Görel
Moderator
Jag har en dålig rygg och gör övningar för att öka styrkan och rörligheten i kroppen. Har också lagt till några övningar för att få mera ridmuskler. Utöver det går jag mycket.Nu vet jag inte exakt vad du gör på gymmet, men eftersom det som sagt inte går att punktförbränna fett skulle jag spontant satsa på att öka fettförbränningen överlag genom att lägga in mer pulshöjande aktivitet. Jag avslutar ofta mina styrketräningspass med en kort men intensiv, rejält pulshöjande cirkel av något slag (hojta om du vill ha tips). Det kan också vara så enkelt som att jogga en stund på löpbandet/ro en stund i roddmaskinen/stå en stund i crosstrainern som avslutning på styrkepasset. Antingen det, eller så byter du ut ett av veckans styrketräningspass (förutsatt att det är det du sysslar med mest alltså) till ett mer renodlat konditionspass. Att satsa på lite övningar specifikt för magen är inte heller fel! Styrkeprogrammet har ett bra övningsarkiv där man kan filtrera övningar efter muskelgrupp, svårighetsgrad och annat: https://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/
Styrketräning är fantastiskt bra på många sätt, och det leder absolut till fettförbränning det också såklart, men allra bäst resultat brukar man få av att kombinera det med lite konditionsträning.
Ryggproblemen gör att roddmaskinen inte fungerar men crosstrainer är toppen.
Tack för tipset om övningsarkiv, det är precis sånt jag behöver!