Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Årets näst sista pass var en lek med dagens datum

Cash in 30 mountain climbers

12 rounds of
30 plate rows
30 push press

Cash out 30 mountain climbers

Sen var det lite magövningar, bulgarian split squat, armhävningar och avslutning med 90s tåhävningar.

Imorgon blir det party och tävlingspass då det är den coachens sista pass då han ska byta jobb till annat gym.
 
När 2022 blir 2023 så har jag joggat 5 km eller mer varannan dag i två år.
Jag har i två år och fyra månader rört mig 10 000 steg eller mer varje dag. (Ofta 15-20)
2023 ska jag fortsätta motionera men inte lika bestämda mål.
BD3E202C-9DD8-4DBB-800B-B9CC9EAA92CC.jpeg
 
Årets sista träningspass gjordes idag på årets sista dag, otroligt nöjd med att höja mitt bänk-pb från 40 till 48 kg 🥳 Så går in i 2023 med ett mark-pb på 5x80 kg, böj på 4x60 kg, bänk på 2x48 kg, sjukt nöjd och glad över detta :D
 
Jag gjorde också årets sista pass idag. Det blev pass nummer 66. Jag hade satsat på 100 pass, men har haft både covid och någon form av halvkronisk halsinfektion som tack och lov har gått över! Men det sabbade ungefär 4 månaders träning så jag är väldigt nöjd över genomförda pass och siktar på 100 pass nästa år!

Har varit svag i knäna och därför kört knäböj på 40 kg som max. Idag kändes det både bra och enkelt så jag kunde helt plötsligt gå upp till 60 kg! Hade säkert kunna fortsätta lasta på, men var själv så tänkte att det var bra att sluta på något som kändes relativt lätt. :)

Inför 2023 är det viktigaste målet att fortsätta vara frisk och dyka upp på gymmet. Resultaten kommer komma bara jag går dit! 💪🏻
 
Vad gör man bättre nyårsaftons kväll än att hoppa in i träningstråden :D

Har haft ett väldigt bra slut på året med löpning två dagar i rad och skidåkning i förrgår. Men året i stort har varit rätt mediokert träningsmässigt. Dessa dagar är inte så representativa om man säger så!

Men är nöjd med min stegsvit iaf! 2022 slutade med ett snitt på 11200 steg om dagen, som är lite bättre än 2021 som var 11800.

Men nu gäller det att steppa upp! Ska åka Vasaloppet om 60 dagar eller vad det nu är 😬😅
 
Har också haft ett bra avslut på året blev träning tre dagar i rad. Hiit pass onsdag, power hour torsdag och skivstång på fredagen. Kan fortfarande inte göra några hopp på pass men känner att min fot helt klart är mycket bättre. Får se vad fysioterapeuten säger om några veckor tills dess ska jag fortsätta med mina rehabövningar för foten. Önskar alla ett gott slut på detta året och så får vi fortsätta att peppa varandra 2023! 🍾🎆🥂
 
Avslutade 2022 med en joggingrunda 40 min. Har inte joggat på flera månader pga träningsstopp från läkaren och när jag fick börja igen har det varit vinterkyla. Har märkt att jag får dåligt i luftrören när det är kallt så har avstått. Men idag var det plusgrader så passande på. Märker dock att orken inte riktigt finns.
 
Avslutade 2022 med 93 styrkepass, och fåtal löprundor. Sämsta träningsåret sen jag började dokumentera min träning 2020. Men det har varit ett år där träning inte kunnat vara så prioriterat som jag önskat. Detta år däremot är planerat att bli himla roligt och utmanande med att träna på hinderbanor :D
 
Årets sista träningspass gjordes idag på årets sista dag, otroligt nöjd med att höja mitt bänk-pb från 40 till 48 kg 🥳 Så går in i 2023 med ett mark-pb på 5x80 kg, böj på 4x60 kg, bänk på 2x48 kg, sjukt nöjd och glad över detta :D
Shit vad starkt! Det ska du verkligen vara nöjd med :love:
Vad gör man bättre nyårsaftons kväll än att hoppa in i träningstråden :D

Har haft ett väldigt bra slut på året med löpning två dagar i rad och skidåkning i förrgår. Men året i stort har varit rätt mediokert träningsmässigt. Dessa dagar är inte så representativa om man säger så!

Men är nöjd med min stegsvit iaf! 2022 slutade med ett snitt på 11200 steg om dagen, som är lite bättre än 2021 som var 11800.

Men nu gäller det att steppa upp! Ska åka Vasaloppet om 60 dagar eller vad det nu är 😬😅
Åh vad spännande med Vasalopp! Tror inte jag känner någon som åkt det faktiskt, ska bli kul att "följa" din uppladdning :) Åker du mycket längd till vardags, eller är det något nytt?
 
Jag har ägnat lite tid åt att summera träningsåret rent statistiskt och kan nöjt konstatera att jag nådde mitt mål om 150 träningspass under 2022. Jag är faktiskt väldigt stolt över mig själv för det! Det var som sagt på håret att det gick, och jag fick kämpa på rejält här i december, men jag gjorde det! 🥳 Av dessa 150 pass var det 32% crossfit, 22% styrketräning, 13% ridning, 10% löpning, 9% yoga, 5% vandring, 5% simning och 4% övrigt (skidåkning, padel, och så var det den där enda gången då jag fick för mig att prova på jujitsu... 😂)

Utöver detta har det genomsnittliga antalet steg per dag legat över mitt mål på 7,500 varje dag (8,154 steg per dag för att vara noga) vilket jag faktiskt inte hade väntat mig! Har medvetet inte hållit så mycket koll på just den saken eftersom det lätt stressar mig, men det gick tydligen vägen ändå!

Tänker köra på samma mål inför 2023 och hoppas att det blir lite lättare den här gången. Dels eftersom jag nu testat det en gång och vet ungefär hur pass svårt det är, och dels eftersom jag inte planerar att varken gifta mig, få borrelia eller vara magsjuk två gånger och vrålförkyld tre gånger under 2023 :p

Summerar mitt år här nedan eftersom det kan bli kul att gå tillbaka och titta på senare:

Totalt antal pass: 150
Vanligaste träningsformen: Crossfit
Bästa månaden sett till antalet pass: December
Bästa månaden sett till känsla: Mars
Bästa träningsminnet: PT-passen maken och jag gjorde tillsammans under de 3 månaderna före vårt bröllop. Det var lite krångligt att få ihop det ibland med allas fullspäckade scheman, och passen var kanske inte alltid heeelt värda det snordyra priset, men överlag minns jag dem med värme!
Sämsta träningsminnet: Det får nog ändå vara att 2022 var året då jag lämnade crossfitvärlden, åtminstone tillfälligt. Jag är egentligen fullständigt nöjd med det beslutet, men det gör ändå lite ont i hjärtat att tänka på. Hoppas ha möjlighet att göra comeback en vacker dag!
Årets bästa nya: Simning
Årets bästa gamla: Styrketräning, kul att ha hittat tillbaka till mina egenkomponerade pass igen!
Årets bubblare: Skidåkning - har lyckats åka tre gånger i år utan att lämna Skottland, det är lite ovanligt eftersom den globala uppvärmningen gjort att många av skidställena dessvärre ofta har svårt att få ihop tillräckligt med snö för att kunna ha öppet.

Ser fram emot ett aktivt och roligt 2023 med lite mindre stress och press (läs: inget bröllop) och mer tid för träning som liksom blir av av rena farten. Det faktum att jag kommer att tillbringa en månad i Costa Rica, som kryllar av surfare, yogis och andra aktiva människor, känns som en bra början :D

Gott nytt år fina tråden! :heart
 
Åh vad spännande med Vasalopp! Tror inte jag känner någon som åkt det faktiskt, ska bli kul att "följa" din uppladdning :) Åker du mycket längd till vardags, eller är det något nytt?

Det här blir fjärde gången jag åker så viss erfarenhet finns! Vilket nog är tur för jag är sämre grundtränad nu än tidigare gånger. och var fem år sen sist. Men hoppas att jag kan ha lite teknik gratis sen tidigare iaf 😅
 
Jag har funderat lite över min träning 2022.
Tidigare har jag tränat fler pass under året har jag kört tyngre pass och mer sällan och det har gett resultat.
  • Jag har ökat marklyft PB från 60(ca kroppsvikt) till 95kg
  • Jag springer snabbare i de korta intervallerna och håller bättre snitthastighet under passen.
  • Jag orkar mycket mer på Crossfitpassen. Innan var tex burpee box jumps något jag inte fattade hur man kunde göra. Nu kan jag köra ca 10 st i ström och går inte ner utan hoppar allting på "studs".
  • Har fått kommentarer från andra deltagare om hur snabba mina burpees blivit 🤩
  • Mina tröjor börjar bli tighta runt biceps och axlar :D
  • Klarar av att göra ett par TTB
Så jag kommer köra samma koncept och hoppas att 2023 blir året då jag kan göra pullup(s )utan gummiband och så får vi se hur det andra utvecklar sig.
 
Jag kom igår på att jag skulle ha som mål att göra en halvmara till hösten. En kompis sa att hon tänkt det, och hon är gravid nu så jag tänker att formen kan vara densamma, sett till min sjukdom och hur mkt jag kan följa ett träningsschema bör vi kunna vara på samma nivå i höst... Inga som helst mål om att göra detta på en bra tid utan bara att ta sig runt, det känns som nåt jag behöver acceptera. Annars fladdrar jag lätt iväg och börjar tävlingstänka men Om jag lyckas hålla mig till att bara vara nöjd att ta mig runt så är det nog genomförbart. Hittade ett helt ok snällt program på 10v som utgick från att man vid starten kan jogga i 40 min och det har jag inga problem med.

I övrigt har veckan börjat dåligt med nån sorts diffus magsjuka. Så gårdagens träningspass utgick, i bästa fall kan jag väl ta mig iväg imorgon eller tors. Surt.
 
Varning för gnäll! Så då har jag kört på lite lätt med att försöka få lite mer styrka i överkroppen. Tyvärr varje gång så slutar det i att båda mina armbågar gör ont. Inflammation, går över med lite vila och voltaren gel. Kom i såpass form att jag kunde göra armhävningar på vägen ner korrekt, sedan när jag ska upp ”går det inte”. Jag får inte med höften i nivå med överkroppen utan blir hängmatta. Hjärnan klarar inte att få ihop det med musklerna. Så tränade på att gå över i nedåtgående hund emellan för att just få med höften. Tyvärr innebar det att armbågarna gav upp igen och nu har jag haft ont i dem i över en månad.. Detta innebär att jag återigen är tillbaka på noll och intet, hur jag än gör kommer jag inte vidare! Känner just nu mest för att ge upp om jag ska vara ärlig men jag måste någonstans lyckas för annars kommer jag inte att hålla i livet.
 
Varning för gnäll! Så då har jag kört på lite lätt med att försöka få lite mer styrka i överkroppen. Tyvärr varje gång så slutar det i att båda mina armbågar gör ont. Inflammation, går över med lite vila och voltaren gel. Kom i såpass form att jag kunde göra armhävningar på vägen ner korrekt, sedan när jag ska upp ”går det inte”. Jag får inte med höften i nivå med överkroppen utan blir hängmatta. Hjärnan klarar inte att få ihop det med musklerna. Så tränade på att gå över i nedåtgående hund emellan för att just få med höften. Tyvärr innebar det att armbågarna gav upp igen och nu har jag haft ont i dem i över en månad.. Detta innebär att jag återigen är tillbaka på noll och intet, hur jag än gör kommer jag inte vidare! Känner just nu mest för att ge upp om jag ska vara ärlig men jag måste någonstans lyckas för annars kommer jag inte att hålla i livet.
Usch vad drygt! Jag har också haft lite problem kring det området och vet hur begränsande det kan vara. Dum fråga kanske, men har du uppsökt fysioterapeut? Det finns ju armbågsskydd och sådant man kan använda, jag tror oftast att de riktar sig mot de med tennisarmbåge men de kan hjälpa även om man har andra besvär med armbågen. Jag blev av min fysio rekommenderad att ha ett sådant på min onda armbåge (som egentligen berodde på en inflammation i muskeln som löper från armbågen längs med underarmen ner till handleden) under träningspass som innefattade överkroppen, och upplevde att det hjälpte. Först skulle jag dock uppsöka fysio om jag vore du, för att få en diagnos fastställd.
 
Årets första träningspass blev simning! Den ursprungliga planen var ett högintensivt benpass med mycket flås, men när jag vaknade med en förkylningsblåsa på tungan tänkte jag att det var bäst att ta det säkra före det osäkra och inte pressa kroppen för hårt om det nu ligger något litet virus på lur nånstans. Kändes bra, det är en så himla skön lågintensiv helkroppsträning! Jag ser dock fram emot de privatlektioner som jag fick i julklapp, det känns som att jag behöver lite hjälp med tekniken för att kunna simma mer effektivt och liksom få ut mer av det.
 
Usch vad drygt! Jag har också haft lite problem kring det området och vet hur begränsande det kan vara. Dum fråga kanske, men har du uppsökt fysioterapeut? Det finns ju armbågsskydd och sådant man kan använda, jag tror oftast att de riktar sig mot de med tennisarmbåge men de kan hjälpa även om man har andra besvär med armbågen. Jag blev av min fysio rekommenderad att ha ett sådant på min onda armbåge (som egentligen berodde på en inflammation i muskeln som löper från armbågen längs med underarmen ner till handleden) under träningspass som innefattade överkroppen, och upplevde att det hjälpte. Först skulle jag dock uppsöka fysio om jag vore du, för att få en diagnos fastställd.
Har uppsökt och använder skydd mot tennisarmbåge samt en skena för handleden under natten eftersom det var en tanke att orsaken egentligen är handleden. Det har gjort det så att jag är smärtfri till vardags men när jag försöker träna går det tydligen inte. Det är fysio som gett mig ang armhävningar tex. Kanske dags att be om ett annat program och följa upp helt enkelt….
 
Orimligt trött just nu. Men imorgon, fredag och lördag borde det blir gym!
Red igår, tungt som satan, men det är väl bra träning då tänker jag 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 600
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 604
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp