Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har två hallon på balkongen! Hade helt glömt bort dem.. Ska de klippas ner? Hur mycket? Kan jag göra det nu?
De kanske har frusit ihjäl :o

Jag har två hallon på balkongen! Hade helt glömt bort dem.. Ska de klippas ner? Hur mycket? Kan jag göra det nu?
De kanske har frusit ihjäl :o
Hallon bär frukt på fjolårsskotten och vissnar ner efteråt, det är de vissna man klipper bort så det är inte försent att vänta tills det blir varmare.

Köpt 2 fröpåsar i år, typ 20 påsar mindre än i fjol! Mina perennrabatter som vi satte ifjol tar sig hoppas jag. Köpte en klätterväxt; rosenvial "White Pearl" som snart ska förkultiveras.

Nån som har björnbärsbuskar? Är sugen på bärbuskar. Vi har redan röda vinbär. Svarta är tråkiga.

Ååååhhh det kliar i fingrarna för att börja så, men vi håller på att renovera hela nedervåningen så jag har ingen vettig stans att göra av det så länge :down: Får ge mig till tåls tills det inte fryser ute längre då kan jag ställa det i garaget.

Köpt 2 fröpåsar i år, typ 20 påsar mindre än i fjol! Mina perennrabatter som vi satte ifjol tar sig hoppas jag. Köpte en klätterväxt; rosenvial "White Pearl" som snart ska förkultiveras.

Nån som har björnbärsbuskar? Är sugen på bärbuskar. Vi har redan röda vinbär. Svarta är tråkiga.
Vi har björnbär. Sattes för 2 år sedan så har inte hunnit ge så mycket bär än. Måste dock klippas ett par gånger per år om den inte ska ta över helt. Vår slänger ut 3 meter långa "grenar" på marken på drygt 2 månader :eek:

Jag har dessutom gett den plats så att den ska kunna göra det men tror ni att den växer åt det hållet? Nejdå, den växer så fint in i hallonen och vinbären istället. GAH :rage:

Jag kan varmt rekommendera amerikanska blåbär. Våra är 2 respektive 3 år gamla och ger riktigt mycket bär

Vi har björnbär. Sattes för 2 år sedan så har inte hunnit ge så mycket bär än. Måste dock klippas ett par gånger per år om den inte ska ta över helt. Vår slänger ut 3 meter långa "grenar" på marken på drygt 2 månader :eek:

Jag har dessutom gett den plats så att den ska kunna göra det men tror ni att den växer åt det hållet? Nejdå, den växer så fint in i hallonen och vinbären istället. GAH :rage:
men om du tar grenarna och instället för att klippa drar dem mot det hållet dem ska växa och sen binder dem i något. Hjälper inte det??

Får ut och kolla vad det står på lapparna. Det är en gul och en svart sort, det är allt jag vet..
Svart sort? Spännande! Vet du hur de smakar?
Jag ska också utöka buskarna, men vet inte om det blir i år. Funderar på att ha någon taggfri björnbär där vi nu har vildvin men då måste vi måla om baksidan där först = tidigast till hösten.
Annars vill jag ha mer hallon och även amerikanska blåbär förutom björnbär. Vi har redan alla vinbärsorterna (även om den vita inte ger så mycket) men min sambo avskyr vinbär så lär inte bli så mycket gjort av dem.

Jag har björnbär, de växer som ogräs och tar upp hela garaget... Sådde rosenvial för tre dagar sedan, berätta gärna hur det går med din!

Jag har planterat tagglös björnbär, men efter några år kom det iaf taggiga rankor och :devil: vilken taggtråd de är! Plantera inte där du passerar ofta, jag både binder upp och tuktar mina. Likaså planterade jag tayberries för flera år sedan, de är ännu värre taggtråd + att rankorna letar sig in överallt, även under panelen om de kan. :mad:

tayberry.jpg

Jag har planterat tagglös björnbär, men efter några år kom det iaf taggiga rankor och :devil: vilken taggtråd de är! Plantera inte där du passerar ofta, jag både binder upp och tuktar mina. Likaså planterade jag tayberries för flera år sedan, de är ännu värre taggtråd + att rankorna letar sig in överallt, även under panelen om de kan. :mad:

tayberry.jpg
Krossa bara mina drömmar du :D
Undra vart jag kan ha björnbär då, ytor finns men inte där de kan klättra och ingen går in i dem.

Jag har björnbär som jag satte i en stor kruka ute i trädgården. Första året förra året och den har växt en del, men verkligen inget tokigt mycket. Vi får se vad som händer i år, för nu ska den placeras ut.

Förra året fick jag ca 10 st bär på den, och var överraskad över hur mycket bär det kom.

När jag bodde på Irland hade vi jättemycket vilda björnbär överallt och jag gjorde massor med sylt, marmelad, etc. Det blir sååå gott till pannkakor, våfflor etc.

Jag har björnbär som jag satte i en stor kruka ute i trädgården. Första året förra året och den har växt en del, men verkligen inget tokigt mycket. Vi får se vad som händer i år, för nu ska den placeras ut.

Förra året fick jag ca 10 st bär på den, och var överraskad över hur mycket bär det kom.

När jag bodde på Irland hade vi jättemycket vilda björnbär överallt och jag gjorde massor med sylt, marmelad, etc. Det blir sååå gott till pannkakor, våfflor etc.

Fryser inte den under vintern ? Annars funderar jag på att köpa en å sätta i kruka jag med...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
430
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix