Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen påsk utan ett ordentligt grävjobb! Rabatten är nu utökad med ett par kvadratmeter och har även fått en liten annan, mjukare, form. Nu ska jag bara ta en kopp kaffe, sedan ska jag sätta dit kantstenarna, flytta lite växter och därefter försöka hinna få ner häcken.

Visa bifogad fil 48585

För närvarande står de barrotade plantorna i en hink med vatten. Om jag inte skulle hinna få ner dem idag, hur förvarar jag dem bäst över natten? Någon som vet? Det kommer förmodligen bli frost så de ska nog inte stå ute i hinken.
Jordslå dom, dvs lägg hela bunten på sidan och lägg jord ovanpå rötterna.
 
Fina fönster! Se till att inte måla med plastfärg bara så de ruttnar. De är sannolikt gamla.

kantavgränsare i plast... dont get me started. :rage:
Det har nån idiot (sorry) ägnat sig åt här också. den har med ålder smulats till småbitar.

Senare ägare körde över allt med åkgräsklipparen Så jag hittar småbitar överallt i det som numera är mitt trädgårdsland. Att där varit en rabatt fattade jag inte förrän jag grävde upp och började odla där.

Heja dig som tar bort plasten!
Vad ska man måla med? Vi ska måla om husets fönster i sommar (antar att affären vet också).
 
Vad ska man måla med? Vi ska måla om husets fönster i sommar (antar att affären vet också).
Beror på fönster och vad de målats med tidigare.

Ska man bara i allmänhet måla om fönster på ett inte så gammalt hus så finns utmärkt fönsterfärg.

Är det gamla fönster som behöver skrapas rena och kanske kittas om så är det bättre att linolja dem först och sean måla med linoljefärg.
 
IMG_20200411_094734242_HDR.jpg

Tips på vad som vill bo här istället för en skräpig hög med praktlysing? Det är troligtvis en del sten i högen och det är inte säkert allt går att få bort. Så nånting som inte kräver en stor fin grop med mjuk och len mylla?
Detta är bredvid en öppning ut till vägen mellan dessa stenar samt en stenrad med stora bumlingar även där. Har funderingar på att sätta en portal i öppningen och plantera klätterrosor. :) Nånting som passar det?
 
Till nuvarande (järnspettet markerar hörnet på den kommande grusgången runt bygget):

IMG_4278.webp

Det är en del smärre ojämnheter kvar efter grävning och sånt dock. :D Och några träd/buskar längre ner i raden som också ska väck. Men sedan! Kommer det att kännas galet inspirerande att förbereda planteringen av en rak, jämn, fin, och så småningom tät häck ungefär där tråden till hästhagen går nu.
 
Beror på fönster och vad de målats med tidigare.

Ska man bara i allmänhet måla om fönster på ett inte så gammalt hus så finns utmärkt fönsterfärg.

Är det gamla fönster som behöver skrapas rena och kanske kittas om så är det bättre att linolja dem först och sean måla med linoljefärg.
Får läsa på lite, tack för svar!
 
Sitter och reflekterar lite över att hålla på en lagom nivå. Jag har ju redan konstaterat att det kommer bli mer odlat i år än planerat, men har samtidigt begränsat mig såpass att jag redan börjat på en lista med vad som ska odlas nästa år. Likaså blommor och rabatter, vill se vad som kommer upp innan jag gör nåt större.

Men jag håller på att nörda ner mig ordentligt och längtar efter att lära mig mer! Vill gärna kunna allt direkt men jobbar på att njuta av processen också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 576
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp