skadas hundarna vid utryckningskörning då de inte kan ta spjärn. Det har varit uppe i rätten och domen är överklagad.

Det som är intressant är att alla sovrummen på polisens hundskola i Karlsborg, är utrustade med stålburar som hundföraren kan sätta sin hund i om den inte är van vid att vara själv/bli lämnad i möblerade rum.

Träningsläger är ju till för att antingen träna inför tävling/jakt/tjänstgöring. Är ju knappast någon som plöjer ner de pengarna i sin hund, utan syfte. Personligen har jag bara min hund på rummet, när jag är där och övrig tid i bilen.

JBV förlorade tyvärr kontakten med verkligheten för länge sedan. De är inte intresserade av att diskutera. Det visade de klart och tydligt i härvan med polisens hundbilar.

Nu HAR nog Jordbruksverket en hel del på fötterna i just det här fallet, även till synes lugna hundar visade tydligen tecken på stress när man mätte blodtryck och nivåer av stresshormon i blodet. Men även om det är svårt att skriva regler så tror jag de flesta är överens om att summan av de nuvarande reglerna i alltför många fall (tex burträning och "tvång" att sova i bilen i stället för bur inne) snararte missgynnar än skyddar hundarna.

Det jag är nyfiken på är om de flesta på forumet fortfarande tycker det är OK att arrangera läger på ett sådant sätt att man förutsätts bryta mot lagen och ha hunden "inburad", eller tyder det på att arrangören inte har klart för sig vad som är tillåtet/förbjudet? Jag tycker TS borde vara väldigt styrkt i sin tanke att det inte är rimligt att arrangören förutsätter att deltagarna bryter mot djurskyddsregler.

Jag ska på ett bruksläger som min ena rasklubb anordnar nu under våren. Boende ingår i kursavgiften men jag har tidigare inte fått del av någon information om hur det är planerat. Har väl inte ansträngt mig för att ta reda på det heller utan har antagit att klubben tänker organisera hela lägret på ett bra sätt.

Idag fick jag mail med boendeplanering. I det första mailet framgår bara att "vi har tänkt att ni (8 personer) ska dela på två rum". Jag mailar direkt tillbaka med frågor kring hur de tänkt kring våra hundar då jag inte tycker att det känns så bra att dela rum med ett helt gäng helt okända hundar som kanske är snälla men kanske inte. Jag har själv tänkt ta med två hundar, och det kan ju hända att fler har tänkt på samma sätt. Det skulle alltså innebära att vi ska ha 4-8 hundar i ett trångt rum under tre nätter.
Dessutom är det våningssängar, vilket jag tycker är rätt så opraktiskt när man åker med hund. Funkar, men opraktiskt.

Efter en del mail fram och tillbaka förstår jag att det är en hel byggnad bokad för lägret och att denna rumsindelningen bara var ett förslag. Jag ber då om ursäkt för att jag hetsade upp mig lite och frågar om det är möjligt att lämna önskemål om att få ett av rummen med 2 bäddar (för att bara dela med en person, inte för att ha själv). Får till svar att "alla vill såklart ha eget rum, det går inte att bestämma på förhand utan ni får byta på plats".

Lägret som tidigare känts jättekul är plötsligt inte alls så lockande. Jag kommer inte kunna vara på plats förrän senare på kvällen på ankomstdagen = jag kommer förmodligen få "välja" rum sist.
Så, huggsexa om vart man ska sova och sen in med hundarna bland en massa andra helt okända mitt i natten? Nä fy!

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Om jag ska skippa lägret, försöka ordna eget boende (och lägga ut ännu mer pengar) eller försöka andas lugnt och tänka att det löser sig…

PMS-hormonell som jag är så pyser det ur öronen på mig och jag tänkte att jag skulle försöka samla mig innan jag kastar iväg fler aggressiva mail till arrangören ;)

Hur har det varit när ni varit på läger? Hur har boendet sett ut?
Hade ni gått med på boende som jag beskriver eller är det otänkbart?

Sist jag va på träningshelg med min hund va vi 8 personer och lika många hundar som delade på 1 rum. Det va bara enkla skärmar mellan sängarna. En del hade hunden i bur på golvet eller på filt brevid sängen (min sov i sängen hos mej) Det gick hur bra som helst. Det va 7 snarkande retrievers och en snarkande vorsteh.
Alla va så trötta att ingen orkade ta någon notis om någon annan.

Nu HAR nog Jordbruksverket en hel del på fötterna i just det här fallet, även till synes lugna hundar visade tydligen tecken på stress när man mätte blodtryck och nivåer av stresshormon i blodet. Men även om det är svårt att skriva regler så tror jag de flesta är överens om att summan av de nuvarande reglerna i alltför många fall (tex burträning och "tvång" att sova i bilen i stället för bur inne) snararte missgynnar än skyddar hundarna.

Det jag är nyfiken på är om de flesta på forumet fortfarande tycker det är OK att arrangera läger på ett sådant sätt att man förutsätts bryta mot lagen och ha hunden "inburad", eller tyder det på att arrangören inte har klart för sig vad som är tillåtet/förbjudet? Jag tycker TS borde vara väldigt styrkt i sin tanke att det inte är rimligt att arrangören förutsätter att deltagarna bryter mot djurskyddsregler.
Ja jag kan hålla med om att det är konstigt att det förutsätts. Iofs är det ju lagligt med hunden i bilen sålänge temperaturen stämmer (vilket den ju gör vår/sommar/tidig höst om nätterna).

Ang JBV så känns det jättekonstigt att det är ok med bur i bil men inte bur i hus. För det är väl samma måttkrav som gäller? Eller?

Sist jag va på träningshelg med min hund va vi 8 personer och lika många hundar som delade på 1 rum. Det va bara enkla skärmar mellan sängarna. En del hade hunden i bur på golvet eller på filt brevid sängen (min sov i sängen hos mej) Det gick hur bra som helst. Det va 7 snarkande retrievers och en snarkande vorsteh.
Alla va så trötta att ingen orkade ta någon notis om någon annan.
Det kan ju funka, men jag skulle aldrig förutsätta att det kommer funka. Därför hade det absolut inte varit ett alternativ för mig.
Jag skulle nog inte sova så bra om jag låg och oroade mig över ev konflikter eller stress mellan hundarna.

Jag har ingen hund själv men tycker det är jättemärkligt att det anordnas hundläger (som jag förstått av tråden är en relativt ovanlig grej) där de enda alternativen är att ha hunden i bilen eller att bryta mot djurskyddslagen? Jag har aldrig hört någon som lämnat sin hund i bilen hela natten och tycker det låter hemskt, det är ju ett väldigt trångt utrymme och kan dessutom bli väldigt kallt och fuktigt.

Anledningen är att man i många fall bor i en klubbstuga, dessa är bara inredda med ganska få rum. Om läger bara kunde anordnas på fullutrustade anläggningar som dessutom låg hyfsat nära bra spår/sökmarker och en appellplan så skulle det dels bli extremt dyrt, dels så skulle det bara finnas ett fåtal lägerplatser i landet.

Om man är så orolig över att bryta lagen så är det ju bara att lämna hunden i bilen över natten. Min malle sover definitivt bättre i bilen medan kelpien lika gärna sover i bur inomhus.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 970
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 754
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar