Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått tag på en man som har tagit in en majs sort ifrån USA och blivit erbjuden frön från honom. Det är en sort med olika färger på kolvarna som han odlade i zon 5 (:eek:) och som även gav kolvar hos en annan i somras trots det urusla vädret.
Jag vill också köpa frön ifall han har över till mig med!! :) Jag har letat på typ hela internet efter röd majs, men hittar inga frön någonstans.

Kanske får kolla i USA. Annars vill jag också bli kund hos din man, vart fanns han?

Runåbergs har en färgad majs, men det är ingen matmajs som man äter utan en sort som man torkar och mal ner till mjöl. Den är inte intressant eftersom jag vill kunna grilla dem. Dessa är visst inte bra till det.
Min är med en mjölmajs men går att äta med. Så är det väl med alla majser? Men de smakar inte så sött som de i affären.
Googla majs och Värmland (y)

Fällor till kaninerna (vet inte regelverket) eller hör med jägare om du inte bor i tätort.
Antar att du bor på Gotland?
Kalmar. Bor i tätort tyvärr, ska kolla in fällor! Vem vittjar dem och avlivar kaninerna, kan man be kommunen om det? Jag må hata dem, men steget till att kallblodigt slå ihjäl dem på regelbunden basis är rätt långt.:p

Mot kaninerna kan man väl bygga stängsel? När jag hade tamkaniner i hägn hade jag 1 m högt nät och innanför på marken hade jag också nät, cirka en halvmeter in. Ingen hoppade över eller grävdes sig ut.

Kalmar. Bor i tätort tyvärr, ska kolla in fällor! Vem vittjar dem och avlivar kaninerna, kan man be kommunen om det? Jag må hata dem, men steget till att kallblodigt slå ihjäl dem på regelbunden basis är rätt långt.:p
Det är du som nog får göra det, om nu inte kommunen har någon form av bekämpning.
Kaniner går utmärkt att äta så du kan annars se dem som föda.

Annars är kanske ett ordentligt staket, nedgrävt till berget en idé, men du får nog fånga en del som var inne från början ett tag

Mot kaninerna kan man väl bygga stängsel? När jag hade tamkaniner i hägn hade jag 1 m högt nät och innanför på marken hade jag också nät, cirka en halvmeter in. Ingen hoppade över eller grävdes sig ut.
Jag tänker att tamkaninerna är nog mer förnöjda med vad de får än vildkaniner.

Jag hade satt ett högre staket och helst ner till berget då men går att prova med nät på marken

Jag har satt sambon på att ta pallkragar på jobbet, de ska ändå slängas så då gör de större nytta i vår trädgård :angel:

Planen är att plantera lite bärbuskar samt lite grönt i pallkragar. Men vad vet jag inte riktigt :confused:. Sambon är dessutom inne på att göra potatisland nu när vi har stor trädgård :laugh:

Jag har satt sambon på att ta pallkragar på jobbet, de ska ändå slängas så då gör de större nytta i vår trädgård :angel:

Planen är att plantera lite bärbuskar samt lite grönt i pallkragar. Men vad vet jag inte riktigt :confused:. Sambon är dessutom inne på att göra potatisland nu när vi har stor trädgård :laugh:
Jag har också en sambo med tillgång till pallkragar då och då. Får sätta honom på att fixa det! Vill ha sådana i växthuset också. Jag vet typ hur jag vill ha det, sen ska jag få ihop det också...

Det är du som nog får göra det, om nu inte kommunen har någon form av bekämpning.
Kaniner går utmärkt att äta så du kan annars se dem som föda.

Annars är kanske ett ordentligt staket, nedgrävt till berget en idé, men du får nog fånga en del som var inne från början ett tag
Gud, hur slår man ihjäl en kanin... Har absolut inget emot att de går till mat, tvärtom, tänker mer på den praktiska biten. Grannarna kommer ju langa en anmälan direkt, iom att tomten är så öppen så ser folk "allt", och med alla barnfamiljer så lär ryktet om kaninmördaren gå varmt.:D

Staket har vi runt om hela tomten men de gräver sig under och framför allt tar de sig in via infarten, som är öppen. Ser dem springa där om kvällarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka