Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20200407_090213.webp
 
Jag ser ingen större skillnad på tidigare bilder och de här. Tycker det är svårt att kunna se bladform och växtsätt. NÄRbild hade varit bättre :)
Men jag killgissar....

De som växer i tuvor är - med undantag av gräs - blommande växter. De lancettlika långa bladen verkar vara dagliljor.

Den gröna mattan av småblad kan vara en sorts violiknande revor. Kan ev bli små lila blommor. Kanske ska du prova med att rensa och spara små klungor?
Det som växer i avgränsade grupper är ju perenner men svårt att bestämma såhär tidigt?
 
2020 kanske blir året när jag har en fin trädgård, alla agilitytävlingar och husbilsresor inställda :( Så nu har maken gett sig på mossan i stenläggningen på framsidan, och jag förbereder för flytt av stefanandror och plantering av plymspireor och dvärgsyren. Rosor flyttades i höstas och de ser ut att ha överlevt :) Hittade förresten att jag hade planterat en Philadelphus Coronarius förr året:o
Hoppas på en fin trädgårdssommar :love:
 
Jag trodde detta var närbilder 🙈
Jag återkommer
Utgå ifrån bilden du hade från när det var nyplanterat och rensa bort allt annat? Det du planterat verkar ju inte ha spridit sig utan kommer i sina prydliga grupper. :) Det gröna krafset utmed husväggen hade jag rensat bort.
 
2020 kanske blir året när jag har en fin trädgård, alla agilitytävlingar och husbilsresor inställda :( Så nu har maken gett sig på mossan i stenläggningen på framsidan, och jag förbereder för flytt av stefanandror och plantering av plymspireor och dvärgsyren. Rosor flyttades i höstas och de ser ut att ha överlevt :) Hittade förresten att jag hade planterat en Philadelphus Coronarius förr året:o
Hoppas på en fin trädgårdssommar :love:
Jag har tänkt tanken - vilken TUR att jag har en trädgård :heart
I år av alla år så kommer det intresset att vara guld värt :up:
Vi som har trädgård och gillar att pyssla med den kommer inte att känna av någon isolerings-tristess, vi har inte tid...
Det var en intervju med en större plantskole-ägare på P4 som sa att i år har deras försäljning redan ökat markant trots att det är tidigt på säsongen och att det var betydligt fler yngre personer som kom och handlade - Kul tycker jag!
 
Jag har tänkt tanken - vilken TUR att jag har en trädgård :heart
I år av alla år så kommer det intresset att vara guld värt :up:
Vi som har trädgård och gillar att pyssla med den kommer inte att känna av någon isolerings-tristess, vi har inte tid...
Det var en intervju med en större plantskole-ägare på P4 som sa att i år har deras försäljning redan ökat markant trots att det är tidigt på säsongen och att det var betydligt fler yngre personer som kom och handlade - Kul tycker jag!

Jag ser det väldigt tydligt här också, och det är väl ett av få positiva ting. :)
Vi är ju i ett annat läge än Sverige med vår lock down och får vara glada så länge lanthandeln har öppet, men de gör i alla fall bra med pengar just nu. Det är rätt underbart att promenera längsmed gatorna och se alla trädgårdar börja blomma. :heart
 
Jag har tänkt tanken - vilken TUR att jag har en trädgård :heart
I år av alla år så kommer det intresset att vara guld värt :up:
Vi som har trädgård och gillar att pyssla med den kommer inte att känna av någon isolerings-tristess, vi har inte tid...

Eller hur! Egen gård med ständigt pågående projekt, stort trädgårdsintresse, två bikupor med invånare och en tredje klar att börja på, två friska hästar som ridits igång igen + möjligheter att vandra och träna ute = bara ge mig all hemester och alla reseförbud som behövs! :D
 
Vilken vacker mur med mossan, jag hade inte heller flyttat den. :) Men jag hade nog haft som utgångspunkt att hugga ner allt vad jag kunde av rosorna, om det går att gräva av någonting i nederkanten så är det ju bättre än inget.

Jag har ingen erfarenhet av att döda nyponrosor, så det finns säkert andra som har mer koll här. Men jag undrar om det inte är uttröttning som gäller, kapa allt som går när det kommit upp en bit och som sagt allt som är möjligt att komma åt av rötterna om så bara en liten del. Möjligen då i kombination med täckning?
Vresros är hopplöst att bli av med. Det handlar om att nöta ut den. Klipp av allt som kommer direkt det visar sig så rötterna svälter ihjäl. Räkna inte med att bli av med den det här året och knappast nästa heller. Det går dock mor min har dödat en.
Nää, det var fel svar. Fel fel fel. Förutom det där med mor som lyckats, det gillar jag. ;)Häcken är ca 40 meter och har inte hållts efter på minst 10 år...:cry::banghead::down::mad:
 
Nää, det var fel svar. Fel fel fel. Förutom det där med mor som lyckats, det gillar jag. ;)Häcken är ca 40 meter och har inte hållts efter på minst 10 år...:cry::banghead::down::mad:
Det som är bakom muren borde väl gå att gräva bort iallafall till viss del. Ja det kommer komma tillbaka men det hela handlar om att nöta ut den och ju mer du kan skada den ju lättare går det. Tänk på att alla rotbitar måste bort där du gräver för den är som kvickrot och börjar spira från små skitsaker, iofs lättare att dra upp skitbitarna om man är snabb än de meterlånga rötterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 558
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp