Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Årets första tuffa pass, (i förrgår blev det core och rörlighet) Vi hann köra de två första rundorna innan tiden tog slut, de håller på att renovera det gymmet detta pass är på så ventilationen funkar inte, svettfest de-luxe...

Team of 2 share anyhow, for time, increase weight for Squat cleans each round:

50 wall walks

100 pull ups
40 Bar facing Burpees
40 Squat Cleans

80 TTB
40 Bar facing Burpees
40 Squat Cleans

60 pull ups
40 Bar facing Burpees
30 Squat Cleans

40 pull ups
40 Bar facing Burpees
10 Squat Cleans
 
Årets fyra första dagar har resulterat i tre skidpass. Inte någon kvalitetsträning direkt utan mest ut och åka och hitta tillbaka till tekniken. Och att passa på när det finns snö! Knappt tre mil totalt. Hoppas få ihop 30 på snö innan vasan så en liten bit på väg iaf 😅
 
Gjorde första besöket på gymmet igår efter min micromagsjuka. 25 min Core kändes lagom hårt. Sen cyklade jag 8 km i sakta mak och möjligen var det där jag kunde känna att jag blev tröttare än förväntat. Annars verkar jag ha hämtat mig bra från detta.
 
C69EEA08-BF75-4DF7-B4FC-CCCEA8808CE8.jpeg


Första gympapasset på tre veckor! (?? Var tog tiden vägen?) Seglar på endorfiner just nu :D Så underbart härligt!
 
Tips på bra träningsapp? För träning med bara kroppsvikt helst, i övrigt inte så många krav. Kul om det finns lite funktioner som att spara träningspass osv men inget krav.
 
Jag kliver nog in i den här tråden nu, känner att jag (för första gången i mitt liv typ) har fått in en bra och kontinuerlig träningsrutin som jag hållt i ett halvår nu :). Mitt mål är att vara i mitt livs (hittills) bästa form när jag kliver över 40-årsstrecket i april!

Jag startade semestern 2022 (mitten av augusti) med att teckna medlemskap på gymmet och även boka en PT-gruppkurs för styrketräning, för att lära mig tekniken i de grundläggande styrkeövningarna (ex marklyft, knäböj, bänkpress osv). Vad jag inte visste då var att jag skulle ÄLSKA att träna med vikter, så mycket att jag har investerat och köpt hem vikter och skivstångsställning och gjort ett hemmagym :D!

Med det nya året har jag bokat in mig på ännu en PT-grupp (startar nästa vecka), anslutit till 30-dagars yogaresa med Yoga With Adriane på youtube (ett pass yoga om dagen, så himla gött att ha det att se fram emot varje dag!) och satt lite ”vardagsmål” i form av hur många styrkepass jag ska göra per vecka, hur många pulshöjande/cardiopass jag ska göra (mitt hatområde, så det håller jag på minimum än så länge :D), stegmål, vattenintag osv. Hittade för ett par dagar sen ett tips på en bra app som jag börjat använda (Habit heter den), man kan ställa in sina egna mål på saker man vill få gjort under olika tidsintervall, och så får man påminnelser om att utföra dem. Man kan lägga till/ta bort vanor allteftersom:

B65F8A26-01C1-4695-A885-8D41E0CBF9E8.jpeg


Jag är dock ute efter en bra app där jag kan logga mina styrkepass med reps/set/tyngd osv. Tittade på Strong App som du rekommenderade @Lightzone , den såg rätt bra ut! Har du preimumvarianten eller gratisvarianten? Är du nöjd med den? Använder du den bara för loggning av pass eller bygger du träningspass med hjälp av appen (nyfiken 😁).

Någon annan som har en loggnings/träningsdagboksapp att rekommendera :)?
 
Jag kliver nog in i den här tråden nu, känner att jag (för första gången i mitt liv typ) har fått in en bra och kontinuerlig träningsrutin som jag hållt i ett halvår nu :). Mitt mål är att vara i mitt livs (hittills) bästa form när jag kliver över 40-årsstrecket i april!

Jag startade semestern 2022 (mitten av augusti) med att teckna medlemskap på gymmet och även boka en PT-gruppkurs för styrketräning, för att lära mig tekniken i de grundläggande styrkeövningarna (ex marklyft, knäböj, bänkpress osv). Vad jag inte visste då var att jag skulle ÄLSKA att träna med vikter, så mycket att jag har investerat och köpt hem vikter och skivstångsställning och gjort ett hemmagym :D!

Med det nya året har jag bokat in mig på ännu en PT-grupp (startar nästa vecka), anslutit till 30-dagars yogaresa med Yoga With Adriane på youtube (ett pass yoga om dagen, så himla gött att ha det att se fram emot varje dag!) och satt lite ”vardagsmål” i form av hur många styrkepass jag ska göra per vecka, hur många pulshöjande/cardiopass jag ska göra (mitt hatområde, så det håller jag på minimum än så länge :D), stegmål, vattenintag osv. Hittade för ett par dagar sen ett tips på en bra app som jag börjat använda (Habit heter den), man kan ställa in sina egna mål på saker man vill få gjort under olika tidsintervall, och så får man påminnelser om att utföra dem. Man kan lägga till/ta bort vanor allteftersom:

Visa bifogad fil 109905

Jag är dock ute efter en bra app där jag kan logga mina styrkepass med reps/set/tyngd osv. Tittade på Strong App som du rekommenderade @Lightzone , den såg rätt bra ut! Har du preimumvarianten eller gratisvarianten? Är du nöjd med den? Använder du den bara för loggning av pass eller bygger du träningspass med hjälp av appen (nyfiken 😁).

Någon annan som har en loggnings/träningsdagboksapp att rekommendera :)?
Jag gillar StrengthLog, styrkelabbets app. Både att göra ett eget pass och följa program är skitlätt, går att lägga in filmer från passet, kul statistik, bra översikt över tidigare pass osv. :)
 
71C85A25-FEF2-4A99-B877-FF299AA6EAD4.png

Kul att marka första gången på året, varje lyft blir ju årsbästa :laugh: det var tungt och jäkligt, var nästan 14 dagar sen sist och det kändes och syntes på filmen, utlåsningarna var typ en millisekund lol. Men upp kom det :) avrundade med lite good mornings.
 
Jag kliver nog in i den här tråden nu, känner att jag (för första gången i mitt liv typ) har fått in en bra och kontinuerlig träningsrutin som jag hållt i ett halvår nu :). Mitt mål är att vara i mitt livs (hittills) bästa form när jag kliver över 40-årsstrecket i april!

Jag startade semestern 2022 (mitten av augusti) med att teckna medlemskap på gymmet och även boka en PT-gruppkurs för styrketräning, för att lära mig tekniken i de grundläggande styrkeövningarna (ex marklyft, knäböj, bänkpress osv). Vad jag inte visste då var att jag skulle ÄLSKA att träna med vikter, så mycket att jag har investerat och köpt hem vikter och skivstångsställning och gjort ett hemmagym :D!

Med det nya året har jag bokat in mig på ännu en PT-grupp (startar nästa vecka), anslutit till 30-dagars yogaresa med Yoga With Adriane på youtube (ett pass yoga om dagen, så himla gött att ha det att se fram emot varje dag!) och satt lite ”vardagsmål” i form av hur många styrkepass jag ska göra per vecka, hur många pulshöjande/cardiopass jag ska göra (mitt hatområde, så det håller jag på minimum än så länge :D), stegmål, vattenintag osv. Hittade för ett par dagar sen ett tips på en bra app som jag börjat använda (Habit heter den), man kan ställa in sina egna mål på saker man vill få gjort under olika tidsintervall, och så får man påminnelser om att utföra dem. Man kan lägga till/ta bort vanor allteftersom:

Visa bifogad fil 109905

Jag är dock ute efter en bra app där jag kan logga mina styrkepass med reps/set/tyngd osv. Tittade på Strong App som du rekommenderade @Lightzone , den såg rätt bra ut! Har du preimumvarianten eller gratisvarianten? Är du nöjd med den? Använder du den bara för loggning av pass eller bygger du träningspass med hjälp av appen (nyfiken 😁).

Någon annan som har en loggnings/träningsdagboksapp att rekommendera :)?
Så peppigt och härligt det låter! Jag har också dragit igång lite smått med Yoga with Adriene igen efter att ha gjort flera av hennes 30-dagarsutmaningar förut. Denna gång nöjer jag mig dock med ambitionen 1-2 pass i veckan, mest för att hålla kroppen någorlunda mjuk. Superskönt oavsett, jag gillar verkligen hennes pass!
 
Jag har inte försvunnit, även om jag vart helt off från buke under en period.

För att summera mitt träningsår 2022
Började året att starta Crossfit Open 2022. Efter att ha tränat CF (Crossfit) i totalt 6 månader. Jag tog mig igenom de första 2 wodarna men sista gjorde mig mest förbannad. Var arg så tårarna sprutade för de där pullupsen jag inte klarade av. 2.22 var även första woden där jag markade mer än 55kg, då var det 70kg som skulle upp.

2022 blev även året där jag startade i både Tough Viking i slottsskogen och Toughest i Kviberg (Göteborg båda två). En dröm jag haft i många år, äntligen blev det av.
Jag avslutade december med 120x6 mark som PB. Målet för 2022 var att få upp 100kg, vilket jag gjorde på en marknad i arbetskläder (jobbade som drifttekniker sommaren 2022).

Jag har även under 2022 hållt igång träningen hela året utan att ge upp. Jag har verkligen fått in det som rutin, träningen ska bara göras och det får mig verkligen på banan när stressen slår in. Att jobba heltid, studera heltid och ha 2 barn på 4 och 6år gör det svårt att prioritera träningen, men det har gått!

Starten 2023!
Jag började Januari med att ÄNTLIGEN sätta en Power Clean Split Jerk på över 50kg! 52.5kg är mitt nya PB
Vid ett svagt ögonblick har jag anmält mig till både Berzerk i Landskrona och Tough Viking i Slottsskogen, jag hann stoppa mig innan jag betalde anmälningvgiften till Göteborgsvarvet då jag inte har kroppen för att köra 3 tuffa tävlingar på en tid om 4 veckor.
Är anmäld till Crossfit Open 2023 och har äntligen börjat lära mig både dubble unders och butterflies! De kippade Pullupsen sitter och jag gjorde mina 2 första strikta i början på veckan.
Tydligen har jag lovat att testa på livet som tävlingsatlet så en träningskompis letar tävling, jag har aldrig och trodde aldrig att jag skulle tävla i CF.

Det ska bli så otroligt kul att få vara med på resan och se vad träningen kan åstadkomma under 2023. Förutom att jag överansträngde vänster axel i veckan så är jag grymt taggad.
Fick en crawlkurs av gubben i julklapp, med start 18/1 vi har pratat om att köra en Swimrun tävling ihop. Men jag kan inte Crawla så det har stoppat mig i det.
 
AB710163-7449-436D-896E-396543FF032A.jpeg


Tredje passet på tre dagar, efter tre veckors uppehåll :wtf: (nejdå, sjukt nice!! Men alla har varit helkroppspass? Why?)

Debatterar tajmingen dock, bil i sju timmar imorgon, och träningsvärken är redan utom denna värld :rofl: Stelt, sa katten.

Jag är dock ute efter en bra app där jag kan logga mina styrkepass med reps/set/tyngd osv. Tittade på Strong App som du rekommenderade @Lightzone , den såg rätt bra ut! Har du preimumvarianten eller gratisvarianten? Är du nöjd med den? Använder du den bara för loggning av pass eller bygger du träningspass med hjälp av appen (nyfiken 😁).

Någon annan som har en loggnings/träningsdagboksapp att rekommendera :)?

Jag gillar Strong, har premium! Loggar och bygger egna träningspass i den. Älskar att bygga pass, så så sett gillar jag premium. Och såklart följa utvecklingen.

Nice nu med ett års historik i den också, så vill inte byta 😅
 
Jag har överraskat mitt 55-åriga jag med att börja gå på gym, ett ställe där jag aldrig satt min fot innan maj förra året. Och jag har fortsatt mellan en och två gånger per vecka. Den här veckan har det till och med blivit tre gånger.

Jag är starkare, rörligare och mer tonad om armar och ben, men det känns som att allt överflödsfett satt sig på mitten av kroppen. Jag har gått ner över fem kilo sen förra vintern men midjemåttet har ökat.

Någon som har tips på övningar för att bli av med bilringarna?
 
Jag har överraskat mitt 55-åriga jag med att börja gå på gym, ett ställe där jag aldrig satt min fot innan maj förra året. Och jag har fortsatt mellan en och två gånger per vecka. Den här veckan har det till och med blivit tre gånger.

Jag är starkare, rörligare och mer tonad om armar och ben, men det känns som att allt överflödsfett satt sig på mitten av kroppen. Jag har gått ner över fem kilo sen förra vintern men midjemåttet har ökat.

Någon som har tips på övningar för att bli av med bilringarna?

Man brukar väl säga att det inte går att punktförbränna fett.

Men om du vill ha tips på coreövning så är min favorit att ligga på rygg med benen rakt uppåt (måste inte vara helt raka) och hålla i något stabilt bakom huvudet och sen sänka ett ben i taget långsamt ner mot golvet. 3x10 på varje sida.
 
Man brukar väl säga att det inte går att punktförbränna fett.

Men om du vill ha tips på coreövning så är min favorit att ligga på rygg med benen rakt uppåt (måste inte vara helt raka) och hålla i något stabilt bakom huvudet och sen sänka ett ben i taget långsamt ner mot golvet. 3x10 på varje sida.
Jag har också hört det, men jag känner mig lätt desperat efter att ha blivit tvungen att köpa ny vinterjacka då jag inte kan ha något under den gamla.

Testar den övningen!
 
Jag har överraskat mitt 55-åriga jag med att börja gå på gym, ett ställe där jag aldrig satt min fot innan maj förra året. Och jag har fortsatt mellan en och två gånger per vecka. Den här veckan har det till och med blivit tre gånger.

Jag är starkare, rörligare och mer tonad om armar och ben, men det känns som att allt överflödsfett satt sig på mitten av kroppen. Jag har gått ner över fem kilo sen förra vintern men midjemåttet har ökat.

Någon som har tips på övningar för att bli av med bilringarna?
Nu vet jag inte exakt vad du gör på gymmet, men eftersom det som sagt inte går att punktförbränna fett skulle jag spontant satsa på att öka fettförbränningen överlag genom att lägga in mer pulshöjande aktivitet. Jag avslutar ofta mina styrketräningspass med en kort men intensiv, rejält pulshöjande cirkel av något slag (hojta om du vill ha tips). Det kan också vara så enkelt som att jogga en stund på löpbandet/ro en stund i roddmaskinen/stå en stund i crosstrainern som avslutning på styrkepasset. Antingen det, eller så byter du ut ett av veckans styrketräningspass (förutsatt att det är det du sysslar med mest alltså) till ett mer renodlat konditionspass. Att satsa på lite övningar specifikt för magen är inte heller fel! Styrkeprogrammet har ett bra övningsarkiv där man kan filtrera övningar efter muskelgrupp, svårighetsgrad och annat: https://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/ :)

Styrketräning är fantastiskt bra på många sätt, och det leder absolut till fettförbränning det också såklart, men allra bäst resultat brukar man få av att kombinera det med lite konditionsträning.
 
Igår var jag på årets första Bodybalance-pass, ny koreografi så det blev lite hej och hå 😁. Men riktigt svettigt och utmattande pass!

Sen ett pass yoga med adriene på kvällen, riktigt bra pass men det var ett corefokuserat pass. Och med mild träningsvärk redan från det corepasset jag körde i förrgår + coreövningarna som var på Bodybalancepasset + Adriene, så sitter jag med SJUK träningsvärk i magen idag 🤣!

Så idag får allt bli en vilodag, skjuter på mitt inplanerade styrkepass till i morgon. De säger ju att man ska lyssna på kroppen, och när den SKRIKER åt en är det rätt så lätt att höra den 🤪!

Eller ja, jag ska ändå köra mitt yogapass till kvällen (kommer anpassa mig/skippa om det är några för hårda coregrejer) för att det är skönt, och sen ett inriktat pass med stretch för höftmobilitet. Jag har märkt/förstått att jag är otroligt tight i höfterna vilket påverkar ex mina squats och alla moment där jag lyfter benen, och har (efter lite googling, lättaste sättet att gissa sig till saker) ”diagnostiserat” mig med en för tight psoasmuskel (tror att det är rätt namn 😁), då det knäpper nått otroligt i högerhöften (men ingen smärta, viktigt!) när jag lyfter benet högt. Som det beskrevs på en sida: ”det låter som att höftkulan är på väg att hoppa ur sin skål och sen slår tillbaka igen, men det är inte det som händer”, utan vad jag har läst mig till så är det att den korta muskeln snäpper över höftbenet (?) som orsakar ljudet.

Skulle det börja orsaka mig smärta ska jag givetvis söka läkarvård, men nu eftersom det inte är någon form av smärta inblandat så börjar jag med en regelbunden stretchrutin först och ser om det gör någon skillnad :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 595
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 604
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 759
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp