Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Vad är era styrkor/svagheter som ekipage?

Jolie

Svaghet är det definitivt dressyren, på tävling. Träning går bra. Vi måste ut och få mer rutin så spändheten försvinner. Kan även bli lite för het på hinder och då få dåliga språng utan rygg.

Styrkor är att hon hoppar allt man styr på i bra tempo av sig själv. Inte tittig på vatten hittills (mer typen som kastar sig i :angel: )

Jobelle

Eftersom hon bara är 3 år så vet jag inte så mycket ännu. Just för tillfället är hon lite loj men har väldigt stora galoppsprång, så tror att när man får lite bjudning så kan hon bli vägvinnande. Väldigt cool häst, känns som en styrka.

Jac

Samma här, oskrivet blad liksom. Men han har en väldigt fin trav så får man lite ordning på resten kan han säkert visa sig i dressyr. Svaghet är hans lite lätt 'nervösa' läggning som jag tror kommer att bli bättre med mer rutin och utbildning.

KL

Arrrghghhhhhrrrrrgggggg

Jäkla klanthäst har gått omkull i hagen och blivit svullen över såret, som skam.

Så då blev det ingen tävling vare sig denna eller nästa helg. Så himla tråkigt, det är andra gången vi inte kommer iväg p g a hag-relaterade skador.

Nu är han flyttad till en mindre hage med massa träd (svårt att springa runt) och med endast en hagkompis. Förhoppningsvis gör detta susen.

Vad har ni för mål/tankar/idéer med nästa säsong?

Hoppning: Stadiga 110 rundor
Dressyr: komma runt LB program med godkänt resultat (över 60%)
FT - debutanter, så många vi kan, vill och orkar ta oss ut på. Om allt går som tåget kan det hända att vi försöker debutera en Lätt klass på hösten.

K ska bli starkare, lydigare, mer reglerbar och få bättre kondition. Stadigare dressyrform. Grundarbete m a o. Dessutom ska han helst växa i sin kropp så att han vet var han har alla ben och hovar så att vi slipper vila någon vecka varje månad p g a hagrelaterade olyckor :)

En vintervila är inplanerad till jul/nyår.

Ja, det vet jag egentligen inte riktigt, men jag tror att det är något sådant här:

Styrkor: Modig häst med hjärtat på rätta stället. Hoppar med bra egen taxering och i alla lägen. Stor kapacitet i hoppningen, hoppar med lätthet. Trevliga och taktfasta gångarter, dock inga flashiga sådana.

Svagheter: Något svår att få "på hjälperna", därav inte så kvick i responsen som jag skulle vilja. Ej stark nog, men det ska vi sakta men säkert jobba upp.

Något stor och lite framtung galopp, hoppas att detta blir bättre med konditionsträning i intervall under höst/vinter/vår.

En matte som är lite ovan vid att rida denna typ av häst ger att jag inte alltid får igång galoppen tillräckligt i hoppningen. Därmed kryper han i botten i de lägena, vilket jag inte vill ska bli inarbetat, således måste jag i alla lägen tänka framåt när vi hoppar *note to self*

Erfarenhet i terrängen lika med 0. Hoppas på att han är klok nog för att bli en bra FT häst när erfarenheten kommer, så att han inte blir "dumdristigt modig". Vi kommer träna lågt och lätt tills jag känner att vi har fått lite klokskap under västen.

Häst som skadar sig i hagen är ju en stor svaghet: :grin:

Ja det där med hagen är ett gissel. Alla skador i vårt stall på sistone är hagrelaterade. Hästarna har halkat, sträckt sig, klivit på sig, trampat av skor, blivit sparkade, fått bitmärken osv.
Kiropraktorn hittar bara hagrelaterade saker när han behandlar. Men samtidigt vill man inte ställa dem i 10x10 m utan sällskap för då är de som bomber att rida och lär garanterat göra sig illa då med :grin:

Det gäller bara att hoppas att de kan hålla ordning på kroppen. :p

Tråkigt! Det är då man känner att man vill linda in dem i bomull och ha dem i handväskan:angel: Fast de måste ju få vara hästar med! Hoppas att han blir bra snabbt och att det blir mindre skador i en annan hage, med mindre kompisar:)

KL

Tävlade i Gärds igår! Referat går att läsa i Gärds-tråden. Det blev långt så jag tänker inte dra allt igen här:o

Styrkor/svagheter

Oj, oj nu blev det svårt!
Styrkor: Musse hoppar bra, har stor kapacitet. Han rör sig trevligt och har en stooor galopp. Han har en psyke av stål eller snarare titan...
Jag tycker att jag är ganska jämn som ryttare i alla 3 grenar.

Svagheter: Musse är stooor och har ett psyke av titan....:angel: Vattenrädsla/löjligheter som dock verkar ha gått över:D
Jag vill sluta göra slarv-missar och rida bättre i varje steg för att ge min häst bästa förutsättningar att göra ett bra jobb! Ska fortsätta att jobba på min sits, samt min egen konditon och styrka!

Insåg att jag mest skrev om hästarnas svagheter/styrkor :o

Mina svagheter som ryttare är att jag i dressyren behöver få en bättre stabilitet i bålen, jag fladdrar gärna runt överallt med överkroppen utan att ha styrkan att hålla ihop mig och då även hästen. Blir även gärna lite för mycket 'handridning' när hästen blir stark och inte svarar på min (instabila) sits.

Styrkor är att jag trots instabiliteten ändå har en relativt god grundsits med bra position. Bra balans och är sadelfast samt har rätt bra att hitta rytmen mot hinder och känna av avstånd och linjer. Även att jag känner när det är rätt i dressyren, även om jag inte alltid hittar dit. :angel:

Hahaha, jag med! :)

Usch, mina styrkor är lätta att räkna upp:

Träningsvillig, envis och inte helt outbildbar

Svaghaterna är nog desto fler, men jag tröstar mig med att det nog är så för alla oss hobbyryttare, mer eller mindre, iaf ;)

För att inte skriva en jättelång lista så uppsummerar jag det med:

Sits - kan alltig bli bättre, takt och tempo; speciellt i hoppningen, min relativt ringa erfarenhet, även om jag börjar få en liten bank att ta av nuförtiden. :D

*kl*

Mål
Flytta ner hästen så jag kan rida igen, lite en förutsättning liksom ;)

Styrkor
En extremt snäll häst med en glad ryttare :D

Svagheter
Konditionen, hos båda två :angel:

Nej - jag kommer med en till giraff till våren! :D

Jisses vilken härlig lykta din häst har!! :) Snygg liten bäbis, måste jag säga!

Gud vilken skillnad det är mellan din nya och C. Jösses!

Om allt går som det ska kommer jag ut på terrängträning med en fyraåring nästa år. Men först ska han hoppas in. Vi får se vart vi hamnar!

Åh, vad roligt, gick det i lås då!? :)

Haha, ja, det är lite skillnad, men en sak är väldigt lik - inställningen! I like :love:

Hoppas bara att han kan behålla alla ben och öron (!) intakta så att vi får lite träning till livs. Isf möts vi med våra nya stjärnor på debutantbanorna till våren - gud så skoj!!! Jag längtar redan!

Jag är rätt ny här men vill va med ändå!

Jag startade faktiskt min första fälttävlan någonsin i somras, och nu är jag fast. Guu va kul de va :D men tack vare tråkigheter som småskador han jag inte göra mer än 2 starter i år. Är lite fundersam om hur de kommer bli nästa år men jag hoppas på att kvala till en*. :)

Men om jag och min polle ska klara det behövs massvis med vinterträning ;)
i vinter tänker vi mest fokusera på konditionen och dressyrarbetet.

Kan ju berätta att min häst(min knas) är 12 år valack och har gått lite fälttävlan förut men detta är helt nytt för mig!

http://picasaweb.google.com/SaraVikman/KMEdsbroRF101002#5523478414284932658

Vad har ni för mål/tankar/idéer med nästa säsong?

Mitt mål är att kvala till * men de skulle vara kul att pröva på * om jag lyckas med mina kval :P

Men är inte säker på hur mycket tid som kommer läggas åt fälttävlanstävlingar då det finns massa hopptävlingar jag vill va med i och de får inte bli för tufft. Än vet jag inte hur säsongen kommer se ut och jag vet inte vad jag kommer prioritera, men de visar sig.

I hoppningen är målet att rida stadiga 1.30m
och i dressyren att ta placering i LB och starta LA med godkänt resultat

Hoppning:
styrkorna i hoppningen är att Knasen inte vill riva han är rädd om benenoch gör det oftast väldigt enkelt för sig.
Svagheten är mig! de är svårt att rida när de är lite lägre! jag stör honom väldigt mycket eftersom jag sitter och mottar och dummar mig! vi måste kunna få bättre rundor med ett bättre flyt.

Dressyren är vår sämsta sida just nu. även fast jag får massa + för att min häst är fin och rör sig bra. Får sällan under 60 % (i de låga klasserna)
Men Knas går bakom handen, är seg för att sedan explodera i massa bocksprång i något galoppmoment. Men han hamnar bakom lodplan eftersom han VILL gå där, när de är programridning så blir jag också helt DÖD spänner mig och vågar knappt andas. därför rider jag honom där han tycker de är bekvämt! ;( Så vi har MYCKET att jobba
på här men får vi till de blir vi nog riktigt farliga i dressyren! :)

I terrängen är de jag som har minst erfarenhet. Det är våran svaghet att vi inte har rutinen till de här, knasen är också seg över hindren eftersom han vill hoppa så väl, det tar tid!
Vår styrka är att jag oftast inte är feg och att vi litar på varann. Knasen är också extremt hinderklok han hoppar inte hindret om han inte hunnit eller förstått hur han ska hoppa de! Vilket nog är den största anledningen till att vi tävlar i fälttävlan.:idea:

KL
Jag kommer inte längre kunna hota min häst med att han får bli dressyrhäst om han inte sköter sig.... Idag gjorde vi debut på dressyrbanan. LB:2 och LB:3. Hästskrället slår till med 65% och en 3:e plac i första klassen! Andra klassen blir det hela 69% och en 2:a plats:eek::D

Grattis! Men var försiktig med vad du säger till din kuse - jag körde samma hot-taktik med min Kamel, och vips började han placera sig i MsvB och innan vi visste ordet av var vi ett fullfjädrat dressyrekipage :crazy:
;)

Haha tror du mig inte Rebecca?:eek::mad:
Nej min kameraman fick slippa dressyrtävling, vill ju inte döda honom med tristess. Är glad att han följer med när det är FT:angel::D

PF: Ohh nej! Jag måste komma på ett nytt hot helt klart. Ska nog även hålla mig borta från dressyrtävlingar i så han inte får blodad tand:eek:
Tack förresten! Efter ditt tips så vågade jag kräva mer av honom i det lösgörande arbetet. Bytte nyligen till ett gummibett och nu börjar det hända grejer!:D

Det skulle vara kul! Hoppas vi kan få in lite mer personer så vi kan prata mycket om detta!:D Det är lite svårt att komma på saker som man kan göra nu i vinter:p

Haha jo klart jag gör! Tvivlar inte en sekund faktsitk, jag vill bara se mästerverket :D Tycker han är så fiiiin :love:

Det där med att spara kameramannen till viktiga tillfällen är något jag oxå fått vänja mig, det är ju ltie synd om dem faktiskt, stå å frysa en hel dag och kolla på tråkiga häster som springer runt runt... :D

Jag har anmält mig och Lina till vår första "riktiga" dressyr, tvivlar dock på att vi kommer göra sensation... Satsar på att landa över 50%. I fälttävlansdressyren är det sin sak, där har domaren överseende med hennes pinniga gångarter, och där får man rida lätt i mellantraven. Att få Lina att länga steget är inte det lättaste, men det är mycket lättare när hon får lite frihet i ryggen än när jag måste sitta ner. Då bara pinnar hon fortare och länger inte steget alls... Så det är ett litet orosmoment :D Men vi gör det för att det är roligt, precis som vi tävlar hoppning bara för det är roligt, även om vi alltid river :D

Senast ändrad:

Tack! Jag hade verkligen velat ha det på film med... Men jag får nöja mig med känslan att verkligen flyga fram på 2 meter långa ben:love::D

Det är klart ni ska ut och skrämma dressyrtanterna lite:p De brukade titta förskräckt på mig när jag kom med en av mina tidigare hästar och rejsade runt på framridningen:D Med Musse tittar det mest förskräckt uppåt från sina små ponnysar:devil:

Man måste ju få komma ut och träna! Även om Musse undrade när hindren skulle komma... När jag lastade ur honom för 4:e gången och sista prisutdelningen såg han rätt uppgiven ut:angel:

Hahahaha kan se honom framför mig, "men vafan matte!" :D

jag får väl oxå rejsa lite på framridningen så de blir lite rädda, storleken är ju inget att skrämmas med iaf :D

*kl*
Jag skulle vilja komma ut på en terrängträning till denna säsongen, planerar märkestagning till våren med min blivande 4-åring. Är supersugen på att vara med på en av Velanders träningar, men det är 20 mil dit. :crazy:

Tror inte riktigt att min häst orkar 3+3 timmars åkande på en dag, plus terrängträning. Vad gör man, hittar ett hästhotell??

Du bor i Blekinge va? Linda A har träning + P&C på Udden i helgen, det borde vara närmare? Det är träning på lördagen och P&C på söndagen, går säkert att få uppstallning om du vill vara med båda dagarna. De brukar inte vara omöjliga:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka