Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm, trots alla mina fröpåsar idag har jag inte köpt en enda hubbard. :(
Det behövs inte mer än några enstaka plantor så nån av oss som brukar odla kan säkert skicka dig frön.

Jag har itne ens börjat titta på allvar i katalogerna än.

Däremot har jag planerat att skatta ett par av mina gamla fula äppelträd på ympris imorgon.

Det behövs inte mer än några enstaka plantor så nån av oss som brukar odla kan säkert skicka dig frön.

Jag har itne ens börjat titta på allvar i katalogerna än.

Däremot har jag planerat att skatta ett par av mina gamla fula äppelträd på ympris imorgon.
Här har jag ju tyvärr kräfta på de äldre träden så det är nog inte så stor vits att ens försöka med några ympar. Jag är glad så länge mina Åkerö och gråpäronet lever, det blir stora hål när de faller, inget man ersätter med en pinne med lite kvistar från Plantagen. :down:

Här har jag ju tyvärr kräfta på de äldre träden så det är nog inte så stor vits att ens försöka med några ympar. Jag är glad så länge mina Åkerö och gråpäronet lever, det blir stora hål när de faller, inget man ersätter med en pinne med lite kvistar från Plantagen. :down:
Äh. Finns det ens någon enda äldre trädgård utan kräfta?

Jag har kräfta på alla träden - i varierande omfattning. Men de lever och fungerar ändå. För inte jag över kräftan från träden så kommer den dit på andra sätt. Med vinden t.ex. Den är smittsam.

Ymparna ska sättas på grundstammar jag köpt för 30 kr styck. Ingen stor katastrof om några inte tar sig elelr avlider.

Förslag på vad man kan hitta på med överblivna avenboksplantor? Vi fick ca 25 st över i höstas när vi satte häcken. Några kommer säkert gå åt för att ersätta såna som dör, men resten...?
De är för tillfället nedgrävda lite slarvigt i min odlingslåda men där kan de inte stå sen för jag ska ju plantera ätbara saker där.

Så antingen förslag på vad vi kan hitta på med dem, eller om någon själv är på jakt efter enstaka plantor för avhämtning. (Bor i Kalmar).

Förslag på vad man kan hitta på med överblivna avenboksplantor? Vi fick ca 25 st över i höstas när vi satte häcken. Några kommer säkert gå åt för att ersätta såna som dör, men resten...?
De är för tillfället nedgrävda lite slarvigt i min odlingslåda men där kan de inte stå sen för jag ska ju plantera ätbara saker där.

Så antingen förslag på vad vi kan hitta på med dem, eller om någon själv är på jakt efter enstaka plantor för avhämtning. (Bor i Kalmar).

En berså? En kort svängd häckremsa någon annan del på tomten som rumsindelare?
Kan ju hållas riktigt låg också och gränsa av mot en odlingsyta eller liknande.

Jaha, då har man köpt lite utemöbler då... men blev ändå inte fullt så dyrt som jag trodde och en mycket praktisk matgrupp med bord och stolar och pallar som passar in i varandra för smidig förvaring :up: inte strikt trädgårdsrelaterat kanske men kommer bli finfint på altanen!

Till själva trädgården blev det en vagn som man kan köra jord och ris och grejer på. Både dra för hand och koppla till gräsklipparen.

Kom på att jag måste ha en vindruva till växthuset också! Men det kanske är bäst att köpa färdig planta.

En berså? En kort svängd häckremsa någon annan del på tomten som rumsindelare?
Kan ju hållas riktigt låg också och gränsa av mot en odlingsyta eller liknande.
Tack för svar! Ja, en berså har jag funderat på. Ska bara bestämma mig vart jag skall placera den i så fall. Har tyvärr bara odling i en låda och den är placerad så att det omöjliggör ytterligare inramning, annars var det en god idé!

Idag kom äntligen Impecta-katalogen. Mycket roligare att bläddra än att scrolla på nätet.
Inte förrän nu? Jag fick min för flera veckor sedan. Det jag tycker är knepigt är att det verkar i princip omöjligt att sortera sorterna på nätet efter hur katalogen är organiserad. Det är nästan lättast att söka på en i taget när man väl ska beställa.

Inte förrän nu? Jag fick min för flera veckor sedan. Det jag tycker är knepigt är att det verkar i princip omöjligt att sortera sorterna på nätet efter hur katalogen är organiserad. Det är nästan lättast att söka på en i taget när man väl ska beställa.
Delvis mitt eget fel. Jag beställer katalogen separat. Eftersom vi är ett gäng som går ihop så det finns ingen beställning hos dem i mitt namn - fast jag handlar av dem.

Vi tjänar frakt och det är roligare att go ihop. Ibland är det ju bara någon enstaka påse man vill ha från någon firma och är man många så blir det en vettig beställning.

Så ja, det är rätt omöjligt på nätet. Så vi bläddrar i våra kataloger och vår langare gör beställningen på nätet

12670085_1344403868918621_6612608735775921586_n.jpg
Idag var det dags! I mitt bästa söderfönster fick de stå mina nysådda fröer. Hoppas att några ska gro iaf! 19 krukor blev det och en hel del sorter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka