Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Björnbär it is! Amerikanska blåbär..är det samma som buskblåbär? Stora söta bär som inte alls smakar blåbär?

Älskar petunior och har sått flera år men ifjol fick jag nog. Hade väl 5-6 sorter. Gick bananas med allt,matsalen svämmade över av grönkålsplantor,olika perenner,petuniorna..Lovade mig själv att INTE köpa massa frön i år så jag måste väl hålla det. Köper nog mina från ett litet lokalproducerat växthus.

Jag blir lätt gråtfärdig.
Mina uselt pyttesmå fönster funkar inte att driva upp speciellt mycket i. Skulle behöva ett växthus men har inte råd nu.

Mina uselt pyttesmå fönster funkar inte att driva upp speciellt mycket i. Skulle behöva ett växthus men har inte råd nu.

Jag köpte enkla lysrörsarmaturer från Biltema och lysrören från Blomsterlandet för att få rätt sorts ljus. Armaturerna hade ingen reflektor så det gjorde jag av aluminiumfolie. Funkade helt ok.

@tanten och bor du i min närhet kan du få ett gäng lysrörsarmaturer av mig,så slipper jag köra dom till återvinningen
Tack - jättegulligt av dig!
Men jag har inte ens ett ställe att ha dem på. Mina fönster är pyttesmå och det finns inte plats för bänkar och bord heller. :cry:

Därav min växthuslängtan. Hade betydligt större plats i min miljonprogramslägenhet med tre stora söderfönster

Jag vet precis vad du menar!! Mitt torp är värdelöst på det sättet. Jag hade tänkt att övervintra min ena paprika på torpet, men den klarar sig nog inte pga att det blev för lite ljus. Nu ska jag dit i helgen och i värsta fall får jag ta med den till stan och sen plantera den i växthuset direkt när det är dags. Blir så ledsen på de där små fönsterna som inte släpper in något ljus.

Hade jag ägt torpet hade jag tagit bort innertaket och satt in fönster i taket. Skylights. Innertaket fyller ändå ingen funktion mer än att vara hem till mössen, som jag desperat försöker bli av med och tror att jag lyckats till 99%.

Jag skulle vilja ha värme i mitt växthus, men tycker att jag varken har råd eller att det är speciellt bra för miljön, då jag faktiskt inte fyller hela växthuset denna tiden på året.

Jag vet precis vad du menar!! Mitt torp är värdelöst på det sättet. Jag hade tänkt att övervintra min ena paprika på torpet, men den klarar sig nog inte pga att det blev för lite ljus. Nu ska jag dit i helgen och i värsta fall får jag ta med den till stan och sen plantera den i växthuset direkt när det är dags. Blir så ledsen på de där små fönsterna som inte släpper in något ljus.

Hade jag ägt torpet hade jag tagit bort innertaket och satt in fönster i taket. Skylights. Innertaket fyller ändå ingen funktion mer än att vara hem till mössen, som jag desperat försöker bli av med och tror att jag lyckats till 99%.

Jag skulle vilja ha värme i mitt växthus, men tycker att jag varken har råd eller att det är speciellt bra för miljön, då jag faktiskt inte fyller hela växthuset denna tiden på året.
En av mina bekanta byggde ett växthus med murad gavel i bakkant.
Där ställde hon en kamin. Synnerligen effektivt.

DSCN1300.jpg

:o:o Efter att ha varit ute o tittat på eländet så vet jag inte om det kan kallas växthus,så jag kanske for med osanning.:nailbiting:
DSCN1301.jpg

Ni som använder lysrör till era plantor!
Vad tror ni om att använda en gammal akvariebelysning? Man kanske kan använda hela akvariet som plant-kuvös... :idea:

För att vara diplomatisk så säger jag att det i alla fall nog en gång varit ett växthus.....

Hur mår regelvirket? Om det är skapligt frisk går det ju att utnyttja stommen......?
Eller inte.
Halva är ok andra halvan kanske duger som tändved i kaminen.Lite synd att förgående ägare inte skött det då det innehåller både sprinklersystem och i taket fanns det 2 växtbelysningar modell lösrörsramp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
430
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix