Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är definitivt en person som bara kör och inte blir avskräckt av motgångar. Har någon underliggande tanke om att jag sätter lite av allt och det som överlever det överlever. Såklart ska jag göra mitt bästa att planera för god produktion och ta med alla faktorer jag kan, men det är alltid något som inte riktigt blir som en tänkt, och jag lär mig under tiden. Det gäller att hålla långa perspektiv!

Tack för dina tankar! Visste inte om Odlarglädjen sen innan, så tack för det tipset också :D

Kul! Det ligger ju också i permakultursystemet att observera - göra - analysera resultatet - svara upp på vad som hänt. Jag gillar att varje misstag också blir en möjlighet att skörda lärdomar, även om det inte går att skörda något att äta.

Mina bästa tips är att lägga lite tid på att rita baskarta. SGU och lantmäteriets hemsidor har bra stöd för det. Ta reda på sätt att lära dig mäta hur skuggor faller och kolla in hur vatten flödar över tomten. Om du vet lite om hur du kan avleda frost och vind, så kommer du ha jätteroligt när du designar bäddar och väljer växtplats för vad du sår och sätter. Jag tycker om att sätta samma gröda på olika platser där förhållandena skiljer sig, lär mig supermycket av resultatet.
 
Tomaterna skriker efter nya krukor gurkorna går på steroider O_o potatisen skenar petuniorna rymmer resedan kramas klockrankan klänger på varandra purjolöken slår klackarna i taket
Med andra ord det växer så det knakar :)
Jag vet vad jag ska göra de närmaste dagarna i alla fall :D
 
Ikväll var jag trött så inte alls gjort vad jag tänkt mig. Men gick i alla fall ut med tidningar till pallkragarna och la i botten och hällde i den lilla gödsel jag hade hemma. Insåg då att fåglarna sjöng fint, att morkullan anlänt och att fladdermössen jagade runt huset. :heart Så mysigt att stå och titta på fladdermössen och lyssna på orkestern. Nästan vindstilla och inte ett ljud från stan. Dessutom lätt doft av jord och vår. :heart
 
Ikväll var jag trött så inte alls gjort vad jag tänkt mig. Men gick i alla fall ut med tidningar till pallkragarna och la i botten och hällde i den lilla gödsel jag hade hemma. Insåg då att fåglarna sjöng fint, att morkullan anlänt och att fladdermössen jagade runt huset. :heart Så mysigt att stå och titta på fladdermössen och lyssna på orkestern. Nästan vindstilla och inte ett ljud från stan. Dessutom lätt doft av jord och vår. :heart

Här har fladdermössen också vårkänslor, jag älskar verkligen att gå kvällspromenad under de knoppande träden och se dem dyka och virvla lite för nära i yrglädje! :love: Förra våren lyckades ett extra vågat exemplar trassla in sig i mitt hår. 😅
 
Jag tycker det blir allt blåsigare här hela tiden, mitt kombinerade insyn- och vindskydd dog av metallutnötning när jordankarna till slut gick av och frågan är om det någonsin kommer att hålla att bygga ett nytt. Extra surt är det att jag hade ju byggt ramar och fyllt med jord till tunnelväxthuset, men redan förra sommaren kämpade jag mot vinden och då stod skyddet kvar. :(

Jag funderar på om jag skulle plantera något som iaf kan fungera som insynsskydd och hejda vinden något? Det måste tåla torka, vara snabbväxande och bli helst minst 3 m högt och inte kosta allt för mycket. Jag har tittat på tuja, men det blir svindyrt att köpa exemplar som är över 1.5 och jag vet inte hur tåligt det är egentlig när det gäller vind och torka? Det är tung lerjord här.

Alternativet är att riva bort skiten som är kvar av skyddet, hyra en minigrävare för X 000 kr, gräva upp av syrenerna och chansa att de överlever att bli omplanterade nu och bara vattnas nån timme/dag? Blir lite jobbigt att flytta, hålla och fylla så de står när jag är själv. Någon form av stöd kommer jag ju bli tvungen att skaffa tills de rotat sig. 🤔
 
Visa bifogad fil 48392
Jag ska plantera några rosor, suck! Idag måste jag vila pga av hosta och ont i varenda jäkla led i hela höger armen.

Hoppas kroppen är gladare idag! 59CA8EC1-3748-4ECD-89B4-DA2EDB98E164.webp

Här är mina stenhögar och ytan jag plockade från. Tur jag inte planerar gräva där!
 
Pga inneboende i gästhuset så har några tomater fått stå i fönstret utan extraljus. Extraljuset bor inne med resten av tomaterna.

Flera har blivit alldeles för långa. :cry:
Det är vanliga växthustomater som ska tjuvas. Kan jag ta av en bit och låta dem göra en ny topp? Eller ska jag vänta tills jag kan plantera ut dem - vilket nog tar halvannan månad till?
 
Pga inneboende i gästhuset så har några tomater fått stå i fönstret utan extraljus. Extraljuset bor inne med resten av tomaterna.

Flera har blivit alldeles för långa. :cry:
Det är vanliga växthustomater som ska tjuvas. Kan jag ta av en bit och låta dem göra en ny topp? Eller ska jag vänta tills jag kan plantera ut dem - vilket nog tar halvannan månad till?
Jag gör som jag är tipsad av en annan duktig odlare. När det är dags för plantering så ringlar jag stammen ned i jorden, det gör inget om den viker sig, allt blir rötter och tomaten blir kompaktare.
 
Jag gör som jag är tipsad av en annan duktig odlare. När det är dags för plantering så ringlar jag stammen ned i jorden, det gör inget om den viker sig, allt blir rötter och tomaten blir kompaktare.
Hrm...
De här är rätt kraftiga men har lite väl långt mellan bladen om du förtår hu jag menar Ska jag försöka göra något med stammen så kommer den att brytas av.

får göra ett försök när de blir dags. Då är de sannolikt meterhöga och jag har flera att experimentera med. :up:
 
Hrm...
De här är rätt kraftiga men har lite väl långt mellan bladen om du förtår hu jag menar Ska jag försöka göra något med stammen så kommer den att brytas av.

får göra ett försök när de blir dags. Då är de sannolikt meterhöga och jag har flera att experimentera med. :up:
Ett tips är att låta dom torka lite innan de är dags för omplantering om man vill böja stammen. Då går de inte av lika lätt som när de är saftspända :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 566
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp