Trädgårds- och odlingstråden 2025

Jag har kört ut allt (utom tomater och eucalyptus) ut på altanen och under tak sedan flera veckor tillbaka. Survival of the fittest :D Skämt åsido mår både grönsaksplantor, annueller och dahlior alldeles utmärkt. I natt får jag dock kånka in allt för nu ska det faktiskt bli minusgrader i helgen...

Här satte jag en kaprifol förra året som verkar trivas bra.

Nu behöver jag dock gräva upp en rabatt då de ska köra med grävmaskin och min fundering är om ni tror att kaprifol skulle kunna tänka sig att dela plats med en pion?

lådan är drygt 60cm djup 90cm på längsta sidan
20250425_084539.webp

Visa bifogad fil 166382
Skördade grönkål idag. Från pinnarna jag lämnade i odlingslådan i höstas. Det växer så det knakar på dom 😬
Jag har sju kvarlämnade grönkålspinnar som hararna gnagde sig mätta på i vintras, men nu sprudlar de av blad och livskraft...
Har dock planerat att odla annat där de står nu så de åker snart bort, men roligt ändå att få lite skörd till från dem. :)
1000009305.webp

Känner ett stort behov av fler dagliljor. Har bara typ sex stycken i rabatten redan. Plus alla Stella d'oro (tror jag det är) under fågelbordet.
Kan man ha för många dagliljor?
Svar nej. Men man kan ha för få.

Hittat några fina randiga varianter som skulle behöva bo hos mig.

Känner ett stort behov av fler dagliljor. Har bara typ sex stycken i rabatten redan. Plus alla Stella d'oro (tror jag det är) under fågelbordet.

Själv ser jag dem som ogräs och har skänkt bort samt mördat mängder av dagliljor. Men jag har bara den vanliga gammaldags gula varianten som sprider sig hejvilt... 🙄

Vill du roa dig med dagliljor så kolla in eurohosta. Dom har en hel avdelning med bara dagliljor

Här satte jag en kaprifol förra året som verkar trivas bra.

Nu behöver jag dock gräva upp en rabatt då de ska köra med grävmaskin och min fundering är om ni tror att kaprifol skulle kunna tänka sig att dela plats med en pion?

lådan är drygt 60cm djup 90cm på längsta sidan
Visa bifogad fil 166404

Frågan är felställd... det är snarast om pionen kan hävda sig mot kaprifolen :D Kaprifol är ju ett ogräs som klarar det mesta.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
870
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
748
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka