Jag sitter och ska göra upp en odlingsplan för 2025, och jag tycker att det är SVÅRT!
Dels ska jag tänka på vad jag vill ha och hur mycket av varje, dels växtföljd, dels vad som behöver täckas, dels vad som kan trivas vart och dels vilka grödor från förra året som kanske kommer att komma igen på samma plats... Jag har 22 st dubbelhöga pallkragar, 2 större upphöjda odlingsbäddar motsvarande ca 4 pallkragar/st (well, en är inte byggd riktigt än men den ska väl bli det innan sommaren
) och ett mindre odlingsland i marknivå (plus ett antal mindre rabatter, planteringar och kärl).
Jag hade gjort ett utkast till en plan i höstas men med tanke på min senaste erfarenhet att purjolöken måste täckas så kan jag inte sätta den vartsomhelst, och då stökar det till planen...
Dessutom vet jag inte riktigt vilka sorter som kan ha fröat av sig och kanske återkommer på samma plats (tex vinterportlak, salladsportlak, senapskål/sandsenap) och om det är värt att spara dem om de har självsått sig på samma plats... (mitt bekväma jag tycker att det låter strålande om gönsakerna sår sig själv och jag bara behöver titta på...
).