Träningsläger: delat boende = kaos?

Sist jag va på träningshelg med min hund va vi 8 personer och lika många hundar som delade på 1 rum. Det va bara enkla skärmar mellan sängarna. En del hade hunden i bur på golvet eller på filt brevid sängen (min sov i sängen hos mej) Det gick hur bra som helst. Det va 7 snarkande retrievers och en snarkande vorsteh.
Alla va så trötta att ingen orkade ta någon notis om någon annan.

Hade vi i min träningsgrupp försökt oss på något sådant hade ingen fått sova och flera hundar hade fått besöka veterinär. Min unghund skulle bara fara runt och till slut muppa med fel hund. Många av hundarna är högtempererade och reaktiva så det hade bara sagt poff. Den äldste hade lugnt lagt sig och sovit, men bara om inte träningskompisens hane fanns i rummet. Det är den enda hunden han inte tål. Corgin hade snarkat på och varken gruffat eller stressat.

På mina läger ocv seminarier dominerar Schäfrar, mallar och holländare. Inga raser man släpper ihop hur som helst med främmande hundar. Få är aggressiva, men de kan rikta om beteenden på en nanosekund och då är risken att det smäller stor.

Unghunden skulle jag för övrigt inte lämna lös även om jag hade eget rum. Hon skulle demolera det totalt direkt hon får tråkigt, vilket tar ca 5 minuter. Hon blir sällan trött.

Jag har ingen hund själv men tycker det är jättemärkligt att det anordnas hundläger (som jag förstått av tråden är en relativt ovanlig grej) där de enda alternativen är att ha hunden i bilen eller att bryta mot djurskyddslagen? Jag har aldrig hört någon som lämnat sin hund i bilen hela natten och tycker det låter hemskt, det är ju ett väldigt trångt utrymme och kan dessutom bli väldigt kallt och fuktigt.

Du lider nog mer än hunden av att den sover i bilen. I min värld är det rätt vanligt. Ska vi träffas ett gäng och sova kvar hos någon är det nästan ett måste att några hundar sover i bilarna. Eller hundgårdar om det finns. Många har tre, fyra eller fem hundar och det finns inte plats för alla inne.

Anledningen är att man i många fall bor i en klubbstuga, dessa är bara inredda med ganska få rum. Om läger bara kunde anordnas på fullutrustade anläggningar som dessutom låg hyfsat nära bra spår/sökmarker och en appellplan så skulle det dels bli extremt dyrt, dels så skulle det bara finnas ett fåtal lägerplatser i landet.

Aha, då förstår jag, gissningsvis är det väl i så fall även lite tveksamt om man får sova över överhuvudtaget (brandregler och liknande). Så om man bara vet att det är läger hos x-klubben i y-köping får man förstå själv att det kan vara en klubbstuga?

Det läger vi var på i somras var på ett naturbruksgymnasium, vi bodde i elevrum och hade även tillgång till hundstall om vi inte ville lämna hundarna själva på rummen när vi åt. De kurser jag tittat på har liknande upplägg, men jag gissar att både kursavgifter och medelåldern på deltagarna är betydligt högre.

Jag har ingen hund själv men tycker det är jättemärkligt att det anordnas hundläger (som jag förstått av tråden är en relativt ovanlig grej) där de enda alternativen är att ha hunden i bilen eller att bryta mot djurskyddslagen? Jag har aldrig hört någon som lämnat sin hund i bilen hela natten och tycker det låter hemskt, det är ju ett väldigt trångt utrymme och kan dessutom bli väldigt kallt och fuktigt.

Fast som jag skrev tidigare har de flesta fordon anpassade för ändamålet och man har värmare i bilen. Dessutom är hundarna helt slut när de väl kommer till bilen för vila.

Blir lite undrande över de som förfasar så över att hunden skulle ha det trångt och kallt i bilen..hur har de det egentligen i sina bilar?:confused:
Tycker det är en självklarhet att hundar åker rymligt och har det tort och skönt. Alltid! Dock ser man ju ofta allt för små burar i bilar för att buren inte sa ta så mycket plats. Eller tom lösa hundar:crazy:

Blir lite undrande över de som förfasar så över att hunden skulle ha det trångt och kallt i bilen..hur har de det egentligen i sina bilar?:confused:
Tycker det är en självklarhet att hundar åker rymligt och har det tort och skönt. Alltid! Dock ser man ju ofta allt för små burar i bilar för att buren inte sa ta så mycket plats. Eller tom lösa hundar:crazy:
Fast att bilen blir fuktig en kall sommarnatt är knappast något du kan kontrollera, det blir väl så i bilar?

Sen, har man en större hund så blir det rätt trångt i en vanlig kombibil, speciellt om man har två hundar och buren är delad. Tycker man ser rätt många hundar som har rätt lite utrymme när bakluckorna står öppna på brukshundklubben. Det är ok när man måste transportera hunden tycker jag, eller kortare förvaring. Men en hel natt där hunden inte får ordentligt utrymme att sträcka ut, stå och byta ställning tycker jag inte är okej.

Ärligt talat tycker jag det känns lite som en del blir lite hemmablinda vad gäller djurskyddet bara för att man håller på med träning/tävling.

A
Fast att bilen blir fuktig en kall sommarnatt är knappast något du kan kontrollera, det blir väl så i bilar?

Sen, har man en större hund så blir det rätt trångt i en vanlig kombibil, speciellt om man har två hundar och buren är delad. Tycker man ser rätt många hundar som har rätt lite utrymme när bakluckorna står öppna på brukshundklubben. Det är ok när man måste transportera hunden tycker jag, eller kortare förvaring. Men en hel natt där hunden inte får ordentligt utrymme att sträcka ut, stå och byta ställning tycker jag inte är okej.

Ärligt talat tycker jag det känns lite som en del blir lite hemmablinda vad gäller djurskyddet bara för att man håller på med träning/tävling.
Alla jag känner har en enkel avfuktare a la biltema i bilen vid läger. Och kupevärmare om det skulle behövas. Dessutom är det väl rätt sjäkvklart att man inte bommar igen helt!
Vi har en låsspärr till våran som gör att vi kan ha bagageluckan lite på glänt men bilen låst. Något väldigt många använder sig av. Så nej...det är inte fuktigt i bilen.
och man skaffar givetvis inte en för liten bil. De flesta har större skåpbilar. Eller släpvagn.
Har man kombi tar man bort mellanväggen alternativt har grind. Då med endast en hund i bil.

Kyla är dessutom vårt minsta problem. Schäfrarna sover gärna ute i snön om de får. Någon plusgrad till max tio är deras idealtemperatur.

Djurskydd i all ära, men ibland är reglerna smått överdrivna. JBV utgår från att alla hundar mår dåligt i bur. Det är långt ifrån sant. Av mina två är det bara corgin som har svårt för att bli instängd och då spelar det ingen roll om det handlar om bur eller hage. De andra två lägger sig och sover och i unghundens fall är det bättre att ha begränsad yta på nya platser. Hon kan koppla av bättre och hittar inte på tok. Ett helt rum är för stor yta och kompostgaller går hon rätt över.

Självklart ska inte en hund bo i bur, men alla hundar mår inte dåligt av att stängas in vid vissa tillfällen. För många är det snarare en fördel.

A

Alla jag känner har en enkel avfuktare a la biltema i bilen vid läger. Och kupevärmare om det skulle behövas. Dessutom är det väl rätt sjäkvklart att man inte bommar igen helt!
Vi har en låsspärr till våran som gör att vi kan ha bagageluckan lite på glänt men bilen låst. Något väldigt många använder sig av. Så nej...det är inte fuktigt i bilen.
och man skaffar givetvis inte en för liten bil. De flesta har större skåpbilar. Eller släpvagn.
Har man kombi tar man bort mellanväggen alternativt har grind. Då med endast en hund i bil.

Exakt!
Krok på luckan och fönster på glänt så blir det naturlig luftväxling i bilen. Själv har jag bara vanlig kombi, men då vi är iväg har jag oftast bara en schäfer med mig och den har då gott om plats att sova. Bara att ta bort mellanväggen.

Kelpiesarna har burar som tidigare huserat en labbe och en schäfer. Så de har absolut tillräckligt stort utrymme. Men jag är pjoskig och oroar mig en massa för deras välmående. Ena hunden vaktar också bilen mot allt och alla som kommer i närheten så han vilar inte så bra som han borde. Inomhus på främmande plats finns inga sådana tendenser. Vi sover bäst när alla är inne!

Märkligt att min hund valde att gå och lägga sig i buren som stod öppen i förtältet när vi kom till vagnen på eftermiddagen efter dagens träning. Eftersom man påstår att alla hundar mår dåligt av att bli inburade.

Detta trots att hon hade en bädd i förtältet och husvagnsdörren stod öppen. Hon låg i buren och sov från ca 17 till ca kl 20 när hennes kvällsmat serverades och hon rastades. Sen var det god natt och jag fick "tvinga" in henne i vagnen för natten. Hon trivdes så pass bra i buren så jag valde att köpa en canvasbur modell gigantisk till henne att ha med på resor med husvagnen.

Eftersom man påstår att alla hundar mår dåligt av att bli inburade.

De jag pratat med som verkligen lever och andas hund har undantagslöst burtränat sina hundar till den grad att hunden föredrar buren framför andra ställen att ligga för avkoppling. Det är för vissa individer en träningssak, men inte mer.

Många berättar att hundarna ser det som sin trygga plats, där de kan koppla av och vet att de får vara i fred. Den fredade zonen som inte behöver vaktas. Och det stämmer med mina egna erfarenheter. Otrygga hundar blir tryggare med rätt burträning och har lättare för att plana ut inomhus.

Senast ändrad:
Det är guld värt med en hund som kan slappna av i buren.
När vi var på Strängnäs internationella utställning för några veckor sedan var vi ute i väldigt god tid. Ladda - som älskar att vara i sin bur - sov sig i genom de första timmarna, och var pigg och alert när det var vår tur. Hanen som fanns i sällskapet bredvid oss och som var där redan innan vi kom, var helt slut. Han satt i knäet/låg vid fötterna på sina ägare hela tiden, dom hade inte någon bur med till honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 970
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 754
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?