Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska precis ner till trädgården för att plantera 24 små(!) lavendelplantor runt mitt silverpäron. Men så fick jag en idé. Jag har massor av sättlök från scharlottenlök, rödlök och gullök som jag inte kan sätta på lotten - visst borde jag väl kunna sätta dem mellan lavendelplantorna i brist på annan plats?

Absolut, jag har ofta samplantering med nyttoväxter och prydnadsväxter. Några tycker inte om att vara bredvid varandra men jag kommer inte på vad det är just nu.

Edit: Hittade en lista: http://www.odlaihop.se/permakultur/odling/samplantering-35290766
 
Har bestämt mig för häcksort och funnit en sida på nätet med bra pris :) Lika bra att beställa tror jag. Ska kolla med maken bara för det kommer krävas lite jobb när plantorna kommer.

Har sått solros, luktärt och sockerärt ute. Får väl se om dom fryser ihjäl eller om det går bra😅 Har även rensat potatislandet och jordgubbslandet. Jordgubbarna växer för fullt och även rabarbern. Ska så melon idag också tänkte jag, men dom får bo inne ihop med gurka, tomat och paprika tills det är varmare.
 
En dag i trädgården :) beskurit buskar, klippt kirskål, konstaterat att trimmern inte funkar... Är nog färdig med kornellen för nu, har nog minskat med hälften. Kan egentligen ta mer men den är en del av en rätt bra koja så vi får se.
Sett oräkneligt antal humlor (hur tätt bygger de kolonier?), några nässelfjärilar och ett bi.
Sått bondbönor i pallkragen och försått majs också.
 
Så här ser det ut när man har galna vovvar och vill ha sina blommor kvar :meh:
Min trädgård i ett nötskal :cautious:
 

Bifogade filer

  • Drentsäkrade blommor.webp
    Drentsäkrade blommor.webp
    453,6 KB · Visningar: 60
Fick äntligen sått lite blommor, har fler som ska sås men de som åkte ner nu är:
Slingerkrasse Moonlight
Stockros Peony Salmon
Spanska Jungfrun
Jätteaster King Size White

Mannen har suckande fått göra plats på sitt kontor också, ska dit mer plantor i morgon. 🤩
1586541986885669891883703009290.webp

Försökte muntra upp honom med att växter ger syre = bra för tankeverksamheten när man jobbar men det gick sådär 🤣🤣
 
Alltså jag undrar om det är coronaisoleringen eller något annat som utlöser denna trädgårds-/uteröjarfrenesi? Skräppdödandet pågår med oförminskad takt. Ridbanan ser plötsligt ut som att det är något jäkla proffs som bor här med rensade jämna kanter och nu även kortklippt gräs på utsidan runt om hela staketet (det brukar hända kanske en gång vart tredje år att det ser ut så).

Växthuset har ju varit väldigt vackert sedan det byggdes men miljön på utsidan mindre perfekt. Kanten mellan trädgård och hästhage har haft ojämnt uppväxta små träd av klarbär och krikon som hållits ner på höjden, men som ändå sett störigt risiga och allmänt fula ut. Tanken är att ersätta dessa med en jämn och fin häck, troligen hagtorn för att återskapa hur det var för många år sedan.

Tanken var också att det måste till en minigrävare eller möjligen dra upp dem med traktorn för att få bort dem. Men nu är plötsligt cirka 20 av 30 meter röjda? På en kväll, med hjälp av en Hulk-Lillgrådis och en spade. Var ska detta sluta? O_o (med ryggskott och muskelvärk, möjligen?)
 
IMG_4993.webp

Äntligen kommit så långt att jag kan stuva ned saker i backen. Rosorna är nere och diverse perenner som jag samlat från olika ställen på tomten samt några som stått i kruka i växthuset. Nu får vi se om det hela överlever natten. Änden på det hela ska grävas upp och planteras med, men nu ville jag bara få i lite växter för att få loss krukorna de står i till annat...
 
Bäddat färdigt och fyllt pallkragarna! :) Två timmars powernap efter färdigställande av bädden krävdes också.
Men buke vill inte lägga in min bild. :(

Tror jag ska gå med trimmern bland bärbuskarna i morgon. Om det ser fint ut från början kanske det är lättare att hålla ångan uppe när naturen växer sådär gräsligt mycket att man inte märker hur vilt det blivit?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 569
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp