Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår satte jag chilin och paprikan. Ikväll blir det nog några fler om jag orkar (det var ett helvete att komma hem igår, tack SL).

Jag körde det taktiken med Impecta på nätet att jag klickade på olika kategorier, scrollade och valde fröer hej vilt! Kanske överdrev lite, men det var ju så kuuuul

Jaha ni har ju dåligt i flytande Beställde hem lite fröer jag med. Tomat och så lite blommor. Jag som aldrig drivit upp från frö förut uten bara köpt färdiga plantor.

I år har jag äntligen en egen täppa, eller två till och med <3 men vet inte vad jag ska ha i dem riktigt.. Den med morgonsol är bara som ett litet L tänker köksträdgård kanske? Sen har jag mer som en vanlig rabatt på andra sidan som har dag/kvällsol. Minns jag rätt från när jag först kikade på lägenheten så var det bara lupiner i båda. I den större så finns nångon meterhög grön typ droppformad buske jag inte vet riktigt om jag vill ga kvar och lite av en sån vanlig tråkig buske som får typ flockar med rosa blommor.

Chinese lantern/Judekörs har jag bestämt mig för att jag vill ha för den ser så vacker ut men sen då? Borde jag vänta och se vad som kommer upp eller bara köra på? Pelargoner planderar jag att ha mängder av på båda uteplatser med fast i krukor då :) Inser nu när jag skriver att det kanske är dumt med kryddor eller så med tanke på hur mycket katter det är här, fast kanske hunden skrämmer bort dem lite mer när det blir sommarfrukost i morgonsolen <3

Är helt novis på odling så kommer följa tråden noga för ideer tips och råd :D

I år har jag äntligen en egen täppa, eller två till och med <3 men vet inte vad jag ska ha i dem riktigt.. Den med morgonsol är bara som ett litet L tänker köksträdgård kanske? Sen har jag mer som en vanlig rabatt på andra sidan som har dag/kvällsol. Minns jag rätt från när jag först kikade på lägenheten så var det bara lupiner i båda. I den större så finns nångon meterhög grön typ droppformad buske jag inte vet riktigt om jag vill ga kvar och lite av en sån vanlig tråkig buske som får typ flockar med rosa blommor.

Chinese lantern/Judekörs har jag bestämt mig för att jag vill ha för den ser så vacker ut men sen då? Borde jag vänta och se vad som kommer upp eller bara köra på? Pelargoner planderar jag att ha mängder av på båda uteplatser med fast i krukor då :) Inser nu när jag skriver att det kanske är dumt med kryddor eller så med tanke på hur mycket katter det är här, fast kanske hunden skrämmer bort dem lite mer när det blir sommarfrukost i morgonsolen <3

Lupiner!
Då får du nog starta med en rejäl utgrävning. De har pålrötter som går djupt och de sitter fast! Lupin är en växt som kväver och dödar så ta bort allt du hittar.

Kan du inte lägga in en bild på din buske?

Sedan kan jag inte komma på vad en "vanlig buske tråkig med flockar av rosa blommor" kan vara :D

Judekörs sprider sig utav bara fasen. Det är ogräsvarning på den. Jag hade den i en kruka utan botten för att hejda dess framfart men den smet utanför krukan.

Grönsaker vill ha mycket sol, minst 6 timmar om dagen.

Jaha ni har ju dåligt i flytande Beställde hem lite fröer jag med. Tomat och så lite blommor. Jag som aldrig drivit upp från frö förut uten bara köpt färdiga plantor.

Jag borde ha haft lite bättre självbehärskning och inte gått fullständigt bananas bland fröerna. Hur ska jag lyckas med allt det här? :p En del saker hade nog varit lättare att köpa plantor. Men jag tänker att det som tar sig tar sig och att det säkert blir bra i slutändan!

På tal om katter så har märkt att oregano har typ samma effekt på våra katter som kattmynta. undrar om de kommer sitta i kryddlandet och bara sniffa och gulla ihjäl allting.. bättre det ändå än att de använder den som kattlåda :up:

Jag borde ha haft lite bättre självbehärskning och inte gått fullständigt bananas bland fröerna. Hur ska jag lyckas med allt det här? :p En del saker hade nog varit lättare att köpa plantor. Men jag tänker att det som tar sig tar sig och att det säkert blir bra i slutändan!
Jag känner igen mig! Det är så himla svårt att låta bli fröna bara. I år har jag i alla fall sagt till min mamma att hon inte får köpa något och inte sätta ett enda frö. Jag kommer ha plantor till hela hennes växthus också.
Mina frön har grott nu och flyttat ut på glasverandan :-)

Jag känner igen mig! Det är så himla svårt att låta bli fröna bara. I år har jag i alla fall sagt till min mamma att hon inte får köpa något och inte sätta ett enda frö. Jag kommer ha plantor till hela hennes växthus också.
Mina frön har grott nu och flyttat ut på glasverandan :-)
Jag har hunnit få ner hälften kanske som nu ockuperar hela bänken i tvättstugan. Det var de krångliga fröna som hade massa krav på att blandas med sand och grejer. Nu måste jag få tag på fler byttor att plantera i till resten. Allt som kan sås direkt ute får vänta tills dess!

Jag har hunnit få ner hälften kanske som nu ockuperar hela bänken i tvättstugan. Det var de krångliga fröna som hade massa krav på att blandas med sand och grejer. Nu måste jag få tag på fler byttor att plantera i till resten. Allt som kan sås direkt ute får vänta tills dess!
Jag använder pluggboxar för första sådden, så just nu tar det ingen plats alls. Det blir värre när allt ska ut i varsin kruka!

Jag sitter ff i tankegångar över vad jag ska ha iår. Har två blom rabatter där jag vill hitta på något nytt iår, det ska iaf upp två klematis på en klättervägg. Sen vill jag ha något lågt som drar till sig fjärilar och humlor, idé någon??

I grönsaksväg sitter jag lite fast, ska försöka med gurkan och tomaterna i växthuset och se om jag lyckas. Sen då, sen har jag fyra odlingslådor-aka pallkragar- som jag vill fylla igen. Förra året hade jag haricot verts som jag fick ut en jätte skörd på, dock ska jag fixa något att klättra på för dem då dem hamnade mycket längs marken. har beställt impecta katalogen i år så nu sak det vrakas och väljas :up::up::rofl::rofl:

Jag sitter ff i tankegångar över vad jag ska ha iår. Har två blom rabatter där jag vill hitta på något nytt iår, det ska iaf upp två klematis på en klättervägg. Sen vill jag ha något lågt som drar till sig fjärilar och humlor, idé någon??

I grönsaksväg sitter jag lite fast, ska försöka med gurkan och tomaterna i växthuset och se om jag lyckas. Sen då, sen har jag fyra odlingslådor-aka pallkragar- som jag vill fylla igen. Förra året hade jag haricot verts som jag fick ut en jätte skörd på, dock ska jag fixa något att klättra på för dem då dem hamnade mycket längs marken. har beställt impecta katalogen i år så nu sak det vrakas och väljas :up::up::rofl::rofl:
Om du har en vägg eller något bakom kan jag rekommendera impectas klätternät i hampa. Jag har det till mina sockerärtor, snyggt och diskret och funkar bra.

Om du har en vägg eller något bakom kan jag rekommendera impectas klätternät i hampa. Jag har det till mina sockerärtor, snyggt och diskret och funkar bra.

Jag har ett trästaket bakom, men det "står" på grannens mark så det är ju deras staket såatt säga.. Måste nog fråga om det är okej att jag använder det som klätterställning.

Jag tror jag kommer fortsätta med en odlingslåda med potatis, en med kryddor och jordgubbar samt två med lite blandat + några små till annat.

Har konstaterat att bönor var ju ganska lättodlat och även ngt som vi använder oss av mer och mer i matlagningen så här vill jag ha en massa tips på goda och lättodlade sorter

Pliiiiiiis :D

Jag får väl också drömma lite och fråga om råd till de rabatter jag tänkt gräva upp och göra om i sommar. Förutsättningarna är västerläge, zon 1. Huset bakom är vitt med gråstensgrund. Två rabatter på ca 4 kvm var. Idag växer det någon ros (som får vara kvar), irisar, kärleksört i massor, såna där gula blommor som sprider sig vansinnigt (inte praktlysing, utan korgblommiga), fackellilja och en massa annat, mycket ogräs...
Jag vill ha: lättskötta rabatter med perenner som ger mig möjlighet att plocka in fina blombuketter under hela odlingssäsongen. På andra ställen har jag eller kommer att ha t ex riddarsporrar och kärleksört, så det behövs inte här.
Jag hade tänkt gräva ur, jordförbättra och lägga odlingsduk med täckbark på för att minimera ogräsrensning. Jag planterar i hål i duken. Jag vill gärna ha förslag på "hela koncept" inte en blomma här och en där - fina blommor är jag jättebra på att hitta själv :-)

Tips på clematis?
Jag hade en jättefin med stora typ mörklila blommor som tyvärr inte kom igen förra året. Minns inte vad den hette. Nu har jag fått en liknande fast med ljuslila blommor , justa heter den, av min svärmor. Den är bara nedtryckt i jorden så länge så får vi se var den hamnar sen.

Idag var det en kollega som berättade att h*n köpt jordgubb/hallon-plantor förra året...:confused:
Har ni hört talas om den korsningen eller kanske rent utav har sådana?
Jag blev ruskigt nyfiken iallafall... när jag googlar hittar jag bara jordgubbar med hallonsmak... :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix