Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Och förresten! Är det någon som kommer ihåg den där listan vi pratade om i somras någon gång med styrketester för kvinnor enligt Styrkebyrån (podd)?

Jag sa som mål i somras att jag skulle vilja klara allt på den listan innan 2017 är slut och lyckades pricka av ett par till grejer nu :bump:

För er som inte hängde i tråden då, eller bara inte minns ;) Listan är som följer:

1. Bänk 45 kg (beräknat på en kroppsvikt på 60 kg så.. 75% av kroppsvikt tror jag)
2. Mark 1,5 ggr kroppsvikt
3. Planka 2 min
4. Sova med endast 1 kudde
5. Sätta sig och ställa sig upp från golvet utan att använda händer
6. Stå på ett ben 10 sek
7. Räckhäng 30 sek och därefter en strikt chin-up
8. Stillastående längdhopp kroppslängd
9. Hälla botten av ett knäböj med bra form 30 sek
10. Farmers walk med 2x24 kg kettlebell (beräknat på 60 kg kroppsvikt)

Detta från avsnitt 37 i Styrkebyråns podd om man vill veta mer :p

Detta kanske är jättetråkigt om man inte styrketränar eller så men jag blev taggad att kunna pricka av allt hehe :D

Iaf, det jag klarat nu nyligen är 45 kg bänk förra veckan på styrkelyftet :up: Plus att jag klarade nummer 7 nu i veckan! 30 sek räckhäng + strikt pull-up, och detta x 2 dessutom! Trodde den skulle bli det svåraste, men har ju iofs övat mkt på detta i sommar :)

Det jag har kvar nu är mark, behöver komma upp på 90 kg minst (85 i dagsläget så det ska nog gå!) + har inte gått så långt som 100 m farmers walk med 24 kg kb + har inte provat plankan 2 min än.. Men innan årets slut ska det nog gå alltihop :up:
Sen på bollen, men vilken kul lista det här var. Jag minns inte att jag sett den förut! Ska skriva ut och sätta upp på kylen tror jag visst, det blir en kul grej att jobba på :)

Nån som har nån idé på vad man kan byta ut marklyftsdelen till? Jag har en instabil ländrygg som tycks bli irriterad oavsett hur korrekt teknik jag har, så jag vågar inte köra tunga marklyft alls.

Det blir PT-pass för mig ikväll! Jag hade egentligen föredragit att träna själv ikväll och med honom senare i veckan, mest för att känna att jag kickat igång kroppen lite efter semestern i alla fall, men det funkade inte med våra respektive scheman. Nåja, jag har varnat honom om att jag eventuellt kommer att vara löjligt svag i alla fall så får vi se hur pass väl det stämmer... Ska bli jättekul, hur som helst! :bump:

Ha, det misstaget har jag också gjort några gånger! Det har tagit mig ett par år att inse att ju kortare passet är desto tuffare ska man räkna med att det är... Det har stämt i 9 fall av 10 för mig :p

Heja heja heja! Jag har gått in i någon slags höstmys-bubbla den här veckan och tycker att det är fantastiskt med mörkret och kylan, så jag blir nästan lite inspirerad att ge mig ut på en tur själv! ("tyvärr" ska jag dock träna med PTn ikväll)

Tänk så fantastiskt mysigt att komma hem, ta ett varmt bad och sjunka ner i soffan med en kopp choklad efteråt! :love: Och känns det super-motigt så satsar du på en 5 minuters-tur vet du, det är så mycket bättre än inget alls!

precis vad jag tänkte, det är så skönt när man ger sig ut i lite ruggväder - extra trevligt att komma hem sen.:D

Jag får motvilligt kapitulera och inse att grannen nog hade en poäng i att det inte var någon bra idé att rida den här veckan. Finns en runda som jag funderade på igår, som ligger väldigt "centralt" och som skolan alltid använt i idrotten. Tänkte att den borde vara safe. Enda anledningen att jag bangade var att man måste rida förbi skolan då och jag vet inte riktigt hur ponny hade reagerat om barnen hade rusat fram, skrikit och kastat bollar (vi har aldrig gått förbi där förut, och hon är inte så van vid barn).

Sen åkte jag förbi i bilen en del av sträckan och såg hela jaktlaget gå förbi på stora vägen. :eek: Där hade jag aldrig trott att de skulle vara. Förhoppningsvis skjuter de av sin ranson älgar fort, så man kan börja vistas ute igen snart.

Sen på bollen, men vilken kul lista det här var. Jag minns inte att jag sett den förut! Ska skriva ut och sätta upp på kylen tror jag visst, det blir en kul grej att jobba på :)

Nån som har nån idé på vad man kan byta ut marklyftsdelen till? Jag har en instabil ländrygg som tycks bli irriterad oavsett hur korrekt teknik jag har, så jag vågar inte köra tunga marklyft alls.

Du kanske kan köra knäböj istället för mark? Kroppsvikt i böj kanske? :)

har ju tänkt att börja göra plankan - tänkte försöka göra två gånger om dagen - och öka tiden ... men glömmer av det - hur ska jag få rutin att göra det? - tänker när man går upp/går och lägger sig. Men har än så länge lyckas förtränga det :p :angel:

Ha, det misstaget har jag också gjort några gånger! Det har tagit mig ett par år att inse att ju kortare passet är desto tuffare ska man räkna med att det är... Det har stämt i 9 fall av 10 för mig :p

Heja heja heja! Jag har gått in i någon slags höstmys-bubbla den här veckan och tycker att det är fantastiskt med mörkret och kylan, så jag blir nästan lite inspirerad att ge mig ut på en tur själv! ("tyvärr" ska jag dock träna med PTn ikväll)

Tänk så fantastiskt mysigt att komma hem, ta ett varmt bad och sjunka ner i soffan med en kopp choklad efteråt! :love: Och känns det super-motigt så satsar du på en 5 minuters-tur vet du, det är så mycket bättre än inget alls!

Jag planerar såhär: jag tränar, maken fixar middag och tänder en brasa i kaminen - känns som rimlig ansvarsfördelning :D

Du kanske kan köra knäböj istället för mark? Kroppsvikt i böj kanske? :)
Ja, det kan jag ju såklart ta! Tänkte inte på att det inte fanns med på listan :idea:
Jag planerar såhär: jag tränar, maken fixar middag och tänder en brasa i kaminen - känns som rimlig ansvarsfördelning :D
Ja, just det här med att ha en god anledning lägga allt hushållsansvar på någon annan för dagen är ännu en trevlig bieffekt av att träna :D

Jag planerar att springa idag efter jobbet, i mörker och ruskväder :cautious: Snälla kan ni peppa lite? :angel: Jag är i behov av träningsboost så jag vill inte banga!!

Jag med ! När man väl kommer ut äre lugnt. Men jag går ju på mitt träningschema. Ståre löpning där så blire löpning och det finns inga ursäkter ;)

Nu har ni säkert varit ute båda två, men jag tycker att luften är så mycket härligare att springa i nu på hösten! Sen gillar jag att springa i regn och bli lerig..:D ;) det är sån skön känsla när man sen står i den där varma duschen! ^^
Det är bra motivation!

Gah galen träningsvärk i armarna och axlarna idag :o
Idag blev det en lugn promenad på fem km med hästskrället. Började hosta lite mer igen så hoppas inte eländet är på väg tillbaka :meh: tanken är annars att körs ett styrkepass på jobbet igen imorn.

har ju tänkt att börja göra plankan - tänkte försöka göra två gånger om dagen - och öka tiden ... men glömmer av det - hur ska jag få rutin att göra det? - tänker när man går upp/går och lägger sig. Men har än så länge lyckas förtränga det :p :angel:
Larm på mobilen? Det är det jag använt mig av när jag försökt äta mer regelbundet.

"Gud vad jag älskar styrketräning!" tänkte jag när jag låg under skivstången tidigare ikväll. Det är så jäkla roligt att träna på ett sätt där man ständigt får tänka på allt från var man har tummarna till hur man använder stortårna (lite som ridning), där man kan träna samma sak på trettiotvå olika sätt och där det är enkelt att mäta framgångar och känna sig stark. Och så älskar jag träning som tar upp så mycket av min mentala kapacitet att jag inte riktigt hinner reflektera över hur jobbigt det är, utan helt plötsligt stannar jag upp och inser att jag tydligen är genomsvettig och alldeles slut (återigen - lite som ridning)! :eek:

Det är en så himla härlig, omväxlande träningsform och jag riktigt njuter av PT:ns ingående förklaringar på hur saker och ting bör göras och varför. För att inte tala om när jag får lära mig att hantera en ny övning eller ett nytt redskap! :love:

Så, med den lilla kärleksförklaringen tänker jag gå och lägga mig med ett leende på läpparna efter ett jäkligt bra träningspass! :D

"Gud vad jag älskar styrketräning!" tänkte jag när jag låg under skivstången tidigare ikväll. Det är så jäkla roligt att träna på ett sätt där man ständigt får tänka på allt från var man har tummarna till hur man använder stortårna (lite som ridning), där man kan träna samma sak på trettiotvå olika sätt och där det är enkelt att mäta framgångar och känna sig stark. Och så älskar jag träning som tar upp så mycket av min mentala kapacitet att jag inte riktigt hinner reflektera över hur jobbigt det är, utan helt plötsligt stannar jag upp och inser att jag tydligen är genomsvettig och alldeles slut (återigen - lite som ridning)! :eek:

Det är en så himla härlig, omväxlande träningsform och jag riktigt njuter av PT:ns ingående förklaringar på hur saker och ting bör göras och varför. För att inte tala om när jag får lära mig att hantera en ny övning eller ett nytt redskap! :love:

Så, med den lilla kärleksförklaringen tänker jag gå och lägga mig med ett leende på läpparna efter ett jäkligt bra träningspass! :D
Men ååh vad härligt det låter! Blir sugen!

En timmes träning på ridbanan igår. Vi får kämpa på både jag och hästen för att få ordning på de där bakbenen i tölten :p Men han strävar och vill alltid göra det jag ber om :love:

Idag började jag dagen med vovvepromenad. Ikväll är tanken gymdate med maken :D Barnen åker till sin farmor och farfar så vi tänkte åka och träna. Sen ska jag förbereda en massa inför morgondagens älgjakt.

Zumba igår på nytt ställe, lite liten lokal och kändes som det var lite dålig luft. det var en gästinstruktör med som jag blev lite full i skratt av. Min ordinarie är energisk och glad och "lagom" - gillar ju inte riktigt såna som ska gå runt och "driva på folk" denna gästinstruktör var lite sån överentusiastisk som en hund som inte fått nån uppmärksamhet på hela dagen :rofl: var tvungen att titta på min ordinarie instruktör för att inte bli full i skratt.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 867
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 862
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 860
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar