Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Röda,gula o svarta hallon,tranbär och något jag inte kommer ihåg namnet på och så vill jag ha dom rosa blåbären men dom var slut för tillfället.
Jag ville med ha dem, men jag får börja så här och så får vi se.
Jag hittade en sorts kronärtskocka på klostra som ska gå att ha som perenn här som jag blev sugen på men som självklart var slut. Vilket egentligen är lika bra men den skulle se så bra ut mot huset :D

Jag ville med ha dem, men jag får börja så här och så får vi se.
Jag hittade en sorts kronärtskocka på klostra som ska gå att ha som perenn här som jag blev sugen på men som självklart var slut. Vilket egentligen är lika bra men den skulle se så bra ut mot huset :D
Och du betalar min räkning från Klostra eller var det inte så? :devil: Ooooooooooooooooops!:D

Nu ska hallonen komma nästa vecka. Blev fel så jag gjorde om beställningen, bytte vindruvor mot gula hallon då den busken vi har ger väldigt dåligt med bär.

Men plantering, tror ni man kan sätta alla buskarna i en rad eller behöver de stå på olika ställen i trädgården?
Vi har alla på en rad så det ska inte vara något problem :)

Det blir väldigt lättplockat när det står så, jag tror det är fördelen. Så såg det ut här på 60-talet, men nu står de i en ring som är väldigt svårplockad längre in.
Jag vet bara inte om jag kan sätta de olika sorterna så?
Jag hat olika sorters bärbuskar och alla står på rad så att du är olika sorter bör inte vara något problem

Växer era plantor också långsamt? Det jag har sått kommer upp snabbare än förväntat, med några undantag, för att sedan växa oliiiidligt långsamt. Jag vet ju att man inte vill ha rangliga plantor, och det är ingen risk här.

12729128_1360264970665844_7294797710316344429_n.jpg
1468633_1360264883999186_6139340841361116481_n.jpg
Bild på några av de små liven. Röllikan o färgkullan står alldeles för tätt men de är för små för att skolas om ännu.

Jag! Inte då, måste vara någon annan.. :p

Här växer det hej vilt! Tagetes och penséer i mängder, fina små plantor. Satte 30 frön av olika sorters squash igår, får väl se var de ska bo när de är stora.
30 frön squash :eek: Du har jättestor trädgård? De brukar ha jättebra grobarhet.

Jag har normalt ett par plantor vardera av spaghettipumpa, Blue Hubbard och en 5-6 squash och det brukar tränga ut en stor del av allt annat. Erfarenheten har lärt mig att sätta dem längs kanterna på landet så de kan välla ut över gräsmattan...

30 frön squash :eek: Du har jättestor trädgård? De brukar ha jättebra grobarhet.

Jag har normalt ett par plantor vardera av spaghettipumpa, Blue Hubbard och en 5-6 squash och det brukar tränga ut en stor del av allt annat. Erfarenheten har lärt mig att sätta dem längs kanterna på landet så de kan välla ut över gräsmattan...
Glöm inte att så en Hubbe åt mig i år!

Ska bara leta rätt på fön föst. De verkar itne så vanliga längre?
Trixet med squashvarianter är att så dem sent. De gror direkt och växer snabbt.

De finns på brittiska eBay, £0,99 för 40 frön och £0,89 för frakten (men beställer man mer betalar man bara en frakt). De är en av säljarna jag köpt av flera gånger :)

Du har jättestor trädgård? De brukar ha jättebra grobarhet.

Jag bor i en lägenhet på tredje våning med en liten balkong, full med växter :angel: Har två pallkragar i stallet, men där ska jag odla annat. Och fröerna var på rea så jag kunde inte låta bli att köpa, och olika sorter är ju kul. Och vips hade jag satt väldigt många :angel:
Jag ska nog ha dem i hästarnas vinterhage. Gör en stor hög med gödsel och jord så kommer det nog bli bra. Så odlade jag för något år sen, växte som ogräs och gav enorma frukter. Några ska få bo direkt på gödselstan med, där borde de trivas!

Hade visst satt paprika, persilja och ännu mer penséer. De hade jag glömt bort.. Och så hittade jag några påsar ärtor och luktärter. Hmm.. och jag som inte skulle ha så mycket i år :o

Jag hade två plantor av squash förra året och det gav 15kg squash :eek: kommer nog sätta 4 plantor i år ändå då vi lärt oss använda squash och gärna har mer av den :)

Jag hade två plantor av squash förra året och det gav 15kg squash :eek: kommer nog sätta 4 plantor i år ändå då vi lärt oss använda squash och gärna har mer av den :)
Så du inser precis som jag vilka oanade följder 30 plantor squash kan få :D

Det blir squash på längden, tvären, bredden och höjden. samt lätt squashförgiftning vid säsongens slut. Och så går de att frysa in i stavar eller tärningar också.

Efter att ha blivit inspirerad av denna tråd beställde jag hem ett helt gäng fröpåsar från Impecta förra månaden. En del av fröna ska sås ute direkt när marken reser sig, men vissa skulle förodlas och nu börjar det äntligen titta upp små späda groddar :D

IMG_0147_zps4e4yl1qx.jpg

Första gången för mig, så jag är mycket nöjd. Detta är Förgätmigej och silverklint. Buskpionerna och björnbären står i kylen fortfarande.

Sen kommer det sås blåklint, vallmo, kungsängslilja, sömntuta och iris. Spännande att se om något kommer ta sig :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg