Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns klättrande jordgubbar har jag sett, men det vet du säkert redan :)

Nej det vet jag inte. :D Spännande! Hade en jordgubbsplanta i balkonglådan förra året, den dog har jag för mig. Det tog för övrigt evigheter innan nånting i lådan (köpte färdiga blommor och planterade i lådan tidigt) började växa trots 'rätt' jord och jag vattnade med näring. Mot slutet av säsongen tog de fart. Så skulle vilja ha lite mer sprutt på det hela om jag skaffar jordgubbar...

Nej det vet jag inte. :D Spännande! Hade en jordgubbsplanta i balkonglådan förra året, den dog har jag för mig. Det tog för övrigt evigheter innan nånting i lådan (köpte färdiga blommor och planterade i lådan tidigt) började växa trots 'rätt' jord och jag vattnade med näring. Mot slutet av säsongen tog de fart. Så skulle vilja ha lite mer sprutt på det hela om jag skaffar jordgubbar...
Lustigt, vi tog över huset i mitten av juni, de jordgubbar som växte där då var rätt ynkliga, jag matade på rosorna bredvid med rätt mycket rosgödsel och näring samt vatten över lag och tjo vad de växte. Fick flytta över en del till odlingslådan efter ett tag. Tror det går att spaljera de flesta jordgubbar, då de slänger ut "armar", ifall dessa binds upp i nån form av spaljé o förses med näring av moderplantan så borde det funka tänker jag. Googla och kolla.:) Vet inte var du bor men är det i närheten av Kalmar hade jag gärna efterskänkt några, när jag kikade i odlingslådan idag såg nyplanteringarna oroväckande offensiva ut...

Hallon brukar planteras i rad. Jag antar att det ligger någon form av empiri bakom det?
Vinter_380px.jpg
Det blir väldigt lättplockat när det står så, jag tror det är fördelen. Så såg det ut här på 60-talet, men nu står de i en ring som är väldigt svårplockad längre in.
Jag vet bara inte om jag kan sätta de olika sorterna så?

Jag borde få en del att skänka @Chili, jag fick av blåbäret som är väldigt offensiva men även de jag köpte från lidl är bra på att breda ut sig.

Finns också ampeljordgubbar, vore kanske något?

Det blir väldigt lättplockat när det står så, jag tror det är fördelen. Så såg det ut här på 60-talet, men nu står de i en ring som är väldigt svårplockad längre in.
Jag vet bara inte om jag kan sätta de olika sorterna så?
Jag har - kanske av okunskap? - aldrig bekymrat mig om sort när jag planterat hallon.
Hallon som hallon har jag resonerat.

Att sätta dem i ring verkar komplicerat och svårskött. Det hade jag själv inte gillat. Lätt att det växer igen i mitten? Enklare med raka rader väl?

Om du hade samma sommar som jag i min del avlandet så kan du inte döma något efter förra året.

Det var en eländes odlingssommar. Inget, absolut inget, ville växa. Mina frösådder såg likadana ut i närmare tre veckor innan de började växa. Det var för kallt och för lite sol. Spelade ingen roll hur jag skötte om och gödslade.

Så är det att vara odlare....

@tanten har rätt @Chili, det går inte att helt gå efter hur förra sommaren var. Det var verkligen bedrövligt, det enda som verkligen växte var kirskålen :meh: Alla sommarblommor var försenade, jag hade syrener till precis innan midsommar och det har jag aldrig varit med om. Rosorna som brukar blomma vid midsommar blommade flera veckor senare.

Hallonen gav en hygglig skörd men jordgubbarna var väldigt ledsna, det blev inte många.

Jag har ju en drängstuga som jag kan använda till frösådder... Måste bara plocka undan lite på bänken framför fönstret, en bra lysrörslampa finns redan som dessutom kan sänkas ner över bänken.
Kul! När jag köpte min växtlampa fanns det speciella grejer att köpa till, som gör att jag enkelt kan hissa lampan upp och ner; mycket behändigt. Lampan ska ju hänga så nära växterna det bara går så de slipper sträcka på sig, men utan att de kommer emot och bränner sig. Så den planta som är högst för tillfället får bestämma läget på lampan. Sen vid vattning är det bara att hissa upp.

Jag har - kanske av okunskap? - aldrig bekymrat mig om sort när jag planterat hallon.
Hallon som hallon har jag resonerat.

Att sätta dem i ring verkar komplicerat och svårskött. Det hade jag själv inte gillat. Lätt att det växer igen i mitten? Enklare med raka rader väl?
Ja, det är krångligt kan jag lova. Växer rabarber i mitten så är nog därför det inte har växt igen. Men de ger bra med bär så får väl stå där en tjugo år till.

Men nästa ska vara i raka rader eller fristående

Om du hade samma sommar som jag i min del avlandet så kan du inte döma något efter förra året.

Det var en eländes odlingssommar. Inget, absolut inget, ville växa. Mina frösådder såg likadana ut i närmare tre veckor innan de började växa. Det var för kallt och för lite sol. Spelade ingen roll hur jag skötte om och gödslade.

Så är det att vara odlare....

Mina chiliplantor frodades dock och växte och gav massor med frukt på samma balkong. :p De växte upp från frö inomhus. Däremot var jag tvungen att ta in de flesta plantorna vid första frosten, och först då mognade frukterna som varit stora och gröna i flera veckor. Sommarblommorna däremot, de tog sig inte alls som sagt.

Det var min första sommar med balkong så vi får väl se vad denna sommar har att erbjuda. :) Vid torpet, som ligger sydligare men faktiskt med sämre (högre) växtzon, växte det mesta av bara attan (som vanligt, gynnsamt läge för sin växtzon). Fick äpplen på ett 20+ äppelträd som aldrig gett frukt bara genom att slänga på lite hästgödsel. Så det var nog en högst varierande odlingssäsong... Men nu vill jag faktiskt lyckas med jordgubbar, kan redan känna smaken av dem... :D

Jag borde få en del att skänka @Chili, jag fick av blåbäret som är väldigt offensiva men även de jag köpte från lidl är bra på att breda ut sig.

Finns också ampeljordgubbar, vore kanske något?

Just det, de där monstergubbarna. :) Tar gärna någon till skänks! Har ingenstans att hänga just en ampel men det vore ju nåt om jag ska odla i fickor eller så.

Funderat på det. Det är rätt trångt och jag har nät för katten, så jag kan inte hänga något på utsidan och det går inte att fästa i överkant/taket på ett bra sätt. Ett alternativ skulle vara rosbåge med klängande rankor av nånting. Det skulle kunna få hög mysfaktor, man ska bara få plats med krukorna på marken då också... :p Jordgubbar skulle man ju också kunna ha i sådana fickor som man kan hänga på räcket, så det blir en hängande vägg av plantor. Ska kanske skaffa ett mindre bord, vi äter där typ 2 ggr per säsong så ett stort bord är inte helt motiverat.
Spånar vidare. :)
Window farm :)

Vad, vad, vad??? :)

Djungelgurka
Petunia, två färger (blandade färger med en vit stjärna och en tvåfärgad i blekt rosa och lime)
Lobelia, två hängande och en vanlig (blå och vit med blått i mitten hängande och vit vanlig)
Flitiga Lisa, tre färger (lavendel, vit och rosa)
Blomstertobak, en färg (doftande, blek lime)
Luktärt, en gammeldags "Matucana" (mörk bordeaux med lila):
14053642-origpic-7703f4.jpg

Efter 20 dagar har inga chilifrön grott. Problemet är nog rätt uppenbart - första veckan stod frösådden mörkt och varmt (ca 26 grader), sen när allt utom chilin grott ställde jag ut dem ljust och svalt. Troligen har jorden varit för kall. Nu hoppas jag att en temporär flytt till rumstemperatur ska få dem att gro så jag kan ställa ut dem sen igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg