Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan har jag en fundering kring Garmin-klockan. Jag har haft den några veckor nu och gillar den, men denna vecka har jag lagt mina 3 crossfitpass som antingen styrka eller kondition för att se vilken aktivitet jag får bäst utslag av.
Men den har registrerat totalt 60min intensiva minuter denna vecka 🤔 är det för att den mött pulsen dåligt eller för att ett styrkepass med mycket squat cleans inte höjer pulsen tillräckligt för att räknas? Jag förstår inte alls hur klockan funkar på de delarna 🤷🏻‍♀️

Hur gör ni med Garminklockor?
Vid löpning funkar den utmärkt och jag vet att det är struligt med detta CF pass.
 
Sedan har jag en fundering kring Garmin-klockan. Jag har haft den några veckor nu och gillar den, men denna vecka har jag lagt mina 3 crossfitpass som antingen styrka eller kondition för att se vilken aktivitet jag får bäst utslag av.
Men den har registrerat totalt 60min intensiva minuter denna vecka 🤔 är det för att den mött pulsen dåligt eller för att ett styrkepass med mycket squat cleans inte höjer pulsen tillräckligt för att räknas? Jag förstår inte alls hur klockan funkar på de delarna 🤷🏻‍♀️

Hur gör ni med Garminklockor?
Vid löpning funkar den utmärkt och jag vet att det är struligt med detta CF pass.
Min Garmin registrerar aldrig intensiva minuter när jag tränar, den reagerar bara på promenader. 🤷 Den är faktiskt kass på att mäta puls, jag har den mest som stegräknare.
 
Min Garmin registrerar aldrig intensiva minuter när jag tränar, den reagerar bara på promenader. 🤷 Den är faktiskt kass på att mäta puls, jag har den mest som stegräknare.
Promenader registrerar den inte pulshöjande alls. men som sagt löpning funkar den kanon:
den mäter puls bättre än vad Huaweis klocka gjorde. Men jag labborerar vidare :p
 
Även jag har sysslat med crossfit idag och även jag lyckades utmana & överraska mig själv lite. Kroppen kändes inte riktigt med, jag kände mig skakis och svag under uppvärmningen, så jag tänkte att jag skulle ta det lite lugnt med vikterna och tillåta mig själv att bryta efter en stund om jag kände för det. Men sedan kickade den där envisa delen av min hjärna in och det slutade med att jag genomförde hela passet näst snabbast av alla och med en vikt som var lite för hög för att jag skulle vara bekväm med den. Där ser man!

Jag tror att den dåliga känslan i kroppen berodde på lågt matintag. Jag kände mig lite "tom" redan när jag bytte om här hemma och var SÅ nära att plocka med mig ett äpple att äta på väg dit, men jag skippade det vilket jag nog inte borde ha gjort. Det enda jag kunde tänka på under passets gång var 1) hur jobbigt det var och 2) hur hungrig jag var :o Men jag lyckades pusha förbi det och känner mig himla nöjd! Har fyllt på med lite extra mat nu efteråt och det känns som att ordningen är återställd :D

Del 1: 20 sekunder planka, 5-10 armhävningar på tå, 5 pike push ups. 3 varv, 1 minuts vila mellan varje varv.

Del 2: 45 sekunder på cykel, 8 marklyft, 8 drag till hakan, 8 push press. 3 varv, ingen vila.

Del 3: 800m cykel + 15 push press (som skulle vara ganska tunga, ca 70% av 1RM). 4 varv med idealtid 12-16 minuter, jag blev klar på 12:45.

Imorgon ska jag till kontoret vilket innebär 6km transportpromenad, men utöver det blir det vila :)

Men gud vad roligt 🤩
Den där push pressen låter svinjobbig (men kul) :p

Får man fråga vikter? (Bara för jag själv tycker det är kul att läsa)

--
Körde ben igår, kul!
Stabilt på 4set x 85kg x 6 på deadlifts, sen orkade jag inte ta av så mycket vikter så blev 4set x 80kg x 10 på hip thrusts :D

Jättenöjd att båda kändes så "görbara", var inte döende. Sedan leg press där jag fick enorm kramp i vänsterfoten nästan varje rep 🙄 avskyr det (men älskar maskinen).

Idag blir det nog vilodag, sedan måste jag allmänt sova mycket mer än jag gör.. Hjälper inte när man vaknar av kramp i foten 40min innan klockan ringer, gah.

A0702B96-D6FA-482F-9C89-F6A63B27B068.jpeg
 
Ni som tränar med PT har ni hittat någon direkt som nu känt att det funkat med? Jag funderar på att boka PT ibland för att ha koll på tekniken. Men funderar lite över hur jag ska gå tillväga när jag väljer.

Innan jag började träna med min PT hade jag sett henne en hel del i gymmet och tjuvlyssnat en del så jag hade en hyfsad känsla för hur hon jobbade. Trivdes direkt och det blir bara bättre. I somras bytte hon gymkedja så jag följde med, kan inte tänka mig att träna med någon annan. Hon är dessutom utbildad massör så när jag ibland får ont nånstans under passet kan hon massera eller stretcha direkt :love:
 
Ska försöka ta mig till gymmet idag efter jobbet, även om jag känner mig grymt trött (något kanske kan ändras på typ nio timmar, haha!). Planen är att utöka från att "bara" jogga till två låtar, till att jogga till tre. Tänker köra på samma sätt att promenera och få ned pulsen under en låt emellan joggingen även idag. Behöver verkligen öva på tekniken då jag känner att jag för någon anledning nästan springer på huk, liksom böjer knäna alldeles för mycket.
Sen beror det lite på vad som är ledigt/vart det är minst folk i gymmet när det gäller styrka. Brukar aldrig egentligen ha planer på vilka övningar jag gör (dock gärna inte fokus på bara ben eller arm, typ) utan går efter hur situationen är med folk.
 
Hur funkar det med PT?
Jag har fått möjlighet att gå 3 gratis PT-tillfällen, genom jobbet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för mål med det, vad gör en PT.
Kommer mina tekniker i CF dömas totalt?
Jag kommer självklart göra mina tillfällen, men jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig av dom?
 
Hur funkar det med PT?
Jag har fått möjlighet att gå 3 gratis PT-tillfällen, genom jobbet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för mål med det, vad gör en PT.
Kommer mina tekniker i CF dömas totalt?
Jag kommer självklart göra mina tillfällen, men jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig av dom?
Det beror på vilket upplägg du vill ha. Finns det någon övning du har svårt för? Vill du ha tips om något? Vill du förbättra din teknik?

Jag och min PT vill stärka min rygg och bål främst. Sen är mitt mål att bli allmänt starkare. Hon lägger upp träningspass utefter hur det går och vad hon tycker att jag ska göra, jag kan ha önskemål om någon övning jag vill göra och säger vad jag inte vill göra (typ att jag har känningar i en höft och inte vill göra vissa övningar).
 
Det beror på vilket upplägg du vill ha. Finns det någon övning du har svårt för? Vill du ha tips om något? Vill du förbättra din teknik?

Jag och min PT vill stärka min rygg och bål främst. Sen är mitt mål att bli allmänt starkare. Hon lägger upp träningspass utefter hur det går och vad hon tycker att jag ska göra, jag kan ha önskemål om någon övning jag vill göra och säger vad jag inte vill göra (typ att jag har känningar i en höft och inte vill göra vissa övningar).

Det är upplägget jag har lite svårt med, anar att jag inte kan komma till ett vanligt gym och säga att jag vill klara kippade pullups, repklättring och PEG-board :p
Jag vet knappt hur man gör på ett vanligt gym, då jag har tröttnat på det lika fort som jag börjat. För att jag blir som en vilsen höna.
 
Det är upplägget jag har lite svårt med, anar att jag inte kan komma till ett vanligt gym och säga att jag vill klara kippade pullups, repklättring och PEG-board :p
Jag vet knappt hur man gör på ett vanligt gym, då jag har tröttnat på det lika fort som jag börjat. För att jag blir som en vilsen höna.
Ring och prata med dom först, de kan säkert hjälpa dig med andra övningar som kan hjälpa dig med dina mål. :)
 
Det beror på vilket upplägg du vill ha. Finns det någon övning du har svårt för? Vill du ha tips om något? Vill du förbättra din teknik?

Jag och min PT vill stärka min rygg och bål främst. Sen är mitt mål att bli allmänt starkare. Hon lägger upp träningspass utefter hur det går och vad hon tycker att jag ska göra, jag kan ha önskemål om någon övning jag vill göra och säger vad jag inte vill göra (typ att jag har känningar i en höft och inte vill göra vissa övningar).
Hur mycket tränar du där emellan? 🙂 Får typ liksom ”läxor”? (Kom inte på något bättre ord haha) Typ du ska göra det här och det här till nästa gång?
 
Hur mycket tränar du där emellan? 🙂 Får typ liksom ”läxor”? (Kom inte på något bättre ord haha) Typ du ska göra det här och det här till nästa gång?
Väldigt olika, i börjar tränade jag bara med PT en gång i veckan och inget mellan :p nu tränar jag 3-4 gånger i veckan, ibland två PT-pass om vi missat något.

Ingen "läxa", men skulle säkert få det om jag vad om det!
 
Åh jag skulle verkligen vilja träna med PT lite då och då, tror det skulle vara en grym boost för mig som bara tränar hemma! Men just nu har jag verkligen inte råd med det så det får bli ett framtida mål :)
 
Men gud vad roligt 🤩
Den där push pressen låter svinjobbig (men kul) :p

Får man fråga vikter? (Bara för jag själv tycker det är kul att läsa)
Absolut! Jag körde med 27.5kg igår. Mitt 1RM är 37kg, så detta blev ca 75% av 1RM. Jag hade tänkt fega och köra med 25kg istället men är glad att jag inte gjorde det. De sista var dock seeega och jag fick dela upp sista omgången i 5+5+3+2 :p
Hur funkar det med PT?
Jag har fått möjlighet att gå 3 gratis PT-tillfällen, genom jobbet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för mål med det, vad gör en PT.
Kommer mina tekniker i CF dömas totalt?
Jag kommer självklart göra mina tillfällen, men jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig av dom?
Vill du ha hjälp specifikt med crossfitrörelser är det nog bäst att söka sig till en PT på ett crossfitgym, men det finns ju massor av sätt att stärka kroppen på i ett vanligt gym som sedan kan hjälpa dig i crossfit! Vore jag du så hade jag funderat på vilka övningar jag "har problem" med och vilka muskler de involverar, och sedan bett PT:n om hjälp att stärka upp de musklerna. Jag vill t.ex. bli starkare i bland annat pull ups och cleans och har därför bett min PT om extra fokus på rygg & triceps. Jag vill även jobba med rörligheten i axlar och höfter eftersom det är något som begränsar mig i en del crossfitövningar.
 
Åh jag skulle verkligen vilja träna med PT lite då och då, tror det skulle vara en grym boost för mig som bara tränar hemma! Men just nu har jag verkligen inte råd med det så det får bli ett framtida mål :)
Ja alltså det är ju så sjukt dyrt :wtf: Jag skulle vilja göra det jämt egentligen men det har jag då rakt inte råd med!

MVH blundar när pengarna dras under de kommande tre månaderna :angel:
 
Den här veckan har jag lyckats träna två pass ostört (dvs utan barn), lyxigt! :) Underkropp + bål i tisdags och helkropp idag. Tisdagens pass var ärligt talat inte superjobbigt men idag kändes det desto mer!

Två cirklar, tre varv av varje cirkel

Cirkel 1:
Enbenshöftlyft 8 reps per sida
Utfall 8 reps per sida
Bicepscurls 15 reps
Sidoplanka 20 sekunder per sida

Cirkel 2:
Thrusters 12 reps
Rumänska marklyft 16 reps
Sidolyft 12 reps
Stående oblique crunch med hantel 8 reps per sida

Körde allt med två 5 kg-hantlar. Sidoplankan ska egentligen vara på handen men det är alldeles för tungt så jag körde på armen istället. Kul att göra vanliga utfall igen! Kroppen känns faktiskt grymt bra såhär 4 månader efter förlossning, tror jag har igen det SÅ mycket att jag tränade ordentligt under graviditeten och att jag varit så noga med knipträning. Tror jag skulle kunna börja springa och hoppa lite men tänkte låta det gå kanske två månader till för säkerhets skull. Finns ändå massa styrka att bygga och det är inte så att jag har oceaner av tid med två småbarn :angel:
 
Absolut! Jag körde med 27.5kg igår. Mitt 1RM är 37kg, så detta blev ca 75% av 1RM. Jag hade tänkt fega och köra med 25kg istället men är glad att jag inte gjorde det. De sista var dock seeega och jag fick dela upp sista omgången i 5+5+3+2 :p

Vill du ha hjälp specifikt med crossfitrörelser är det nog bäst att söka sig till en PT på ett crossfitgym, men det finns ju massor av sätt att stärka kroppen på i ett vanligt gym som sedan kan hjälpa dig i crossfit! Vore jag du så hade jag funderat på vilka övningar jag "har problem" med och vilka muskler de involverar, och sedan bett PT:n om hjälp att stärka upp de musklerna. Jag vill t.ex. bli starkare i bland annat pull ups och cleans och har därför bett min PT om extra fokus på rygg & triceps. Jag vill även jobba med rörligheten i axlar och höfter eftersom det är något som begränsar mig i en del crossfitövningar.

Hade gärna besökt PT i boxen, men är ett specifikt gym som jobbet har avtal med. Så där är det inte valbart, tyvärr.
Ska filura lite på vad jag vill ha ut av det.
 
Upp som en sol…

Dagens crossfit var mycket axlar, något jag normalt sett tycker är himla roligt men idag skar det i ena axeln redan i uppvärmningen. Jag har problem med ena axeln (också…) sen flera år, oftast funkar det med träningen ändå men när det gör ont så gör det ont på riktigt.

Och jag som var så nöjd igår att jag var uppe och nosade på nivå 4 fick kapitulera helt och gå ner på nivå 2 på alla övningar idag.

Styrkeblock 10 min emom
5-8 DB press
10 sekunder DB OH hold

Nivå 3 hade varit piked HSPU och piked hold och det har jag ju inte lyckats med än.

Sen 4-8-12-16-20 med
Box push ups
Box jumps/box step up 16”

Provade faktiskt att hoppa upp på lådan en gång för att se hur det funkade och ja… jag får nog försöka hoppa upp på något lägre till att börja med, kändes som jag skulle störta 🤪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 634
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp