Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grymt jobbat! Jag tyckte det lät som ett riktigt roligt pass, lite besviken över att jag inte var på plats för att genomföra den själv! Kanske är jag så galen att jag ger mig på den på egen hand nån gång snart...


Tyvärr är väl det viktigaste att använda handen så lite som möjligt, det är då den läker som fortast... Jag hade undvikit allt som har med skivstång och räcke att göra, eller åtminstone allt med räcke samt skivstångsövningar där stången "rör sig" i handflatan, typ power cleans m.m. Jag har testat med skavsårsplåster och vanliga plåster förut, men det är ju som bekant ett ganska besvärligt ställe att försöka sätta sånt på.

Jag kommer nog köra samma upplägg som 22.2 igen, jag tyckte den var kul.
Idag tejpade/plåstrade jag ganska bra. Det är vid lillfingret. Först plåster, sedan tejp över och mellan lillfinger/ringfinger för att hålla det stadigt. Det höll faktiskt hela delen med snatch. Blir träning i morgon med, för att köra open på fredag morgon. Efter det kan handen få vila några dagar :D
 
Jag är tillbaka från resa och ledighet och känner mig mer än lovligt ur form :angel: Blev dock två träningspass förra veckan ändå, det är jag nöjd med!

Vi kom hem sent igår kväll och rivstartade i morse med att gå på vårt allra första PT-pass! Den ursprungliga tanken var ju att jag skulle köra ensam med en PT på crossfitgymmet, men sen blev min sambo sugen så vi bestämde oss för att köra tillsammans. Det känns jätteroligt att dela en sådan sak tillsammans, och dessutom blir det nu nästan hälften så dyrt för mig :angel: Det är ju inte alltid det funkar att köra tillsammans, men eftersom vi har ungefär samma mål (bygga självförtroende och muskelmassa med mycket fokus på rygg, axlar och triceps - sambon vill åt det för att bli bättre på att surfa och jag vill åt det för att, eh, jag vill se stark ut :o) så är vi en bra match!

Jag kan väl summera passet som så att det är skakigt i hela överkroppen att överhuvudtaget sitta och skriva detta inlägg på datorn :wtf: Det var väldigt länge sedan jag körde ett renodlat styrkepass med instruktör och hej och hå vad det tog! Men jag kände mig stark och motiverad och det ska bli himla kul att se hur vi utvecklas under de kommande 12 veckorna!
Jag är otroligt avundsjuk på alla par som löser att träna tillsammans! Min man och jag hade nog slutat i katastrof, men det är för att vi tränar på så olika sätt. Jag blir enormt irriterad när han försöker rätta mig i vissa tekniker, tekniker som jag kan och får hjälp med på passen. Tekniker som han inte kan, jag är ganska tjurskallig så.
Ja du hör ju :banghead:

Det var en fotograf på plats i lördags och han fick även med mig på bild. Jag fick en helt annan bild av mig själv när jag såg de, jag ser på riktigt stark ut! Jag har tidigare inte insett att jag inte längre ser bred ut för att jag har breda axlar. Utan nu ser jag stark ut, muskler. Blev en rejäl *wow* är det så jag ser ut, känsla.
 
Jag är otroligt avundsjuk på alla par som löser att träna tillsammans! Min man och jag hade nog slutat i katastrof, men det är för att vi tränar på så olika sätt. Jag blir enormt irriterad när han försöker rätta mig i vissa tekniker, tekniker som jag kan och får hjälp med på passen. Tekniker som han inte kan, jag är ganska tjurskallig så.
Ja du hör ju :banghead:

Det var en fotograf på plats i lördags och han fick även med mig på bild. Jag fick en helt annan bild av mig själv när jag såg de, jag ser på riktigt stark ut! Jag har tidigare inte insett att jag inte längre ser bred ut för att jag har breda axlar. Utan nu ser jag stark ut, muskler. Blev en rejäl *wow* är det så jag ser ut, känsla.
Här är det jag som är den jobbiga sambon som ska korrigera min sambos tekniker hela tiden. 😬🙃 Kan inte låta bli men jag skyller på att jag tränat mycket mer än honom och att jag trots allt är certifierad massageterapeut så jag tycker ändå jag kan en del om muskelns funktion. 🙈 Sen blir jag sur för att han är starkare än mig. 😑 Men vi har kul ändå i gymet. Känns ensamt när man är där själv.
 
Blev en Snackenad med kompisen idag <3 den får motsvara pass 2 dvs 30min PW

Vi har börjat växla upp våra snackenader nu då vi ska gå/ springa en av Skåneledens leder under året. Idag inledde vi med ett kort styrkepass och sedan blev det PW med några korta joggpass här och där.

Jag kan konstatera att om jag håller samma tempo som min vän så orkar jag betydligt mer rent konditionsmässigt. Det kan vara så att min kondis inte är riktigt så usel som jag tror utan mer att jag springer fortare än min förmåga när jag springer ensam. Jodåsåatte

Idag blev det nästan 6km PW med drygt 1km jogg insprängt. Vi höll drygt 7min/km i joggen. Körde en sista i det tempo jag naturligt springer i själv och det var visst 5,23min/km vilket kanske är lite väl när man precis sätter igång igen och satsar på att klara 9mil på 3,5 dag i sommar.

Det är nog tur vi ska lägga in lite jogg i alla snackenader framöver. :D
 
Jag är otroligt avundsjuk på alla par som löser att träna tillsammans! Min man och jag hade nog slutat i katastrof, men det är för att vi tränar på så olika sätt. Jag blir enormt irriterad när han försöker rätta mig i vissa tekniker, tekniker som jag kan och får hjälp med på passen. Tekniker som han inte kan, jag är ganska tjurskallig så.
Ja du hör ju :banghead:

Här är det jag som är den jobbiga sambon som ska korrigera min sambos tekniker hela tiden. 😬🙃 Kan inte låta bli men jag skyller på att jag tränat mycket mer än honom och att jag trots allt är certifierad massageterapeut så jag tycker ändå jag kan en del om muskelns funktion. 🙈 Sen blir jag sur för att han är starkare än mig. 😑 Men vi har kul ändå i gymet. Känns ensamt när man är där själv.
Jag är eventuellt också den jobbiga sambon som kommer med oombedda tips och korrigeringar :angel: Min sambo tar det dock väldigt bra och brukar till och med fråga mig om råd ibland, så det funkar!

I övrigt är vi inte särskilt kompatibla alls eftersom jag har en helt annan hjärna än han när det kommer till träning. Medan jag motiveras av crossfitens intensitet och tävlingsinslag är min sambo fullständigt ointresserad av vad folk runt om honom gör och motiveras inte alls av att träna med andra. Han vill göra saker lugnt och metodiskt, är nöjd med att orka lite lagom mycket och finner inget värde i att tävla varken mot sig själv eller andra. Han skulle med andra ord avsky crossfit, men som tur är har vi båda ett intresse för styrketräning och där är vi ganska kompatibla. Det var främst styrketräning jag sysslade med när vi träffades och i början tränade vi tillsammans en hel del, men sedan jag gick över till crossfit har det bara blivit enstaka pass tillsammans här och där. Känns roligt och nästan lite nostalgiskt att syssla med det tillsammans igen :D
 
Jag har äntligen hittat tillbaka till buke igen :love: och självklart ansluter jag mig till er i träningstråden.

Var i den bästa formen på länge hösten/vintern 2019, sen kom pandemin och jag sket totalt i allt vad träning och hälsa heter (förutom under korta intervaller när jag tog tag i det i några veckor innan jag släppte det igen).

Året började inte så bra, men nu är det dock dags igen. Har satt ett mål (inkl delmål) för fastan fram till påsk och har hitintills hållit det rätt bra. Jobbar just nu på sömnen, kosten och stegen. Har delmål för var vecka som ökas med 500 steg/vecka tills jag når 10 000 som standard. Lär dock få draghjälp med promenaderna på fredag när vi får en fosterhund här hemma :heart

Som sagt fick jag en trist start på året. Testade positivt (covid) strax innan min födelsedag i januari (fyllde dessutom jämnt) och dras fortfarande med hosta från det. Sen för två veckor sedan försökte jag mig på konststycket att göra två saker samtidigt, gå i trappa och ringa en vän... Slutade med ett gigantiskt blåmärke på röven och en misstänkt muskelbristning i samma område. Skadan syns även med kläder på, men jag fungerar i stort sätt normalt (kan känna svullnad/trötthet i området mot kvällen, men rör mig obehindrat). Har fått tid hos sjukgymnast om två veckor för att få bedömning, samt hjälp med träning och rehab av skadan.
 
Jag har äntligen hittat tillbaka till buke igen :love: och självklart ansluter jag mig till er i träningstråden.

Var i den bästa formen på länge hösten/vintern 2019, sen kom pandemin och jag sket totalt i allt vad träning och hälsa heter (förutom under korta intervaller när jag tog tag i det i några veckor innan jag släppte det igen).

Året började inte så bra, men nu är det dock dags igen. Har satt ett mål (inkl delmål) för fastan fram till påsk och har hitintills hållit det rätt bra. Jobbar just nu på sömnen, kosten och stegen. Har delmål för var vecka som ökas med 500 steg/vecka tills jag når 10 000 som standard. Lär dock få draghjälp med promenaderna på fredag när vi får en fosterhund här hemma :heart

Som sagt fick jag en trist start på året. Testade positivt (covid) strax innan min födelsedag i januari (fyllde dessutom jämnt) och dras fortfarande med hosta från det. Sen för två veckor sedan försökte jag mig på konststycket att göra två saker samtidigt, gå i trappa och ringa en vän... Slutade med ett gigantiskt blåmärke på röven och en misstänkt muskelbristning i samma område. Skadan syns även med kläder på, men jag fungerar i stort sätt normalt (kan känna svullnad/trötthet i området mot kvällen, men rör mig obehindrat). Har fått tid hos sjukgymnast om två veckor för att få bedömning, samt hjälp med träning och rehab av skadan.
Roligt att du hittat hit igen! Tror jag minns dig från tidigare träningstrådar (eller beach-trådar som de hette då)? :)
 
Jag har ätit dåligt idag och var jättetrött, så jag tog en energidryck innan jag skulle iväg till gymmet och PT- träna, vilket resulterade i att jag fick ont i magen och halsbränna. :meh: det blev alltså ett lugnt pass med fokus på teknik, det gick ändå hyfsat! Men jag måste planera lite bättre och få i mig bättre mellanmål om jag ska träna. Det roliga var dock att jag trots allt kände mig ganska stark! Eller mindre svag. 🤪 Nu ska vi öka längden på passen till 45 minuter. När jag började träna kändes det som att jag skulle dö efter 15 minuter, nu känns 30 minuter alldeles för kort! Kul!
 
Ni som tränar med PT har ni hittat någon direkt som nu känt att det funkat med? Jag funderar på att boka PT ibland för att ha koll på tekniken. Men funderar lite över hur jag ska gå tillväga när jag väljer.
 
Ni som tränar med PT har ni hittat någon direkt som nu känt att det funkat med? Jag funderar på att boka PT ibland för att ha koll på tekniken. Men funderar lite över hur jag ska gå tillväga när jag väljer.
Jag har haft två olika, bytte när den första flyttade. Dom är väldigt olika, men jag trivs med båda. Men min nuvarande är lite mer försiktig, jag trivs egentligen med någon som är mer sträng :laugh: jag tror det är bara att välja någon, träna 2-3 gånger och sen känns efter. De måste få en chans att lära känna en. Jag har lite skador och rehab så nu litar jag på min PT, att hon väljer övningar som tar hänsyn till mina önskemål. Du kan också prata med ditt gym, förklara vad du behöver hjälp med och vem som rekommenderar. Min andra PT valde min första åt mig.
 
Veckans 3e och sista pass avklarat 💪
I morgon bär det av till fjällen så tror inte det finns så mycket chans till löpning då 😁

Kan dock konstatera att gårdagens styrkepass med fokus på ben och sedan pw/jogg på det sitter i benen idag. Det var tunga tunga ben i joggen. Nu ska det bli skönt att låta dem "vila" ända till måndag.

På väg till spåret njöt jag för fullt av solen och gick in i en lyktstolpe 🤣🤣 det ni 😁
 
Crossfit idag också!

Uppvärmningen var inget jättespeciellt, men innehöll 20 sekunder häng i riggen. Inget mer än att hänga där. Och jävlar vad sur jag blir att jag inte klarar det…

Sen var det en 21 min amrap med
5 Ring rows
9 Hang power clean eller power clean
15 Sit ups

Mål 9+ varv

Hang power clean 17,5 kg var det på den nivån jag hade tänkt köra, men så är ju målet att bli mycket bättre så jag bestämde mig att göra det momentet på nivå fyra (Har aldrig varit på den nivån förut). Så körde istället power clean 25 kg. Jag tappade räkningen på varven men tror jag var inne på det nionde, inte så ledsen över det utan mer sjukt nöjd att jag testade en ny nivå och inte behövde backa på det 😁
 
Blev långpromenad idag var helt slut i huvudet så tog min friskvård och slutade tidigt var fint väder och sol så riktigt skönt att bara koppla bort hjärnan och lyssna på en podd. Hade också en massage inbokad ikväll sen tidigare så det var välbehövligt. Tänkte jag skulle morgonträna egentligen imorgon men jag känner att kroppen nog behöver mer vila och mer sömn nu så jag väljer att lyssna på det. Varit intensivt sista veckan med plugg och jobb så kroppen och knoppen behöver lite extra återhämtning helt enkelt. Kanske en promenad imorgon istället.
 
Crossfit idag också!

Uppvärmningen var inget jättespeciellt, men innehöll 20 sekunder häng i riggen. Inget mer än att hänga där. Och jävlar vad sur jag blir att jag inte klarar det…

Sen var det en 21 min amrap med
5 Ring rows
9 Hang power clean eller power clean
15 Sit ups

Mål 9+ varv

Hang power clean 17,5 kg var det på den nivån jag hade tänkt köra, men så är ju målet att bli mycket bättre så jag bestämde mig att göra det momentet på nivå fyra (Har aldrig varit på den nivån förut). Så körde istället power clean 25 kg. Jag tappade räkningen på varven men tror jag var inne på det nionde, inte så ledsen över det utan mer sjukt nöjd att jag testade en ny nivå och inte behövde backa på det 😁
Tjoho! Grymt jobbat! :love:
 
Även jag har sysslat med crossfit idag och även jag lyckades utmana & överraska mig själv lite. Kroppen kändes inte riktigt med, jag kände mig skakis och svag under uppvärmningen, så jag tänkte att jag skulle ta det lite lugnt med vikterna och tillåta mig själv att bryta efter en stund om jag kände för det. Men sedan kickade den där envisa delen av min hjärna in och det slutade med att jag genomförde hela passet näst snabbast av alla och med en vikt som var lite för hög för att jag skulle vara bekväm med den. Där ser man!

Jag tror att den dåliga känslan i kroppen berodde på lågt matintag. Jag kände mig lite "tom" redan när jag bytte om här hemma och var SÅ nära att plocka med mig ett äpple att äta på väg dit, men jag skippade det vilket jag nog inte borde ha gjort. Det enda jag kunde tänka på under passets gång var 1) hur jobbigt det var och 2) hur hungrig jag var :o Men jag lyckades pusha förbi det och känner mig himla nöjd! Har fyllt på med lite extra mat nu efteråt och det känns som att ordningen är återställd :D

Del 1: 20 sekunder planka, 5-10 armhävningar på tå, 5 pike push ups. 3 varv, 1 minuts vila mellan varje varv.

Del 2: 45 sekunder på cykel, 8 marklyft, 8 drag till hakan, 8 push press. 3 varv, ingen vila.

Del 3: 800m cykel + 15 push press (som skulle vara ganska tunga, ca 70% av 1RM). 4 varv med idealtid 12-16 minuter, jag blev klar på 12:45.

Imorgon ska jag till kontoret vilket innebär 6km transportpromenad, men utöver det blir det vila :)
 
Även jag har sysslat med crossfit idag och även jag lyckades utmana & överraska mig själv lite. Kroppen kändes inte riktigt med, jag kände mig skakis och svag under uppvärmningen, så jag tänkte att jag skulle ta det lite lugnt med vikterna och tillåta mig själv att bryta efter en stund om jag kände för det. Men sedan kickade den där envisa delen av min hjärna in och det slutade med att jag genomförde hela passet näst snabbast av alla och med en vikt som var lite för hög för att jag skulle vara bekväm med den. Där ser man!

Jag tror att den dåliga känslan i kroppen berodde på lågt matintag. Jag kände mig lite "tom" redan när jag bytte om här hemma och var SÅ nära att plocka med mig ett äpple att äta på väg dit, men jag skippade det vilket jag nog inte borde ha gjort. Det enda jag kunde tänka på under passets gång var 1) hur jobbigt det var och 2) hur hungrig jag var :o Men jag lyckades pusha förbi det och känner mig himla nöjd! Har fyllt på med lite extra mat nu efteråt och det känns som att ordningen är återställd :D

Del 1: 20 sekunder planka, 5-10 armhävningar på tå, 5 pike push ups. 3 varv, 1 minuts vila mellan varje varv.

Del 2: 45 sekunder på cykel, 8 marklyft, 8 drag till hakan, 8 push press. 3 varv, ingen vila.

Del 3: 800m cykel + 15 push press (som skulle vara ganska tunga, ca 70% av 1RM). 4 varv med idealtid 12-16 minuter, jag blev klar på 12:45.

Imorgon ska jag till kontoret vilket innebär 6km transportpromenad, men utöver det blir det vila :)
Grymt!! 💪🏻🤩
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 634
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp