Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ska göra ett grönsaksland ute på gräsmattan. Hade tänkt ha potatis, morötter, lök, sallad, jordgubbar och kanske hallonbuske. MEN, vad gör man år mullvadarna? Vi har hela gräsmattan full, och jag gissar att de inte är jättebra för vårt grönsaksland.
Hur hade ni gjort?
Kan man gräva ner ett nät under hela grönsakslandet lr nåt? Vi hade tänkt ha allt direkt i marken. Lr borde man ha det i pallkragar istället, lr liknande?

Hästarna står på torv. Kan man blanda i den gödseln i jorden där vi ska odla?

Massa frågor. Men har aldrig haft ett grönsaksland. Och nu när vi flyttat till gård så måste man ju testa :D!

Vi ska göra ett grönsaksland ute på gräsmattan. Hade tänkt ha potatis, morötter, lök, sallad, jordgubbar och kanske hallonbuske. MEN, vad gör man år mullvadarna? Vi har hela gräsmattan full, och jag gissar att de inte är jättebra för vårt grönsaksland.
Hur hade ni gjort?
Kan man gräva ner ett nät under hela grönsakslandet lr nåt? Vi hade tänkt ha allt direkt i marken. Lr borde man ha det i pallkragar istället, lr liknande?

Massa frågor. Men har aldrig haft ett grönsaksland. Och nu när vi flyttat till gård så måste man ju testa :D!
Jag hat valt odlingslådor och är helt såld på det. Sätt inte hallonen ihop med det andra dock

Hur hade ni gjort?

Finns ju sånadära -bli av med mullvadar pip saker... Typ http://www.motavack.se/sorkar-och-mullvadar/sork-mullvadsfritt-1250.html
Dessa är rätt så bra, om du nu vill ha det direkt i marken. Inte så fasligt dyra heller.

Håller just på med mitt nya trädgårdsland. Går från 5 pallkrageland till 14! På bilden är det bara en pallkrage högt, det ska bli tre kragar högt för att vara i bra höjd för mig med dålig rygg och utbytta knäleder.
DSC_0262.jpg

Jag fyller upp med hästskit typ två kragar högt och har bara jord överst. Björken ska ner då den skuggar lite för mycket och till höger ska en kompost anläggas. Tror det blir bra! Den ensamma pallkragen i mitten ska få hysa min rabarberplanta. Blivande hönshuset ska få taket förlängt så att mitt planteringsbord och redskap får en mer skyddad tillvaro.

Fick lite feeling när jag var i blomsterbutiken så lite frö fick följa med hem...
DSC_0261.jpg

Funderar på om allt överhuvudtaget får plats. Pumpa odlar jag direkt på dyngstacken men jag ska ju ha "lite" kryddväxter, jordgubbar, olika sorters lök och potatis också...

Jag började klippa vår björnbärshäck idag, men kom väl bara en tredjedel eller så. Ska försöka hinna klart det i helgen. Även hallonhäcken måste klippas - maken yrade om att de ska klippas pa våren i höstas men det stämmer inte tror jag. Men eftersom vi inte gjorde det då så måste vi ju göra det nu.

Helst skulle jag vilja sätta om rabarberna i år - göra en ny rabatt med ett spaljéträd och rabarberna i... Men jag vet inte om vi hinner.

Hittills har vi två körsbärs-, två plommon-, ett aprikos- och två persikoträd. Och en vindruvestock (räknas man det som träd eller buske???). Men ett körsbärs- och ett plommonträd ser rätt risiga ut, så vi vet inte om de blir kvar. De får väl något år till på sig innan domen faller... Skulle gärna ha kvitten, eller päron eller äpple.

Björnbärshäcken är egentligen lite för stor, vi får mer björnbär än vi kan göra av med. Men jag vet inte riktigt vad vi ska plantera istället... Vi har jordgubbar, hallon, krusbär, vinbär och blåbär.

Jag började klippa vår björnbärshäck idag, men kom väl bara en tredjedel eller så. Ska försöka hinna klart det i helgen. Även hallonhäcken måste klippas - maken yrade om att de ska klippas pa våren i höstas men det stämmer inte tror jag. Men eftersom vi inte gjorde det då så måste vi ju göra det nu.

Helst skulle jag vilja sätta om rabarberna i år - göra en ny rabatt med ett spaljéträd och rabarberna i... Men jag vet inte om vi hinner.

Hittills har vi två körsbärs-, två plommon-, ett aprikos- och två persikoträd. Och en vindruvestock (räknas man det som träd eller buske???). Men ett körsbärs- och ett plommonträd ser rätt risiga ut, så vi vet inte om de blir kvar. De får väl något år till på sig innan domen faller... Skulle gärna ha kvitten, eller päron eller äpple.

Björnbärshäcken är egentligen lite för stor, vi får mer björnbär än vi kan göra av med. Men jag vet inte riktigt vad vi ska plantera istället... Vi har jordgubbar, hallon, krusbär, vinbär och blåbär.
Vi hade två jättestora björnbärsbuskar på innergården när vi flyttade in för två år sedan. Den ena tog jag bort direkt, den andra gav mer än väl vad vi behöver (och då använder jag ändå rätt mycket björnbär). Den andra band jag upp, men den blåste ner i en av stormarna i höstas. Då klippte jag ner den rejält, så frågan är om jag kommer få för lite bär i år... men det lär väl ta sig framöver iaf.

Ja, vi kokade säkert 25 burkar marmelad, gjorde flera liter saft, frös in massor plus att vi åt en hel del färskt. Förra veckan kokade jag björnbärskräm som blev jättegod, men de kräsna ungskrällena rynkade på näsan och åt bara glassen... I år ska vi göra mer saft och mindre marmelad.

Ja, vi kokade säkert 25 burkar marmelad, gjorde flera liter saft, frös in massor plus att vi åt en hel del färskt. Förra veckan kokade jag björnbärskräm som blev jättegod, men de kräsna ungskrällena rynkade på näsan och åt bara glassen... I år ska vi göra mer saft och mindre marmelad.
Jag kan bidra med två smaskiga tips: Gör en ananaspaj med björnbär ist för ananasen. Gör ett pajskal, fyll med färska eller frysta björnbär och en mazarinsmet.

Hur hade ni gjort?

Jag lägger ut våra torvbäddar direkt i rabatterna och gödseln är populär hos bonden som hämtar. Risken är ju att man får en massa ogräs, särskilt om hästarna äter havre/spannmål.
Jag kommer testa höbalsodling istället för att gräva trädgårdsland. http://www.newsprepper.com/hay-bale...-fertilizer-less-watering-video/#.VrYW0LLhDIU
Jag har letat efter svenska tips men inte hittat, så jag startade en egen öppen fb-grupp för att dokumentera mitt experiment med detta och förhoppningsvis samla fler intresserade. Gruppen är än så länge helt innehållslös, men så fort jag sätter igång kommer jag lägga upp bilder och rapporter.

Jag kan bidra med två smaskiga tips: Gör en ananaspaj med björnbär ist för ananasen. Gör ett pajskal, fyll med färska eller frysta björnbär och en mazarinsmet.

Mazarinsmet??? Vad är det (jag är utvandrad för länge för att minnas hur mazariner smakar)? Jag gjorde något liknande med maräng på toppen. Inte heller så dumt.

Ha! Surfade precis runt efter idéer om vad jag ska ta med till en brunch på söndag. Det får nog bli en sån! Visst borde jag kunna ta marsipan och utesluta det extra sockret (har aldrig set mandelmassa här och ids inte göra egen)?
Det borde ju funka - men har ni inte mandelmassa i affären?

Eftersom det snöar :cautious: idag så kommer inte det sista päronträdet i marken idag heller. Istället har jag satt lite fröer.

Aubretia, mattslöja, chili, plommontomat, bifftomat och paprika har planterats idag. :)

Inte Trädgårdsrelaterat men har köpt en flasklilja till ena köksfönstret också och hoppas på en citronfikus till det andra. :p

Får de tillräckligt med ljus? Det är ju inte bra om de bara ränner iväg på längden, bättre att de växer långsammare och bli knubbigare.

Värme får dem också att ränna iväg på höjden. När de grott ska de helst inte stå i rumstemperatur längre, utan runt 15 grader är bättre, upp till kanske 18 som mest.

Jag lägger ut våra torvbäddar direkt i rabatterna och gödseln är populär hos bonden som hämtar. Risken är ju att man får en massa ogräs, särskilt om hästarna äter havre/spannmål.
Jag kommer testa höbalsodling istället för att gräva trädgårdsland. http://www.newsprepper.com/hay-bale...-fertilizer-less-watering-video/#.VrYW0LLhDIU
Jag har letat efter svenska tips men inte hittat, så jag startade en egen öppen fb-grupp för att dokumentera mitt experiment med detta och förhoppningsvis samla fler intresserade. Gruppen är än så länge helt innehållslös, men så fort jag sätter igång kommer jag lägga upp bilder och rapporter.
Så häftigt :up:
Det där måste ju provas :p kommer att leta upp din fb-grupp tror jag ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka