Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förbered er för bildbomb på ogräsrabatt 🙈
Visa bifogad fil 48314
Då ska vi se längs vänster kanten enbart ogräs, de småbladen ser ut att vara våtarv de är ju i hela rabatten, sedan mitt på kortsidan så är det en maskros och en prästkräge (jäkla ogräs). Den stora ljusgröna tussen ser ut att vara någon typ av ruta den har du planterat, sedan har du något gräs ovanför den. De breda gräslika bladen i ljusgrön övre högra hörnet är daglilja nedanför den med lite runda glansiga blad ser ut som en trädgårdsmalva.
 
Samma här små runda blad är våtarv ska rensas bort större delen av överkanten. Sedan har du flera tuvor med daglilja. Den där pinnen med barliknande blad tillvänster om mitten är en liten ung tallplanta = ogräs. Sedan har du två svarta ormskägg i framkant som du planterat.
Nix. Jag lägger in veto om våtarven. Det är inte våtarv. Den har inte sådana blad utan sådana här.

1586282833835.webp

Är det dessutom torrt ser den definivit inte ut så.
 
Är det någon här som är bra på azaleor (guldazalea)? Jag hittade nämligen 2 st förskrämda stackare förra året, kvävda under en enorm syren. Jag tog ner syrenen, och tänkte dra upp de döda azaleorna, men det visade sig att det var liv i dem, trots att de hängde lite på trekvart. Så jag skar ner dem hårt, och pratade vackert med dem varje dag, och de tog sig!
Nu till min fråga: i år är det flera rätt så rangliga skott, så jag undrar om jag ska beskära dem igen? Tål de det? Jag tänker att de blir mer täta och buskiga nertill om jag skär ner dem igen, fast inte alls lika hårt som förra året.
Det gör lite ont att sätta kniven i dem när de växer så fint, men det är kanske precis vad de behöver just nu? (Syrenen hålls på avstånd...)
Hoppas någon vet :bow:
 
Är det någon här som håller på med permakultur/skogsträdgård?
Jag har en trädgård i skogen och har tänkt tanken men har inte kommit så mycket längre än så. :) Har skog i kanterna som inte går att göra något vettigt med, sluttar för mycket och berg i dagen. Vill gärna plantera bärbuskar och annat som går att äta där. Någon dag... ;) I dagsläget är planen främst att skaffa fruktträd. De jag planterat har inte klarar sig tyvärr.
 
IMG_20200407_202951_943.webp

Fixat ikväll. :) Rensade ogräs förra helgen mellan plantorna, är ju svårt att få bort ogräs helt utan att lyfta plantorna. I mitten rensade jag idag rejält med grep, där fanns inga rabarber. Ska få en planta av mamma att fylla ut med. :) Lite sten runt och vips, mycket finare! Nu vet vi hur nära man kan köra gräsklipparen. ;) Massa hästgödsel ligger på rabarberna med!
Fantastiskt skön vindstilla kväll efter en blåsig men solig dag.
 
Det är lite lustigt att jag hade tre tomatplantor. Ganska lagom tänkte jag, jag har en hängkorg till dem vid stupröret.... och så knipsade jag av topparna en gång, och fick sex stycken. Jaja, jag hittar nog plats för dem i samma kruka eller något. Ju buskigare desto bättre?
För några dagar sedan nöp jag av topparna igen och har helt plötslig nio tomater! O_o
 
Det är lite lustigt att jag hade tre tomatplantor. Ganska lagom tänkte jag, jag har en hängkorg till dem vid stupröret.... och så knipsade jag av topparna en gång, och fick sex stycken. Jaja, jag hittar nog plats för dem i samma kruka eller något. Ju buskigare desto bättre?
För några dagar sedan nöp jag av topparna igen och har helt plötslig nio tomater! O_o
Jag har upptäckt en tomatplanta i salladskrukan :cautious: har faktiskt ingen aning hur den hamnade där
Så nu har jag trettiotvå :D
 
Fixat här också! Delvis trädgårdsrelaterat pga eldat gamla pinnar och ris och bråte, men däribland ÄNTLIGEN också större delen av ett missfoster till gran som togs ner för två år sedan. Den hade grenar på en sida och lutade på ett väldigt obehagligt sätt mot mitt växthus så det var skönt att den kom ner utan någon olycka på vägen.

Fastän den bara hade grenar på en sida så genererade den ett helt berg av fula döda grangrenar som legat och väntat på att eldas upp ute i hästarnas hage, vilket har stört utsikten från växthuset lite. Men 2018 var liksom inget jättebra eldningsår och 2019 fanns inte tiden förrän gräset var för långt eller det blåste för mycket eller något annat.

Och nu kunde jag slå flera flugor i samma smäll, för med alla torra superdöda grenar så var det inte direkt svåreldat (ursprungshöjden av bålet var nog fyra gånger högre än på bilden - och allt släpades iväg några meter till en ny eldningsplats i förrgår, så att där inte skulle finnas några igelkottar eller andra invånare). Och framför allt: i detta eldhav kunde jag NJUTA av att kasta in och kremera resterna av de hundratals rötter från vidriga skräppor som jag roat mig med att gräva upp denna isoleringens vår. Jag nästan skrattade av välbehag när jag kastade in de fetaste bautarötterna på typ en halvmeter. :laugh:

Extremt nöjd med detta kvällsverke, så nu har jag förtjänat att koppla av med Trädgårdstider!

IMG_4254.JPG
 
Det som är bakom muren borde väl gå att gräva bort iallafall till viss del. Ja det kommer komma tillbaka men det hela handlar om att nöta ut den och ju mer du kan skada den ju lättare går det. Tänk på att alla rotbitar måste bort där du gräver för den är som kvickrot och börjar spira från små skitsaker, iofs lättare att dra upp skitbitarna om man är snabb än de meterlånga rötterna.
Ja, jag antar att jag får försöka mig på det. Borde börja snart, innan nässlorna blivit stora och rosorna börjat blomma (då surrar det så härligt från buskarna så då mjuknar jag lite). Kan eventuellt uppstå vissa problem med snabbheten, men jag får försöka skärpa mig. Tack för hjälpen (även @Lillgrådis) :)
 
Är det för tidigt att så solrosor och luktärt ute nu? 🤔 Har en trälåda vid stallet som jag skulle vilja så det i. Frostnätter fortfarande ibland.

Sen tror jag det är dags att börja planera hus fasen jag ska få plats med allt annat som ska sås ute. Kommer behöva fler pallkragar!
 
Jag köpte lite dahlior på Lidl. Kom på att jag skulle beställa en café au lait. En kort stund senare äger jag 26 dahlior och är betydligt fattigare. Och har egentligen ingenstans att planera dom. Det blev tydligen en ny dahliarabatt i år. 🤷
Jag skulle också bara beställa lite men kommer få hem mycket :nailbiting: Nåja, alla kommer väl inte att ta sig så det var nog bra att ta i lite...

Brukar du förgro? I vilken temperatur har du dem då?
 
Jag gör, efter bästa förmåga. :D Gick en fölkhögskolekurs i fjol i småskalig regenerativ odling och pluggade permakultur och natural farming/korean natural farming.
Vad kul! Skulle du rekommendera att gå nån sån kurs? Lärde du dig mycket som inte går att läsa sig till på nätet och så?
Jag har en trädgård i skogen och har tänkt tanken men har inte kommit så mycket längre än så. :) Har skog i kanterna som inte går att göra något vettigt med, sluttar för mycket och berg i dagen. Vill gärna plantera bärbuskar och annat som går att äta där. Någon dag... ;) I dagsläget är planen främst att skaffa fruktträd. De jag planterat har inte klarar sig tyvärr.
Jag har precis flyttat till hus på landet och har en stor trädgård. Det står några fruktträd på gräsmattan, ganska små änsålänge (5-2 år sen plantering skulle jag tippa på) och så finns det björnbär, amerikanska blåbär, jordgubbar, vinbär, och hjortron lite längre bort. En bit har varit grönsaksland, där är jorden vänd i höstas, och resten är (o)gräsmatta. Tanken är att inte ha någon gräsmatta alls till slut utan bara ätbart, men jag vet att det är långt dit!

Kul att veta att det i fler i tråden som är intresserade av detta. Kan hålla er lite uppdaterade om mina framgångar och bakslag om det är intressant ☺
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 565
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp