Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta bildbombning , Men nu ska detta

12998823_56aa709c88e59d8550a7e22f.jpg

Bli tillbaka till nåt mer som när jag hade det när jag sålde lägenheten (jag har alltså köpt tillbaka min gamla lgh ;) )

12961106_56aa7092e087c32ed9b2f94f.jpg

Har ingen aning om vilka växter som finns kvar men räknar med att få börja från början igen... Tur man har tillgång till gratis hästgödsel ;)

Sambon berättade att de har en speciell Pallkrage som är 80 x 300 som skulle passa perfekt i mitt växthus! En sådan på vardera sida med en gång på 90 cm och med en 'myshörna ' längst in på typ 250 x 190. De är lite svåra att få in i bilen bara, men hoppas att vi kan få hem några sådana!

Är det någon förresten som har tips på hur jag kan förankra växthuset? Det jag tror ingår är bara en stålram som håller ihop allting. funderar på att gräva ner det lite, vi måste ändå Shakta av lite och jämna till marken. Sen bygga som ett trädäck runt om som vi skruvar fast det i. Det är plast så det borde gå att skruva.

Är det någon förresten som har tips på hur jag kan förankra växthuset? Det jag tror ingår är bara en stålram som håller ihop allting. funderar på att gräva ner det lite, vi måste ändå Shakta av lite och jämna till marken. Sen bygga som ett trädäck runt om som vi skruvar fast det i. Det är plast så det borde gå att skruva.
Jag murade upp ett par varv lekablock då min tomt sluttar lite. Skruvade fast växthuset i en träram som jag skruvade fast i blocken, det har funkat jättebra tills mamma råkade elda upp det i höstas. :banghead: Så nu är frågan, bygga helt nytt av gamla fönster istället eller köpa en massa ny kanalplast för en förmögenhet? :arghh:

Jag murade upp ett par varv lekablock då min tomt sluttar lite. Skruvade fast växthuset i en träram som jag skruvade fast i blocken, det har funkat jättebra tills mamma råkade elda upp det i höstas. :banghead: Så nu är frågan, bygga helt nytt av gamla fönster istället eller köpa en massa ny kanalplast för en förmögenhet? :arghh:

Jag har en rejäl ram av byggtimmer som sitter med halvmeterlånga pålar i marken. Det blåser rätt bra här.

Tack för tips! Vi har en ganska öppen tomt så det kan blåsa en del här med. Inatt har det varit förjävligt tex..

Jag köpte mitt växthus på vidaXL, kanske billigt skit men något att börja med iaf om inte annat. Jag vill väldigt gärna ha gröna fingrar, men jag kanske tar död på alltihop:nailbiting: I vilket fall tror jag att de rear ut bla sån där plast just nu. Vet inte vad det kostar riktigt och vad som är dyrt i jämförelse, men kanske något att kolla på?

Tack för tips! Vi har en ganska öppen tomt så det kan blåsa en del här med. Inatt har det varit förjävligt tex..

Jag köpte mitt växthus på vidaXL, kanske billigt skit men något att börja med iaf om inte annat. Jag vill väldigt gärna ha gröna fingrar, men jag kanske tar död på alltihop:nailbiting: I vilket fall tror jag att de rear ut bla sån där plast just nu. Vet inte vad det kostar riktigt och vad som är dyrt i jämförelse, men kanske något att kolla på?
Se upp med placeringen om det är väldigt blåsigt, utan mitt vindskydd som tar värsta smällen skulle växthuset snabbt varit utan både väggar och tak när det blåser som det gjorde inatt! :nailbiting:

Gud, hur slår man ihjäl en kanin... Har absolut inget emot att de går till mat, tvärtom, tänker mer på den praktiska biten. Grannarna kommer ju langa en anmälan direkt, iom att tomten är så öppen så ser folk "allt", och med alla barnfamiljer så lär ryktet om kaninmördaren gå varmt.:D

Staket har vi runt om hela tomten men de gräver sig under och framför allt tar de sig in via infarten, som är öppen. Ser dem springa där om kvällarna.
Kolla på hur lagstiftningen ser ut, annars luftgevär eller slå ihjäl dem mot något hårt...
Gör det på natten och låtsas som det snöar om grannarna frågar ;)
Ha något nät som bara är lätt att dra för på kvällarna?

Gaaaah! :arghh: Jag har handlat fröer till förbannelse idag, tur det var för halva priset men jösses vad jag hade plockat på mig upptäckte jag när jag kom till kassan. :o Då försökte jag ändå hålla tillbaka och tänka efter vad jag redan har, vad jag "behöver" och vad som är vettigt rent praktiskt. :cautious:

Kolla på hur lagstiftningen ser ut, annars luftgevär eller slå ihjäl dem mot något hårt...
Gör det på natten och låtsas som det snöar om grannarna frågar ;)
Ha något nät som bara är lätt att dra för på kvällarna?
Ska kolla upp detta, har ett gammalt industriområde i närheten där man kanske kan gömma "offren".:D Ska absolut kolla på alternativ till infarten, det behövs ändå till hunden som för övrigt är i samma storlek som de förbenade kaninerna.:)

Vilken zon är du i? Behöver du extra belysning? Längtar ihjäl mig efter att komma igång själv men vill inte börja för tidigt! Bor i zon 1
Jag bor också i zon 1 och har en glasveranda med fönster åt söder-väster-norr, så jag kör utan belysning. Frösådden får först stå mörkt och varmt på gästtoaletten en vecka, sen står de i hörnet söder/väster på glasverandan.

Jag bor också i zon 1 och har en glasveranda med fönster åt söder-väster-norr, så jag kör utan belysning. Frösådden får först stå mörkt och varmt på gästtoaletten en vecka, sen står de i hörnet söder/väster på glasverandan.
Jag har ett rum i söderläge som jag tänkte använda, men det är inte uppvärmt så jag är tveksam till om det är tillräckligt varmt. Fast det kan ju vara värt ett försök då om vi bor i samma zon. Har sett att det börjat komma lite grönt i rabatten nämligen.

Jag har ett rum i söderläge som jag tänkte använda, men det är inte uppvärmt så jag är tveksam till om det är tillräckligt varmt. Fast det kan ju vara värt ett försök då om vi bor i samma zon. Har sett att det börjat komma lite grönt i rabatten nämligen.
Jag har inte elementen på ute på glasverandan - däremot finns det ingen dörr. Jag gissar att det är ca 16 grader där. Det tycker jag är rätt lagom, bara det är ljust!

Nu har jag klickat hem min beställning från Impecta. Tomater plus en del blommor har jag dessutom köpt i en fb-grupp.

Artnr Benämning Antal Apris Radtotal
8046 ETTÅRIG STOCKROS 'Queeny Purple' 1 29 kr 29 kr
8298 ROMERSK RIDDARSPORRE 'Exquisite Blue Bell' 1 46 kr 46 kr
8950 LAVENDEL 'Ellagance Pink' 1 46 kr 46 kr
91321 VÄXTHUSGURKA F1 'Cordoba' 1 49 kr 49 kr
9759 KRONÄRTSKOCKA 'Violet de Provence' 1 29 kr 29 kr
9289 RÖD LÖK 'Long Red Florence' 1 20 kr 20 kr
9360 HONUNGSMELON F1 'Honey Dew' 1 41 kr 41 kr
93752 SOMMARMOROT 'Berlicum 2' 1 29 kr 29 kr
9366 MYSKPUMPA 'Waltham Butternut' 1 37 kr 37 kr
9576 SPARRISSALLAT 'Celtuce' 1 20 kr 20 kr
9657 VINTERSQUASH 'Hubbard Large Blue' 1 29 kr 29 kr
9696 KÖRSBÄRSTOMAT F1 'Sungold' 1 37 kr 37 kr
9096 SOCKERÄRT 'Norli' 1 37 kr 37 kr
30241 HAVANNAPEPPAR 'Habanero Caribbean Red' 1 41 kr 41 kr
3401 CHILIPEPPAR 'Hungarian Yellow Wax Hot' 1 37 kr 37 kr
6018 UNGERSK STOCKROS
Ah Blue Hubbard. :d

Visst var det du som lärde mig att man kan bryta sig in i dem med sticksågen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka