Trädgårds- och odlingstråden 2025

Förra sommarens vitkål har inte gett upp tanken på att sätta nya huvuden än... (bladen är jättegoda! 🤩🙏) Men om några månader hade jag ju tänkt starta vintersådden av nästa säsong kål... 🤔 Kanske får göra det i nån annan pallkrage... 😅
1000008648.webp

Lite sent nu, men jag har vita/cremefärgade narcisser i en rabatt som blommar "hela året" tillsammans med pioner, solhattar och olika myntor.
Först kommer narcisserna, följt av pionerna och sist solhattarna. Myntorna bara existerar och gör sin grej med att dölja det som vissnar ner allt eftersom. Det finns ingen direkt estetisk tanke bakom det och på pappret ser det säkert superrörigt ut, men den sköter sig själv, ser växelvis ganska trevlig ut och doftar därtill fantastiskt i perioder :idea:
Hade faktiskt med narcisser som alternativ ett tag men efter förhandlingar med mig själv så blir det narcisser på ett annat ställe senare.
Håller med dig, narcisser är jättefina.

Tips sökes!!
Jag försöker hitta livskraftig klättrande perenn som överlever altanspalje i direkt söderläge och zon 4-5? Gärna med fina blommor.
De enda tips nätet ger mig är vildvin, humle och kaprifol. Just de som jag har på andra ställen och inte vill ha just där också 🙈
Kan man hoppas på någon klematis?

Tips sökes!!
Jag försöker hitta livskraftig klättrande perenn som överlever altanspalje i direkt söderläge och zon 4-5? Gärna med fina blommor.
De enda tips nätet ger mig är vildvin, humle och kaprifol. Just de som jag har på andra ställen och inte vill ha just där också 🙈

Jag har en Paul Farges i gassande sol som växer som f-n :D Samma med Etoile Violette, hon står också rätt kasst för en klematis men det är bra fart på henne. Dvs köp tuffare klematis med högre zon så borde det gå bra. Nästa säsong ska jag försöka plantera något eller göra ett stenarrangemang för Etoilen så hon får skugga till fötterna iaf. Paul Farges har faktiskt lite annueller som fotskugga (blekare varianter av ringblomma bla).

Så första ordern gjord. Fattas gör en till alpaster i blått som jag inte hittar som frö utan tycks bara säljas som planta senare och solros där jag inte hittade den jag vill ha hos impecta.
Screenshot_20241231_143547_Chrome.webp

Så första ordern gjord. Fattas gör en till alpaster i blått som jag inte hittar som frö utan tycks bara säljas som planta senare och solros där jag inte hittade den jag vill ha hos impecta.
Visa bifogad fil 159918
Ååh jag har varit så sugen att "passa på" att beställa redan nu när det är kampanjer, gratis frakt och fan och hans moster. Men vem försöker jag lura? Jag kommer ändå få feeling längre fram i vår och beställa ännu mer fröer och knölar, så då sitter jag där ändå i maj med på tok för mycket plantor, svär över hur mycket jag måste springa med fram och tillbaka för att avhärda och funderar över var jag ska få plats med allt. Ska 2025 bli året då jag för en gång skull håller mig till planen?

(Skulle inte tro det :angel:)

Ååh jag har varit så sugen att "passa på" att beställa redan nu när det är kampanjer, gratis frakt och fan och hans moster. Men vem försöker jag lura? Jag kommer ändå få feeling längre fram i vår och beställa ännu mer fröer och knölar, så då sitter jag där ändå i maj med på tok för mycket plantor, svär över hur mycket jag måste springa med fram och tillbaka för att avhärda och funderar över var jag ska få plats med allt. Ska 2025 bli året då jag för en gång skull håller mig till planen?

(Skulle inte tro det :angel:)
Ens största fiende tycks vara en själv när det kommer till trädgård.
Vet inte hur många gånger jag tänkt att den vill jag ha, med ska inte vara i den rabatten så ta bort den, Men den är ju så fin, Nej, jo jag vill, nej.
Får se hur länge jag kan hålla mig på mattan:rofl:

Upptäckte precis att narcisserna och några av tulpanerna som jag satt i krukor och som övervintrar i (det kalla) uterummet, har börjat gro!! Små gröna bladknoppar sticker upp. Men ... hjälp, det är ju för tidigt! Skånevintern hittills har varit jättemild, men framåt februari (senast) brukar det alltid smälla till och bli rejält kallt. Så - är de chanslösa om de gror redan nu och vinterkylan kommer om några veckor?

Upptäckte precis att narcisserna och några av tulpanerna som jag satt i krukor och som övervintrar i (det kalla) uterummet, har börjat gro!! Små gröna bladknoppar sticker upp. Men ... hjälp, det är ju för tidigt! Skånevintern hittills har varit jättemild, men framåt februari (senast) brukar det alltid smälla till och bli rejält kallt. Så - är de chanslösa om de gror redan nu och vinterkylan kommer om några veckor?
Jag har också narcisser som stuckit upp näsan här (zon 3-4) de står ute i rabatten. Det är inte så ovanligt, så står de i uterummet så är det nog inga problem.

Ska ju ge mig på att odla blommor för första gången, första offret blir en rabatt längs ladugården som är 8x0,5m med ful sol.
Har bestämt att det får bli solhatt i olika färger, några få solroser och i ena ändan som är upphöjd från marken även lite krasse som får hänga över kanten.

Nu till det jag inte bestämt än är att jag vill även ha något som blommar tidigare då alla ovan är blommor som blommar i juli och framåt. Har tänkt backsippor men får då ett uppehåll med blommor i juni. Har även en tanke på alpaster som är tidigare men där hittar jag ingen färg som passar till tonerna på blommorna som börjar i juli.
Har beslutsångest :arghh:
Du hinner gräva ner lite vårlök om du inte bor i Norra Sverige. Billigt som sjutton nu.

Tips sökes!!

Beror lite på hur högt den förväntas klättra, men rosenvial?

Nu måste jag göra plats för belysning! Börjar bli dags att ge de små liven lite extra ljus.
Vet inte var jag ska ställa det i år, har ju den lille som drar i sladdar och har sig.. Får tejpa fast allt :p

Fascinerande att man aldrig lär sig...
Nu har jag fem tomatplantor av samma sort som redan kikat upp ur jorden. För jag satte först ner två köpefrön i ena krukan, "ifall det ena inte tar sig". Sen kom jag på att jag ville testa nåt av de egna frön jag tog reda på förrförra sommaren, och "dom kanske har jättedålig grobarhet" så jag satte ner tre sånna i en annan kruka. Och givetvis tog sig alla fem. Vilket nu innebär att jag kommer ha femtioelva av samma sort inne innan dom kan flytta ut även om någon dör längs vägen (tanken med denna tidiga sådd var att kunna föröka några gånger genom sticklingar för att få fler plantor från ett fåtal frön...). Det är ju tur att jag har fler lampor på väg hem :angel:

På tal om tomater testar jag en ny sort i år, Patio Plum. Det är en busktomat, som enligt uppgift bara blir 20 cm bred. Perfekt med platseffektiva tomater som omväxling när man vill förlänga tomatsäsongen :D Skördade f.ö min sista Venus-tomat på julafton innan den stackars trötta plantan fick vandra vidare till komposthögen
1000022504.webp

Jag har blandat ihop mina paprikor! :arghh:
Satte en markering per sort i pluggboxen, tyckte det räckte "för jag kommer ihåg vad jag satt var". Jo tjena..
Råkade ta loss den ena märkningen när jag lyfte locket. Nu vet jag inte var den satt.

Nåja, det är bara två sorter och jag kommer se skillnad när de får frukt :angel:
Gör ju inget om de står ihop i samma balja i växthuset, skötseln är ju den samma. Men surt!

Det har kommit upp en physalis. Av typ tio.

Idag ska jag så tomater.

Gjort en plan för pallkragarna.
IMG20250103093852.webp

Överdrivet ambitiös, kommer förmodligen bli typ hälften.

Senap och lin läggs till listan över årets stora projekt, tillsammans med kapris.

I pallkrage 7 funderar jag på att sätta ner jordgubbarna som överlevt rådjurens oömma hantering. Eller om de ska få bo kvar i växthuset och sjuan blir för blommor istället. Har sjukt mycket blomsterfröer!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
396
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 902
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka