Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hallon bär frukt på fjolårsskotten och vissnar ner efteråt, det är de vissna man klipper bort så det är inte försent att vänta tills det blir varmare.Jag har två hallon på balkongen! Hade helt glömt bort dem.. Ska de klippas ner? Hur mycket? Kan jag göra det nu?
De kanske har frusit ihjäl
Hallon bär frukt på fjolårsskotten och vissnar ner efteråt, det är de vissna man klipper bort så det är inte försent att vänta tills det blir varmare.
Se upp så de inte torkar ihjäl i vårsolen bara!Då är det nog lugnt! Köpte dem förra året så jag hoppas ju att de klarat sig
Beror på vilken typ av hallon. Vissa bär på fjolårsskott och vissa på årsskottenJag har två hallon på balkongen! Hade helt glömt bort dem.. Ska de klippas ner? Hur mycket? Kan jag göra det nu?
De kanske har frusit ihjäl
Beror på vilken typ av hallon. Vissa bär på fjolårsskott och vissa på årsskotten
Vi har björnbär. Sattes för 2 år sedan så har inte hunnit ge så mycket bär än. Måste dock klippas ett par gånger per år om den inte ska ta över helt. Vår slänger ut 3 meter långa "grenar" på marken på drygt 2 månaderKöpt 2 fröpåsar i år, typ 20 påsar mindre än i fjol! Mina perennrabatter som vi satte ifjol tar sig hoppas jag. Köpte en klätterväxt; rosenvial "White Pearl" som snart ska förkultiveras.
Nån som har björnbärsbuskar? Är sugen på bärbuskar. Vi har redan röda vinbär. Svarta är tråkiga.
men om du tar grenarna och instället för att klippa drar dem mot det hållet dem ska växa och sen binder dem i något. Hjälper inte det??Vi har björnbär. Sattes för 2 år sedan så har inte hunnit ge så mycket bär än. Måste dock klippas ett par gånger per år om den inte ska ta över helt. Vår slänger ut 3 meter långa "grenar" på marken på drygt 2 månader
Jag har dessutom gett den plats så att den ska kunna göra det men tror ni att den växer åt det hållet? Nejdå, den växer så fint in i hallonen och vinbären istället. GAH
Svart sort? Spännande! Vet du hur de smakar?Får ut och kolla vad det står på lapparna. Det är en gul och en svart sort, det är allt jag vet..
Svart sort? Spännande! Vet du hur de smakar?
Jag har björnbär, de växer som ogräs och tar upp hela garaget... Sådde rosenvial för tre dagar sedan, berätta gärna hur det går med din!Köpt 2 fröpåsar i år, typ 20 påsar mindre än i fjol! Mina perennrabatter som vi satte ifjol tar sig hoppas jag. Köpte en klätterväxt; rosenvial "White Pearl" som snart ska förkultiveras.
Nån som har björnbärsbuskar? Är sugen på bärbuskar. Vi har redan röda vinbär. Svarta är tråkiga.
Krossa bara mina drömmar duJag har planterat tagglös björnbär, men efter några år kom det iaf taggiga rankor och vilken taggtråd de är! Plantera inte där du passerar ofta, jag både binder upp och tuktar mina. Likaså planterade jag tayberries för flera år sedan, de är ännu värre taggtråd + att rankorna letar sig in överallt, även under panelen om de kan.
Det hade säkert gått om jag gjort det direkt. Vi får ser hur det blir i årmen om du tar grenarna och instället för att klippa drar dem mot det hållet dem ska växa och sen binder dem i något. Hjälper inte det??
Det funkar innan de hinner bli så grova, sen bryts de väldigt lätt.Det hade säkert gått om jag gjort det direkt. Vi får ser hur det blir i år
Jag har björnbär som jag satte i en stor kruka ute i trädgården. Första året förra året och den har växt en del, men verkligen inget tokigt mycket. Vi får se vad som händer i år, för nu ska den placeras ut.
Förra året fick jag ca 10 st bär på den, och var överraskad över hur mycket bär det kom.
När jag bodde på Irland hade vi jättemycket vilda björnbär överallt och jag gjorde massor med sylt, marmelad, etc. Det blir sååå gott till pannkakor, våfflor etc.