Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ingen trädgård men får man vara med ändå med sin uteplats och sina krukväxter?

Kunde inte vänta längre så köpte och planterade Penséer idag, en liten favoritblomma. Två krukor på trappen och en på uteplatsen.

Längtar tills jag kan fixa till lilla rabatten intill uteplatsen och plantera ut kryddor och sommarblommor i krukor och blomlådor. Vi flyttade in i september så det ska bli roligt att få fixa till uteplatsen så som vi vill ha den.

Välkommen kompis
20160319_1052471_zpsfkoygr6v.jpg

Vi ska ha snö imorgon!

Men angående tittat upp så har min quinoa, lite tomat och sonens gurka tittat fram.
Men blev lite orolig för gurkan då de ska vara känsliga så jag har köpt fler frön som ska odlas på ett annat sätt för säkerhets skull

Jag har krokusar, snödroppar och vintergäck i hela trädgården efter veckans värmebölja.:love: Huset är ökänt för sina stora mängder av lökar och blommor på våren, tanten som var med och byggde huset var en trädgårdsfantast av stora mått. Jag gick förbi framsidan häromdagen och upptäckte att mängder av vårblommor i form av krokusar, tulpaner och påskliljor börjar sticka upp i hela "gräsmattan" som vi jämnade med marken i höstas, där är nu bara jord i väntan på att gräset ska börja växa. Vilken styrka de små växterna har, är helt överväldigad. :o

Hoppar in i tråden jag med :) Bor i hus med ganska ny trädgård så jag har mycket att göra innan den den kan kallas trädgård på riktigt. Satte mina första äppleträd för ett år sen så jag väntar spänt på deras utveckling i sommar. De tidiga krokusarna har kommit upp och iris samt tulpaner är påväg. Mina älskade pioner har små röda skott som fullkomligt lyser mot den mörka jorden. Älskar den här tiden :bump:

Nu ser det ut såhär i mina minidrivhus!

Jag har en historia med att ständigt misslyckas med mina förodlingar och tillslut få köpa färdiga plantor, så vad/hur gör jag nu för att de ska klara sig? Ska de fortfarande ha "taket" på? Flyttas på? I den ena är det bara tomater, i den andra har ett par gurkor börjat titta upp men där är även sått kryddor och jordgubbar som än så länge lyser med sin frånvaro.

Om jag läst korrekt i tråden ska tomaterna ställas lite mörkare och lite kallare, men när? Nu, eller ska det komma fler blad först?

Och det här fick mig att börja tänka i rätt banor! Jag har ju en drängstuga som jag kan använda till frösådder... Måste bara plocka undan lite på bänken framför fönstret, en bra lysrörslampa finns redan som dessutom kan sänkas ner över bänken.

Har sått chili och aubergine inne men problemet är ju att även om jag har bra ljus över arbetsbänken i tvättstugan så är det alldeles för varmt när plantorna väl grott. Nu ska jag ut och fixa i drängstugan!
Och så här blev resultatet!
DSC_0314_1.jpg

Just nu står här chili och aubergine på tillväxt. När de har växt på sig så ska de ut i varmbänk för att lämna plats till bland annat squash, persilja, pumpor och diverse blandade örter.

Om jag läst korrekt i tråden ska tomaterna ställas lite mörkare och lite kallare, men när? Nu, eller ska det komma fler blad först?
De ska inte ha det för varmt nu när de kommit upp. det gör gängliga rangliga svaga plantor. Idealet är att de ska ha så nära till ljus som m möjligt. Deras gener säger åt dem att sträcka på sig för att nå upp. Värme och sol hänger ihop. Svalka gör att de växer långsammare.
Redan de första hjärtbladen sitter ju på rätt långa stänglar?

De ska inte ha det för varmt nu när de kommit upp. det gör gängliga rangliga svaga plantor. Idealet är att de ska ha så nära till ljus som m möjligt. Deras gener säger åt dem att sträcka på sig för att nå upp. Värme och sol hänger ihop. Svalka gör att de växer långsammare.
Redan de första hjärtbladen sitter ju på rätt långa stänglar?

Ja, det är ett söderfönster med element under dessutom. Vi bor litet så jag har inte mycket att välja på. Men vi har ett par extrahus att använda, kan finnas plats där. Men hur bör de stå? Mörkare och svalare, alltså inte vid ett fönster?

Idag har jag plockat bort en massa saker som jag inte vill ha i trädgården. Jag glömde fota före, så det säger ju inte så himla mycket, men här var det en jättestor krypoxbär. Det är en rätt ful växt faktiskt! Jag trodde det skulle vara ett stort hål i plattorna, men så var det inte, det är bara ett pyttehål precis intill väggen. Jag tänkte testa att sätta stockrosor där, är det någon som har erfarenhet av stockrosor mot norrvägg? Annars får det vara ingenting, blir fint det med :-) Tog även bort en stor taggig buske som satt i en rabatt som jag håller på och gräva ur för att göra iordning. Där är det en stubbe kvar som jag får ta itu med någon annan dag. Jag var lite blödig när jag grävde ur rabatten, lökarna som snart ska blomma grävde jag runt! Jag tänkte att jag får ta dem efter de blommat. En massa kärleksört grävde jag upp och planterade vid kanten av ridbanan, vi får se om de tar sig. Jag har liksom ingen brist på kärleksört här... men där kan de få leva och breda ut sig, i rabatterna vill jag ha annat.
9586_10208569274702967_3061778495465762392_n.jpg

Jag klippte faktiskt ner mina lavendel igår, tänkte egentligen väntat till april men såg att de börjat växa på sig och vill inte att den ska bli förvedad så jag tog fram sekatören.
Mina schersmin som jag slaktade rätt ordentligt för några veckor sedan har börjat sätta skott så in i bomben, blev helt chockad när jag såg det. Mina clematis som jag var övertygad om att jag dödat p.g.a nedklippning (var osäker på beskärningsgrupp) och flytt x flera i höstas, har också börjat sätt skott. Samma med rosorna, det är skott överallt....

Den gigantiska rosen som står vid staketet slaktade jag ytterligare. Jag vill ha den på spaljé men den dumma växten skjuter grenar precis överallt.... Jag vet att man inte ska, men jag kapade det som växte åt fel håll och band in lite fler grenar.

Mina Austin -rosor är det dags att flytta på men jag vet inte vart, funderar på framsidan, österläge. Kan man klippa ner dem i samband med flytt eller ska jag vänta nån månad? Mina växter verkar överleva de flesta av mina brutala metoder, hade jag haft lika friska djur så hade jag kunnat skatta mig lycklig...

Planterade om lite nu ikväll. Det växer så det knakar. Jag hinner inte med. Trodde inte allt skulle ta sig, men det verkar det göra så det är en hel del att plantera om och senare plantera ut.
Såg också att jag gjort bort mig lite. Skrivit vad det är, men inte sort. Trist. Men får väl skriva ner ordentligt från nu.

Har aldrig hållit på med sånt här förut, men det är ju riktigt kul. Hoppas det växer till sig sen så vi kan äta godsaker i sommar :d

Ska ta kort nån dag och visa :D

Imorgon ska vi kolla hylla till ena rummet så jag inte behöver ha allt på köksbänken. Börjat bli trångt :angel:

Jag ska också ta in jord mm idag, det är dax att plantera om blåklinten och jag tror jag gör detsamma med tomaterna redan nu. Då kan jag fylla på miniväxthuset med frön som jag fick av min rara väninna, det är jättefina blå blommor som jag aldrig kommer på vad dom heter :o.
Mamma överraskade igår med några krukor minipåskliljor som jag ska göra ett påskarrangemang av :love:.

Jag är jättesent ute, men kålrabbi och tomat har i alla fall kommit lite. Sådde morot direkt på friland i helgen, utgår helt kallt ifrån att det är vår nu (jag är ju rätt långt söderöver). Mangold som jag sådde alldeles för sent i höstas har också tagit fart, så den kan jag sköra om några veckor!

I år vill jag absolut ha stenkoll på hur mycket jag skördar också. Ska försöka knåpa ihop en skörde-ticker eller vad det kan heta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka