Det trodde inte jag heller när jag började springa... vi får väl se hur det går. Sprang min första mara för ett år sen och har inte varit uppe i de distanserna igen efter det.
Halvmara är kul! Göteborgsvarvet är mitt roligaste lopp, varje år. Har du någon särskild halvmara inplanerad?
Beror lite på vad du vill ha ut av löpningen tror jag... för mig som helst vill springa långsamt och långt (allra helst mystrail!): skynda långsamt, träna gärna pulsbaserat (extremt långsamma långpass är skitbra!), komplettera med löpstyrka på gym. Jag följer Styrka för löpare i Strengthlog-appen, den tycker jag är bra. Kompletterar med ridning och yoga ibland.
Jag springer oftast själv men ibland med en trailgrupp, och ibland med Mikkeller Running Club (där fokus mer är på ölen efter löpningen
).
Generella löpartips är väl att landa med foten under dig, korta steget litegrann. Jag hade massa problem med löparknä innan jag började springa trail och i och med det bytte löpstil helt. Det har sen hängt med till asfaltslöpningen också.
Springer jag asfalt kör jag Saucony Endorphin Speed. Springer jag trail har jag Salomon S/lab SG7 eller S/lab Ultra 3. Köpte nyligen Ultra 3 just med det där ultraloppet i åtanke, behövde lite lite mer dämpning. Springer jag trail vill jag annars ha så tunna skor som möjligt egentligen, för att känna underlaget. Vad har du för skor?