Trädgårds- och odlingstråden 2025

Otålig deluxe.
När kan gurka och melon flytta ut i växthuset?

Jag kommer vara lite begränsad i vad jag kan göra den närmsta månaden och vill ha ut allting typ nu.

På tal om ingenting. Jag köpte Weibulls torvfria planteringsjord för att testa och jag avskyr den. Skolade om några tomater i den för att min vanliga jord tog slut och om den torkar ut på ytan blir det bara hårda klumpar kvar. Det blir dessutom ett vitt ludd på jättefort.

Är det dumt odla potatis på samma ställe där jag satt de senaste hmm minns inte men de har varit på samma plats flera säsonger?
Tänker på detta att man helst inte ska odla samma på samma plats flera år på rad och allra helst inte ens ett år i rad.
Jag tror det är dumt, gjorde det tre år i rad en gång på ett ställe och fick ngt slags larver i den, stora gula och fula. Såg ngn snubbe på Youtube som hade byggt en långsmal flyttbar pallkrage som han satte potatis i på olika ställen varje år.

Klipp gräset kort. Ta bort allt som täcker runt själva träden. Sorkar vill gömma sig. Sätt upp ugglepinnar.
Det är superkort där nu, det enda som sticker upp är ett par kala blåbärsbuskar och det är en bit från hålen. De bor rätt plätt i en superkort gräsmatta iofs bredvid en häck (som jag inte kan ta bort) och i en pallkrage med vitlök :(

Vad är en ugglepinne?

På tal om ingenting. Jag köpte Weibulls torvfria planteringsjord för att testa och jag avskyr den. Skolade om några tomater i den för att min vanliga jord tog slut och om den torkar ut på ytan blir det bara hårda klumpar kvar. Det blir dessutom ett vitt ludd på jättefort.
Jo hade den förra året, eller en liknande, luktade pyton också. Så himla synd, vill ju ha torvfritt.

Ligger väldigt efter i allt av mina planer. I år var det året jag skulle gå "all in" här hemma efter år av att ha satsat på stugan. Men pga några mindre kul omständigheter så har det blivit mer typ "no in" istället 🫠Men har hämtat mig lite lagom såhär till i soliga maj,... sååå nu ska anlägga en ny rabatt ☺️ jag tänkte lägga tjock papp först och sen ett lager med jord över. I år blir det nog så att jag slänger ut lite fröer på jorden, är antagligen det jag kommer orka och hinna med. Men nu till min fråga ^^ hur tjockt jordlager måste jag ha för sommarblommor? Kommer iaf ha ringblomma, krasse och zinnia

Otålig deluxe.
När kan gurka och melon flytta ut i växthuset?

Jag kommer vara lite begränsad i vad jag kan göra den närmsta månaden och vill ha ut allting typ nu.
Jag tänkte sätta ut gurka och tomater i vårt orangeri i nästa vecka tror jag, bor i zon 1. Paprikan jag fick av en kompis bor redan där.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
867
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
743
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?

Hästrelaterat

Tillbaka