Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga: Jag har en överväxt jasmin"buske" som jag skulle vilja göra mer låtthanterbar,kan man klippa dom? Lämpligt skulle vara ca 1m avklipp i toppen.
Eller dör den då?

Tvivlar på att det är en jasmin du har, utan gissar att det är en schersmin. Det är jättevanligt att namnen blandas ihop. Jasminen har gula blommor, blommar på vårvintern och är bara härdig i zon 1-2. Schersmin blommar i vitt på sommaren. Är det schersmin du har kan du stubba den rejält nu. Ta ner den till cirka 2-3 dm höga stubbar så förgrenar den sig därifrån. Om du bara klipper i toppen får du en förgrenad kvast där uppe men den förblir ganska kal och grov nertill.

Tvivlar på att det är en jasmin du har, utan gissar att det är en schersmin. Det är jättevanligt att namnen blandas ihop. Jasminen har gula blommor, blommar på vårvintern och är bara härdig i zon 1-2. Schersmin blommar i vitt på sommaren. Är det schersmin du har kan du stubba den rejält nu. Ta ner den till cirka 2-3 dm höga stubbar så förgrenar den sig därifrån. Om du bara klipper i toppen får du en förgrenad kvast där uppe men den förblir ganska kal och grov nertill.
Vita blommor ,luktar gott, kan jag klippa den nu.

Tack, ska genast applicera detta tips på mina risiga schersminbuskar! Det är inte för tidigt nu då? Mina är inte så stora men i dåligt skick.

Tack, ska genast applicera detta tips på mina risiga schersminbuskar! Det är inte för tidigt nu då? Mina är inte så stora men i dåligt skick.

Jag konsulterade litteraturen ifall jag skulle minnas fel (vilket jag inte gjorde). Där står att äldre grenar kapas bort under vintern eller efter blomningen. Miss-skötta buskar skärs ner helt till 20 cm över markytan under vintern. Detta ska följas upp under kommande år så att busken blir lagom tät.

Vi har också en sherminbuske, jag älskar dem!
Men stod med en massa andra buskar och mådde dåligt, sambon tog ner alla så nu vet jag inte riktigt vem som är vem bara.
Men de kommer igen allihopa så blir att vänta på att de ska blomma så jag vet vilka som ska bort

Läste att någon "klickat hem" perenner, nu blev jag ju sugen, men varifrån? Får man små plantor då? :confused: Med risk för att låta jättedum. :D

Läste att någon "klickat hem" perenner, nu blev jag ju sugen, men varifrån? Får man små plantor då? :confused: Med risk för att låta jättedum. :D
Nix du låter inte jättedum - frågar man inte så får man ju aldrig veta vettu... ;)
Jag vet att odla.nu har (hade iallafall) att man kan beställa små plantor. Dom kommer i små plasttråg med posten. Jag har testat men fick inget att överleva :down: Men det var för x antal år sen och fingrarna är liiiite grönare nu :p:D
Det finns säkert dom i denna tråd som fått det att växa magiskt mycket... :cautious:;)

Jag har utkämpat ett tvåårigt krig mot en schersmin som tagit över hela vår innergård. Jag kan intyga att den överlever precis allt utom att få alla rötter avsågade och bli helt uppdragen. Fast även då kommer det småschersminer i oroande takt... Bild: the struggle of man versus schersmin - att göra så här tar inte död på den.
11704908_10206893039158126_2512886014769311079_n.jpg

Jag har utkämpat ett tvåårigt krig mot en schersmin som tagit över hela vår innergård. Jag kan intyga att den överlever precis allt utom att få alla rötter avsågade och bli helt uppdragen. Fast även då kommer det småschersminer i oroande takt... Bild: the struggle of man versus schersmin - att göra så här tar inte död på den.
11704908_10206893039158126_2512886014769311079_n.jpg

Faan, jag som vill bli av med min! :arghh:

Jag får trösta mig med att min är mindre när jag går på attack :cautious:
Vi grävde runt, sågade av alla rötter vi såg, bände med spett och fick fram fler rötter som vi sågade av. Till sist vinschade vi upp den med fyrhjulingen och högg av de sista rötterna med yxa. Innan det hade vi sågat av allt över mark och slagit i 12 ekoplugg. Det blinkade den inte ens till av.

Er kamp med schersminen låter som den jag har med vissa av rosorna. Folk hävdar att rosor är känsliga?? Jag beskar flera stycken hårt i somras, flyttade en efter att den fått rötterna avhuggna med en grävskopa, därefter stympade jag den å det grövsta - likt förbannat lever den? En annan försökte jag dra upp med rötterna/slakta, den har också återuppstått från de döda. :p Det finns betydligt värre växter att ha så jag klagar inte allt för mycket.

Er kamp med schersminen låter som den jag har med vissa av rosorna. Folk hävdar att rosor är känsliga?? Jag beskar flera stycken hårt i somras, flyttade en efter att den fått rötterna avhuggna med en grävskopa, därefter stympade jag den å det grövsta - likt förbannat lever den? En annan försökte jag dra upp med rötterna/slakta, den har också återuppstått från de döda. :p Det finns betydligt värre växter att ha så jag klagar inte allt för mycket.
Haha nä rosor fixar allt efter första året om de inte drabbas av löss. Det är en stor anledning till att jag vill ha mycket rosor i vår trädgård. Jag gillar snygga överlevare :D

Det blev lite inköp till trädgården igår. Behövde köpa fler torvbricketter och en extra bricka/ växthus till dessa så jag införskaffade även fröer till borstnejlika att ha under mina Kurilerkörsbärsträd i rosa delen
file_28_16.jpg

samt 2 Dahliaknölar som ska stå i en stor zinkbalja mellan Kurilerkörsbärsträden och mina pioner (kan inte plantera ngt där för kommunen har placerat en STOP-skylt precis där...)

Dahlia-Babette-Ball.jpg

Till helgen blir det till att börja sätta fröer :banana:

Och gräva ner det sista päronträdet :wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka