Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
11095079_1390588767633464_5725924284621397442_n.jpg
Underbart väder idag! Har hunnit gödsla " "gräsmattan", flytta mina rosor till rabatten på andra sidan huset, sått in gräs på ett par ställen. Har även hunnit rensa och jämna till den största odlingslådan, spikat/försökt spaljéra upp mina murgrönor längs med garageväggen samt har planterat dahliaknölar samt en narcisslilja på friland. Lite tidigt för det senare kanske men de började skjuta skott i påsen så hade inget val. Nu återstår bara att rensa löv längs med häcken och att gödsla med hönsgödsel, sen är jag klar för dagen.:)

Just det, mina rosor som jag flyttade till norrsidan verkar älska sitt nya hem, de har exploderat i knoppar. I veckan bär det av ner till Blekinge för att utöka sortimentet med blåregn och gullregn till spaljén längs uteplatsen. När sambon kommer hem ska vi sätta häck längs den sista långsidan, sedan är väggarna klara.:)

Vad gödslar du gräsmattan med? Vår gräsmatta (bostadsrättsförening) har över vintern blivit helt invaderad av mossa, inser att den nog lider av grav näringsbrist.

Och der låter helt fantastiskt att kunna fixa i trädgården redan! Här har ett par ynkliga tussilago tittat upp, och några miniknoppar (millimeterstora) är synliga om man tittar med förstoringsglas. ;) Häromdagen var det 5 cm snö här en morgon, och vi har frost var och varannan natt. Men idag var det 10 grader i skuggan och VARMT i solen, så det finns hopp!

I år planerar jag att sätta igång med lite pallkrageodling, så jag unnar mig att planera lite tills det är dags att sätta igång. Har hållit mig till främst krukodling hittills, inte vågat mig på något ätbart. Har inget utrymme för förodling så det får bli direktsådd för mig. Har ni några bra tips på vad man ska göra och inte göra?

Vad gödslar du gräsmattan med? Vår gräsmatta (bostadsrättsförening) har över vintern blivit helt invaderad av mossa, inser att den nog lider av grav näringsbrist.

Och der låter helt fantastiskt att kunna fixa i trädgården redan! Här har ett par ynkliga tussilago tittat upp, och några miniknoppar (millimeterstora) är synliga om man tittar med förstoringsglas. ;) Häromdagen var det 5 cm snö här en morgon, och vi har frost var och varannan natt. Men idag var det 10 grader i skuggan och VARMT i solen, så det finns hopp!

I år planerar jag att sätta igång med lite pallkrageodling, så jag unnar mig att planera lite tills det är dags att sätta igång. Har hållit mig till främst krukodling hittills, inte vågat mig på något ätbart. Har inget utrymme för förodling så det får bli direktsådd för mig. Har ni några bra tips på vad man ska göra och inte göra?
Gräset är inte igång än. Därför syns mossan bra. Bara gräset börjar växa så tar det över mossan.
Var istället glad över att något är grönt innan gräset hunnit bli det. :) Det är betydligt mindre geggigt med mossa under gräset än ren jord mellan grässtråna.

Förresten begriper jag inte varför ni gödslar gräsmattor. :D
De växer ju ändå. Speciellt om man låter gräsklippet vara kvar. Jag vill inte klippa oftare än absolut nödvändigt. Min gräsmatta är väldigt grön ändå.

Gödseln påverkar miljön och gräsklipparen går på fossilt bränsle i de flesta fall.

Gräset är inte igång än. Därför syns mossan bra. Bara gräset börjar växa så tar det över mossan.
Var istället glad över att något är grönt innan gräset hunnit bli det. :) Det är betydligt mindre geggigt med mossa under gräset än ren jord mellan grässtråna.
Hos oss har gräset varit grönt hela vintern, enstaka grässtrån är bruna men mest grönt gräs. Vår gräsmatta fick tyvärr ingen bra start, såddes när området byggdes 2012 och alldeles för glest och dåligt med näring, så ogräs och klöver tog över direkt. Knappt något gräs alls. Den gödslades och såddes i hösten 2012 men sedan dess har inget gjorts utöver klippning. Vi har mulcher-klippare och gräsklippet får ligga kvar, men nu är det bitvis mer mossa än gräs (särskilt på den skuggiga norrsidan) så något måste göras. Vill gärna veta om det finns miljövänliga och enkla sätt att hjälpa gräset konkurrera mot mossan innan den tillsammans med klövern helt tar över.

Hos oss har gräset varit grönt hela vintern, enstaka grässtrån är bruna men mest grönt gräs. Vår gräsmatta fick tyvärr ingen bra start, såddes när området byggdes 2012 och alldeles för glest och dåligt med näring, så ogräs och klöver tog över direkt. Knappt något gräs alls. Den gödslades och såddes i hösten 2012 men sedan dess har inget gjorts utöver klippning. Vi har mulcher-klippare och gräsklippet får ligga kvar, men nu är det bitvis mer mossa än gräs (särskilt på den skuggiga norrsidan) så något måste göras. Vill gärna veta om det finns miljövänliga och enkla sätt att hjälpa gräset konkurrera mot mossan innan den tillsammans med klövern helt tar över.
Så i mer gräs?

Nu på våren när det går att kratta fram barjord kan man så i de partier som är glesa. Sedan behövs vattning och kanske lite NPK när det börjat växa mer rejält?

Jsg gillar hönsgödsel men det är ingen hit i just gräsmattor.

De växer ju ändå. Speciellt om man låter gräsklippet vara kvar. Jag vill inte klippa oftare än absolut nödvändigt. Min gräsmatta är väldigt grön ändå.

Gödseln påverkar miljön och gräsklipparen går på fossilt bränsle i de flesta fall.
Skrev "gräsmatta" av en anledning.;) Här hos oss är halva tomten en utplanad leråker där vi sådde gräs i höstas och nu har jag återupptagit de bitar som vi inte orkade med då. Hade jag bara haft mossa överallt så hade jag varit överlycklig och aldrig tänkt tanken på att gödsla, men nu känns det som att de fjuttiga, enstaka stråna som orkat sig upp genom all lera kan behöva en skjuts på traven.:D:p
@Cheeserica jag kör bara med algomins gräsgödsel, vi köpte på oss hur mycket som helst förra sommaren när Coop hade utförsäljning, väldigt bra deal! :)

Jag sköter inte min gräsmatta ett dugg. Skiten växer hur bra som helst ändå, även när det är torrt :yuck:

Nej, jag gillar inte att klippa gräsmatta för jag har för mycket :meh:

Jahapp då blev det ungkatterna som fick avgöra gällande förodling eller inte. Hade planterat i några krukor, lät dem stå i sovrumsfönstret och hållit dörren stängd. Och det har vuxit upp så fint, har varit sol här varje dag. I morse glömde jag att stängda dörren, är borta inte ens halvtimme och tar ut hästar, när man kommer in är hela sängen täckt av jord. Min änglar :love::angel::devil::rage:

En fråga!
Jag har en pallkrage helt invaderad med jordgubbsplantor. Det mesta är ju brunt nu efter vintern men det nya är på gång under.
När ska jag rensa bort de gamla bladen? Känns lite tidigt nu men känns bra att vara redo. ;)
Bor i Linköping så norra delen av södra Sverige eller vad man ska säga. ;) Zon 2.

Jahapp då blev det ungkatterna som fick avgöra gällande förodling eller inte. Hade planterat i några krukor, lät dem stå i sovrumsfönstret och hållit dörren stängd. Och det har vuxit upp så fint, har varit sol här varje dag. I morse glömde jag att stängda dörren, är borta inte ens halvtimme och tar ut hästar, när man kommer in är hela sängen täckt av jord. Min änglar :love::angel::devil::rage:
Precis därför jag inte förodlar! :D

Häromdagen köpte vi en förrådshylla på ikea. Idag kom den på tillfällig plats i köket och idag har jag därför planterat om en hel del, planterat en del nytt och fått bort allt från köksbänken till hyllan. Blev riktigt bra. Nu är det bara att vänta på att de nya sakerna ska ta sig (bla spenat, majs, smultron, persilja, sockerärtor). Senare i vår ska vi köpa stora krukor/vattenhinkar på granngården (förmodligen) och så bygga drivhus mot södervägen och ställa dom där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden