Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh så härligt! Jag ska till mässan på fredag har jag tänkt mig. Ska försöka planera bättre än i augusti när jag var på trädgårdsdagarna på Sofiero, åkte kollektivtrafik dit och handlade två bautakrukor med agapanthus. :crazy: De var mycket! otympliga att asa med sig. Nu ska jag försöka hålla mig mer till fröer och smått och gott som man orkar bära på. Det är nog tio år sedan jag var på villa-/trädgårdsmässan senast så det ska bli riktigt kul att ägna en plötslig semesterdag åt detta.

Jag klarade mig nästan... men den här finingen fick allt följa med hem också.
12803061_10208416940174699_5635909034428647309_n.jpg

Jag fick en snilleblixt igår. Jag vill gärna odla mer saker i låda, just nu har jag bara en, men det finns ingen given plats för mig att ställa dem (i-lands-problem med 3700 kvm tomt...). Men så igår när jag och sambon gick ut ur huset så såg jag den - de förra ägarnas sandlåda! Perfekt placerad utmed husväggen i skyddat västerläge och med det mesta av sanden borta.

Jag har gratis gödsel i stallet, men den är inte så välbrunnen som jag hade önskat, funkar det ändå om jag spär den ordentligt med kompostjord eller ska jag strunta i det? Kan sanden ligga kvar och blandas med den nya jorden för att få en mer porös jord? Vanligtvis är det tung lerjord som gäller på tomten.

Sådärja, nu är äntligen sista päronträdet och fläderbusken nedgrävda. De verkar inte heller tagit skada av att stå på barmark under vintern. :banana:

Nu blir det att ta tag i allt det andra (suck), vet inte ens var jag ska börja. Inte hjälper det heller att hela trädgården ser ut som om det har bökat runt ett helt gäng vildsvin. :mad: ibland blir jag ärligt talat lite trött på vår hund :rage:

Får kanske börja med att rensa bland jordgubbarna och i kryddlandet. Hur gör man med perenna örter, ska de klippas ner?

Men så igår när jag och sambon gick ut ur huset så såg jag den - de förra ägarnas sandlåda! Perfekt placerad utmed husväggen i skyddat västerläge och med det mesta av sanden borta.

Jag har gratis gödsel i stallet, men den är inte så välbrunnen som jag hade önskat, funkar det ändå om jag spär den ordentligt med kompostjord eller ska jag strunta i det? Kan sanden ligga kvar och blandas med den nya jorden för att få en mer porös jord? Vanligtvis är det tung lerjord som gäller på tomten.
Det borde fungera ypperligt om du blandar gödsel med kompostjorden. Om du ska blanda i sanden eller ej beror på vad du ska odla där, men de flesta grödor gillar väl en lucker jord ;)

12779204_1369522873073387_6333035249189476055_o.jpg
Det nästan färdiga projektet! Min snälle stallägare hivade ner en hel traktorskopa gödsel på släpvagnen idag, sen bar det av hemåt. Jag tog bort det översta lagret sand som fanns i lådan, därefter öste jag på nästan all gödsel, ca 2 dm? Och därefter på med 4 kärror matjord. Tänkte avsluta med ytterligare ett par kärror prima kompostjord också. :) Det mesta var obrunnen gödsel, varav det hamnade långt ner, det som såg mer färdigt ut strödde jag väldigt glest i jordgubbslandet, återstår att se om de plantorna dör som flugor nu men jag har så jag klarar mig ändå.:)

Kom även på att det går att klämma in en långsmal odlingsbänk utmed garagets långsida, ca 40 cm bred och 4 m lång. Där är väldigt skyddat söderläge så tar gärna emot tips på vad man kan sätta där.:)

12779204_1369522873073387_6333035249189476055_o.jpg
Det nästan färdiga projektet! Min snälle stallägare hivade ner en hel traktorskopa gödsel på släpvagnen idag, sen bar det av hemåt. Jag tog bort det översta lagret sand som fanns i lådan, därefter öste jag på nästan all gödsel, ca 2 dm? Och därefter på med 4 kärror matjord. Tänkte avsluta med ytterligare ett par kärror prima kompostjord också. :) Det mesta var obrunnen gödsel, varav det hamnade långt ner, det som såg mer färdigt ut strödde jag väldigt glest i jordgubbslandet, återstår att se om de plantorna dör som flugor nu men jag har så jag klarar mig ändå.:)

Kom även på att det går att klämma in en långsmal odlingsbänk utmed garagets långsida, ca 40 cm bred och 4 m lång. Där är väldigt skyddat söderläge så tar gärna emot tips på vad man kan sätta där.:)
Kronärtskocka?

Oj, vad gör man med dem? :p Har nog nästan aldrig ätit; än mindre odlat dem.
Man äter bladen med smör:d
Sen kan man äta själva hjärtat med om man vill. Köp hem en och prova!
Det är svårt att få tag på den sorten som ska vara vinterhärdig i Sverige (det är en perenn) men det ska gå att övervintra andra sorter också med rätt skötsel även i zon tre så du borde klara det.

Man äter bladen med smör:d
Sen kan man äta själva hjärtat med om man vill. Köp hem en och prova!
Det är svårt att få tag på den sorten som ska vara vinterhärdig i Sverige (det är en perenn) men det ska gå att övervintra andra sorter också med rätt skötsel även i zon tre så du borde klara det.
Det ska jag göra då, tack för tipset! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka