Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer testa höbalsodling istället för att gräva trädgårdsland. http://www.newsprepper.com/hay-bale...-fertilizer-less-watering-video/#.VrYW0LLhDIU
Jag har letat efter svenska tips men inte hittat, så jag startade en egen öppen fb-grupp för att dokumentera mitt experiment med detta och förhoppningsvis samla fler intresserade.

Det här får bli nästa steg när mina 14 pallkrageland inte längre räcker till! Jag som har svårt att ligga på marken och kräla kan ju alltid lägga en halmbal underst och så en höbal uppepå för att få en bättre arbetshöjd...

Får de tillräckligt med ljus? Det är ju inte bra om de bara ränner iväg på längden, bättre att de växer långsammare och bli knubbigare.
Jodå, de står på en bänk bredvid ett fönster. så det tror jag nog. Men det kanske är olika beroende på frö. Gurka nummer två har bara precis tittat upp ur jorden fastän de har precis samma förutsättningar.

Jodå, de står på en bänk bredvid ett fönster. så det tror jag nog. Men det kanske är olika beroende på frö. Gurka nummer två har bara precis tittat upp ur jorden fastän de har precis samma förutsättningar.

Fast ljuset ute räcker inte. Fönstret tar bort en del av dagsljuset och ljusstyrkan minskar ganska hastigt innanför fönstret. Dessutom är den ljusa delen av dygnet fortfarande för kort och extrabelysning krävs bara av den anledningen.

En av mina chili hade tittat upp idag, kul då jag inte trodde att någon skulle ta sig!
Sen har jag smygbeskurit lite av vinbären, typ hälften ligger ner och växer istället för att växa uppåt... Sambon tycker dock inte det behövs men han är nog glad så länge det är lite vinbär här hemma.

En av mina chili hade tittat upp idag, kul då jag inte trodde att någon skulle ta sig!
Sen har jag smygbeskurit lite av vinbären, typ hälften ligger ner och växer istället för att växa uppåt... Sambon tycker dock inte det behövs men han är nog glad så länge det är lite vinbär här hemma.
Ska dom beskäras nu? :crazy:

Januari -februari går men inte optimalt. Men de ser ut som fan, ligger mer än står upp så måste ta och så får det bli en senare omgång också.
Sambon godkände nu också, bara jag tog hand om spillet och det äter gärna kaninerna :D
Hur hårt kan man gå på dom utan att dom dör eller inte ger frukt i år? Mina är vilda och STORA o BREDA,jag klippte en del hela grenar i höstas. Min behöver också en ställning av något slag.

Hur hårt kan man gå på dom utan att dom dör eller inte ger frukt i år? Mina är vilda och STORA o BREDA,jag klippte en del hela grenar i höstas. Min behöver också en ställning av något slag.
Svarta vinbär ska ge på ettårs skott så det är dem jag går på hårdast nu, det är även de som är värst tur nog. De andra är två år så lite känsligare men jag tänkte ändå ta bort grenar som växer med marken där. Blir sällan bär när de växer så ändå.
Jag har förstått det som att man ska kunna ta ner allt till 5 cm och de ska komma igen men då lär de inte ge bär på ett tag. Så det verkar som om man kan få kämpa lite om man vill ha ihjäl dem vilket är bra!

Svarta vinbär ska ge på ettårs skott så det är dem jag går på hårdast nu, det är även de som är värst tur nog. De andra är två år så lite känsligare men jag tänkte ändå ta bort grenar som växer med marken där. Blir sällan bär när de växer så ändå.
Jag har förstått det som att man ska kunna ta ner allt till 5 cm och de ska komma igen men då lär de inte ge bär på ett tag. Så det verkar som om man kan få kämpa lite om man vill ha ihjäl dem vilket är bra!
Satte svarta vinbär förförra sommaren och förra sommaren fick jag bär men... jag kan lätt konstatera att jag vet inte hur de ska se ut när de skördas? :o
Hur stora ska de vara och kännas osv? Blev att jag inte skördade några alls efter att ha provat 3 felaktiga bär

Satte svarta vinbär förförra sommaren och förra sommaren fick jag bär men... jag kan lätt konstatera att jag vet inte hur de ska se ut när de skördas? :o
Hur stora ska de vara och kännas osv? Blev att jag inte skördade några alls efter att ha provat 3 felaktiga bär
Oj, jag har ingen aning faktiskt hur jag ska förklara det! Men de ska vara svarta och lite mjuka så mycket vet jag :D

Här är buskarna som ska minskas mer med ungefär 70%. Är tre-fyra stycken som växt ihop till en enda monsterbuske som upptar flera meter av gräsmattan.
Också anledning till att jag frågade om man kunde röka med vinbär @athena_arabians (jag ska svara så fort jag sitter vid datorn igen också, ursäkta tiden de tar!)

Hur stora de är beror på sort och förutsättningar, jag fick gigantiska ett år, de var stora som små vindruvor och jättegoda! :d Vill du göra gelé ska du plocka dem när de är lite kartiga = mer pektin, vill du göra saft eller äta dem som de är ska du ta dem när de är kolsvarta och söta. Smaka om du är osäker!

Jag ska hugga bort lite grenar på mina som också växer efter marken, det är ju annars väldigt enkelt att göra avläggare om man gillar sorten man har. :idea:

Senast ändrad:
olika sorters bönor (förslag?),
Jag brukar ha några olika för variationens skull.

Störvaxbönor för de tar så lite plats eftersom de växer på höjden.
En helt underbar sorts skärböna som är från 1800-talet som är fläckig och heter Merveille de Piemonte (aka Dagons tongue)
Plus några gröna och lila vaxbönor.
Blomsterbönor går att äta även fast man odlar dem för blomningen :)

Svarta vinbär ska vara alldeles kolsvarta och mjuka. När de lätt lossnar från klasen och lätt kan mosas med tungan mot gommen :D

Jag gillar inget som är gjort på svarta vinbär - typ saft, sylt etc. Däremot kan jag halvt äta ihjäl mig på bär direkt från busken eller sådana som jag bara hällt ner i en påse och fryst.

Jag gillar inget som är gjort på svarta vinbär - typ saft, sylt etc. Däremot kan jag halvt äta ihjäl mig på bär direkt från busken eller sådana som jag bara hällt ner i en påse och fryst.

Tänk vad olika man är,jag äter dom inte ens om du hotar mig med kniv,men älskar allt man gör med dom.

Nu kan det vara så att någon som bor i detta hus KAN ha klickat hem en drös fröer.... :angel:

Petunia, två färger
Lobelia, två hängande och en vanlig
Flitiga Lisa, tre färger
Blomstertobak, en färg
Luktärt, en gammeldags "Matucana"
Djungelgurka

Så farligt dyrt blev det inte heller, strax under 170 kr inkl porto från England :) jag har fröer kvar från förra året också som jag ska så idag: basilika, tomater och körvel.

Jag blir så sjukt sugen på att också komma igång med frösådder när jag läser den här tråden. Men jag får banne mig hålla mig ett par veckor till. Först måste jag se till att få min flytt avklarad. Sen så! Jäklar vad det ska odlas!
Jag också!!
Men det är lika bra att vänta liiiite till, annars står jag där med hela huset fullt (igen) och vet inte vad jag ska göra med allt när det är dax för omplantering... :banghead:
Jag längtar tills mitt omplanterings/utskolnings-växthus blir klart... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka