Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Vilken sötnöt! En sån bjässe skulle ju jag haft, istället för mina små blodisar :D Haha!
(Rebecca: 179cm på lilla Lina på 164cm :D)

lina_160659422.jpg

Vilket snyggt ekipage! Tycker inte alls du ser stor ut, trots att jag förstår om du ibland känner dig ltie som William F Pitt! ;)

Var är bilden tagen, ni ser oerhört proffsiga ut.

Ja, visst är han en sötnos! Hoppas hoppas hoppas att han håller sig frisk och kry, då är jag nöjd (nästan).

Haha tack! Ja lite så känner jag mig :D Men det är väl en bra sak kanske då, känna sig som en världsstjärna :D Haha!

Bilden är tagen på Malmö City Horseshow nu i sommras :)

Hoppas oxå din fining håller sig kry, och så hoppas jag vi ses på någon bana någon gång! :)

Det känns skönt att jag inte är ensam med min giraff längre!:D Tycker det dyker upp fler och fler hästar som är i 180-någonting-klassen.

Min var 175 på 3-årstestet i dagsläget (6 år) är han någonstans runt 180. Har inte mätt honom sedan i februari, då var han 179 cm. Jag tycker inte själv att min är stor, han är ju min lilla bäbis:p Men på första tävlingen i våras var han mer i luften än på marken på väg till framridningen. Då blev det väääldigt tomt runt oss om man säger så:angel:

DSC_0275.jpg

Nej - jag kommer med en till giraff till våren! :D

Jisses vilken härlig lykta din häst har!! :) Snygg liten bäbis, måste jag säga!

Min stallkompis har en sån där enorm sak på typ 178 nånting.. Gigantisk!

Själv är jag nöjd med storleken på mina pållar som är mellan 165 och 170 för tillfället :D

Då kan man göra sånt här utan att behöva skriva sitt testamente först ;)

Jolie 166 cm
319069_10150384605595948_789510947_9854299_543787483_n.jpg

Ja, den här satsningen på länets ryttare inom olika grenar känns superrolig! Äntligen något för 'alla' som tävlar och inte bara eliten som det annars oftast blir. Vi är ju några fler som kämpar i ur och skur för att bli bättre och komma uppåt.

www.ryttarturen.se

Min ena 3-åring (167 cm)
318436_10150372076110948_789510947_9776064_660876057_n.jpg

MEH! Jag vill oxå ha en sån satsning här nere! Här känns det som om bara de som är superlovande, eller de som är YR får hjälp, men vi andra gamlingar då? :(

Ah, så det var bra (Örebrosatsningen) alltså? Jag såg inbjudan men tyckte inte att jag hade tid och valde att rida mina hästar istället.

Ååååhhhh - jag hade LÄTT gett lite av mina fria timmar (inte för att de är så många) för att vara med i en sådan satsning! GUD, vad roligt!! Du måste verklgien uppdatera vad som händer och vad ni gör, jättespännande!

Jag är sjuuuukt avis, som sagt! ;)

Off topic: Min tränare ville skicka mig till talanguttagningen i våras - hahahaha, jag är ju typ DUBBELT så gammal som man får vara för att vara med där (YR). Kul att hon trodde att jag hade åldern inne iaf, då ser man inte lastgammal ut. :D

Och förresten - jag kan också göra sådär utan att skriva testamente, men sådär snygga bilder har vi långt kvar till... ;)

Ja som det verkar så får jag rida ena dagen av två med sponsring när Piia Pantsu kommer hit i november. Roligt! :D Ska tydligen även bli nästa år ett tillfälle som hon kommer som man får sponsrad avgift. Ska även på en sits-clinic. Jag tycker det verkar oerhört roligt och hoppas att hästen inte hittar på nåt så man inte kan vara med när det är grejer. Känns som 3-åringarna är lite för gröna för att byta med ännu :p

Vilken rolig satsning, nått liknande borde alla distrikt göra.

Tycker jag oxå! Jag som trott det var en fördel att bo i Skåne, tji fick jag! :p

kl

Vad har ni för mål/tankar/idéer med nästa säsong?

Själv har jag följande mål:

- Lina ska starta 100
Börjar förmodligen med att rida en eller ett par debutanter, men målet med året är att hon ska ha startat en 100-klass. Går det bra och det finns utrymme för fler än en 100 så är målet att få godkänt resultat i 100. I hoppningen ska vi bli stadiga i 110, och i dressyren satsar vi på att starta en LA.

- Zamona ska debutera
Vi har tränat en hel del terräng, men hon har aldrig startat eftersom jag valde att betäcka henne. Tanken är att betäcka igen under 2012, om jag hittar någon vettig hingst jag vill använda, och gör jag det så får det bli en debutant innan hon betäcks. Blir det så att jag inte betäcker så får hon gå fler än en och då även lite hoppning och dressyr, men eftersom planen är betäcka, så har jag inte planerat mycket mer än så ännu :D

Jolie 8 år

Att vi ska komma igång med alla träningar så att vi rätt tidigt på säsongen kan komma ut på 1-2 debutanter och om det känns stabilt så ska vi gå upp på lätt nivå/100-klass.
Hoppning vill jag att vi ska komma igång så vi är tillbaka där vi avslutade 2010, med 1,15 klasser.
Dressyr - att få över 60% när vi startar :p

Jobelle 3 år

Att komma igång med ridningen och formen så att vi kan börja träna lite och hoppa in så att vi under vårkanten kan komma ut på lite pay and jump typ 70 cm för att under sommaren kunna rida 1m.

Jac 3 år

Att inridningen ska bli klar så att vi kan rida i alla 3 gångarter både ute och inne och att han har hittat en bra form. Gärna under nästa år att vi kommer ut på några miljötränings-tävlingar med dressyr som prio ett och hoppning gärna också om han känns som han fixar det (nervös stackare ;) )

*kl*

9-åringen:
Här rids det just nu dressyr för fulla muggar :D men annars så tränas det generellt hoppning och dressyr med fokus på styrka och förbättring. Fram till vintern ser det mörkt ut med hopptävlingar men däremot så kryllar det av dressyrtävlingar. Så upplägget blir att träna båda delarna men tävla dressyr under hösten, sedan ta sig igenom den värsta vintern för att till våren vara ute snabbt på hopptävlingar (i våras tävlade jag första gången i januari, vilket passar tysken fint då han får chans att busa av sig i några lägre klasser då och kan hoppa lite större framåt mars/april för att sedan gå ut på fälttävlan i maj). Han har gått en dressyrtävling och har 3 stycken kvar i oktober (rider en LA-klass per tävling). Sedan har jag inte kollat på november än, om det öht finns några tävlingar. Målet är i alla fall att han ska debutera MSV dressyr innan nästa säsong samt gå ett par 120 inomhus.

Nästa fälttävlans säsong så ska han få börja med en terrängträning innan första start som blir en lättklass. Sedan en terrängträning till innan han går upp i *-ig. Sedan är planen att han ska gå *-ig hela säsongen för att bli stadig där och kvala till **-ig.

4-åringen:
Är precis igångsatt efter en månads vila sedan kvalitén. Han ska nu ridas lungt några veckor (2-3 pass i veckan och lättare markarbete på banan blandat med skogsturer) innan vi sätter igång med träningen igen. Sedan ska han hopp och dressyrträna under vintern (med uppehåll för en vila till under värsta vinterperioden, huvudsakligen eftersom hans vila nu blev hälften så lång som jag först planerat eftersom han började få för tråkigt och blev svår att hantera). Sedan ska han vara redo för att komma ut på tävlingsbanorna tidigt nästa år för några små klasser i hoppning och dressyr och träna terräng så fort snön är borta. Det viktigaste på honom är att han får styrka och balans att bära sig, så träning med det syftet står på schemat tills målet är uppnått.

Tävlingsmässigt för nästa år är målen med honom är inte klarlagda då alla tränare tycker att han borde försöka kvala till Breeders i just deras gren, men han ska ut och tävla terräng, hoppning och dressyr för rutin i alla fall. Och sedan får vi se i vilken gren det verkar gå mest framåt. Jag är dock hemskt sugen på att göra fälttävlanshäst av honom, även om hopptränaren säger annat :angel:

Senast ändrad:

Ja det beror väl på vad hästen tycker:angel:

Musse 6 år
Målet under vintern är att framförallt jobba upp hans styrka. Han måste komma ikapp sin stora kropp! Har under 2011 debuterat i Lätt klass och gjort det med lite blandade resultat. Så först och främst ska vi bli stadiga där. Vilket nog egentligen inte är något större problem bara han får koll på alla benen och orkar lite mer. Vårt stora problem har ju varit vattenhinder men det känns som att det har börjat lossna nu! (peppar, peppar jag vill inte bada i Gärds vatten i helgen:o)

Jag känner att jag just nu har väldigt bra hjälp med honom av riktigt duktig ryttare/tränare så vi ser verkligen fram mot att slita hela vintern lång. Så att vi kan komma ut på andra sidan som en ny häst/ryttare:D

Målet för nästa säsong är start i *-stjärnig. Gärna under sommaren så att han hinner bli lite stabil i den klassen innan säsongen är slut. Men vi får se hur det går!;)

Låter jättkul ju! Önskar att det fanns mer sånt här! I mitt förra distrikt startade de en FT satsning just när jag hade flyttat:cry:

Chansen att de kommer göra de här känns liten... Men vem vet man kanske får försöka dra igång något själv:D

kl

Va roligt att så många svarat så snabbt! Tycker det är intressant att läsa om andra ekipage och deras planer!

En ny fråga för er som känner för att svara på det :D

Vad är era styrkor/svagheter som ekipage?

Mina svar:

Lina
Terrängen - Lina är egentligen en riktig fegis, men hon tycker samtidigt det är väldigt roligt. Således kan hon va lite tittig ibland, det har mestadels försvunnit tycker jag, men ibland tittar hon lite. Vatten kan ibland vara lite bekymmer. Galoppen är hennes starkaste sida. Hon må vara liten och ha pinniga gångarter, men hennes galopp är vägvinnande och hon täcker fövånansvärt mycket mark. Kan bli lite stark i terrängen.

Hoppning - Vår svagaste sida. Lina hoppar med god vilja, och när hon vill även med bra teknik. Tyvärr tycker hon oftast det är onödigt slöseri med energi och så är hon inte så rädd om benen, därför brukar det alltid trilla någon bom. Hon kan bli lite het dessutom och vi har jobbat mycket med att hon inte ska rusa.

Dressyren - Jag måste bli bättre på att rida noggrannare vägar, och jag måste slappna av mer på banan, jag spänner mig och blir inte följsam. Lina gör dressyren bra så här är det jag som får ta på mig skulden om det inte går bra. Komma ihåg programmen är oxå något som helt klart är en fördel, inte heller detta kan jag lasta Lina för :D

Zamona
Nu har ju inte Z tävlat något, så det går inte riktigt att stapla upp som med Lina. Däremot kan jag säga att det som är vår största utmaning är hennes nerver. Hon blir lätt blockerad och stressad. Spänner sig och blir i-stadig. Helt klart ett stort problem. Får se hur vi klarar detta på tävlingarna. Styrkorna är hennes gångarter som gynnar i dressyren men även i hoppningen och terrängen såklart. Hon hoppar i princip allt. Tror aldrig hon stannat på något.

9-åringen:
Hans största svaghet föregående säsong har varit att han fått koncentrationssvårigheter då ribban höjts i terrängen och han behövt lösa uppgifter mer på styrka än fart (vilket ju annars går utmärkt upp till lättklass). Han blir även fruktansvärt tittig mellan hindren på tävling och tänker inte på hindret framför näsan om han inte varit ute i terrängen på ett tag, vilket jag nydligen konstaterat och numera åtgärdar genom att alltid låta honom hoppa terräng innan tävling för att han ska få "avreagera" sig lite. Detta har dock släppt och sista tävlingen han gick så hade alla bitar fallit på plats, vilket gör att det känns som om han kan vara redo att prestera resultat från och med nästa säsong.

Hans största svaghet som inte går att påverka mer än till en viss gräns är dressyren och intrycket han ger. Han är en liten (ca 160 cm) helbrun häst utan tecken och av fullblodsmodell, vilket helt enkelt inte faller vissa dressyrdomare i smaken. Hans skritt och trav är långt ifrån de bästa och han har även varit väldigt svårriden i dressyren, fick han över 55% i ens de enklaste programmen så var jag mer än nöjd. Detta har dock släppt enormt senaste året och han tävlar nu upp till regional LA:3 med placering (bland riktiga dressyrhästar :angel: :D) samt går stadigt på 50-58 straff i *-ig (även under en sämre dag).

Han styrkor är en förjäkla bra galopp (trots den lilla kroppen), en bra hoppteknik och nogrannhet samt att han alltid har stenkoll på alla hovar (vilket är väldigt bra i terrängen). Han är även arbetsvillig tills han stupar och har ett perfekt temprament.

4-åringen:
Är väldigt obalanserad, vilket egentligen är prio ett att åtgärda och påverkar alla grenar. Och saknar styrka, men båda dessa svagheter är ganska förlåtna när man är 4 år och 173 cm i mankhöjd. Han hoppar bra och går på allt i terrängen, samt har tre bra gångarter. I psyket har han hittills varit lite för snäll och vän för min smak, men under sommaren har det exploderat och nu har jag den pigga och taggade häst jag vill ha, med en arbetsvilja och nära till ett bocksprång eller två när han tycker att livet leker. Även han besitter förmågan att hålla koll på sina hovar, vilket jag finner nödvändigt för att jag ska vilja satsa på att ta upp en häst i klasserna i terrängen.

En annan styrka hos honom är att han är halvblod, av sportig modell och jäkligt snygg att se på. Vilket kommer att ge honom pluspoäng i kanten bara han ger sig in på en dressyrbana.

Jag själv:
Min största svaghet är nog banhoppningen, eftersom jag helt enkelt ogillar den. Det har dock blivit bättre och jag har under senaste året "hoppat in mig" på högre höjder. Jag har en bra och mjuk grundsits men kan ibland bli lite väl lätt och framåt alá säkerhetssits när jag rider unghästen (eftersom han ibland tenderar att vara högt och lågt och överallt). Blir även lite sned åt vänster i min dressyrsits och sitter inte alltid till så mycket som jag kan med sätet när jag ska samla. Brukar rida prydliga program i dressyren och våga rida framåt som sig bör i terrängen (även där ofta med bra vägval), men kan nog vara lite för mesig när det kommer till situationer där hästarna behöver "lyftas över" hindrena. Och så rider jag alltid för långsamt i terrängen, men det beror mer på att hästarna inte klarar uppgiften i rätt tempo än och att man då får ta det lugnare för att kunna ge dem tid att göra det ordentligt.

Jag hoppar in med :)

Marlin 3 år:

DSC04482.jpg

DSC04582.jpg

Hoppas in i vinter, komma ut på terrängbanan så smått så fort det går och träna på att galoppera framåt, gå över lite kanter och kanske genom vatten. Längre fram mot sommaren CR-hoppningar, någon 90-klass och därefter 90-fälttävlan. Mot hösten till dressyrkval och kvalitetstävlan. Kanske Breeders i fälttävlan eller dressyr.

Vet ju inte så mycket om detta än, men som det ser ut nu:

Terrängen: Försiktig men samarbetsvillig såhär långt på uteritter, blir inte sur och tvär utan vill vara snäll och försöker så gott han kan även om han är lite rädd. Tycker det är roligt att galoppera ute. Största svagheten är väl att jag inte ridit mycket terräng på senaste iden och aldrig på storhäst.

Hoppningen: Är inte mycket löshoppad, han gjort några riktigt fina språng men för det mesta inte så imponerande. Tror dock på bra utveckling där! Värre med mig, jag lär mig aldrig det här med avståndsbedömning.

Dressyren: Välbalanserad och stadig i formen för sin ålder. Naturligt påskjut. Min svaghet är väl att jag kan bli lite hård, spec vänsterhanden så jag får se upp så att jag inte gör honom mer oliksidig ist för tvärtom.

Flip 3 år

DSC03432.jpg

DSC03123.jpg

Vet inte hur länge jag ska fortsätta med honom, ev ska min syster ha honom men om jag får fortsätta nästa säsong så blir det samma upplägg som för den andre till en början:
Hoppas in i vinter, komma ut på terrängbanan så smått så fort det går och träna på att galoppera framåt, gå över lite kanter och kanske genom vatten. Längre fram mot sommaren CR-hoppningar, någon 90-klass och därefter 90-fälttävlan.
Men sen frammåt hösten kan han nog gå 1m-hoppning och kanske semifinal Breeders. Kvaliteten såklart, kanske Breeders i fälttävlan/hoppning.

Samma här, vet inte riktigt hur han blir än. Mina svagheter samma som innan.

Terrängen: Har bra galopp och bra grundflås tack vare fullblodsmamma. Verkar inte speciellt tittig, men risk att han kanske är för försiktig i hoppningen och överhoppar.

Hoppningen: Har mycket kapacitet och är försiktig. Lite svårt att hålla ihop sin galopp, kommer behöva mycket stärkande jobb där om han inte ska falla isär.

Dressyren: Väldigt lyhörd och trevlig att rida, fin i handen och ganska stadig. Ännu lite svag och obalanserad, spec då i galoppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka