Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det runt 40 grader i mitt växthus om jag inte öppnar dörrarna, men på natten är det samma temperatur som utanför dvs minusgrader om det är minusgrader ute.
Här sjunker inte temperaturen till samma som ute. Vid 7 tiden i morse var det 4 grader ute och 11 i växthuset.

Fy vad varmt, hade det problem innan men har sedan några år juteväv längs ena långsidan så det inte kommer upp i den temperaturen så lätt lägre om det inte blir en sommar som 2018.
 
Här sjunker inte temperaturen till samma som ute. Vid 7 tiden i morse var det 4 grader ute och 11 i växthuset.

Fy vad varmt, hade det problem innan men har sedan några år juteväv längs ena långsidan så det inte kommer upp i den temperaturen så lätt lägre om det inte blir en sommar som 2018.
Jag har en termometer som mäter max och min värme och den visar på att nattemperaturen sjunker rejält. Jag är sällan ute i växthuset så dax och när jag väl är uppe vid 9 tiden så har ju solen varit uppe och värmt många timmar.
 
Hehe, ännu mer nöjd med min ogräs-/bråteeldning nu - det visade sig i efterhand att det beslutades om eldningsförbud i kommunen någon gång i tisdags. Dvs samma dag som jag eldade. :o Men jag kollade max någon timme innan bålet antändes och då var det inte ändrat på räddningstjänstens sida utan stod som ok, så jag kommer att hävda bristande uppsåt om någon påstår att jag är kriminell.

Dock hade jag tänkt gräva upp några skräppor till i helgen och, högst troligt, en del åkerfräkenrötter. Men jag får väl hitta något annat sätt att plåga ihjäl dem för att försäkra mig om att de inte återuppstår i denna världen. Syrabad, kan det vara något? :devil:
 
Hehe, ännu mer nöjd med min ogräs-/bråteeldning nu - det visade sig i efterhand att det beslutades om eldningsförbud i kommunen någon gång i tisdags. Dvs samma dag som jag eldade. :o Men jag kollade max någon timme innan bålet antändes och då var det inte ändrat på räddningstjänstens sida utan stod som ok, så jag kommer att hävda bristande uppsåt om någon påstår att jag är kriminell.

Dock hade jag tänkt gräva upp några skräppor till i helgen och, högst troligt, en del åkerfräkenrötter. Men jag får väl hitta något annat sätt att plåga ihjäl dem för att försäkra mig om att de inte återuppstår i denna världen. Syrabad, kan det vara något? :devil:
Mn cirkelledare påstår att knölklocka och skräppa är riskavfall och gör sig bäst i soptunnan.
Hon är i 0-årsåldern så hon borde veta. Erfarenhet!
 
Mn cirkelledare påstår att knölklocka och skräppa är riskavfall och gör sig bäst i soptunnan.
Hon är i 0-årsåldern så hon borde veta. Erfarenhet!

Funderade också på att få bort eländet från mina domäner på soptunnesättet, men bara de skräpprötter jag redan grävt upp skulle nog ha fyllt en soptunna. :meh: Och då har jag tänkt mig att ta ungefär lika många till. Under denna vår dvs.

Jag har utvecklat en mindre besatthet av att döda dem, såg några när jag var ute och red i kväll och kände ett behov av att genast gräva bort dem från vägkanten.

(Försigkommen cirkelledare, för övrigt! Dagens ungdom alltså.:D )
 
Slitit med att försöka gräva bort iaf lite av renfanans rötter i ena rabatten, får nöja mig med att den åtminstone är decimerad.

Satt penséer och sen har jag roat mig med att gräva ner 160 tulpanlökar som börjat gro och 90 krokuslökar dito. :angel:
 
Dagens upptäckt i trädgården :) rosenrips
 

Bifogade filer

  • 20200409_110853.webp
    20200409_110853.webp
    172,8 KB · Visningar: 29
Här har fladdermössen också vårkänslor, jag älskar verkligen att gå kvällspromenad under de knoppande träden och se dem dyka och virvla lite för nära i yrglädje! :love: Förra våren lyckades ett extra vågat exemplar trassla in sig i mitt hår. 😅
Ah där går gränsen liksom! :D Hade en i sovrummet förra året och med snedtak rundade den alltså mig precis över mitt huvud hela tiden när den körde varv på varv runt i rummet. Inte okej. Mitt i natten när man är lagom förvirrad osv. :p

Fortsätter med underbara vårtecken dock. På kvällarna är det i runda slängar hundratals trastar i hästhagarna. Ikväll var det mest rödvingetrast men även taltrast och dubbeltrast brukar det vara många av. Så fränt att se så många rödvingar på en gång. :love: Stod vid stallet och hörde dem på håll när de hade retirerat till skogen och tjattrande helt hysteriskt. :laugh:
 
Funderade också på att få bort eländet från mina domäner på soptunnesättet, men bara de skräpprötter jag redan grävt upp skulle nog ha fyllt en soptunna. :meh: Och då har jag tänkt mig att ta ungefär lika många till. Under denna vår dvs.

Jag har utvecklat en mindre besatthet av att döda dem, såg några när jag var ute och red i kväll och kände ett behov av att genast gräva bort dem från vägkanten.

(Försigkommen cirkelledare, för övrigt! Dagens ungdom alltså.:D )
Herregud! NU ser jag.

det ska stå 80-årsåldern!
:rofl: :rofl: :rofl:
 
Hehe, ännu mer nöjd med min ogräs-/bråteeldning nu - det visade sig i efterhand att det beslutades om eldningsförbud i kommunen någon gång i tisdags. Dvs samma dag som jag eldade. :o Men jag kollade max någon timme innan bålet antändes och då var det inte ändrat på räddningstjänstens sida utan stod som ok, så jag kommer att hävda bristande uppsåt om någon påstår att jag är kriminell.

Dock hade jag tänkt gräva upp några skräppor till i helgen och, högst troligt, en del åkerfräkenrötter. Men jag får väl hitta något annat sätt att plåga ihjäl dem för att försäkra mig om att de inte återuppstår i denna världen. Syrabad, kan det vara något? :devil:
Lägg dom i en hink eller tunna med vatten så ruttnar dom. Sedan kan du vattna med vattnet för det blir mycket näringsrikt.
 
Har någon gjort trädgårdsland?/köksträdgård i en slänt? Jag är lite sugen på en snygg terassodling och vill ha inspiration. Sten eller murar skulle bli så fint men det blir nog för dyrt så jag letar alternativ.
 
Har någon gjort trädgårdsland?/köksträdgård i en slänt? Jag är lite sugen på en snygg terassodling och vill ha inspiration. Sten eller murar skulle bli så fint men det blir nog för dyrt så jag letar alternativ.

Är det brant lär du behöva någon form av terrass men det finns ju budgetalternativ. Annars kommer jorden att kana iväg till slut. Titta på sortimentet av marksten och plattor som finns på Byggmax, de är inte farligt dyra.

Är det i ett soligt läge kan det bli ordentligt varmt så tänk på det när du väljer växter.
 
Fått ner mina kryddor i jord såhär i sista minuten.

20200410_142833.webp


Bladdill 'Tetra'
Bladpersilja 'Gigante d'Italia'
Gräslök 'Medium Leaf'
Koriander 'Leisure'
Kinesisk gräslök
Oregano 'Griechischer'
Rosmarin 'Rosy'
Basilika 'Genovese'
Kryddtimjan 'German Winter'
Bockhornsklöver
Grönmynta
Ängssalvia
Krondill 'Como'

Behöver komplettera med mer timjan, hade bara en påse hemma och vi är storkonsumenter. Har även sått rabarber 'Victoria', squash 'Genovese' samt musselsquash 'Custard White'. Också sått bärmålla som ska bli spännande! Och vintertomaterna 'Mallorqui', 'Yellow Out Red In' samt 'Petit de Ramallet'. Kompletterade tidigare gurksådden som inte föll så väl ut (gamla frön) med vit gurka 'White Wonder' och vanlig grön slanggurka 'Moneta'.

Puh. Nu ska jag "bara" så 20 påsar med olika blomfrön. Och plantera om en tråg med diverse. Och göra iordning odlingsbänkarna vid stallet. Och inreda växthuset. Och ställa iordning samt fylla 28 pallkragar. Och sätta potatis. Och göra ett nytt jordgubbsland. Och gräva upp gamla landet och förbereda för ärtor.

Ärtor och bönor är nog det som är kvar förutom diverse annat jag inte tänkt förså. Olika sorters kål, morötter, rödbetor, palsternackor etc etc.

På tal om jordgubbar - hur många plantor får man plats med på en yta som är 2x5 meter? Har ni någon favoritsort? Satsar på att hitta stora plantor att köpa, vill gärna ha resultat fort.
 
Jag ska precis ner till trädgården för att plantera 24 små(!) lavendelplantor runt mitt silverpäron. Men så fick jag en idé. Jag har massor av sättlök från scharlottenlök, rödlök och gullök som jag inte kan sätta på lotten - visst borde jag väl kunna sätta dem mellan lavendelplantorna i brist på annan plats?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 569
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp