Mars och våren är officiellt här! Ägnade mig åt att klippa ner lite perenner idag och tog bort döda grenar på buskar o annat. Schersminen gick jag rätt hårt åt då den såg så risig ut, spännande att se om den tar sig till våren. Sambon hjälpte mig att stängsla in det sista med hönsnätet, nu har vi 60 löpmeter hönsnät i trädgården och det vore väl
om kaninerna ska gräva sönder något mer av mina älskade nyplanteringar.
Roade mig även med att gräva bort en gammal, förmodligen självsådd, klätterros som ockuperat vår tuja. Jag sågade(!) ner den med marken i höstas och trodde den var uträknad, tji fick jag. Grävde upp och grävde av alla större rötter utom en lång en, och grävde sedan för skojs skull ner stumpen i odlingslådan (a.k.a "soptippen" tillsvidare) där den inte kan göra någon skada. Visst måste den dö av denna behandlingen, eller...? Skulle den mot förmodan överleva så hade jag tänkt förära den med en plats vid entrén, som ett hederspris för lång och trogen tjänst...
Sist men inte minst gav jag jordgubbslandet ett stålbad. Jag hade ingen aning om att de kunde vara så invasiva? Jag rensade bort gamla löv och plantor som dött under vintern, och därunder gömde sig mängder med små självsådda jordgubbsplantor. Med tanke på hur mycket de hann föröka sig på bara några månader förra året och de är på gång redan nu i mars, så lär jag kunna starta jordgubbsförsäljning lagom till midsommar.
Inne har jag skolat om de sista plantorna, jag hittade även några bortglömda plommon- och körsbärskärnor som jag stratifierat sen i början av hösten som jag satte ner i ett par krukor för skojs skull. Tittade i dag och ta mig tusan om det inte såg ut att titta upp nåt grönt där i jorden?