Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit på pilflätningskurs idag. Jättekul!
12794613_10208432775890582_6758409333889955814_n.jpg
12814357_10208432776130588_7119087974401249098_n.jpg

12779204_1369522873073387_6333035249189476055_o.jpg
Det nästan färdiga projektet! Min snälle stallägare hivade ner en hel traktorskopa gödsel på släpvagnen idag, sen bar det av hemåt. Jag tog bort det översta lagret sand som fanns i lådan, därefter öste jag på nästan all gödsel, ca 2 dm? Och därefter på med 4 kärror matjord. Tänkte avsluta med ytterligare ett par kärror prima kompostjord också. :) Det mesta var obrunnen gödsel, varav det hamnade långt ner, det som såg mer färdigt ut strödde jag väldigt glest i jordgubbslandet, återstår att se om de plantorna dör som flugor nu men jag har så jag klarar mig ändå.:)

Kom även på att det går att klämma in en långsmal odlingsbänk utmed garagets långsida, ca 40 cm bred och 4 m lång. Där är väldigt skyddat söderläge så tar gärna emot tips på vad man kan sätta där.:)
Tomater :d

Jaha, det blev en inspirerande dag på mässan i går men inte fullt så inspirerande väder att vara ute och fixa i trädgården idag. Ser inte bättre ut i morgon. :( Har köpt fler dahlior (Bishop of Llandaff), ranunkler för plantering och en härlig bukett blommande ranunkler att titta på så länge. Och några knölar herrgårdsbegonia som jag ska sätta fart på och plantera inomhus i morgon.

Eh, nej tyvärr så slokar de flesta redan här. Även bladen ser ledsna ut. :cry: Trodde att de hade varit utan vatten för länge på hemvägen eller att de stått för svalt men då kanske det inte hade hjälpt ändå. Men jag har för mig att jag har fått eller köpt ranunkler i blandbukett och att de klarat sig hyfsat då?

De är ju så himla fina, de här var i så oemotståndliga vårfärger med vit/gul/orange/rosa/röd och någon grönvitspräcklig så jag hade gärna sett att de klarat sig lite längre.

Eh, nej tyvärr så slokar de flesta redan här. Även bladen ser ledsna ut. :cry: Trodde att de hade varit utan vatten för länge på hemvägen eller att de stått för svalt men då kanske det inte hade hjälpt ändå. Men jag har för mig att jag har fått eller köpt ranunkler i blandbukett och att de klarat sig hyfsat då?

De är ju så himla fina, de här var i så oemotståndliga vårfärger med vit/gul/orange/rosa/röd och någon grönvitspräcklig så jag hade gärna sett att de klarat sig lite längre.

Ranunkler var bland det första jag satte när jag flyttade hit. Jag har provat att ta dem direkt från landet till vasen, men det funkar i alla fall inte. Kanske är de inte gjorda för att vara i vas? Som vallmo t ex.

Om det finns någon som lyckats "vasa" sina ranunkler, dela med dig av tips!

Hoppar in i hopp om att någon här har koll - jag har bytt min trädgård mot en skitstor balkong och har tagit med mina pallkragar. Kommer köra plast i botten, typ presenning eller nåt, och har förstått det som att dränering fixas med lecakulor i botten. Men hur mycket lecakulor behöver jag? Hur mycket kan jag behöva köpa till normalstora pallkragar (120*80 cm om sifferminnet inte sviker)?

Nu har 15 squash-plantor kommit upp! Katterna upptäckte tjusningen med att leka med torvbriketter så en hel del dog tidigt. De 15 jag har kvar står mitt på köksbordet, inte alls inbjudande att leka med. Är det inte katter så är det sambo som ska pilla och greja.

Har lite problem med mina blomsterodlingar.
Har satt tagetes och pensé i pluggboxar med växtbelysning under kvällstid (ca 6 h tänt). Nästan alla fröer har tagit sig och plantorna växer som ogräs. Problemet är att de bli långa stjälkar med några blad högst upp.. Det händer liksom inte mer! Dessutom skrumpnade många ihop och dog, trots fuktig jord..
Vad gör jag för fel? Brukar aldrig misslyckas med mina odlingar :cry:

@sthu: Står de för varmt? När några karaktärsblad kommit behöver de inte så mycket värme längre. Jag planerar att flytta mina odlingar till ett kallare rum när jag planterar om dem första gången.

@athena_arabians Ja, så måste det vara! De står i söderfönster, ovanpå ett element. Jag hade stängt av elementet men vad hjälper det när hyresvärden eldar på som om det aldrig skulle bli vår igen.. Kände på elementet nu och det var ju kokhett! Fönsterbrädan är som en värmeplatta nästan ju.. Blir till att hitta en annan plats för småttingarna, såhär kan vi ju inte ha det!

I sensommarens rus köpte jag flera lökpåsar med krokus, snödroppar, tulpaner med mera. Det var bara det att när hösten kom så glömde jag visst bort att plantera skiten. :angel: Påsarna har stått mörkt och någorlunda svalt i vår garderob i hallen, men vad gör jag? Nästan allt har "skjutit skott" (säger man det om lökar? :D). Kan jag sätta de i jorden när frostrisken är över? Eller ska jag sätta dom i krukor inomhus nu?

Eh, jag känner igen det där med att handla hem en massa lökar och tänka "de gräver jag ner.... sedan någon gång." Förra året planterade jag tulpaner på trettondagsafton, och de mådde fint och blommade snällt på våren.

Jag hade valt att gräva ner dem utomhus så fort det går (om du bor så att det kan förväntas gå inom ett par veckor i alla fall), vårlökar är tuffa och anpassade för att ta en hel del frostsmällar, så bättre att de kommer i jorden och får lite fukt och näring runt sig. Skulle det inte bli så mycket av dem denna vår, så har de säkert repat sig om ett år.

I sensommarens rus köpte jag flera lökpåsar med krokus, snödroppar, tulpaner med mera. Det var bara det att när hösten kom så glömde jag visst bort att plantera skiten. :angel: Påsarna har stått mörkt och någorlunda svalt i vår garderob i hallen, men vad gör jag? Nästan allt har "skjutit skott" (säger man det om lökar? :D). Kan jag sätta de i jorden när frostrisken är över? Eller ska jag sätta dom i krukor inomhus nu?

Du kan faktiskt lägga dem på jorden och hälla någon påse jord uppepå.

Så gjorde exet när han - som älskade röda lappar - hittade tulpanlökar för halva reapriset. La dem på den frusna marken och hällde lite brunnen dynga uppepå... På våren blommade det plötsligt vackert rött vid stallväggen" Van Tubergens Variety.

Vänj dem vid lite kallare temp först bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka