Och jag har här i zon 4 inte den minsta tanke på att fröså något alls än. Väntar till aprilFUSK
Jag planerar att börja fröså denna vecka... annars blir det fel till utsättningsdax
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag har här i zon 4 inte den minsta tanke på att fröså något alls än. Väntar till aprilFUSK
Jag planerar att börja fröså denna vecka... annars blir det fel till utsättningsdax
Solen bara visade sig här - nu snöar det...Ja, även om solen synts idag så är det ju inte vårkänning här direkt
Jag är ju också zon 4...Och jag har här i zon 4 inte den minsta tanke på att fröså något alls än. Väntar till april
Jag kan ha tagit i lite... Låt oss backa ett år: Frösådder i varje rum. I allt som kunde likna en kruka. Långa, vingliga plantor som desperat letade ljus. Katter som glatt klättrade omkring och strök sig emot uppallade anordningar som skulle få krukorna närmare fönsterrutorna. Omkullvälta krukor, jord överallt, spridda skurar med oidentifierade plantor. Kort sagt; kaos.8 rör @Sleepy?!
Jösses!Jag kan ha tagit i lite... Låt oss backa ett år: Frösådder i varje rum. I allt som kunde likna en kruka. Långa, vingliga plantor som desperat letade ljus. Katter som glatt klättrade omkring och strök sig emot uppallade anordningar som skulle få krukorna närmare fönsterrutorna. Omkullvälta krukor, jord överallt, spridda skurar med oidentifierade plantor. Kort sagt; kaos.
I år: Ett ouppvärmt (kattfritt) rum avsatt för frösådder. Gigantisk Växtlampa hängande från takbjälken över Såbordet med Pluggbrätten och Underbevattningsbrickor. Timer på belysningen; sköter sig självt. Bord intill för fröpåsar, vattenkanna etc. Nöjt växande, knubbiga pluggplantor bara att ploppa upp och bära ut till varmbänken. Frid i huset.
Så värt varje krona.
Barnen har föreslagit ett av uthusen här, så jag kunde bre ut mig ordentligt. Men det behövs inte. Räcker såhär. I år iaf.Jag har ju ett gästhus...
Jösses!
Jag har ju ett gästhus... Med kök och badrum. Eluttag nära diskbänken. Nära till vatten, tåligt underlag. Känns som det kunde bli dyrt det här.....
Det här var tydligen Cocos fiber. Mycket billigare än nelsons torv som jag brukar ha. Sen får vi se om det fungerar, inte helt nöjd med kvalitén de har svårt att hålla ihop.Vad är det för briketter du odlar i?
Odla på höjden?Efter att ha haft balkongen full av chiliplantor, en och annan luktärt och djungelgurka förra året, plus en blommande balkonglåda, ska jag göra lite mindre detta år. Det blev lite... trångt. Funderar på att ha enbart jordgubbar i balkonglådan och inget annat, förutom pelargonen på bordet. Hur maximerar man avkastningen på jordgubbar på balkongen? Kanske kan gräva fram lite brunnet gödsel i stallet, annars blir det med jord från affären och flytande näring.
Hallon brukar planteras i rad. Jag antar att det ligger någon form av empiri bakom det?Nu ska hallonen komma nästa vecka. Blev fel så jag gjorde om beställningen, bytte vindruvor mot gula hallon då den busken vi har ger väldigt dåligt med bär.
Men plantering, tror ni man kan sätta alla buskarna i en rad eller behöver de stå på olika ställen i trädgården?
Och det här fick mig att börja tänka i rätt banor! Jag har ju en drängstuga som jag kan använda till frösådder... Måste bara plocka undan lite på bänken framför fönstret, en bra lysrörslampa finns redan som dessutom kan sänkas ner över bänken.Barnen har föreslagit ett av uthusen här, så jag kunde bre ut mig ordentligt. Men det behövs inte. Räcker såhär. I år iaf.
Odla på höjden?
Det finns klättrande jordgubbar har jag sett, men det vet du säkert redanFunderat på det. Det är rätt trångt och jag har nät för katten, så jag kan inte hänga något på utsidan och det går inte att fästa i överkant/taket på ett bra sätt. Ett alternativ skulle vara rosbåge med klängande rankor av nånting. Det skulle kunna få hög mysfaktor, man ska bara få plats med krukorna på marken då också... Jordgubbar skulle man ju också kunna ha i sådana fickor som man kan hänga på räcket, så det blir en hängande vägg av plantor.
Spånar vidare.