Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag ska så petunior, när ska man börja? Redan nu?
Om jag ska så petunior, när ska man börja? Redan nu?
Saker jag tyckt jag fått bra resultat av med vintersådd i växthuset har varit kålfamiljen: (ruccola, pak choi, rädisor, grönkål, huvudkål (men blir inte färdig förrän i mitten av sommaren)) bladpersilja, dill, sallad speciellt merveillue de quatre saison blir bäst som vintersådd, vinterportlak (men sprider sig hialöst och den går i blom så man behöver bara så den en gång). Där har jag fått bättre resultat med vintersådd/tidig sådd än när jag sått "normaltid".Funderar på en vintersådd av något. Blir taggad av tråden och fyller år om inte länge, har önskat mig ett sånt där mini växthus som passar över pallkragar. Vill gärna odla spenat tidigt i år och kanske nått annat kul, tycker särskilt om att plocka egen sallad, kul om jag kan få lång säsong på det![]()
Jag satte ut tre klena och ledsna plantor ganska sent på säsongen i en pallkrage. En dog inte helt oväntat, en fick en liten frukt och en fick två ätbara men fortfarande små trots att jag gav dem riktigt dåliga förutsättningar. Skulle jag skött dem rätt hade det säkert gått bättre. Jag bor i zon 3 och har mina pallkragar bredvid en öppen åker i någon sorts söderläge. De fick visst skydd från ärter men det var inte mycket.Är det nån som haft aubergine på friland? Jag bor i Skåne zon 1 och är sugen på det. Hur funkar det? Hur är skörden? Jag har trädgård i söderläge. Relativt skyddat läge. Blir VARMT på sommaren!
Jag skulle kunna ha det i pallkrage.
Jag hade zucchini förra året och ska ha det i år också och hade tyckte att det vore roligt att komplettera med aubergine.
Pga oemotståndligt väder (+7 och sol) blev det trädgårdsarbete för mig idag - jag passade på att bygga den planerade odlingsbädden.
Går förbi pallkragen där jag sådde gröna blad i slutet av sommaren-24, lyfter på fiberduken och ser att de fortfarande växer! Trots att de har varit täckta av snö och is i omgångar. Galningar.Goda var de faktiskt också fortfarande!
Visa bifogad fil 160937