Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ställt ut de största tomaterna i solen en stund för att de ska få härda lite, och förhoppningsvis för att insekterna ska dansa runt lite bland blommorna.
Det här är alltså plantorna jag redan toppat av två gånger. 😅
De ser en aning gängliga ut men det är ampeltomater så det är helt okej tycker jag. De verkar vilja växa så.
93025126_2654061444813134_3183915275783241728_o.jpg
 
Vad kul! Skulle du rekommendera att gå nån sån kurs? Lärde du dig mycket som inte går att läsa sig till på nätet och så?

Jag har precis flyttat till hus på landet och har en stor trädgård. Det står några fruktträd på gräsmattan, ganska små änsålänge (5-2 år sen plantering skulle jag tippa på) och så finns det björnbär, amerikanska blåbär, jordgubbar, vinbär, och hjortron lite längre bort. En bit har varit grönsaksland, där är jorden vänd i höstas, och resten är (o)gräsmatta. Tanken är att inte ha någon gräsmatta alls till slut utan bara ätbart, men jag vet att det är långt dit!

Kul att veta att det i fler i tråden som är intresserade av detta. Kan hålla er lite uppdaterade om mina framgångar och bakslag om det är intressant ☺
Ja det tycker jag, vore jättekul att följa! :)
 
Nu ska jag sluta gräva ner mig i kolonieländet och glädjas åt att jag idag får en transport med 24 lavendelplantor och 20 plantor vintergrön liguster. Jag ser verkligen fram emot påskledigheten och att få gräva runt i trädgården. Kanske jag blir så peppad att jag gräver mig några trädgårdsland eller murar upp några pallkragar när jag ändå är i farten så att jag åtminstone kan odla lite i år. :)

Vad ska jag förresten tro om sådant som växer på lotten. Vågar jag ta gräva upp och hem t.ex. höstflox och läkemalva? Det ska jag iofs inte äta, men hur är det med sparrisplantor? Jag läste att de är dåliga på att ta upp bly.

Jag har även två dubbla pallkragar. Vågar jag mig på att tömma dem och odla i dem hemma eller kan de ha dragit åt sig bly? Det är alltså så höga halter att vi måste tvätta händerna om vi gräver i jorden och helst ha plasthandskar.

Min sambo har dock snickrat ihop en konspirationsteori om att det inte alls finns något bly på koloniområdet utan att det är Stockholm stad som vill ha en ursäkt att få bort oss därifrån för att istället bygga dyra bostäder nere vid vattnet. ""Varför skulle de annars komma på idén att ta prover just nu?".
 
Nu ska jag sluta gräva ner mig i kolonieländet och glädjas åt att jag idag får en transport med 24 lavendelplantor och 20 plantor vintergrön liguster. Jag ser verkligen fram emot påskledigheten och att få gräva runt i trädgården. Kanske jag blir så peppad att jag gräver mig några trädgårdsland eller murar upp några pallkragar när jag ändå är i farten så att jag åtminstone kan odla lite i år. :)

Vad ska jag förresten tro om sådant som växer på lotten. Vågar jag ta gräva upp och hem t.ex. höstflox och läkemalva? Det ska jag iofs inte äta, men hur är det med sparrisplantor? Jag läste att de är dåliga på att ta upp bly.

Jag har även två dubbla pallkragar. Vågar jag mig på att tömma dem och odla i dem hemma eller kan de ha dragit åt sig bly? Det är alltså så höga halter att vi måste tvätta händerna om vi gräver i jorden och helst ha plasthandskar.

Min sambo har dock snickrat ihop en konspirationsteori om att det inte alls finns något bly på koloniområdet utan att det är Stockholm stad som vill ha en ursäkt att få bort oss därifrån för att istället bygga dyra bostäder nere vid vattnet. ""Varför skulle de annars komma på idén att ta prover just nu?".

Jag hade inte tagit hem dem. Pallkragar är inte dyra i sammanhanget (hade du varit i närheten av mig hade du kunnat hämta, jag har i överflöd) och bly är ett av de ämnen som jag har väldigt stor respekt för. Dvs skulle jag återanvända dem hade jag velat att det togs prover på dem vilket givetvis inte är görligt.
 
Jag hade inte tagit hem dem. Pallkragar är inte dyra i sammanhanget (hade du varit i närheten av mig hade du kunnat hämta, jag har i överflöd) och bly är ett av de ämnen som jag har väldigt stor respekt för. Dvs skulle jag återanvända dem hade jag velat att det togs prover på dem vilket givetvis inte är görligt.

Tack! Jag litar på geologen! :) Resonerar du likadant med t.ex. höstfloxen? Kan jag riskera kontaminera min egen jord? Odlingslösningen i år tänker jag mig nämligen delvis bli att jag petar ner lök, potatis och grönkål där det finns plats i blomrabatterna.
 
Tack! Jag litar på geologen! :) Resonerar du likadant med t.ex. höstfloxen? Kan jag riskera kontaminera min egen jord? Odlingslösningen i år tänker jag mig nämligen delvis bli att jag petar ner lök, potatis och grönkål där det finns plats i blomrabatterna.

Det skulle jag nog inte vara orolig för så länge det inte är fråga om kopiösa mängder blommor. Givetvis får du se till att få med dig så lite jord som möjligt från kolonilotten när du flyttar dem i så fall. Jag läste på lite och främsta problemet med bly är att det finns på växterna, dvs kan du så försök skölja bladen innan du flyttar dem. Blyet hamnar på växterna bla när jord stänker upp på bladen.

All jord innehåller ju saker som inte är så trevliga, tricket är ju att de ska vara i så små mängder som möjligt (dvs så att man kan lita på utspädningseffekten). Jord är ju vittrat berg och innehåller till viss del vad ursprungsberget innehöll, men i lägre koncentrationer eftersom det också är utblandat med organiskt material.
 
Vad kul! Skulle du rekommendera att gå nån sån kurs? Lärde du dig mycket som inte går att läsa sig till på nätet och så?

Jag har precis flyttat till hus på landet och har en stor trädgård. Det står några fruktträd på gräsmattan, ganska små änsålänge (5-2 år sen plantering skulle jag tippa på) och så finns det björnbär, amerikanska blåbär, jordgubbar, vinbär, och hjortron lite längre bort. En bit har varit grönsaksland, där är jorden vänd i höstas, och resten är (o)gräsmatta. Tanken är att inte ha någon gräsmatta alls till slut utan bara ätbart, men jag vet att det är långt dit!

Kul att veta att det i fler i tråden som är intresserade av detta. Kan hålla er lite uppdaterade om mina framgångar och bakslag om det är intressant ☺

Vad kul! Uppdatera gärna. Det låter som en bra start. Jag flyttade till min lilla stuga i september med bara 400 kvm tomt. Det är otroligt roligt att designa trädgården, fundera kring förutsättningar, sol, jord, vindriktningar, vattenflöde, frostflöden. Jag tyckte verkligen att min kurs gav så otroligt mycket! Det går att få kunskapen online också, men det är alltid smådetaljer och finlir som fastar på ett annat sätt av att göra än av att se. Därför skulle jag säga att det beror på din lärstil. Om du inte har något direkt motstånd mot att göra och mot att misslyckas, så kör! Om du är försiktigt av dig, så kan en på-plats-kurs göra skillnad i det.


Jag har bara ett körsbärsträd hos mig än så länge, men det bli det snart ändring på. Häromdagen lade jag en beställning hos odlarglädjen på amerikanska blåbär, åkerbär, rosenkvitten, krusbär, funkia, strutbräken och myskmadra. Kul! Från en kompis kommer jag få hallon och svarta vinbär. Jag ska så havtorn från frysdisken senare idag (hehe). Hoppas på både han- och honplantor.
 
jag förlorade kampen på Lidl, en drös med lökar tvingade sig ner i korgen ihop med 3 trädårdsnejlikor.
Sen trodde jag det var riskfritt att köra till jem&fix (bygghandel) det var det inte :mad: där hade dom hotande jordgubbsplantor så jag vågade inget annat än att låta dom följa med.
 
Jag skulle också bara beställa lite men kommer få hem mycket :nailbiting: Nåja, alla kommer väl inte att ta sig så det var nog bra att ta i lite...

Brukar du förgro? I vilken temperatur har du dem då?
Jag har satt dom i plastpåsar i rumstemperatur, jag har nämligen inte tillgång till något annat. 😅 Jag kommer dock inte ihåg exakt när jag gjorde det sist, jag har så fullt inne att jag tänkte vänta någon vecka, jag har ju fortfarande ganska gott om snö ute 😅
 
Mitt i allt elände med kolonilotterna kan jag inte låta bli att skratta åt en medkolonist. I en FB-diskussion så är vi några som för en lugn och sansad diskussion om vad man kan våga ta med sig hem från lotten, några andra funderar över om det går att odla i lådor på marken, osv.

Mitt i diskussionen så kommer ett inlägg följt av ytterligare fyra inlägg från en och samma person inom ramen av typ två minuter. :

Inlägg 1: "Ta det lugnt! Vi måste reda ut detta!!!!!!!!"

Inlägg 2: "Vi måste kolla hur mycket bly vi har i kroppen?????"

Inlägg 3: "Vilka ansvarar på miljöverket för att tillåta kolonilotter???"

Inlägg 4: "Kollade inte någon marken innan vi fick börja odla här????"

Inlägg 5: "Vilket ansvar har miljöverket för det som har skett?????"


Vad var det du sa i första inlägget? :rofl:
 
Mitt i allt elände med kolonilotterna kan jag inte låta bli att skratta åt en medkolonist. I en FB-diskussion så är vi några som för en lugn och sansad diskussion om vad man kan våga ta med sig hem från lotten, några andra funderar över om det går att odla i lådor på marken, osv.

Mitt i diskussionen så kommer ett inlägg följt av ytterligare fyra inlägg från en och samma person inom ramen av typ två minuter. :

Inlägg 1: "Ta det lugnt! Vi måste reda ut detta!!!!!!!!"

Inlägg 2: "Vi måste kolla hur mycket bly vi har i kroppen?????"

Inlägg 3: "Vilka ansvarar på miljöverket för att tillåta kolonilotter???"

Inlägg 4: "Kollade inte någon marken innan vi fick börja odla här????"

Inlägg 5: "Vilket ansvar har miljöverket för det som har skett?????"


Vad var det du sa i första inlägget? :rofl:

Lugnt och sansat var det ja... :cool:
 
Mitt i allt elände med kolonilotterna kan jag inte låta bli att skratta åt en medkolonist. I en FB-diskussion så är vi några som för en lugn och sansad diskussion om vad man kan våga ta med sig hem från lotten, några andra funderar över om det går att odla i lådor på marken, osv.

Mitt i diskussionen så kommer ett inlägg följt av ytterligare fyra inlägg från en och samma person inom ramen av typ två minuter. :

Inlägg 1: "Ta det lugnt! Vi måste reda ut detta!!!!!!!!"

Inlägg 2: "Vi måste kolla hur mycket bly vi har i kroppen?????"

Inlägg 3: "Vilka ansvarar på miljöverket för att tillåta kolonilotter???"

Inlägg 4: "Kollade inte någon marken innan vi fick börja odla här????"

Inlägg 5: "Vilket ansvar har miljöverket för det som har skett?????"


Vad var det du sa i första inlägget? :rofl:
Tyvärr har kolonilottsområden ofta hamnat på restmark. Föreningen eller andra intressenter har skickat in en förfrågan och fått mark tilldelad beroende på när detta skedde har olika lagrum rått för huruvida tester av marken bör ske. Det är ju heller oftast inte en detaljplan på plats för koloniområde utan det kanske är något som man tänker sig ska vara en tillfällig aktivitet som blir permanent efter hand. Jag hoppas verkligen att stockholm som jag annars upplever är väldigt duktiga på att ha hand om sina koloniområden och ändå värna kolonister hittar ett nytt område åt er på en mer lämplig mark eller att man helt enkelt "sanerar" som det nu går.
 
Vad kul! Uppdatera gärna. Det låter som en bra start. Jag flyttade till min lilla stuga i september med bara 400 kvm tomt. Det är otroligt roligt att designa trädgården, fundera kring förutsättningar, sol, jord, vindriktningar, vattenflöde, frostflöden. Jag tyckte verkligen att min kurs gav så otroligt mycket! Det går att få kunskapen online också, men det är alltid smådetaljer och finlir som fastar på ett annat sätt av att göra än av att se. Därför skulle jag säga att det beror på din lärstil. Om du inte har något direkt motstånd mot att göra och mot att misslyckas, så kör! Om du är försiktigt av dig, så kan en på-plats-kurs göra skillnad i det.


Jag har bara ett körsbärsträd hos mig än så länge, men det bli det snart ändring på. Häromdagen lade jag en beställning hos odlarglädjen på amerikanska blåbär, åkerbär, rosenkvitten, krusbär, funkia, strutbräken och myskmadra. Kul! Från en kompis kommer jag få hallon och svarta vinbär. Jag ska så havtorn från frysdisken senare idag (hehe). Hoppas på både han- och honplantor.
Jag är definitivt en person som bara kör och inte blir avskräckt av motgångar. Har någon underliggande tanke om att jag sätter lite av allt och det som överlever det överlever. Såklart ska jag göra mitt bästa att planera för god produktion och ta med alla faktorer jag kan, men det är alltid något som inte riktigt blir som en tänkt, och jag lär mig under tiden. Det gäller att hålla långa perspektiv!

Tack för dina tankar! Visste inte om Odlarglädjen sen innan, så tack för det tipset också :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mitt i allt elände med kolonilotterna kan jag inte låta bli att skratta åt en medkolonist. I en FB-diskussion så är vi några som för en lugn och sansad diskussion om vad man kan våga ta med sig hem från lotten, några andra funderar över om det går att odla i lådor på marken, osv.

Mitt i diskussionen så kommer ett inlägg följt av ytterligare fyra inlägg från en och samma person inom ramen av typ två minuter. :

Inlägg 1: "Ta det lugnt! Vi måste reda ut detta!!!!!!!!"

Inlägg 2: "Vi måste kolla hur mycket bly vi har i kroppen?????"

Inlägg 3: "Vilka ansvarar på miljöverket för att tillåta kolonilotter???"

Inlägg 4: "Kollade inte någon marken innan vi fick börja odla här????"

Inlägg 5: "Vilket ansvar har miljöverket för det som har skett?????"


Vad var det du sa i första inlägget? :rofl:
Jag känner mest, vad tusan är "miljöverket"? :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 565
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp