Jag har lämnat det planterade med sambon nu i två dagar och ångesten har varit stor, vad hade det egentligen blivit med mig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gräset är inte igång än. Därför syns mossan bra. Bara gräset börjar växa så tar det över mossan.Vad gödslar du gräsmattan med? Vår gräsmatta (bostadsrättsförening) har över vintern blivit helt invaderad av mossa, inser att den nog lider av grav näringsbrist.
Och der låter helt fantastiskt att kunna fixa i trädgården redan! Här har ett par ynkliga tussilago tittat upp, och några miniknoppar (millimeterstora) är synliga om man tittar med förstoringsglas. Häromdagen var det 5 cm snö här en morgon, och vi har frost var och varannan natt. Men idag var det 10 grader i skuggan och VARMT i solen, så det finns hopp!
I år planerar jag att sätta igång med lite pallkrageodling, så jag unnar mig att planera lite tills det är dags att sätta igång. Har hållit mig till främst krukodling hittills, inte vågat mig på något ätbart. Har inget utrymme för förodling så det får bli direktsådd för mig. Har ni några bra tips på vad man ska göra och inte göra?
Hos oss har gräset varit grönt hela vintern, enstaka grässtrån är bruna men mest grönt gräs. Vår gräsmatta fick tyvärr ingen bra start, såddes när området byggdes 2012 och alldeles för glest och dåligt med näring, så ogräs och klöver tog över direkt. Knappt något gräs alls. Den gödslades och såddes i hösten 2012 men sedan dess har inget gjorts utöver klippning. Vi har mulcher-klippare och gräsklippet får ligga kvar, men nu är det bitvis mer mossa än gräs (särskilt på den skuggiga norrsidan) så något måste göras. Vill gärna veta om det finns miljövänliga och enkla sätt att hjälpa gräset konkurrera mot mossan innan den tillsammans med klövern helt tar över.Gräset är inte igång än. Därför syns mossan bra. Bara gräset börjar växa så tar det över mossan.
Var istället glad över att något är grönt innan gräset hunnit bli det. Det är betydligt mindre geggigt med mossa under gräset än ren jord mellan grässtråna.
Så i mer gräs?Hos oss har gräset varit grönt hela vintern, enstaka grässtrån är bruna men mest grönt gräs. Vår gräsmatta fick tyvärr ingen bra start, såddes när området byggdes 2012 och alldeles för glest och dåligt med näring, så ogräs och klöver tog över direkt. Knappt något gräs alls. Den gödslades och såddes i hösten 2012 men sedan dess har inget gjorts utöver klippning. Vi har mulcher-klippare och gräsklippet får ligga kvar, men nu är det bitvis mer mossa än gräs (särskilt på den skuggiga norrsidan) så något måste göras. Vill gärna veta om det finns miljövänliga och enkla sätt att hjälpa gräset konkurrera mot mossan innan den tillsammans med klövern helt tar över.
Skrev "gräsmatta" av en anledning. Här hos oss är halva tomten en utplanad leråker där vi sådde gräs i höstas och nu har jag återupptagit de bitar som vi inte orkade med då. Hade jag bara haft mossa överallt så hade jag varit överlycklig och aldrig tänkt tanken på att gödsla, men nu känns det som att de fjuttiga, enstaka stråna som orkat sig upp genom all lera kan behöva en skjuts på traven.Förresten begriper jag inte varför ni gödslar gräsmattor.
De växer ju ändå. Speciellt om man låter gräsklippet vara kvar. Jag vill inte klippa oftare än absolut nödvändigt. Min gräsmatta är väldigt grön ändå.
Gödseln påverkar miljön och gräsklipparen går på fossilt bränsle i de flesta fall.
Förresten begriper jag inte varför ni gödslar gräsmattor.
De växer ju ändå. Speciellt om man låter gräsklippet vara kvar. Jag vill inte klippa oftare än absolut nödvändigt. Min gräsmatta är väldigt grön ändå.
Gödseln påverkar miljön och gräsklipparen går på fossilt bränsle i de flesta fall.
Du får ha lite kaniner! De klipper bra faktiskt och går att äta om de råkar bli för mångaJag sköter inte min gräsmatta ett dugg. Skiten växer hur bra som helst ändå, även när det är torrt
Nej, jag gillar inte att klippa gräsmatta för jag har för mycket
Du får ha lite kaniner! De klipper bra faktiskt och går att äta om de råkar bli för många
Ha en viltåker till gräsmatta, trevligt att få se en större variation av vilda djur än vanligtJag gillar inte kaniner heller...
Ha en viltåker till gräsmatta, trevligt att få se en större variation av vilda djur än vanligt
Precis därför jag inte förodlar!Jahapp då blev det ungkatterna som fick avgöra gällande förodling eller inte. Hade planterat i några krukor, lät dem stå i sovrumsfönstret och hållit dörren stängd. Och det har vuxit upp så fint, har varit sol här varje dag. I morse glömde jag att stängda dörren, är borta inte ens halvtimme och tar ut hästar, när man kommer in är hela sängen täckt av jord. Min änglar