Trädgårds- och odlingstråden 2025

Fick överge armaturerna. Vi förstår inte hur vi ska seriekoppla dem och vill inte ha någon extra brandrisk ifall det blir fel 😅 Får klara mig med den dåliga jag har.

Jag sitter och ska göra upp en odlingsplan för 2025, och jag tycker att det är SVÅRT! :arghh:
Dels ska jag tänka på vad jag vill ha och hur mycket av varje, dels växtföljd, dels vad som behöver täckas, dels vad som kan trivas vart och dels vilka grödor från förra året som kanske kommer att komma igen på samma plats... Jag har 22 st dubbelhöga pallkragar, 2 större upphöjda odlingsbäddar motsvarande ca 4 pallkragar/st (well, en är inte byggd riktigt än men den ska väl bli det innan sommaren ;) ) och ett mindre odlingsland i marknivå (plus ett antal mindre rabatter, planteringar och kärl).

Jag hade gjort ett utkast till en plan i höstas men med tanke på min senaste erfarenhet att purjolöken måste täckas så kan jag inte sätta den vartsomhelst, och då stökar det till planen... :meh:
Dessutom vet jag inte riktigt vilka sorter som kan ha fröat av sig och kanske återkommer på samma plats (tex vinterportlak, salladsportlak, senapskål/sandsenap) och om det är värt att spara dem om de har självsått sig på samma plats... (mitt bekväma jag tycker att det låter strålande om gönsakerna sår sig själv och jag bara behöver titta på... :laugh:).

Jag försöker också göra nån slags plan för detta året. Skulle vilja ha något vattensystem i växthuset. Frågan är vad 🤔

chilli
Plommontomater
Gurka
Vindruvor
Paprika

Utomhus:
Potatis
Vitlök (är i jorden)
Gul lök
Pumpa
Bönor
Kålrot

Odlingsbänk:
Sallad olika sorter
Kryddor

Känns som jag glömt en massa 🙈

Alltså jag kan inte sluta fascineras av min vitkål från i somras! Snacka om livskraft!
Den bara "Äh, lite snö, fuck it - här ska ju JAG växa - flytta på er!!!!" :laugh::laugh:
Nästan så att jag är lite osäker på om jag verkligen ska skörda och äta upp de sista bladen.... 🙈 Känns taskigt. Men de är goda!
Och jag kanske också får superkrafter om jag äter upp dem!.... ;) :laugh:
1000008727.webp

Konstaterat efter förra årets odling:
-Vi äter inte 70.000st tomater. Och orkar inte heller skörde en miljon körsbärstomater.

-Gurka däremot gillar vi!

- Potatis, palsternacka, rödbetor och morötter går åt.

-Kålen var svår i år också, trotts nät.

-Dahliorna blir inte finare för man driver upp dom inne först.

-Jag ÄLSKAR zinnior.

Jag kan ha tagit mig vatten över huvudet :bag:
Varenda tomat grodde, nästan alla paprikor. Tagetes i olika färg och form börjar komma upp. Och det var bara januarisådden... Har en tjock bunt påsar med fröer som ska ner från februari och framåt. Plus allt som ska ut på friland.

Jag tror inte vare sig pallkragar eller växthus räcker till :rofl:

Funderar på en vintersådd av något. Blir taggad av tråden och fyller år om inte länge, har önskat mig ett sånt där mini växthus som passar över pallkragar. Vill gärna odla spenat tidigt i år och kanske nått annat kul, tycker särskilt om att plocka egen sallad, kul om jag kan få lång säsong på det ☺️

Funderar på en vintersådd av något. Blir taggad av tråden och fyller år om inte länge, har önskat mig ett sånt där mini växthus som passar över pallkragar. Vill gärna odla spenat tidigt i år och kanske nått annat kul, tycker särskilt om att plocka egen sallad, kul om jag kan få lång säsong på det ☺️
Saker jag tyckt jag fått bra resultat av med vintersådd i växthuset har varit kålfamiljen: (ruccola, pak choi, rädisor, grönkål, huvudkål (men blir inte färdig förrän i mitten av sommaren)) bladpersilja, dill, sallad speciellt merveillue de quatre saison blir bäst som vintersådd, vinterportlak (men sprider sig hialöst och den går i blom så man behöver bara så den en gång). Där har jag fått bättre resultat med vintersådd/tidig sådd än när jag sått "normaltid".

Är det nån som haft aubergine på friland? Jag bor i Skåne zon 1 och är sugen på det. Hur funkar det? Hur är skörden? Jag har trädgård i söderläge. Relativt skyddat läge. Blir VARMT på sommaren!

Jag skulle kunna ha det i pallkrage.

Jag hade zucchini förra året och ska ha det i år också och hade tyckte att det vore roligt att komplettera med aubergine.

Är det nån som haft aubergine på friland? Jag bor i Skåne zon 1 och är sugen på det. Hur funkar det? Hur är skörden? Jag har trädgård i söderläge. Relativt skyddat läge. Blir VARMT på sommaren!

Jag skulle kunna ha det i pallkrage.

Jag hade zucchini förra året och ska ha det i år också och hade tyckte att det vore roligt att komplettera med aubergine.
Jag satte ut tre klena och ledsna plantor ganska sent på säsongen i en pallkrage. En dog inte helt oväntat, en fick en liten frukt och en fick två ätbara men fortfarande små trots att jag gav dem riktigt dåliga förutsättningar. Skulle jag skött dem rätt hade det säkert gått bättre. Jag bor i zon 3 och har mina pallkragar bredvid en öppen åker i någon sorts söderläge. De fick visst skydd från ärter men det var inte mycket.

Jag har glömt vattna mina paprikor! Bara fem kvar nu :cry:

Hittade en flygbild från 1977 över vårt hus. Wow vilken trädgård! Jag förstår varför framsidan är så bördig, hela gräsmattan var ett enda stort trädgårdsland. Usch vad sugen jag blir på att fixa till det!

Pga oemotståndligt väder (+7 och sol) blev det trädgårdsarbete för mig idag - jag passade på att bygga den planerade odlingsbädden. 🥰

Går förbi pallkragen där jag sådde gröna blad i slutet av sommaren-24, lyfter på fiberduken och ser att de fortfarande växer! Trots att de har varit täckta av snö och is i omgångar. Galningar. 😄 Goda var de faktiskt också fortfarande! :)
1000008771.webp

Pga oemotståndligt väder (+7 och sol) blev det trädgårdsarbete för mig idag - jag passade på att bygga den planerade odlingsbädden. 🥰

Går förbi pallkragen där jag sådde gröna blad i slutet av sommaren-24, lyfter på fiberduken och ser att de fortfarande växer! Trots att de har varit täckta av snö och is i omgångar. Galningar. 😄 Goda var de faktiskt också fortfarande! :)
Visa bifogad fil 160937

Tuffa rackare! :up:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
575
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
582
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 519
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka