Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det en kollega som berättade att h*n köpt jordgubb/hallon-plantor förra året...:confused:
Har ni hört talas om den korsningen eller kanske rent utav har sådana?
Jag blev ruskigt nyfiken iallafall... när jag googlar hittar jag bara jordgubbar med hallonsmak... :cautious:
Undrar just hur det är tänkt att funka, de är ju inte ens samma familj. :confused:

Alla frösorterna har börjat gro utom leopardblomman, den har en grotid på 20-60 dygn. Det börjar vakna till liv lite saker i trädgården nu och jag funderar på när det är lämpligt att skära ner perenner och rosor t.ex?

Alla frösorterna har börjat gro utom leopardblomman, den har en grotid på 20-60 dygn. Det börjar vakna till liv lite saker i trädgården nu och jag funderar på när det är lämpligt att skära ner perenner och rosor t.ex?

Standardsvar för rosorna är att de klipps när björken har "musöron". Perenner klipper jag i april ungefär, men det är inte så noga. Det gamla från förra året skyddar ny tillväxt om det kommer en sen köldknäpp.

Nu har jag gjort upp en plan för trädgården. Har dock inte börjat så någonting än utan det hoppas jag kunna börja med till helgen.

Jag har en stor zinkbalja som jag tänkte ha Dahlior i. Rosa och/ eller vita. Någon som har ett bra förslag att komma med? Vilken får jag inte missa?

Standardsvar för rosorna är att de klipps när björken har "musöron". Perenner klipper jag i april ungefär, men det är inte så noga. Det gamla från förra året skyddar ny tillväxt om det kommer en sen köldknäpp.
Så är det ja, det har jag läst innan, tack för svar! Då väntar jag lite till.:)

Jag får väl också drömma lite och fråga om råd till de rabatter jag tänkt gräva upp och göra om i sommar. Förutsättningarna är västerläge, zon 1. Huset bakom är vitt med gråstensgrund. Två rabatter på ca 4 kvm var. Idag växer det någon ros (som får vara kvar), irisar, kärleksört i massor, såna där gula blommor som sprider sig vansinnigt (inte praktlysing, utan korgblommiga), fackellilja och en massa annat, mycket ogräs...
Jag vill ha: lättskötta rabatter med perenner som ger mig möjlighet att plocka in fina blombuketter under hela odlingssäsongen. På andra ställen har jag eller kommer att ha t ex riddarsporrar och kärleksört, så det behövs inte här.
Jag hade tänkt gräva ur, jordförbättra och lägga odlingsduk med täckbark på för att minimera ogräsrensning. Jag planterar i hål i duken. Jag vill gärna ha förslag på "hela koncept" inte en blomma här och en där - fina blommor är jag jättebra på att hitta själv :-)

Jag skulle sätta aklejor för tidig blomning, stjärnflocka, olika nävor ex blodnäva eller nävan som heter Rozanne som täcker mycket mark, kanske en lavendelhäck runt kanten eller alunrot. Alunrot håller färgen rätt bra hela vintern, den mosas inte ihop till noll som det mesta andra. Och en pion bredvid rosen kanske?
Och liknande/några blommor samma i den andra rabatten för att få enhetligt.

Vad tror du? :)

Jag gråter lite idag för mitt nya äppelträd har hararna bitit av 2 hela grenar ända vid stammen :( bara 4 grenar kvar... Hade stamskydd men inte på grenarna... Och de har ätit min ena klematis ända ner till markytan, en sån som inte ska beskäras... Och de har hjälpt till att beskära min syrenhortensia också :(

I år ska vi sätta två större buskar framför huset, nu står där två löjtnantshjärta men på vintern när de är nedklippta så blir det så kalt så de ska bytas ut. Vi är sugna på korallkornell eller vitbrokig kornell. :)

Uppmuntrad av odlingsframgångarna klickade jag hem lite fler perenner, mest klätterväxter denna gång. Det finns mycket pengar för mig att spara genom att driva upp egna plantor istället för att köpa färdiga till vår gigantiska, tomma trädgård.

Jag är dock nyfiken på hur jag skyddar klematisen från att käkas upp av kaninjävlarna? De ska stå mot en spaljé. Hur länge måste saker och ting fredas från de odjuren egentligen? Vet ju att de helst käkar nyplanteringar.:mad::rage: Har börjat kika på fällor...Vår tomt är så välbesökt att det har bildats en upptrampad stig i gräsmattan från grannens staket till mina rabatter:arghh:.

Uppmuntrad av odlingsframgångarna klickade jag hem lite fler perenner, mest klätterväxter denna gång. Det finns mycket pengar för mig att spara genom att driva upp egna plantor istället för att köpa färdiga till vår gigantiska, tomma trädgård.

Jag är dock nyfiken på hur jag skyddar klematisen från att käkas upp av kaninjävlarna? De ska stå mot en spaljé. Hur länge måste saker och ting fredas från de odjuren egentligen? Vet ju att de helst käkar nyplanteringar.:mad::rage: Har börjat kika på fällor...Vår tomt är så välbesökt att det har bildats en upptrampad stig i gräsmattan från grannens staket till mina rabatter:arghh:.

Jag önskar jag satt hönsnät runt hela spaljén! Det får bli så nästa vinter om den alls kommer om. Och vi har inte direkt problem för övrigt så min 'Alpina Plena' måste varit delikat. Eller jag... Kanske hönsnät runt hela rabatterna, allihop plus alla små träd?

Jag önskar jag satt hönsnät runt hela spaljén! Det får bli så nästa vinter om den alls kommer om. Och vi har inte direkt problem för övrigt så min 'Alpina Plena' måste varit delikat. Eller jag... Kanske hönsnät runt hela rabatterna, allihop plus alla små träd?
Hönsnät var min tanke också. Har för tillfället kompostgaller lutat mot större delen av spaljén som skydd, men tyvärr satte jag dit dem först efter att de varit där och käkat allt det goda. Alla fruktträden är också skyddade med nät, trots det hade de varit och gnagt av barken på ett efter stormen då gallret vält.

Sen har jag 10 små japanska lönnar som de kalasat på utmed uppfarten, åtminstone 2 av dem kommer jag få byta ut. Kommer få stängsla in hela trädgården! :rage::rage::rage: Sambon kommer hem i veckan så han får hjälpa mig men tråkigt är det.

Rabatterna är gigantiska, iaf den ena, får bli att stängsla där också. Det ser så tråkigt ut med stängsel runt allt men jag har verkligen inget val.

Hönsnät var min tanke också. Har för tillfället kompostgaller lutat mot större delen av spaljén som skydd, men tyvärr satte jag dit dem först efter att de varit där och käkat allt det goda. Alla fruktträden är också skyddade med nät, trots det hade de varit och gnagt av barken på ett efter stormen då gallret vält.

Sen har jag 10 små japanska lönnar som de kalasat på utmed uppfarten, åtminstone 2 av dem kommer jag få byta ut. Kommer få stängsla in hela trädgården! :rage::rage::rage: Sambon kommer hem i veckan så han får hjälpa mig men tråkigt är det.

Rabatterna är gigantiska, iaf den ena, får bli att stängsla där också. Det ser så tråkigt ut med stängsel runt allt men jag har verkligen inget val.

Min mormor hade samma problem som dig + en hel massa rådjur som åt resten av det som kaninerna lämnade kvar. Hon gjorde helt enkelt så att hon planterade en rabatt precis där djuren kom i från med grönsaker/ plantor som djuren tyckte va mycket godare, så dem åt det istället under den tiden hennes plantor behövde föratt växa sig "djurtåliga". sen skippade hon det, men då tålde dem allra flesta växterna att ett par kaniner och rådjur tuggade lite på dem.

Min mormor hade samma problem som dig + en hel massa rådjur som åt resten av det som kaninerna lämnade kvar. Hon gjorde helt enkelt så att hon planterade en rabatt precis där djuren kom i från med grönsaker/ plantor som djuren tyckte va mycket godare, så dem åt det istället under den tiden hennes plantor behövde föratt växa sig "djurtåliga". sen skippade hon det, men då tålde dem allra flesta växterna att ett par kaniner och rådjur tuggade lite på dem.
Smart! Jag har dock problemet "överallt", dvs jag har en skock som lever på den ena grannens tomt och som kryper under staketet till min södra och norra sida. Förutom det har jag en skock som kommer in via infarten i det västra hörnet, det är dessa som bygger bo i min rhododendron och äter upp mina surjordsväxter. Fällor är absolut nödvändigt, men tvivlar i ärlighetens namn på att jag kan fånga ens hälften av dem.... Tills vidare får det nog bli stängsel runt allt, tyvärr.
(Och ja, jag har rådjur OCKSÅ, det var de som började kalasa på fruktträden i höstas, dock tog de bara kvistarna, medan kaninerna käkar barken).

Smart! Jag har dock problemet "överallt", dvs jag har en skock som lever på den ena grannens tomt och som kryper under staketet till min södra och norra sida. Förutom det har jag en skock som kommer in via infarten i det västra hörnet, det är dessa som bygger bo i min rhododendron och äter upp mina surjordsväxter. Fällor är absolut nödvändigt, men tvivlar i ärlighetens namn på att jag kan fånga ens hälften av dem.... Tills vidare får det nog bli stängsel runt allt, tyvärr.
(Och ja, jag har rådjur OCKSÅ, det var de som började kalasa på fruktträden i höstas, dock tog de bara kvistarna, medan kaninerna käkar barken).

Ja då är det ju värre när dem kommer från olika håll. "Mormors" djur kom ju bara från norr gående riktning då hela tomten gränsar till skog, så hon anla rabatten ¨nånstans i mitten med en massa yam-yam doftande mat till djuren.

Ja då är det ju värre när dem kommer från olika håll. "Mormors" djur kom ju bara från norr gående riktning då hela tomten gränsar till skog, så hon anla rabatten ¨nånstans i mitten med en massa yam-yam doftande mat till djuren.
Jag har en liten rondell mitt i den ena gräsmattan där jag har satt fullt med vårlökar som de glatt smaskar i sig. Det hindrar inte att de gräver hålor och käkar knoppar i resten av trädgården för det. Börjar känna mig rätt uppgiven faktiskt.

Jag har en liten rondell mitt i den ena gräsmattan där jag har satt fullt med vårlökar som de glatt smaskar i sig. Det hindrar inte att de gräver hålor och käkar knoppar i resten av trädgården för det. Börjar känna mig rätt uppgiven faktiskt.

Du får skaffa dig en tam räv som bor i trädgården, så ska du se att det löser sig väldigt fort :rofl::rofl::rofl::rofl:

När tar ni fram pelargonerna? Är det dags att ge dem lite mer vatten nu? Har bara vattnat dem en gång så de kanske är körda redan.

Fråga: Jag har en överväxt jasmin"buske" som jag skulle vilja göra mer låtthanterbar,kan man klippa dom? Lämpligt skulle vara ca 1m avklipp i toppen.
Eller dör den då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix