Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rensat jorden på rötter, blandat i gödsel ocv sått. Dörrarna på plats.
IMG_20200410_131658_763.webp

Behöver måla om...

Sen åkte vi och handlade staket, armeringsjärn och armeringsnät (växtstöd), sandlådesand (så kan jag använda den gamla i odlingarna) och kantavgränsare (äntligen ska plastskiten förra ägaren lämnade bort). Dessutom ska gungställningen förankras.

Grillen har fått jobba idag.

Imorn hoppas vi på att hinna få undan fårnätet, upp med staketet och plantera om tomat + gurka & squash som står inne. Ska försöka komma ihåg att sätta en ny omgång för ärtskott.

Sen behöver lavendeln och kungsängsliljorna komma ut. Och de nya odlingsbäddarna göras klart. Och en förlängning av rosrabatten på framsidan byggas.

Mina nya 12 säckar jord kommer ta slut på ett kick. :D
 
Rensat jorden på rötter, blandat i gödsel ocv sått. Dörrarna på plats.
Visa bifogad fil 48555
Behöver måla om...

Sen åkte vi och handlade staket, armeringsjärn och armeringsnät (växtstöd), sandlådesand (så kan jag använda den gamla i odlingarna) och kantavgränsare (äntligen ska plastskiten förra ägaren lämnade bort). Dessutom ska gungställningen förankras.

Grillen har fått jobba idag.

Imorn hoppas vi på att hinna få undan fårnätet, upp med staketet och plantera om tomat + gurka & squash som står inne. Ska försöka komma ihåg att sätta en ny omgång för ärtskott.

Sen behöver lavendeln och kungsängsliljorna komma ut. Och de nya odlingsbäddarna göras klart. Och en förlängning av rosrabatten på framsidan byggas.

Mina nya 12 säckar jord kommer ta slut på ett kick. :D
Låter härligt! :love:
 
Rensat jorden på rötter, blandat i gödsel ocv sått. Dörrarna på plats.
Visa bifogad fil 48555
Behöver måla om...

Sen åkte vi och handlade staket, armeringsjärn och armeringsnät (växtstöd), sandlådesand (så kan jag använda den gamla i odlingarna) och kantavgränsare (äntligen ska plastskiten förra ägaren lämnade bort). Dessutom ska gungställningen förankras.

Grillen har fått jobba idag.

Imorn hoppas vi på att hinna få undan fårnätet, upp med staketet och plantera om tomat + gurka & squash som står inne. Ska försöka komma ihåg att sätta en ny omgång för ärtskott.

Sen behöver lavendeln och kungsängsliljorna komma ut. Och de nya odlingsbäddarna göras klart. Och en förlängning av rosrabatten på framsidan byggas.

Mina nya 12 säckar jord kommer ta slut på ett kick. :D
Fina fönster! Se till att inte måla med plastfärg bara så de ruttnar. De är sannolikt gamla.

kantavgränsare i plast... dont get me started. :rage:
Det har nån idiot (sorry) ägnat sig åt här också. den har med ålder smulats till småbitar.

Senare ägare körde över allt med åkgräsklipparen Så jag hittar småbitar överallt i det som numera är mitt trädgårdsland. Att där varit en rabatt fattade jag inte förrän jag grävde upp och började odla där.

Heja dig som tar bort plasten!
 
Visa bifogad fil 48543
Äntligen kommit så långt att jag kan stuva ned saker i backen. Rosorna är nere och diverse perenner som jag samlat från olika ställen på tomten samt några som stått i kruka i växthuset. Nu får vi se om det hela överlever natten. Änden på det hela ska grävas upp och planteras med, men nu ville jag bara få i lite växter för att få loss krukorna de står i till annat...
Vad planterade katten ;)
 
Är det brant lär du behöva någon form av terrass men det finns ju budgetalternativ. Annars kommer jorden att kana iväg till slut. Titta på sortimentet av marksten och plattor som finns på Byggmax, de är inte farligt dyra.

Är det i ett soligt läge kan det bli ordentligt varmt så tänk på det när du väljer växter.

Värmen i slänten kommer väl till pass, jag har en del värmekrävande plantor. Räknade lite på Byggmax murblock, de ser bra ut och praktiska i slänt 👍 men blir i dagsläget för dyra. Jag inser att jag får gå på budgetlösning med trä eller natursten om det ska kunna bli av i år. Vi har en övervuxen stengärdsgård som jag skulle kunna återanvända om den inte ska renoveras. Hmm 🤔.
 
Värmen i slänten kommer väl till pass, jag har en del värmekrävande plantor. Räknade lite på Byggmax murblock, de ser bra ut och praktiska i slänt 👍 men blir i dagsläget för dyra. Jag inser att jag får gå på budgetlösning med trä eller natursten om det ska kunna bli av i år. Vi har en övervuxen stengärdsgård som jag skulle kunna återanvända om den inte ska renoveras. Hmm 🤔.

Jag har sett att en del kör ner kraftiga pålar och använder plankor för terrasser också men det kommer ju att få lov att göras om.
 
Jag var precis ut och tittade till plantorna, ställde ut tomater och palm och sådant.. och kan konstatera att mina hostas/funkior verkligen börjar komma igång! Jag tror faktiskt att jag ska investera i snigelbekämpning i år trots att det tar emot. :( De bor ju i krukor så det borde gå rätt bra att bara behandla just de krukorna tänker jag.
 
Jag var precis ut och tittade till plantorna, ställde ut tomater och palm och sådant.. och kan konstatera att mina hostas/funkior verkligen börjar komma igång! Jag tror faktiskt att jag ska investera i snigelbekämpning i år trots att det tar emot. :( De bor ju i krukor så det borde gå rätt bra att bara behandla just de krukorna tänker jag.
Det går inte att sätta kanter på krukorna så sniglarna inte kommer dit
 
Jag var precis ut och tittade till plantorna, ställde ut tomater och palm och sådant.. och kan konstatera att mina hostas/funkior verkligen börjar komma igång! Jag tror faktiskt att jag ska investera i snigelbekämpning i år trots att det tar emot. :( De bor ju i krukor så det borde gå rätt bra att bara behandla just de krukorna tänker jag.

Testa med koppartejp runt krukan :up:
 
Eh... nej? Copper slug tape på Amazon. Jag har dock ingen aning om hur bra det funkar för jag har inga sådana.

Jag såg just det. That's a first! Mina direktöversättningar brukar oftast resultera i skeptiska blickar och så småningom i lustiga gester och en förklaring jag oftast avslutar med - thingy. :D
Det verkar råda lite delade meningar om hur bra det fungerar, men även om jag bara behöver plocka hälften så många om dagen är jag nöjd. Jag förstår inte varför just hostorna ska vara så goda. :cautious: Snacka om planta där det är bladen som räknas liksom.
 
Nej en metallkant som sätts på pallkragar

Jag såg det nu, fast jag är lite skeptisk till att det funkar. MINA sniglar kan i alla fall krypa upp och ned. :D Mina krukor är dessutom förhållandevis små så det blir nog väldigt meckigt. Men tack för tipset! Jag är så glad att det verkar finnas flera ickegiftiga lösningar!
 
Jag såg det nu, fast jag är lite skeptisk till att det funkar. MINA sniglar kan i alla fall krypa upp och ned. :D Mina krukor är dessutom förhållandevis små så det blir nog väldigt meckigt. Men tack för tipset! Jag är så glad att det verkar finnas flera ickegiftiga lösningar!
Jag har satt sådana på mina pallkragar så jag hoppas det funkar :crazy:
På krukor är det ju meckigare helt klart :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Idag ska vi börja måla fönster till växthuset. Bör omskola några plantor också.
Igår sådde jag gräslök, ärtor, dill, citronmeliss, sommarmorötter och gul lök på friland i pallkrage. Gräslök, dill och citronmeliss växer även inne för det är något som jag verkligen vill ha. Då tiden kommer vara knapp fram till sommaren pga B-uppsats och salstenta i ett annat brett område så får jag sprida ut riskerna.

Rensade mitt stenparti igår när jag sådde pionvallmo i höstas, jag hoppas att det är de som sakta växer fram. Såg däremot att mina allium-blad är framme :love::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 576
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp