Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast den lär väl behöva grävas upp ur halmen? Om jag ville ha potatis skulle det nog inte vara så svårt att hitta plats, men jag äter inte potatis nästan alls. Är väl egentligen det som är problemet

Aha, äter man inte potatis är det ju ingen vits med att odla. Om man odlar i halm så är det i princip bara att lyfta på halmtäcket och skörda, ingen grävning alltså, men det var ju inte det som var problemet.

Gräslök är enkelt. Sätt bara ner det i marken och vänta. Det är likadant med timjan och en del andra kryddor. Gurkört: sprid ut frön. Smultron sköter sig själv när man satt ner det i backen.

All typ av odling kräver någon typ av arbetsinsats. Alternativet är att du lär dig mer om vilda växter i naturen och går ut och skördar det du vill ha som är ätbart.

Aha, äter man inte potatis är det ju ingen vits med att odla. Om man odlar i halm så är det i princip bara att lyfta på halmtäcket och skörda, ingen grävning alltså, men det var ju inte det som var problemet.

Gräslök är enkelt. Sätt bara ner det i marken och vänta. Det är likadant med timjan och en del andra kryddor. Gurkört: sprid ut frön. Smultron sköter sig själv när man satt ner det i backen.

All typ av odling kräver någon typ av arbetsinsats. Alternativet är att du lär dig mer om vilda växter i naturen och går ut och skördar det du vill ha som är ätbart.
Såklart det kräver arbetsinsatts! Men den lär gå att minimera på vissa fronter, jag är hyfsat öh, ostabil gällande mående ibland och då vore det skönt att det ändå finns något om man har haft en dålig vår.

Det finns inte här, inte heller kirskål. Tom maskroserna har de utrotat.
Så jag vet inte om det är värt att ta hit det bara för att jag vill ha en lättodlad köksträdgård som i princip sköter sig själv eller om det är bättre att satsa på andra sorter.
Jag (som vanligt :o) slår ett slag för kryddväxter :love:. Tåligare finns knappt och perenna är de flesta också :up:. Vill du ha något som sprider sig som ogräs - kungsmynta (oregano) :d och andra myntasorter, Isop, malört, sprid ut bladpersiljafrön...
P.s om du får tag i många roliga majsfrön hör gärna av dig via PM om du vill sälja några vidare till mig ;) Jag bor i zon 4 och skulle gärna vilja testa majs, särskilt den sort man gör "äkta" majsmjöl av!

Jag (som vanligt :o) slår ett slag för kryddväxter :love:. Tåligare finns knappt och perenna är de flesta också :up:. Vill du ha något som sprider sig som ogräs - kungsmynta (oregano) :d och andra myntasorter, Isop, malört, sprid ut bladpersiljafrön...
P.s om du får tag i många roliga majsfrön hör gärna av dig via PM om du vill sälja några vidare till mig ;) Jag bor i zon 4 och skulle gärna vilja testa majs, särskilt den sort man gör "äkta" majsmjöl av!
Det blir inget säljande men du kan få mot porto :) Är kravet för att få majssorten, att man hjälper till att sprida den. Jag ska köpa frimärken idag och så får vi se hur många frön det blir. Förhoppningsvis så räcker det till dig med.

Oregano fanns på ett stall jag var på förut, det växte verkligen överallt! Lite annan zon än här, men lär växa bra här med. Det ska bli en del kryddväxter, ska plantera skuggigt så får se vad som överlever.

Det blir inget säljande men du kan få mot porto :) Är kravet för att få majssorten, att man hjälper till att sprida den. Jag ska köpa frimärken idag och så får vi se hur många frön det blir. Förhoppningsvis så räcker det till dig med.

Oregano fanns på ett stall jag var på förut, det växte verkligen överallt! Lite annan zon än här, men lär växa bra här med. Det ska bli en del kryddväxter, ska plantera skuggigt så får se vad som överlever.
Å tack!! :bow:
Då håller jag tummarna för att det räcker till mig med :up:

Detta är det jag hittills har handlat för i år. Har tänkt köpa lite fler sorters störbönor och ärtor och nakenfröpumpa också.
Sen ska det bli en odlingsbänk som ska vara till sparris med i år. Chilin tänkte jag prova att så idag om jorden jag tog in har hunnit tina :)

De påsarna längst ner är quinoa, det ska gå att odla här men hittade inga frön att köpa så köpte två påsar från England (gick på 120 kr allt som allt, frakten var det som var dyrast).

Nu har jag klickat hem min beställning från Impecta. Tomater plus en del blommor har jag dessutom köpt i en fb-grupp.

Artnr Benämning Antal Apris Radtotal
8046 ETTÅRIG STOCKROS 'Queeny Purple' 1 29 kr 29 kr
8298 ROMERSK RIDDARSPORRE 'Exquisite Blue Bell' 1 46 kr 46 kr
8950 LAVENDEL 'Ellagance Pink' 1 46 kr 46 kr
91321 VÄXTHUSGURKA F1 'Cordoba' 1 49 kr 49 kr
9759 KRONÄRTSKOCKA 'Violet de Provence' 1 29 kr 29 kr
9289 RÖD LÖK 'Long Red Florence' 1 20 kr 20 kr
9360 HONUNGSMELON F1 'Honey Dew' 1 41 kr 41 kr
93752 SOMMARMOROT 'Berlicum 2' 1 29 kr 29 kr
9366 MYSKPUMPA 'Waltham Butternut' 1 37 kr 37 kr
9576 SPARRISSALLAT 'Celtuce' 1 20 kr 20 kr
9657 VINTERSQUASH 'Hubbard Large Blue' 1 29 kr 29 kr
9696 KÖRSBÄRSTOMAT F1 'Sungold' 1 37 kr 37 kr
9096 SOCKERÄRT 'Norli' 1 37 kr 37 kr
30241 HAVANNAPEPPAR 'Habanero Caribbean Red' 1 41 kr 41 kr
3401 CHILIPEPPAR 'Hungarian Yellow Wax Hot' 1 37 kr 37 kr
6018 UNGERSK STOCKROS

Jag råkade med klicka hem "lite" mer från runåberg... Bara en 10 till sådär ;)
Tror inte jag har plats för det bara, tänkte utöka med en till odlingsbänk i år av kaninernas strö där det ska vara pumpa (nakenfrö och spagettisquash).
Sonen fick köpa en gurka med, jag tänkte att det borde gå och plantera i tio liters hinkar? Tänkte ha det på en (oglasad) balkong.
Annars blev det mest höga ärtor och bönor som ska planteras vid hundgården, är en hundgård på över 100 kvm så finns lite stängsel att klättra mot.

Jag har gått helt bananas på Impecta. :o
Ärter, bönor, morötter, tomater, gurka, en maaassa perenna blommor. Jag ska förvisso dela det mesta med mamma, och hon ska få en del, men ändå. Nu längtar jag massor tills det är dags att börja sätta ner allt i jorden...

Jag undviker Impecta. Det är helt omöjligt att handla lagom mycket där!
Sitter och försöker planera plats, går sådär.. Balkongen är full (4 balkonglådor, 2 stora krukor på marken, 1 ampel från Plantopia och lite småkrukor som inte får plats nånstans). Har två pallkragar i stallet och ska göra en odlingshög i vinterhagen (en bajshög helt enkelt, perfekt till zucchini!).
I frölådan finns rädisor, purjolök, morötter, ärtor, paprika, ringblommor, tapeter, penséer, squash och solrosor. Flera varianter av de flesta sorter.
Ja, och några perenner som övervintrat: jordgubbar, hallon, pepparrot, dahlia, murgröna, lammöron, bollkryss.
Dessutom en liten kafégrupp, så vi kan sitta och njuta av grönskan.

Jag har stort behov av en trädgård :D

Tassar in här och funderar på om jag kommer att få någon energi till trädgården i år... I fjol gick luften ur när sorkjävlarna käkade upp varenda liten lök, alla potatisar och morötter... :rage: Vi har fört krig emot dem hela förra sommaren men det känns som det enda som händer är att de gräver nya gångar härs och tvärs över trädgården... :crazy:
Tomater köpte jag några plantor i fjol så det fick vi, även om det blev senare än om jag hade sått själv... Vilket jag fundera på i år... Dvs så rätt snart... :idea:

Tassar in här och funderar på om jag kommer att få någon energi till trädgården i år... I fjol gick luften ur när sorkjävlarna käkade upp varenda liten lök, alla potatisar och morötter... :rage: Vi har fört krig emot dem hela förra sommaren men det känns som det enda som händer är att de gräver nya gångar härs och tvärs över trädgården... :crazy:
Tomater köpte jag några plantor i fjol så det fick vi, även om det blev senare än om jag hade sått själv... Vilket jag fundera på i år... Dvs så rätt snart... :idea:
Skaffa katt!

Jag tänkte så chili och tomat i helgen :-) Om ett par veckor är det dessutom dags för mig att försöka få tag på några småbalar hö för mitt experiment med höbalsodling. Jag tänkte ställa dem på högkant och preppa dem med vatten från gödselstacken och hålla dem blöta. När de brunnit klart kommer de bli mitt huvudsakliga grönsaksland, förutom växthuset då. Det finns hopp om en vår :-) Jag hittade denna kämpande vintergäck i en rabatt igår.
12647228_10208173200841368_8969581510168223561_n.jpg

:D Huliganen skulle bli väldigt lycklig... ;) Men tyvärr är dottern rätt allergisk mot katter och dessutom så är det stor åtgång på katter på vägen tyvärr... Men grannarna runt omkring har utekatter och de brukar hålla till i våran trädgård men sorken verkar de inte rå på... Tyvärr... :(

:D Huliganen skulle bli väldigt lycklig... ;) Men tyvärr är dottern rätt allergisk mot katter och dessutom så är det stor åtgång på katter på vägen tyvärr... Men grannarna runt omkring har utekatter och de brukar hålla till i våran trädgård men sorken verkar de inte rå på... Tyvärr... :(
Det verkar vara olika hur bra katter är på sork. Vår ena är helt suverän på dem - en period låg det drivor av stora vattensorkar på trappen när jag kom hem :-) Grannarna uppskattade det också! Nu har vi flyttat, och även här håller hon efter sorken.

Herregud, vilken underbar tråd! Jag behöver tips och råd. Byggde hus förra året och har en trädgård Som ska tas tag i i år. Vi ska så på mer gräsfrö på gräsmattan. hade vi vetat att det skulle bli en så lång höst hade vi gjort det redan. Men vi gick ju och väntade på vintern :cautious:
Vi fick ner lite bärbuskar, röda vinbär, krusbär, hallon och björnbär. Det kan hända att vi flyttar om lite sen när vi bestämt oss hur det ska bli. Planterade också ett körsbärsträd och ett familje -äppelträd. Tulpaner i rosa, lila krokus , allium och narcisser kom också ner i jorden.

Jag har köpt ett växthus som vi inte monterat än som måste fyllas :) jag vill ha några pallkragar också med kryddor och så. Känner att jag måste bestämma åtminstone någon form av färgtema på blommorna innan jag förköper mig på fröer. Huset ska bli rött när det är färdigmålat. Någon som har tips? Föredrar perenner :D

Impecta, spännande! Kan lätt urarta känner jag :d

Ja, jag kan väl inte heller rekommendera Impecta, det är extremt (!!) lätt att fastna i ett missbruk. Jag har 3700 kvm tomt som ska fyllas men börjar redan fundera på vart jag ska plantera allt jag har köpt hem. :o

Vi har ett jädrans gissel med kaniner och rådjur, de har gnagt på i princip allt nyplanterat från förra året. Jag har t.o.m kaninbajs 1/2 meter från ytterdörren där mina rosor står.:cry: Hunden är totalt värdelös (:devil:), igår morse släppte jag ut henne, då sprang det en kaninj*vel 3 meter framför nosen på henne. Den stannade och glodde på henne, hon glodde tillbaka och sen vände hon och gick in till frukosten. :banghead:

Ja, jag kan väl inte heller rekommendera Impecta, det är extremt (!!) lätt att fastna i ett missbruk. Jag har 3700 kvm tomt som ska fyllas men börjar redan fundera på vart jag ska plantera allt jag har köpt hem. :o

Vi har ett jädrans gissel med kaniner och rådjur, de har gnagt på i princip allt nyplanterat från förra året. Jag har t.o.m kaninbajs 1/2 meter från ytterdörren där mina rosor står.:cry: Hunden är totalt värdelös (:devil:), igår morse släppte jag ut henne, då sprang det en kaninj*vel 3 meter framför nosen på henne. Den stannade och glodde på henne, hon glodde tillbaka och sen vände hon och gick in till frukosten. :banghead:
Fällor till kaninerna (vet inte regelverket) eller hör med jägare om du inte bor i tätort.
Antar att du bor på Gotland?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka