Trädgårds- och odlingstråden 2025

Jag har inte hunnit nånting alls i år pga graviditet osv. Tanken var att förså lite iaf men så tog återhämtningen efter snittet längre tid än jag räknat med så nu är inget försått...
Vad är idé att så nu? Sallat och spenat åker ner, det hinner ju komma upp flera omgångar. Tomater skiter jag nog i.
Har lite sättpotatis(Lea tror jag) och sättlök som jag tänker peta ner i kragar också. Morot? Sommarblommor(typ buskkrasse, blåklint, vallmo)? Gurka? Majs? Zucchini?

Rosenskära och zinnia har jag haft varje år sedan jag blev med trädgård men de har blommat sent trots försådd. Iofs kallsådd i växthus så de kan ha hållits tillbaka pga nattköld?

Men då borde det väl ha smält lite här och där i frysen? Tomatfröna är helt ok, de har grott!

Kanske, det var bara en möjlig förklaring om det inte är fel på fröna :) Jag har en sk självavfrostande frys men det är alltid krångel med den, det är ofta det bildats is från rinnande vatten i delar av den (ingen mat har blivit förstörd -ännu, men jag är försiktig med vad som får bo i den frysen). Enligt mosters exman som jobbat som elektriker med främst vitvaror är ju självavfrostning inget som fungerar och leder ofta till att apparaten får kasseras tidigare än vad som egentligen behövts.

Jag har inte hunnit nånting alls i år pga graviditet osv. Tanken var att förså lite iaf men så tog återhämtningen efter snittet längre tid än jag räknat med så nu är inget försått...
Vad är idé att så nu? Sallat och spenat åker ner, det hinner ju komma upp flera omgångar. Tomater skiter jag nog i.
Har lite sättpotatis(Lea tror jag) och sättlök som jag tänker peta ner i kragar också. Morot? Sommarblommor(typ buskkrasse, blåklint, vallmo)? Gurka? Majs? Zucchini?

Rosenskära och zinnia har jag haft varje år sedan jag blev med trädgård men de har blommat sent trots försådd. Iofs kallsådd i växthus så de kan ha hållits tillbaka pga nattköld?
Oj, det borde vara tvärlugnt med att direktså nästan allt du räknat upp på friland.
Lite väl sent för tomat, gurka och majs. Men övrigt kan du både förså inne nu och direkt på friland i maj. Det gör iallafall jag i zon 4/5.
P.s rosenskärorna försådde jag igår och ska hälla resten av fröna på friland ;)

Oj, det borde vara tvärlugnt med att direktså nästan allt du räknat upp på friland.
Lite väl sent för tomat, gurka och majs. Men övrigt kan du både förså inne nu och direkt på friland i maj. Det gör iallafall jag i zon 4/5.
Gurka är helt lugnt att så nu majs också. Tomat kan vara lite sent.

Zon 1 här så då slänger jag ut vad jag orkar och hinner.
Känns så sent bara då jag normalt börjar försådder inne/kallsådder i växthus i jan/feb😅

Tomater har jag slutat förädla. På tex fb brukar folk lägga ut billigt.

Kört årets första runda med trimmern. Fått för mig att jag ska ha en kort gräsmatta i år. Och så vill jag få fram stenmuren, den är överväxt med gräs, silverarv och penningblad.

De där penningbladen tar över halva framsidan! Den andra halvan tar silverarven över.

Elände!! Jag satte mina Luktärtsfröer idag - sent, jag vet, men jag har varit bortrest och inte kunnat dra upp några fröer förrän nu.

Hur som helst - när jag öppnar påsarna (från ett välkänt och väldigt bra företag!) ser jag att i tre av påsarna har fröna börjat gro! Små bleka groddar som förstås torkat in. Jag fick hem dem i januari och la dem i frysen omedelbart. På påsen står att i frys klarar de sig fram till 2031! Så, nåt måste ha hänt dem innan jag fick hem dem.

Jag har satt dem i jord nu, men undrar om det är kört. Kan de, som redan grott (en liten aning) komma igen en gång till? Är det lika bra att köpa nya, nu när jag dessutom är lite sent ute? Istället för att spilla tid på att vänta på att dessa kanske.....

Suck. JÄTTEfina sorter som jag aldrig haft förut.....

Jag sådde också luktärtor häromdagen. Och satte ut sådden i uterummet. Så de kommer inte gro så snabbt. Mina brukar bli så gängliga när de sätts ut, och i slutändan är det nya skott på de plantorna som faktiskt tar sig.
Hade egentligen tänkt direktså i år, men vågade inte.

Håller tummarna för att dina frön tar sig.

Inte grannens misstänker jag starkt, för den hänger här jämt :( jag är faktiskt lite orolig att det är råttor.
Tror också på sork. Råttor brukar inte gräva hål ute i gräsmattan utan vill gärna in under/i kanten av saker, tex under terasser, inne under mkt växtlighet etc. Vet pga haft problem med råttor i vår stuga 😖

Är det dumt odla potatis på samma ställe där jag satt de senaste hmm minns inte men de har varit på samma plats flera säsonger?
Tänker på detta att man helst inte ska odla samma på samma plats flera år på rad och allra helst inte ens ett år i rad.

Tror också på sork. Råttor brukar inte gräva hål ute i gräsmattan utan vill gärna in under/i kanten av saker, tex under terasser, inne under mkt växtlighet etc. Vet pga haft problem med råttor i vår stuga 😖
Råttor gräver hål flera meter före byggnader, så jag har brukat gå runt huset och titta för att stoppa ner stora stenar och packa hårt i gångarna. :mad:

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
864
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
743
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka