Ja, en del katter är vassa på att ta sork.Oh no, vad gör sorkar? äter de rötter på träd? Hur utrotar man dem?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, en del katter är vassa på att ta sork.Oh no, vad gör sorkar? äter de rötter på träd? Hur utrotar man dem?
Men då borde det väl ha smält lite här och där i frysen? Tomatfröna är helt ok, de har grott!Har du en självavfrostande frys? Det kan vara boven i dramat (om det inte är fel på fröna).
Men då borde det väl ha smält lite här och där i frysen? Tomatfröna är helt ok, de har grott!
Framförallt borde det blivit så varmt i frysen att fröna förutom att bli blöta skulle gro. Hör av dig till säljaren, frön som grott och sedan dött kommer inte att gro igen.Men då borde det väl ha smält lite här och där i frysen? Tomatfröna är helt ok, de har grott!
Oj, det borde vara tvärlugnt med att direktså nästan allt du räknat upp på friland.Jag har inte hunnit nånting alls i år pga graviditet osv. Tanken var att förså lite iaf men så tog återhämtningen efter snittet längre tid än jag räknat med så nu är inget försått...
Vad är idé att så nu? Sallat och spenat åker ner, det hinner ju komma upp flera omgångar. Tomater skiter jag nog i.
Har lite sättpotatis(Lea tror jag) och sättlök som jag tänker peta ner i kragar också. Morot? Sommarblommor(typ buskkrasse, blåklint, vallmo)? Gurka? Majs? Zucchini?
Rosenskära och zinnia har jag haft varje år sedan jag blev med trädgård men de har blommat sent trots försådd. Iofs kallsådd i växthus så de kan ha hållits tillbaka pga nattköld?
Gurka är helt lugnt att så nu majs också. Tomat kan vara lite sent.Oj, det borde vara tvärlugnt med att direktså nästan allt du räknat upp på friland.
Lite väl sent för tomat, gurka och majs. Men övrigt kan du både förså inne nu och direkt på friland i maj. Det gör iallafall jag i zon 4/5.
P.s rosenskärorna försådde jag igår och ska hälla resten av fröna på friland![]()
Inte grannens misstänker jag starkt, för den hänger här jämtJa, en del katter är vassa på att ta sork.
Jag tror också på sork. Min gräsmatta och mina rabatter perforeras varje vinter och det är åkersork. De små jäklarna äter rötter och lökar och min kamp mot dem är högst ojämn till sorkarnas fördel.Inte grannens misstänker jag starkt, för den hänger här jämtjag är faktiskt lite orolig att det är råttor.
Zon 1 här så då slänger jag ut vad jag orkar och hinner.Oj, det borde vara tvärlugnt med att direktså nästan allt du räknat upp på friland.
Lite väl sent för tomat, gurka och majs. Men övrigt kan du både förså inne nu och direkt på friland i maj. Det gör iallafall jag i zon 4/5.
P.s rosenskärorna försådde jag igår och ska hälla resten av fröna på friland![]()
Tomat hoppas jag ska komma upp nån liten planta i pallkragar där de växte förra året då hela plantorna inklusive några tomater fått vara kvar över vintern. Kanske kanske....Gurka är helt lugnt att så nu majs också. Tomat kan vara lite sent.
Tomater har jag slutat förädla. På tex fb brukar folk lägga ut billigt.Jag har inte hunnit nånting alls i år pga graviditet osv. Tanken var att förså lite iaf men så tog återhämtningen efter snittet längre tid än jag räknat med så nu är inget försått...
Vad är idé att så nu? Sallat och spenat åker ner, det hinner ju komma upp flera omgångar. Tomater skiter jag nog i.
Har lite sättpotatis(Lea tror jag) och sättlök som jag tänker peta ner i kragar också. Morot? Sommarblommor(typ buskkrasse, blåklint, vallmo)? Gurka? Majs? Zucchini?
Rosenskära och zinnia har jag haft varje år sedan jag blev med trädgård men de har blommat sent trots försådd. Iofs kallsådd i växthus så de kan ha hållits tillbaka pga nattköld?
Bra idé! Att jag inte tänkt på det.Tomater har jag slutat förädla. På tex fb brukar folk lägga ut billigt.
Jag slutade förodla när våra kissar flyttade in och blev trädgårdsmästare.Bra idé! Att jag inte tänkt på det.
Kanske för att jag alltid behåller alla 100 plantor och trycker ner trångt som katten bara för att hemodlad tomat är så gott![]()
Elände!! Jag satte mina Luktärtsfröer idag - sent, jag vet, men jag har varit bortrest och inte kunnat dra upp några fröer förrän nu.
Hur som helst - när jag öppnar påsarna (från ett välkänt och väldigt bra företag!) ser jag att i tre av påsarna har fröna börjat gro! Små bleka groddar som förstås torkat in. Jag fick hem dem i januari och la dem i frysen omedelbart. På påsen står att i frys klarar de sig fram till 2031! Så, nåt måste ha hänt dem innan jag fick hem dem.
Jag har satt dem i jord nu, men undrar om det är kört. Kan de, som redan grott (en liten aning) komma igen en gång till? Är det lika bra att köpa nya, nu när jag dessutom är lite sent ute? Istället för att spilla tid på att vänta på att dessa kanske.....
Suck. JÄTTEfina sorter som jag aldrig haft förut.....
Tror också på sork. Råttor brukar inte gräva hål ute i gräsmattan utan vill gärna in under/i kanten av saker, tex under terasser, inne under mkt växtlighet etc. Vet pga haft problem med råttor i vår stugaInte grannens misstänker jag starkt, för den hänger här jämtjag är faktiskt lite orolig att det är råttor.
Råttor gräver hål flera meter före byggnader, så jag har brukat gå runt huset och titta för att stoppa ner stora stenar och packa hårt i gångarna.Tror också på sork. Råttor brukar inte gräva hål ute i gräsmattan utan vill gärna in under/i kanten av saker, tex under terasser, inne under mkt växtlighet etc. Vet pga haft problem med råttor i vår stuga![]()