Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Er kamp med schersminen låter som den jag har med vissa av rosorna. Folk hävdar att rosor är känsliga?? Jag beskar flera stycken hårt i somras, flyttade en efter att den fått rötterna avhuggna med en grävskopa, därefter stympade jag den å det grövsta - likt förbannat lever den? En annan försökte jag dra upp med rötterna/slakta, den har också återuppstått från de döda. :p Det finns betydligt värre växter att ha så jag klagar inte allt för mycket.

Haha nä rosor fixar allt efter första året om de inte drabbas av löss. Det är en stor anledning till att jag vill ha mycket rosor i vår trädgård. Jag gillar snygga överlevare :D

Vad gäller rosors livskraft och härdighet så har det stor betydelse vad det är för en ros. Skillnaden mellan en okulerad modern ros och t.ex. en vresros är väldigt stor. Växtplatsen har också betydelse.

Vad gäller rosors livskraft och härdighet så har det stor betydelse vad det är för en ros. Skillnaden mellan en okulerad modern ros och t.ex. en vresros är väldigt stor. Växtplatsen har också betydelse.
De jag har försökt avliva har nog varit både självsådda (de förökar sig som ogräs här i området), och härdigare, typ Therese Burgnet, iaf den som stympades av grävskopan. Vissa av de nyplanterade ser rätt vissna ut trots vintertäckning men hoppas att de kommer igen när jag beskär dem.

Ni är dåliga för min ekonomi... ;) Jag råkade visst beställa hem lite fröer från Runåbergs... ;) Känns ju jättebra nu när snön bara öser ner... :cautious: Men jag hoppas på en härlig sommar! :up: Där mitt växthus kan komma till nytta!
dsc_0030_55648ec82a6b22675bc62db9.jpg

Från förra våren, och jag längtar till den här våren! :D

Antar att du menar hyllan? För medlemmar 299 kr, ordinarie på GG 1695 kr O_o så ja, jag var tvungen fast jag har shoppingförbud :p det finns en större hylla (Gröna trappan) också för 399 kr, ordinarie 1795 kr (1995 kr på Plantigo!), men den har jag inte plats för.

Edit:

Pot_Steps_10065.jpg
Hm, upptäckte ikväll när jag handlade före jobbet att mitt ICA-kort inte blivit rätt "avregistrerat" när jag skulle självscanna förra gången så jag måste åka till den butiken så de får göra om det. De hade inte det jag letade efter och trots att jag var förbi kundtjänst så de skulle fixa spärren så är den fortfarande kvar och det går bara att fixa det i samma butik som den är spärrad. Av en ren slump råkar GG ligga i närheten. :angel:

Vad är det för mått på hyllan? Hoppas den är förstor för mitt fönster, har definitivt inte råd med några utsvävningar! :meh:

Vresros(Rosa rugosa) är en vanlig stor väldoftande ros, vanlig i parker och som häck. Taggig som taggtråd, får stora nypon och finns i vit, rosa och mörkrosa dubbla eller enkla blommor.
Hansa-vresros_DSC0110.jpg

En okulerad ros är ympad och inte rotäkta. :)
Då är det vresrosorna som verkar överleva allt hos mig efter din beskrivning. (Och satan vad de rivs!)

Hm, upptäckte ikväll när jag handlade före jobbet att mitt ICA-kort inte blivit rätt "avregistrerat" när jag skulle självscanna förra gången så jag måste åka till den butiken så de får göra om det. De hade inte det jag letade efter och trots att jag var förbi kundtjänst så de skulle fixa spärren så är den fortfarande kvar och det går bara att fixa det i samma butik som den är spärrad. Av en ren slump råkar GG ligga i närheten. :angel:

Vad är det för mått på hyllan? Hoppas den är förstor för mitt fönster, har definitivt inte råd med några utsvävningar! :meh:

Ca 30 djup, 60 cm bred och 60 cm hög.

Jag ska börja frösa i slutet av februari har jag tänkt. Har verkligen försökt tänka pa vad vi äter mest och hur mycket vi kan tänkas behöva av de olika sorterna. Det blir definitivt tomater, inläggningsgurka, morötter, lite sallad, zucchini, buskbönor. Kanske paprika ocksa. Och en pumpaplanta. Förra aret satte vi en pumpaplanta och gjorde sedna inget mer med den förutom att vattna och vi fick 15 kg pumpa. Det är defintivt mer än vi behöver, men mindre än en planta kan man ju heller inte ha.

Egentligen hade vi ett större växthusprojekt pa gang i ar, men vi har fatt omfördela de finansiella investeringarna lite. Kommer nog att skaffa ett enkelt tomathus av plast för i ar (och sannolikt nästa ar).

I ar vill jag dessutom ha lite snittblommor, plus att vi hoppas pa att vara fruktträd ska bära lite mer frukt för första aret.

Jag ska börja frösa i slutet av februari har jag tänkt. Har verkligen försökt tänka pa vad vi äter mest och hur mycket vi kan tänkas behöva av de olika sorterna. Det blir definitivt tomater, inläggningsgurka, morötter, lite sallad, zucchini, buskbönor. Kanske paprika ocksa. Och en pumpaplanta. Förra aret satte vi en pumpaplanta och gjorde sedna inget mer med den förutom att vattna och vi fick 15 kg pumpa. Det är defintivt mer än vi behöver, men mindre än en planta kan man ju heller inte ha.

Egentligen hade vi ett större växthusprojekt pa gang i ar, men vi har fatt omfördela de finansiella investeringarna lite. Kommer nog att skaffa ett enkelt tomathus av plast för i ar (och sannolikt nästa ar).

I ar vill jag dessutom ha lite snittblommor, plus att vi hoppas pa att vara fruktträd ska bära lite mer frukt för första aret.
Jag tittar också på vad vi egentligen äter men inte enbart utan även på vad vi skulle äta mer av om vi slapp köpa det. :p

Squash är t ex ngt som aldrig köper men vi klarade galant av att äta över 20kg förra året :D

Här blir det plocksallad, tomater, chili, ev. paprika, squash, olika sorters bönor (förslag?), potatis, rädisor, inläggningsgurka och rödbetor. Samt en farlig massa kryddor.

Jag satte nästan alla våra fruktträd i höstas (1 förra helgen och det sista åker ner denna helg) så jag är glad om de ger NÅGOT :). Rabarberna jag satte förra året gav så enormt mycket rabarber och då tog vi bara precis det som behövdes för att plantorna inte skulle kväva sig själva. Både hallon och blåbär fick vi en hel del av förra året och ffa hallonen som ger på fjolårsgrenarna hoppas jag stort på i år. Det hade varit trevligt om vinbären, björnbären och krusbären ger lite också för det var knapert förra året (sattes förförra året).

Jag har konstaterat att jag mätt lite fel i trädgården och att vi får plats med antingen ett fruktträd till på långsidan eller ngt annat trevligt.

På den långsidan har vi först alla bärbuskar där planket är lågt pga korsning, sedan alla fruktträd och sist kommer fläderbusken. Det finns alltså en plats över innan fläderbusken. Ett fruktträd till hade inte varit fel. Persika :d men det är i direkt anslutning till mina odlingar så jag är lite osäker på om det är lämpligt. Funderar på om det kanske hade varit snyggare att sätta flädern först och sedan avsluta med en stor gul buskros (gula delen av trädgården). Vad tror ni om det?

Buhuhu :cry: hyllorna hade inte kommit in till GG än...
Men dom skulle komma ikväll eller imorgon, så jag svänger nog in imorgon också :o:p kom på att jag ändå måste fylla på med såjord...

10 fröpåsar blev det idag (stackars mig!) :angel::D

När skolar ni om småplantorna? Har fått upp det mesta nu, och allt är inte redo att omskolas men tror. ex. dahliorna är redan jättestora? Kan man sätta över dem i varsin lite större kruka men mixa såjord med blomjord för en mildare omställning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka