Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har idag klarat av dag 15 på min runstreak. Känns som en start iaf! Det är ju verkligen tidigt att ropa hej men det känns som att konceptet passar mig! Jag har alltid haft lätt att träna ”imorgon istället” men nu när jag ska ut varje dag så är det liksom inget snack. Nu på kvällen sprang jag tex i hällregn, hade nog inte hänt annars 😅

Än så länge har jag bara joggat eller lunkat runt i 20 minuter och hållit mig till det. Har tänkt att jag ska börja så för att få in rutinen och att det inte ska bli övermäktigt i början. Men så småningom tänker jag att något pass ska bli längre, något intervaller osv. Och vissa pass ska verkligen bara vara korta och luuugna.
 
Kvällens träning blev OCR med dottern, lite olika hinder att ta oss an. Vi hoppade dock över alla som innebar löpning eftersom hon är lite snuvig, så det blev inte så mycket pulshöjande. Men på söndag ska vi springa Toughest family tillsammans hon och jag 😍
 
Jag känner mig lite missnöjd med min träning just nu, känner inte riktigt att jag får till det och jag suktar efter något annat samtidigt som jag inte riktigt vet vad detta "något annat" skulle vara. Lite tror jag att det beror på att mitt gamla crossfitgym slog igen igår, där försvann liksom den back up-planen som jag nog räknat med mer än jag anade. Det var liksom alltid ett alternativ, rent hypotetiskt, att gå tillbaka dit men nu är ju den dörren helt och hållet stängd.

Ja ja, jag försöker att inte göra en för stor grej av det utan träna på som vanligt med en lagom blandning av luststyrd och mer strukturerad träning. Dagens pass var mer åt det luststyrda hållet och innefattade 12 minuter intervallöpning, totalt 9 rundor jogg upp och ner för den långa & branta trappan här i krokarna, 2 km rask promenad, och till slut 30 minuter yoga. Med en timmes trädgårdsarbete på det så känns det som att jag har fått tillräckligt med rörelse idag också!

Planen är att köra ett pass överkroppsstyrka imorgon eller onsdag, och så ett benpass på torsdag lunch. Sedan har jag mina föräldrar på besök torsdag-måndag och då är det inte alltid jag får till träningen. Men vi får se, kanske sticker jag iväg och simmar eller något någon av dagarna! Det skulle dock kännas bra att få gjort de huvudsakliga passen innan de kommer, så det är målet.

Hur kommer det sig att de slog igen?
 
Skor vid löpning!
Vad har ni för skor?
Jag har idag ett par Hooka, vad heter de pronationssko? Arai heter den i vart fall.
Älskar dom, men jag får ont i trampdynan där man är som bredast av dom. Känns som ett blåmärke dagen efter.
Älskar skorna i sig då jag får ett bra löpsteg och knäna håller, men ska det göra ont dagen efter?

Jag är ny i löpningen, men behöver stärka den delen av träningen. Springer än så länge korta distanser och jobbar med att hålla ett jämt tempo där jag håller ut hela sträckan. Mitt expertområde är annars att jag tar ut mig för fort och är död efter någon km annars. Igår fick jag ett sug efter att testa en längre distans senare i veckan. Men vi får se vad det landar i.

Axeln fortsätter att bråka med mig, så styrketräningen blir lidande. Men jag var på behandling igår och det känns redan bättre. Ska bara komma ihåg att underhålla med massage och lite övningar för att stärka och mjukgöra den inre bröstmuskeln.
 
Jag har Hoka Clifton 9. Väldigt nöjd och har precis bytt ut mina gamla till ett par nya likadana.

Jag brukar få problem med ont både under fötterna och även i tårna om jag knyter skorna hårt, så jag springer med dem rätt löst knytna. Det kan inte vara något sådant?
 
Hur kommer det sig att de slog igen?
Det verkar som att det berodde på det ekonomiska klimatet, som så mycket annat just nu. Pratade med en av mina gamla träningskompisar och det hade tydligen nämnts saker som att driftkostnaderna fördubblats sedan i höstas samtidigt som de inte får in tillräckligt med nya medlemmar. Det sistnämnda känns ju inte heller så otippat, inte undra på att folk tvekar att betala över 1000 kr i månaden för ett träningskort nu när det är som det är med inflationen, energipriserna och landet står på gränsen till en recession.
 
Skor vid löpning!
Vad har ni för skor?
Jag har idag ett par Hooka, vad heter de pronationssko? Arai heter den i vart fall.
Älskar dom, men jag får ont i trampdynan där man är som bredast av dom. Känns som ett blåmärke dagen efter.
Älskar skorna i sig då jag får ett bra löpsteg och knäna håller, men ska det göra ont dagen efter?

Jag springer i Brooks Adrenaline ❤.
Nu har jag modell 21, tror de är med mindre pronation, tidigare hade jag en tidigare modell... 18? 19? som var för mer pronation, men nu har jag tränat bort en del pronering eller hur det var... är iallafall nöjd och var supernöjd med förra modellen också.

Provade en neutral asics-sko ett tag emellan under pandemin då jag inte kunde åka till Löplabbet och prova ut, men näe asså, de var döden för mig.

Jag skulle inte tycka att det var okej om det fortsätter göra ont dagen efter, tycker det känns väl om det gör ont på "rätt" eller "fel" sätt.

Sen tror jag allra oftast att ont beror på att man gått ut för hårt.
 
Puh! Kom nyss in efter springturen, var lite jobbigt idag, känns att jag missat ett spring- och ett cykelpass pga inte mått bra...eller så inbillar jag mig att det känns. Sprang senast i tisdags och cyklade i torsdags.
Siktar på cykling idag också :)
 
Skor vid löpning!
Vad har ni för skor?
Jag har idag ett par Hooka, vad heter de pronationssko? Arai heter den i vart fall.
Älskar dom, men jag får ont i trampdynan där man är som bredast av dom. Känns som ett blåmärke dagen efter.
Älskar skorna i sig då jag får ett bra löpsteg och knäna håller, men ska det göra ont dagen efter?

Jag är ny i löpningen, men behöver stärka den delen av träningen. Springer än så länge korta distanser och jobbar med att hålla ett jämt tempo där jag håller ut hela sträckan. Mitt expertområde är annars att jag tar ut mig för fort och är död efter någon km annars. Igår fick jag ett sug efter att testa en längre distans senare i veckan. Men vi får se vad det landar i.

Axeln fortsätter att bråka med mig, så styrketräningen blir lidande. Men jag var på behandling igår och det känns redan bättre. Ska bara komma ihåg att underhålla med massage och lite övningar för att stärka och mjukgöra den inre bröstmuskeln.
Jag har ett par New Balance Vongo V5

Lagom pronation och medelhårda. Behövde bra stöd runt foten så blev då istället lite mindre jättemjuk dämpning i isättningen av foten. Gillar dem skarpt, så även mina knän verkar det som!
 
Det verkar som att det berodde på det ekonomiska klimatet, som så mycket annat just nu. Pratade med en av mina gamla träningskompisar och det hade tydligen nämnts saker som att driftkostnaderna fördubblats sedan i höstas samtidigt som de inte får in tillräckligt med nya medlemmar. Det sistnämnda känns ju inte heller så otippat, inte undra på att folk tvekar att betala över 1000 kr i månaden för ett träningskort nu när det är som det är med inflationen, energipriserna och landet står på gränsen till en recession.
1000 😱

Jag tycker att 800 är mycket, som det kostar hos oss 😳
 
Dagens, nice axelpass. Känner mig stark och igång igen. Mycket bra.

ACB825C5-D2CB-4E05-A497-FB9C93107F05.jpeg
 
1000 😱

Jag tycker att 800 är mycket, som det kostar hos oss 😳
Ja, det verkar vara standardpriset här i krokarna (storstad med över 1 miljon invånare). För mig kostade det "bara" 800 eftersom vi som varit med länge fick behålla det gamla priset från 2018 när de höjde härom året, men för alla andra är det 1100-1300 som gäller (beroende på hur många pass i veckan man vill ha tillgång till).
 
Ja, det verkar vara standardpriset här i krokarna (storstad med över 1 miljon invånare). För mig kostade det "bara" 800 eftersom vi som varit med länge fick behålla det gamla priset från 2018 när de höjde härom året, men för alla andra är det 1100-1300 som gäller (beroende på hur många pass i veckan man vill ha tillgång till).

Ah, vi har ett och samma pris vare sig du gåt på 1 pass/vecka eller 5 pass/dag och du har alltid tillgång till både openyta och passyta. Koden till dörren gäller dygnet runt.
 
Puh!

41 km landsvägscykling, check 👊. Latmasken höll på att vinna idag, men då frågade jag mig själv om jag hellre ville va ute o cykla eller va hemma o diska. Plötsligt var valet väldigt enkelt 🤣.
Så jag är nöjd då jag alls kom iväg och jag har trampat på, det har jag. Blev ett depåstopp halvvägs hos mami med sambo, men det går väl in på hälsokontot det också 🙂.

Lär få in lite långrundor nu bara utan långa depåstopp också dock, får fixa det 😊🚴‍♀️.
 
Idag var vilodag så, eh, det blev lite armar och 2km promenad. Fick iaf upp hungern till lunchen, så mission accomplished!

E5B20359-3AB0-4BE6-A25E-E10E1240CB48.jpeg
 
Vi har börjat öva med den stora tjejen att vara hemma själv. Korta stunder.

Så idag när lilltjejen hade simskola lämnades den stora själv i 20-30min innan pappa kom hem. Gick hur bra som helst.

Så jag hann simma några längder medan lilltjejen hade simskola. Har inte crawlat sedan jag fick kurs för några månader sedan
Men det kändes riktigt bra, jag fick in flytet. Men löser bara 25m åt gången så blev 25m crawl och 25m bröst varje längd. 1000m fick jag ihop. Kändes riktigt bra måste jag säga.
 
Varit och tränat blev något slags improviserat träningspass typ cirkelfys som jag körde själv i 40 minuter. Fick inte igång playpasset var något fel. Blev bra ändå fick till relativt bra intensitet och variation med kettlebell, skivstång, medicinboll och bräda. Bra blandning av styrka och kondition och passade på att göra övningar som inte ingår i hiitpasset. Så känner mig nöjd.
 
PTn har ersatt ett löppass med crosstrainer så idag gjorde hag 8 km på crossen och några knästärkande övningar efteråt. Blir en lugn joggingtur imorgon enligt schema. Inte optimalt dagen efter varandra men ja, livet är ju inte optimalt heller och detta är vad jag hinner denna vecka...
 
Igår en km simning :). Känner av liiite i ena knäet, kände efter löpningen i förrgår, så tog det lite lugnare på simningen och varvade bröstsim med crawl. Hoppas det går över.
Idag är planen ett kort cykelpass i em/kväll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 595
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 759
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp