Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt uppriven från topp till tå. Köpte en ny skottkärra. Fick punka efter cirkus 10 minuter. Har en hagtornshäck och Trafikverket var lite putt på mig och alla grannarna att våra häckar minsann var för nära vägen. Att de själva planterar träd en halv meter från vägbanan på samma väg är en helt annan femma 😑😡
 
Tagit in de sista bigarråerna 3,5kg och mina svarta vinbär 2,5kg. Med tanke på att jag klippte ner vinbären ordentligt förra året och flyttade dem så tycker jag det är en bra skörd 👍

Hade tänkt göra en massa saft men har tydligen slarvat bort alla flaskor 🙈så nu får eländet klara sig i kylen till på tisdag. 🙄

Funderar på att göra sylt på körsbären så blir jag iaf av med dem.
IMG_20210718_175659.jpg
 
Härligt med en del nytt som spirar mitt i högsäsongen. Fick ett ryck och slängde ner, förutom de planerade mariaklockorna och gyllenlacken, några spontantköpta andra perennfröer som bara legat till sig: rosa isop, pipört, myskmalva och karpaterklocka. Blir det något så blir det, annars har jag reducerat fröförrådet lite i alla fall.

Dagens trädgårdsnytt i övrigt är att sockermajsen verkar ha placerats dåligt och att flera plantor knäckts av inte alltför våldsam blåst. Men de var alldeles för sent utplanterade så det blir på det igen när större odlingsytor är preparerade från start nästa år.

Tre stora burkar gurka har iaf säkrats medelst inläggning samt en massa vinbär blivit plockade, rensade och omvandlade till sex burkar sylt. Och den ständiga squashkampen fortsätter...

1F317130-B594-4B27-8095-8042FF6F68BC.jpeg
 
Hänger inte med här inne och har fyllt upp med att läka kroppen efter en period innan semestern som helt enkelt var för tuff. Således är det mest enstaka damage control nu i trädgården. Mannen klipper gräs och går med trimmer. Jag vattnar i landet och har idag, när det äntligen var lite humanare temperatur och vind, kopplat på så allting nu kan vattnas med micro drip eller vattenspridare. Där utöver går jag mest och tittar, njuter, fotar och försöker undvika att ta mig för onödiga jobb.
Såhär fint blommar de olika vallmo just nu. :love: Jag har också en övervintrad morot och några purjolök som just gått i blom. Detta område i landet är fullt surr på dagarna. Trollsländorna är också här och njuter av det dukade bordet. :p
IMG_20210718_225035.jpg
 
Och lite grönsaker. Här ser vi broccoli, spritärt Visingsö kultursort, en brytsockerärt och aubergine Diamond. Kommer nu mängder med frukt på auberginerna som efter flytten till växthuset tappade alla blad utom typ två på varje planta. Men nu är de återhämtade med full vigör.
Vidare kommer det nu pumpor, squash och majsen börjar sätta blommor. Känns fint även om ogräsen härjar och allt jag ville göra har fått sättas på paus.
IMG_20210718_224903.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
349
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp