Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
1795847_1373567892668885_5973674672564787349_o.jpg
Skulle visa kompisen handelsträdgården.... Jo jo, hon stack och hämtade barn efter en stund och kvar blev jag. Fick med mig minikiwin Anna (hon ska få en pojkvän, Oskar, framöver) och deras härdigaste blå vindruva. Även en japansk träddödare och blåregn/silverregn fick följa med hem.

Ni som läser här måste tro att jag är kraftigt beroende/sjuk som frösår och köper som en galning, men vår tomt är faktiskt helt tömd på växter, så jag har att fylla.:angel: Sambon har dock börjat tala om ett beroende, men jag håller inte med. *lever i förnekelse*.

På bilden syns min nya avlånga odlingsbänk i skyddat söderläge, jag hoppas mina nya älsklingar ska trivas där.

Hejsan, hoppar in här då jag flyttat från lägenhet till hus och har trädgård numera, och vill som total nybörjare prova odla lite smått. Men kan alltså ingenting och vill gärna ha lite råd från er kunniga.

Har två pallkragar i trädgården, den ena växer det iaf smultron i , tänkte låta den vara och se vad som dyker upp. Den andra är helt igenvuxen av gräs så där tänkte jag plantera lite. Sen har jag en rabatt då som jag inte riktigt vet vad där finns för växter. Kanske köper en pallkrage till, men just nu är det vad jag har att förhålla mig till.

Tänkte främst odla sallad, har även köpt någon blom-mix som jag tänkte plantera fritt i trädgården.
Funderar även på jordgubbar. och en krusbärsbuske.
Håller till i nordligaste delarna av södra Sverige

Några tankar jag har, är ;
- Finns det något jag kan göra redan nu? Förberedelser osv.
- Hur går man tillväga helt enkelt, vad finns det att tänka på? Allt från jord, gödning, plantering, m.m.
- Förodla eller inte? Varför, varför inte? Hur och när i så fall? Står ju tider på påsarna men antar det beror lite på var i Sverige man bor bland annat med..

Håller till i nordligaste delarna av södra Sverige

Såå, Västergötland? Vilken zon?

- Finns det något jag kan göra redan nu? Förberedelser osv.
Planera, drömma, titta på bilder och läsa forum för inspiration.

- Hur går man tillväga helt enkelt, vad finns det att tänka på? Allt från jord, gödning, plantering, m.m.

Hur gamla är kragarna? Svårt att veta förstås. Krage är. Lättskött, bara att fylla på med jord och/eller kompost och peta ner det som ska odlas. Sallad brukar vara rätt anspråkslös och växer i det mesta. Kanske bara toppa med lite ny jord ovanpå i år?

- Förodla eller inte? Varför, varför inte? Hur och när i så fall? Står ju tider på påsarna men antar det beror lite på var i Sverige man bor bland annat med..

Största nackdel med förodling, man har små plantor precis överallt :angel:
Börjar man för tidigt kan det behövas extra belysning. Följ rekommendation på påsen om du är osäker, enklast så.

Tack för svar.
Västergötland stämmer bra det, norra skaraborg närmare bestämt.
Har tyvärr ingen aning om hur gamla kragarna är.
Gissade på att det inte var så mycket att göra än, men är sååå sugen på att komma igång nu när jag har köpt fröer och så.

Inkommen efter några långa timmar ute i det underbara vädret. Jag passade på att plantera resten av det som inhandlades i torsdag, och flyttade en del. Murgrönan gick från torrt söderläge till en skuggig placering i öst. Min förhoppning om den klarar sig är att den ska klättra på garaget men gav den ingen direkt kärlek så vi får se.

Vidare flyttade jag mina Bugnet-rosor och ställde dem i grupp på norrsidan, dock når solen runt där så de får både lite morgonsol och en hel del kvällssol.

För övrigt har jag brutit mot en livslång princip idag. Jag har alltid sagt att pelargoner aldrig kommer innanför mina dörrar. När jag skulle handla gödsel hade de pelargon-sticklingar på rea... Kunde inte hålla mig för jag har två gigantiska blomlådor som behöver fyllas.. Är de nära att dö så gör jag som med allt annat och skickar ner det till mamma, sen låtsas jag som att jag aldrig haft dem i min ägo.

Tack för svar.
Västergötland stämmer bra det, norra skaraborg närmare bestämt.
Har tyvärr ingen aning om hur gamla kragarna är.
Gissade på att det inte var så mycket att göra än, men är sååå sugen på att komma igång nu när jag har köpt fröer och så.
Bor du i norra Skaraborg så har du väl precis som jag snö på backen?

Jag har blivit otroligt sugen på ett växthus:cautious:

Annars går det sakta men säkert framåt här, igår sådde vi gurka, lök, tomater och quinoa- Planterade dessutom om två chili, de andra är pyttesmå så får stå kvar. Funderar på om det kan vara för kallt där de står? Ouppvärmt rum med fönster i söderläge, men vet inte hur kallt det är.

Längtar tills det blir mer vår så man kan börja ute! Har massor att göra ute, ett land som ska grävas iordning och en balkong som ska fixas iordning bland annat. Sen så göra ordning eftersatta rabatter, plantera buskar osv.

710114-10-14200-upp-fra-01.jpg

Tror ni sådana här går att ha gurka/chili/tomat i?
Tänkte ha de grödorna på balkongen då det är i söderläge och bra med soltimmar + det blir lättskött med nära till vatten.

Om inte denna sorten fungerar bra, vad tror ni skulle fungera?

Idag har jag flyttat de första plantorna från mina minidrivhus till lite större krukor. Fick användning både av det lilla växthuset (på en bänk) som jag fått av svärmor och av en kartong med plast över.
Har aldrig pysslat så mycket med odling innan, så det blir spännande och se vad det blir - om det blir nåt. Har tomater, gurka och en hel massa kryddor.
Var på granngården igår och såg att de hade en heeeel vägg med fröpåsar, så ska dit på påskveckan med sambon och shoppa :)

710114-10-14200-upp-fra-01.jpg

Tror ni sådana här går att ha gurka/chili/tomat i?
Tänkte ha de grödorna på balkongen då det är i söderläge och bra med soltimmar + det blir lättskött med nära till vatten.

Om inte denna sorten fungerar bra, vad tror ni skulle fungera?

Jag älskar odlingskassar men den där funkar säkert också. Se upp så det inte blir för mycket vatten i den bara.

Jag älskar odlingskassar men den där funkar säkert också. Se upp så det inte blir för mycket vatten i den bara.
Tänkte göra hål i botten för att motverka för mycket vatten, annars vore en snygg odlingskasse också något.

Nu återstår frågan vad jag ska göra med balkongen, lägga trall, lägga nytt golv eller slipa och måla/olja nuvarande.
Har för mig att det inte är murket (till skillnad mot mycket annat) så vore nog en idé att slipa det. Går inte att vara där idag utan skor vilket känns som det motverkar hela idén med en balkong

Tänkte göra hål i botten för att motverka för mycket vatten, annars vore en snygg odlingskasse också något.

Nu återstår frågan vad jag ska göra med balkongen, lägga trall, lägga nytt golv eller slipa och måla/olja nuvarande.
Har för mig att det inte är murket (till skillnad mot mycket annat) så vore nog en idé att slipa det. Går inte att vara där idag utan skor vilket känns som det motverkar hela idén med en balkong

Testa att skura det ordentligt med såpa och se om det räcker, annars slipa. Och olja in det då, givetvis. Jag gjorde det på en del av min altan förra året och ska ta hela i år tänkte jag. Skura med såpa räckte.

Lägg stenar i botten eller lekakulor så slipper du göra sönder "krukan". :) Jag har flera stora krukor och har lagt ett gäng småstenar i botten så att rötterna inte ligger och drunknar i vatten och det funkar fin fint.

Kan jag också göra! Smart!

Kl
Idag när jag var ute på promenad var bina vakna och luften luktade honung :love:
Våra bin har också vaknat. Och de gillar inte mig :arghh:. De kommer alltid och "pickar" på mig, duttar liksom på mitt ansikte eller var de kommer åt. Trots att jag sitter på altanen och bikupan (bara en överlevande sen i somras) står långt bort och bakom uthuset.
Det måste känna att jag är rädd för dom...brukar säga "sambons bin, min honung" :p

Våra bin har också vaknat. Och de gillar inte mig :arghh:. De kommer alltid och "pickar" på mig, duttar liksom på mitt ansikte eller var de kommer åt. Trots att jag sitter på altanen och bikupan (bara en överlevande sen i somras) står långt bort och bakom uthuset.
Det måste känna att jag är rädd för dom...brukar säga "sambons bin, min honung" :p
Haha, typiskt! Eller så tycker de du luktar gott i håret?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka